مهر و موم ترکه


با موضوع مهر و موم ترکه در خدمت شما هستیم.

مهر و موم ترکه یکی از دعاوی غیر ترافعی امور حسبی است.

افراد در طول دوران حیات خود دارای روابط مالی و حقوقی بسیاری هستند که از این طریق ممکن است اموالی را بدست بیاورند.

به همین خاطر برای حفظ و نگه داری اموالی که بدست آورده اند تلاش می‌ کنند و برای این منظور ممکن است که آن ها را به شخص و یا اشخاص امینی بسپارند.

گاه این امکان وجود دارد اشخاصی که دارای اموالی هستند، برای مدت نامعلومی در دسترس نباشند و مفقود گردند و همچنین مال خود را برای نگه داری نزد امین نسپرده باشند.

در صورت دیگر این امکان هم وجود دارد، شخصی که دارای اموالی می‌ باشد، فوت کند و اموال او تا زمان تعیین تکلیف اموال مصون نباشند و مورد تصرف قرار بگیرد و حقوق سایر اشخاصی که حقی نسبت به اموال متوفی دارند، ضایع شود.

یکی دیگر از وظایفی که دادستان دارد، حفظ اموال شخصی است که غائب و یا فوت شده است و امینی برای نگهداری ندارد.

دادستان به سبب وظیفه ای که برای حفظ اموال متوفی (که امین ندارد) دارد در مواردی  اقدام به مهر و موم ترکه می‌ کند.

این امور از موارد امور حسبی است و همچنین میتواند مهر و موم ترکه در قالب دادخواست از جانب ذی نفع مطرح گردد.

شرایط احصان در ازدواج موقت

مهر و موم ترکه از موارد شایع است که افراد ذی نفع میتوانند درخواست آن را داشته باشند.

بنابراین شرایط و ماهیت آن در این مقاله به توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت سر پرستی جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی منتشر می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مهر و موم ترکه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مفهوم ترکه

ترکه از لغت ترک می آید و به معنای آن چیزی است که شخص آن را ترک و رها می‌ کند و در معنای حقوقی، اموالی که از متوفی بعد از مرگ باقی می ماند.

وقتی که شخص دارای مال و اموالی باشد و خواه به خاطر فوت و خواه به خاطر صدور حکم فوت فرضی او در دوران غیبت نامعلوم، صادر شود، باید تکلیف این اموال مشخص شود، چرا که بعد از مرگ او این اموال متعلق وراث می‌ باشد و اگر حق و حقوقی از اشخاص دیگر به ذمه ی او بوده باشد، از محل این ماترک باید برداشت و استیفا گردد.

بعد از آنکه دیون متوفی از محل ترکه پرداخت گردید، مراحل جهت انتقال قانونی اموال به وراث انجام می پذیرد.

دادگاه به عنوان مرجع صالحی می‌ باشد که در جهت اداره امور ترکه انجام وظیفه می‌ کند و این اقدام خود می‌تواند به صورت مهر و موم ترکه باشد.

ماهیت و علت دادخواست مهر و موم ترکه

دادخواست مهر و موم ترکه و یا اقدامی است که در قانون امور حسبی فلسفه ی وضع آن قرارداده شده است.

اثبات نسب

اقدام به مهر و موم کردن ترکه به این جهت می‌ باشد که دادستان در مواردی که اموال بدون امین می‌ باشد، اقداماتی را در جهت حفظ و رسانیدن اموال به صاحبان قانونی آن می نماید و اینکه اگر اشخاصی حقوقی را از متوفی طلبکار بوده اند با در خواست از تصرفات ورثه جلوگیری کنند.

از جهت دیگر دادخواست خود ممکن است که به وسیله اشخاصی باشد که حفظ حقوق خود را می دانند.

مهر و موم ترکه از جانب این افراد از طریق دادخواست به دادگاه های حقوقی مطرح می‌ شود.

این دادخواست یک امر حسبی است و بدون اینکه طرف اختلافی وجود داشته باشد، دادگاه به آن رسیدگی می نماید.

اشخاص ذی حق در درخواست مهر و موم ترکه

فلسفه وضع اقدامی تامینی در جهت حفظ اموال متوفی یا غائبی است که دارای حکم فوت فرضی می‌ باشد که شخص یا اشخاصی به نحوی حقی نسبت به ماترک دارند و این اقدام برای درخواست مهر و موم از جانب افرادی میتواند صورت بگیرد که قانون امور حسبی آن ها را احصا کرده است:

۱- هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آن‌ ها.

2- موصی له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد.

ممکن است که شخصی به موجب وصیت متوفی در ملکی که متعلق به ورثه می‌ باشد مالک سهمی از همان ملک باشد.

برای همین برای حفظ حقوق خود و اعمال مفاد وصیت ممکن است درخواست مهر و موم ترکه را نماید تا از تصرف سایر ورثه خودداری کند تا حق او ضایع نشود.

نفی نسب

3- طلبکار متوفی: در صورتی که حق او مستند به سند رسمی یا قطعی باشد، و مستند به حق رهنی نباشد.

4- کسی که به عنوان وصایت معرفی شده باشد: وصی شخصی است که بعد از فوت (موصی) عهدد دار انجام مفاد وصیت متوفی می‌ شود.

ممکن است که موصی نحو دیگری برای مصرف ترکه مشخص کرده باشد که تصرف ورثه در ترکه با وصایت در تعارض باشد.

به خصوص که اجرای وصیت از اولویت نسبت به استقرار مالکیت ورثه برخوردار است.

برای درخواست شرط خاصی وجود دارد که باید قبل از تحریر ترکه (یعنی تعیین مقدار اموال و دیون متوفی می‌ باشد) باشد و اگر به هنگام تحریر ترکه درخواست مهر و موم شود فقط مهر و موم نسبت به آن قسمتی انجام می‌شود که تحریر نشده باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مهر و موم ترکه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اقدامات دادرس دادگاه برای مهر و موم ترکه

مواردی که دادگاه اقدام می‌ کند به شرح زیر می‌ باشد:

۱-  در موردی که کسی که در خانه استیجاری یا مهمانخانه و امثال آن فوت شده و کسی برای حفظ اموال او نباشد.

 ۲-  در صورتی که از اموال دولتی یا عمومی نزد متوفی امانت باشد.

– در صورتی که یکی از ورثه محجور باشد و وصی یا قیم یا امینی نداشته باشد دادرس باید پس از مهر و موم مراتب را به دادستان اطلاع دهد که جهت تعیین قیم اقدام نماید.

3- در صورت غائب بودن یکی از ورثه و نداشتن امین برای اداره اموال او، اگر محل غائب مشخص باشد مهر و موم ترکه را به او اطلاع می دهد و اگر مشخص نبود مراتب را برای تعیین امین به دادستان اطلاع خواهد داد.

بهترین وکیل طلاق شمال تهران

4- نوشتن صورت مجلس توسط دادرس دادگاه در صورت پیدا کردن وصیت نامه یا نوشته (در لفاف یا پوشش) در هنگام مهر و موم کردن و امضا کردن آن توسط حاضرین معروف و در غیر این صورت امتناع آن ها از امضاء نوشته می‌ شود.

اگر نوشته متعلق به غیر متوفی بود آن را به صاحب رد می نماید.

مرجع قضایی صالح

در رابطه با امور ترکه که مهر و موم کردن آن شامل این اقدامات هم می‌ شود و با توجه به اینکه این درخواست خود یک امر حسبی می‌ باشد.

در نتیجه از جانب هر یک از افراد مندرج در ماده 167 قانون امور حسبی، قابل طرح می‌ باشد.

دادگاهی صالح به رسیدگی می‌ باشد که در نزدیکی آخرین محل اقامت متوفی باشد و اگر متوفی در ایران اقامتگاه نداشته با دادگاهی است که آخرین محل سکنای متوفی در حوزه آن دادگاه بوده است.

در صورتی که متوفی در ایران سکونت نداشته باشد، دادگاهی که ترکه در آن جا واقع شده است و اگر متعدد باشد دادگاهی که ماترک غیرمنقول در آن جا واقع شده است و اگر ماترک غیرمنقول متعدد باشد، دادگاهی که قبلا اقدام کرده است، صالح است.

البته با توجه به قانون شورای حل اختلاف، رسیدگی به درخواست حسبی مهر و موم ترکه با مرجع شورای حل اختلاف خواهد بود.

وکیل متخصص امور حسبی

 موسسه حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی، وکیل پایه یک دادگستری، جهت کلیه خدمات حقوق خانواده و امور حسبی، اعم از مهر و موم ترکه و حفظ ترکه، آماده خدمات رسانی به عزیزان می‌ باشد. موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت سرپرستی جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور حسبی همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می‌ کند. برای مشاوره با موسسه تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مهر و موم ترکه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *