استرداد هدایای نامزدی

استرداد هدایای نامزدی

استرداد هدایای نامزدی


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع استرداد هدایای نامزدی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت و امکان استرداد هدایای ایام نامزدی در نظام حقوقی ایران

فلسفه تجویز استرداد هدایای ایام نامزدی این است که قصد طرفین و اقوام آن ها از دادن هدایا انجام وصلت بوده که منتفی شده است درحالی که بنابر عرف بعد از انجام عروسی و شروع زندگی بنا بر عدم استرداد هدایا است و دادن حلقه ازدواج از سوی زوجه به زوج عوض هبه هدایا و طلاجاتی که از سوی زوج به زوجه اعطا می­ شود، نیست، بنابراین به این جهت نمی­توان حق زوج در استرداد هدایای مزبور را منتفی دانست. چرا که طبق عرف و رسوم مربوط به ازدواج، حلقه انگشتری نشان مالی است، که تقریبا در سراسر نقاط کشور قبل از ازدواج به عنوان نماد زندگی مشترک بین زوجین رد و بدل می­ شود.

قانون مدنى فقط وضعیت حقوقى هدایاى قبل از عقد نکاح را روشن نموده و اشاره اى به هدایاى پس از ازدواج نکرده است بدین جهت بایستى ماهیت حقوقى آن ها را، تحت سایر عناوین قانونى جستجو نمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ایام نامزدی

منظور از این دوره طبق عرف موجود، به فاصله زمانی پس از خواستگاری و ایجاد توافق نسبت به ­شرایط عقد و نکاح یا وعده ازدواج تا وقوع عقد نکاح (ازدواج) گفته می­ شود و بطور کلی در دوره نامزدی دختر و پسر، ضمن رفت و آمد و داشتن ملاقات ­های محدود، شرایط شناسایی هر چه بیشتر دختر و پسر نیز فراهم خواهد شد.

اظهارنامه استرداد هدایای ایام نامزدی

وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی­ کند

طبیعی است که در هر ارتباط، هدایایی ما بین طرفین مبادله می­ شود، مثل: گل، شیرینی، طلا، جواهر و … تا جایی که در بعضی موارد مشاهده می­ شود، بعضی نامزدها برای ابراز بیشتر علاقه خود به همسر آینده، جوهرات، اتومبیل یا منزل مسکونی هدیه می­ کنند، ولی آنچه مسلم است و قانون هم آن را تائید کرده این است که وعده ازدواج، ایجاد علاقه زوجیت نمی­ کند و اگر هر یک از نامزدها در دوران نامزدی از وصلت امتناع کنند، مشکلی وجود ندارد و هیچ کس نمی­تواند او را به انجام نکاح مورد نظر اجبار سازد.

هدایای ایام نامزدی

کلیه اقلام و اجناسی در قالب هدایا و دهش­ ها از سوی طرفین رابطه (پسر و دختر) و والدین ایشان اعم مصرف شدنی یا مصرف نشدنی که به یکدیگر اهداء می­ شود. برای مثال: البسه، زیورآلات و …

استرداد هدایای دوران نامزدی

این هدایای با توجه به ایام ذیل قابل استرداد می­ باشد، عبارت است از؛

  • استرداد هدایای در دوران نامزدی

نفس تبادل هدایا میان نامزدها، منجر شدن روابط ایشان به ازدواج آن ها بوده و وقتی چنین قراری نباشد، پس دلیلی برای تعلق هدایا نیز وجود نخواهد داشت، که به­ همین دلیل در قانون مدنی مجوز استرداد هدایا به طرفین داده شده است.

طبق قانون مدنی؛ هر یک از نامزدها میتواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور هدایایى را که به طرف دیگر یا ابوین او براى وصلت منظور داده است مطالبه کند، اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایى خواهد بود که بنابه عادت نگاه داشته می شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد، که از حیث رجوع به قیمت در موردى که وصلت منظور در اثر فوت یکى از نامزدها به هم خورد محسوس نخواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط مطالبه هدایای دوران نامزدی

طبق قانون مدنی اگر قبل از عقد نکاح از طرف نامزدها یا ابوین آن ها هدایایى به طرف دیگر داده شده است در تمام موارد، قابل مطالبه نیست، مگر تنها تحت شرایطى به­ شرح ذیل، طرف اهداء کننده حق مطالبه آن هدایا را خواهد داشت، که عبارتند از؛

مشاوره واتس آپ با وکیل خانواده

الف) وصلت منظور به هم خورده و بنا نباشد ازدواج صورت گیرد. در این صورت هدایایى که هر یک از طرفین به طرف دیگر یا ابوین او داده است قابل مطالبه و استرداد خواهد بود.

ب) این هدایا به­ منظور و در راستاى وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگرى تقدیم شده باشد.

پ) اگر عین هدایا موجود باشد، عین قابل مطالبه و استرداد است، ولی اگر عین موجود نیست، فقط قیمت هدایایى قابل مطالبه است، که بنا به­ عادت نگاه داشته می شود، که هدایا از نوع البسه و عطور از این دست می­ باشند و هدایایى مصرف­ شدنى که با مصرف عین آن از بین مى­ رود از شمول این بند خارج است.

ت) قیمت هدایاى نگاه داشتنى که تلف شده­ اند، در صورتى قابل مطالبه است که با تقصیر هدیه گیرنده تلف شده باشد.

ث) به­ هم خوردن وصلت به جهت فوت یکى از طرفین نباشد. اگر انحلال نامزدی ناشی از فوت یکی از نامزدها باشد، اگر هدایا موجود باشد، حکم آن تفاوتی نداشته و باز هم می­توان هدایا را مسترد کرد. اما اگر مال موجود نباشد (چه به­ صورت عمدی یا غیرعمد) درخواست استرداد قیمت هدایا توجیه قانونی نداشته و عمل نخواهد شد.

  • استرداد هدایای ایام نامزدی پس از ازدواج

در خصوص هدایاى پس از عقد نکاح ضوابط و مقرراتى تحت عنوان امکان استرداد هدایاى ایام نامزدی پس از عقد نکاح در قانون مدنى و سایر قوانین به چشم نمى­ خورد، ولی به­ نظر مى­ رسد، تقدیم هدایا از مصادیق هبه است.

طبق قانون مدنى؛ هبه عقدى است که به موجب آن یک نفر مالى را به­ صورت مجانی به کس دیگرى تملیک مى­ کند و بعد از قبض متهب، واهب نیز مى­ تواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل، که عبارتند از؛

  • اگر متهب، پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد.
  • اگر هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
  • اگر عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده و یا متعلق حق غیر واقع شود، خواه قهری مثل اینکه متهب به واسطه فلس، محجور شود، خواه اختیاری مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
  • اگر در عین موهوبه تغییرى حاصل شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد امکان رجوع واهب به هبه

بنابراین اگر پس از عقد نکاح هدایایى از طرف زوجین و یا بستگان آن ها به طرف دیگر تقدیم شود، با توجه به ماهیت حقوقى، فقط در موارد ذیل آن هدایا قابل مطالبه و استرداد خواهد بود:

  1. مال مورد هبه باقى بوده و از بین نرفته باشد.
  2. اگر هبه از نوع معوض نبوده و چنانچه از نوع معوض بوده باشد عوض داده نشده باشد.
  3. مال مورد هبه از مالکیت متهب خارج نشده باشد.
تکلیف مهریه پس از فوت

نکته: در موردی که در دوران نامزدی هدایایی از ناحیه زن و شوهر آینده به یکدیگر داده می­ شود، اگر نامزدی منجر به وقوع عقد و ازدواج شود، احکام هبه (بخشش) نسبت به هدایای مزبور قابل اجرا است و هر یک از همسران با وجود شرایط اشاره شده می­توانند در صورت موجود بودن مال هبه شده در مالکیت طرف و عدم تغییر در آن، از بخشش خود رجوع کرده و آن را پس بگیرد.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های خانواده پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی خانواده، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت استرداد هدایای نامزدی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
موسسه مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *