ازدواج موقت با زن شوهردار


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع ازدواج موقت با زن شوهردار پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی موضوع ازدواج موقت با زن شوهردار در نظام حقوقی ایران

ازدواج در آیین اسلام، یک امر مستحب و موکد می‌ باشد. از این جهت که عامل تشکیل و بنای خانواده است که از آن به عنوان نهادی مقدس یاد می‌ گردد.

به همین جهت با توجه به عرف، آداب و رسومی که در جامعه ما وجود دارد و همچنین به جهت اینکه غالب اقشار جامعه، مسلمان هستند، باید تابع احکام اسلامی بود.

مرد میتواند با هر خانمی که خالی از موانع نکاح باشد، ازدواج نماید. با وقوع نکاح و تشکیل خانواده، زن در حصان شوهر خود قرار می گیرد و در نتیجه نمیتوان از چنین زنی، خواستگاری و تقاضای ازدواج نمود و به عقد نکاح مرد دیگری درآید.

با این وجود در بعضی از موارد بعضی از افراد، این حرمت را که برای زن با ازدواج خود، نسبت به مردان نامحرم دیگر ایجاد شده است، نادیده می گیرند و اقدام به ازدواج با زنان شوهردار می‌ کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج موقت با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکاح با زن شوهردار، چه به صورت دائم و چه به صورت موقت باشد، معصیت و باطل است.

از این جهت با توجه به تاثیر قوانین ما از احکام اسلامی، ازدواج موقت با زن شوهردار و یا ازدواج دائم با زن شوهردار، عملی قبیح و حرام می‌ باشد که طبق قانون مجازات اسلامی، برای ازدواج موقت با زن شوهردار جرم انگاری و مجازات تعیین شده است.

وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه

در این نوشتار به بررسی جرم ازدواج موقت با زن شوهردار، شرایط وقوع آن، مجازات کیفری و آثار حقوقی و کیفری آن، رابطه نامشروع مرد متاهل با زن متاهل، معرفی وکیل خوب خانواده در تهران، که توسط گروه وکلای خانواده مهر، به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی، منتشر می‌ گردد، پرداخته می‌ شود.

شرایط وقوع جرم ازدواج موقت با زن شوهردار

با توجه به تاکیدی که اسلام در مورد رعایت عفت و پاکدامنی افراد، مخصوصا زنان داشته است، این موضوع به مراتب در مواردی که زنان به عقد نکاح موقت یا دائم مردان در می آیند، بیشتر اهمیت می یابد و به این جهت اگر شخصی بخواهد با خانمی که شوهردار است، قصد برقراری رابطه داشته باشد، مرتکب جرم گردیده، چرا که عمل او خلاف و منافی عفت می‌ باشد و برای هر عمل خلاف عفت چه به صورت برقراری رابطه جنسی و یا فقط در حد رابطه فیزیکی غیر زنا باشد، مجازات متفاوت تعیین شده است.

ازدواج موقت با زن شوهردار، میتواند یکی از مواردی که منجر به عمل خلافی عفت گردد، باشد. به این صورت که ازدواج موقت با زن شوهردار، باطل و به تنهایی جرم می‌ باشد و برای آن مجازات تعیین شده است و اگر منجر به عمل خلاف عفت شود، به مجازات آن هم محکوم می‌ شود. تحقق جرم ازدواج موقت با زن شوهردار، منوط به شرایط و دارای عناصر ذیل می‌ باشد:

عنصر مادی

رفتار فیزیکی: تحقق ازدواج موقت با زن شوهردار تحت عنوان رفتار فیزیکی، خود به دو صورت واقع می‌ شود؛ یکی زمانی که شخصی، زن شوهردار را با علم به محصنه بودن زن، به عقد نکاح موقت شخص دیگری در می آورد و میتواند این جرم توسط سردفتران ازدواج واقع گردد و ازدواج موقت با زن شوهردار را واقع سازد.

شکایت از کادر درمانی بیمارستان

با توجه به اینکه برای تحقق هر جرمی در قانون، وجود سوء نیت و قصد مجرمانه ضروری می نماید، عنصر مادی جرم ازدواج موقت با زن شوهردار، زمانی نسبت به شخص دفتردار محرز می‌ گردد که مشخص گردد که او محصنه بوده و این مورد را با وجود اسم شوهر زن در شناسنامه احراز نماید؛ ولی در جایی که زن شوهردار به ازدواج موقت شخص دیگری درآمده است و با توجه به اینکه ازدواج موقت، نیازی به ثبت ندارد، برای دفتردار یا شخصی که زن را برای خود تزویج می نماید، شوهردار بودن وی محرز نگردد، نمیتوان مشمول جرم ازدواج موقت با زن شوهردار دانست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج موقت با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط لازم برای تحقق جرم ازدواج موقت با زن متاهل

جرم ازدواج موقت با زن شوهردار در صورتی واقع می‌ شود که زن در عده یا به عقد موقت یا دائم شخص دیگری بوده باشد؛ در نکاح تفاوتی نمی نماید که دائم یا موقت باشد؛ چون در دو حالت زن، شوهردار محسوب می‌ شود و در مورد عده هم، تفاوتی نمی‌ کند؛ چه در عده طلاق باین، رجعی، عدی و یا وفات و یا در عده ناشی از بذل مدت ازدواج موقت یا در عده ناشی از انقضای مدت ازدواج موقت باشد.

حصول جرم

قانون، وقوع ازدواج موقت زن شوهردار را شرط تحقق جرم دانسته است؛ بنابراین صرف پیشنهاد ازدواج به زن شوهردار نمیتواند موجب وقوع جرم مذکور شود. در حالت دیگر هرگاه ازدواج موقت با زن شوهردار منجر به مواقعه و رابطه با وی گردد، مشمول زنا و به مجازات زنا محکوم می‌ شود.

بهترین مشاور حقوقی اجرای ثبت

سوء نیت

وجود عمد و علم، در وقوع همه جرائم، به عنوان شرط لازم تعیین می‌ شود. در جرم ازدواج موقت با زن شوهردار، در صورتی که دفتردار یا مرد، از محصنه بودن زن مطلع نبوده باشند و در سند سجلی او قید نشده و یا زن، در عده یا شوهردار بودن خود را از مرد، مخفی نماید، عدم سوء نیت وی محرز می‌ گردد و نمیتوان او را قابل تعقیب کیفری دانست.

مجازات جرم ازدواج موقت با زن شوهردار

با توجه به قانون، ازدواج موقت با زن شوهردار، جرم تلقی می‌ گردد و مجازات آن در دو مورد پیش بینی شده است که به شرح ذیل می‌ باشد:

– هرگاه شخصی، زنی را که در عده دیگری یا همسر شخصی می‌ باشد، به ازدواج موقت با مرد دیگری در بیاورد، به حبس تعزیری درجه پنج و جزای نقدی و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌ شود و اگر مرتکب دارای دفتر رسمی ازدواج و طلاق باشد، به محرومیت دائمی از تصدی مربوطه هم محکوم می‌ گردد.

– هرگاه زن شوهردار به ازدواج موقت مرد دیگری در بیاید؛ خواه شخص دیگری زن شوهردار را به عقد موقت دیگری در بیاورد و یا مردی زن شوهردار را به نکاح موقت خود در بیاورد، در صورتی که منتهی به برقراری رابطه نزدیکی نشود، به مجازات تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود.

در صورت رابطه نزدیکی با زن شوهردار ولو به صورت ازدواج موقت، شخص به زنای محصنه محکوم می‌ گردد و احکام آن بر او بار می‌ شود.

اگر ازدواج موقت با زن شوهردار، منجر به انجام اعمال نامشروع و منافی عفت غیر از زنا شود، به مجازات شلاق تعزیری درجه شش هم محکوم می‌ شود و از موارد تعدد مادی می‌ باشد.

مجازات ربودن زنان و کودکان

رسیدگی به جرم ازدواج موقت با زن شوهردار، در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب و قابل پیگیری در دادسرای تخصصی ارشاد خواهد بود. در صورتی که ازدواج موقت با زن شوهردار، منجر به مواقعه و نزدیکی گردد، موضوع، مستقیما در دادگاه کیفری یک قابل رسیدگی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج موقت با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آثار حقوقی و کیفری جرم ازدواج موقت با زن شوهردار

هرگاه شخصی که زن شوهردار را به ازدواج موقت خود در می آورد، با علم به شوهردار یا در عده بودن زن و همچنین با علم به حرمت نکاح موقت با زن شوهردار، اقدام به آن نماید، عقد نکاح موقت باطل و آن زن حرام موبد بر آن شخص می‌ شود.

از طرفی اگر در ازدواج موقت با زن شوهردار، نزدیکی و مواقعه صورت بگیرد، موجب حرمت ابدی بین آن مرد و زن خواهد بود.

وکیل متخصص خانواده و جرائم کیفری علیه خانواده

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

وکیل خانواده در شهر زیبا

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *