وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه


وصیت نامه ، انواع وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه

هر شخصی در دوران حیات خود دارای این اختیار است که بتواند در اموال خود به هر نحوی که تمایل داشته باشد، منتفع گردد و استفاده کند. از این رو، میتواند، برای اداره اموال خود هرگونه معامله و یا عقدی را نماید و برای او محدودیتی ایجاد نمی‌ شود.

در صورتی که شخص مدت محدودی از زندگی خود مانده باشد و یا به خاطر اینکه شاید مدت زیادی در قید حیات نباشد، تا در اموال و حقوق خود تصرف کند، میتواند از ورثه خود بخواهد که بعد از مرگ بر اساس خواسته او اقدامی انجام دهند و یا بخشی از اموال و یا حقوق او را در راه مشخصی مصرف نمایند، بنابراین میتواند خواسته خود از ورثه را در قالب وصیت نامه مطرح کند.

در اصل میتواند با تنظیم  وصیت نامه، اعمال حقوقی بعد از مرگ خود را از ورثه یا شخص دیگری بخواهد.

وصیت نامه، یکی از اعمال حقوقی است که به اراده شخص تنظیم کننده آن نوشته می‌ شود. بنابراین قانون، نحوه تنظیم آن را مشخص کرده است. به همین خاطر در تنظیم وصیت نامه، باید اهمیت خاصی لحاظ گردد و به همین صورت وصیت نامه، ممکن است که به اشکال متفاوت تنظیم گردد که هرکدام شرایط و آثار خاصی را خواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت وصیت نامه

تنظیم وصیت نامه به عملی گفته می‌ شود که شخص، تصرف در بخشی از اموال خود برای بعد از مرگ، تعیین می‌ کند و به عبارتی این اقدامات به این خاطر است که شخص نمیتواند عملی را بعد از مرگ خود انجام دهد و در نتیجه موضوع امر مورد وصیت میتواند، یک امر مالی  و یا انجام فعل باشد.

وصیت نامه، در قانون به دو نوع تملیکی و عهدی تقسیم می‌ شود:

وصیت نامه تملیکی به وصیتی گفته می‌ شود که در آن شخص، مالکیت مالی از اموال خود را بعد از مرگ به شخص دیگری منتقل می‌ کند و در نتیجه بعد از مرگ و در صورت قبول منتقل الیه، مالکیت منتقل می‌ شود. شخصی که وصیت می‌ کند را موصی و شخصی که به نفع او وصیت می‌ شود موصی له می نامند.

شرطی که در مورد وصیت نامه تملیکی وجود دارد این است که میزان وصیت و مالی که وصیت می‌ شود، نباید از میزان یک سوم کل دارایی بیشتر شود و در صورت تجاوز از مبلغ مورد نظر، تنفیذ وصیت نامه منوط به رضایت ورثه خواهد بود.

نوع دیگری از وصیت نامه وجود دارد که معروف به وصیت نامه عهدی می‌ باشد، در این نوع از وصیت نامه، موصی انجام عمل و تعهدی مالی یا غیرمالی را بعد از مرگ خود از شخصی به نام وصی می خواهد. وصی میتواند تا قبل از فوت موصی از انجام عمل مورد وصیت نامه خودداری کند، ولی بعد از فوت موصی حق رجوع و انصراف از عمل به وصیت نامه را ندارد.

نحوه تنظیم وصیت نامه و انواع وصیت نامه

با توجه به اینکه شخص با وصیت در اموال خود تصرف می‌ کند و هر شخصی باید برای اعمال تصرف در حقوق خود اهلیت لازم را داشته باشد، در نتیجه موصی باید در هنگام وصیت، محجور نباشد و از معامله به حکم قانون منع نشده باشد.

با توجه به اینکه وصیت شخص باید به صورت کتبی باشد، در نتیجه قائم به وی بوده و باید خود او آن را شخصا تنظیم کند که این تنظیم در قانون میتواند به شکل رسمی، عادی یا خود نوشت و یا سری باشد. هر کدام از انواع وصیت نامه، شرایط و اعتبار خود را به همراه خواهد داشت که در قانون تعریف شده است. با این وجود در صورت تنظیم سند وصیت نامه، ممکن است که بعد از مطالعه وصیت برای اجرای مفاد آن، به اعتبار و ماهیت وجودی آن اعتراض وارد گردد که بر اساس اینکه به چه نحو تنظیم گردد متفاوت خواهد بود.

تنظیم وصیت نامه رسمی و اعتبار انواع وصیت نامه

تنظیم وصیت نامه رسمی با توجه به نحوه تنظیم آن، مقررات مربوط به اسناد رسمی حاکم بر آن می‌ باشد. تنظیم وصیت نامه رسمی از موارد سند رسمی محسوب می‌ شود که برای تنظیم آن، باید توسط مامور دفاتر اسناد رسمی اقدام شود. مامور تنظیم وصیت نامه رسمی باید صلاحیت لازم را داشته باشد. در صورت عدم رعایت صلاحیت، سند مربوطه عادی محسوب می‌ شود.

با توجه به قانون ثبت، سند وصیت نامه رسمی که به نحو صحیح تنظیم شده، در محکمه اعتبار آن محرز می‌ باشد. بنابراین اگر ورثه و یا اشخاص ذی نفع که نسبت به مفاد آن اعتراضی داشته باشند، این اعتراض باید در قالب ادعای جعلیت وصیت نامه مطرح شود، چرا که در وصیت نامه رسمی، وجود سند مورد قبول دادگاه می‌ باشد ولی ممکن است که در مفاد و مندرجات آن تغییر و یا جعل صورت گرفته باشد.

تنظیم وصیت نامه خود نوشت و یا وصیت نامه عادی و اعتبار انواع وصیت نامه

وصیت نامه خودنوشت، به وسیله خود موصی تنظیم می‌ گردد و به همین خاطر سند عادی محسوب می‌ گردد و شخص موصی باید در کمال صحت عقل و اختیار اقدام به تنظیم آن نماید. وصیت نامه خود نوشت و یا عادی در صورتی معتبر خواهد بود و اعتبار خواهد داشت که تمام و تاریخ و امضای آن به خط موصی نوشته شده باشد.

در صورتی که ورثه و یا اشخاصی که در مورد مفاد و یا مندرجات سند، اعتراضی داشته باشند در واقع میتوانند نسبت به اصل و وجود سند، ادعای تردید و یا جعل نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تنظیم وصیت نامه سری 

وصیت نامه سری، همانطور که از نام آن معلوم می‌ باشد، وصیت نامه ای است که بطور سری و مخفیانه تنظیم می‌ گردد و به دفاتر امانت و اسناد جهت نگهداری و مراقبت سپرده می‌ شود. برای تنظیم وصیت نامه سری، ممکن است که به خط موصی یا دیگری باشد ولی باید حتما به امضای موصی برسد و همچنین شخصی که سواد ندارد نمیتواند وصیت نامه سری تنظیم کند.

در صورتی که موصی نتواند صحبت کند، برای وصیت نامه سری حتما، باید به خط و مهر و یا امضای او تنظیم انجام شود و روی وصیت نامه در حضور مامور رسمی قید گردد که وصیت نامه متعلق به او می‌ باشد و مامور هم بر روی پاکت بنویسد که وصیت نامه در حضور وی تنظیم گردیده است.

نحوه رسیدگی دادگاه به مفاد انواع وصیت نامه

دادگاه، به عنوان یک مرجع عالی در صورتی که در اعتبار مفاد وصیت نامه اختلاف باشد، رسیدگی می نماید. قانون در مورد اعتبار وصیت نامه های تنظیمی مقرر می دارد، هرگاه سند تنظیمی، به غیر موارد مذکور باشد و بر اساس شرایط شکلی مقرر تنظیم نگردد، اعتبار نخواهد داشت مگر اینکه اشخاص ذی نفع (ورثه و یا موصی له و یا وصی) به اعتبار سند مزبور اقرار نمایند.

در صورتی که دادگاه برای امور مربوط به ترکه متوفی اقدام نماید، میتواند سند وصیت نامه را از مرجعی که به او سپرده شده است بخواهد و مرجع مذکور موظف به ارسال وصیت می‌ باشد، اگر چه در نسخه های متعدد باشد و اعتبار نداشته باشد.

همچنین دادگاه در امور راجع به ترکه متوفی به اداره ی تصفیه ترکه و تصدیق حصر وراثت، آگهی می‌ کند که اگر وصیت نامه ای از متوفی دارند تا مدت سه ماه از آگهی به دادگاه بفرستد، در غیر این صورت بعد از مدت مقرر هرگونه وصیت نامه از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.

بعد از مدت فوق الذکر، دادگاه ورثه و سایر اشخاص ذی النفع را برای باز کردن وصیت نامه احضار می‌ کند. اعتبار انواع وصیت نامه در صورتی برای دادگاه محرز می‌ باشد که تمام وصیت نامه موجود باشد و ادعای فقدان وصیت نامه مسموع نیست.

وکیل متخصص امور حسبی ، وکیل تنظیم وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در زمینه امور حسبی و تنظیم انواع وصیت نامه، همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می‌ کند. برای مشاوره با موسسه تماس بگیرید.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری جهت مشاوره با وکیل وصیت نامه

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری.

مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، از خدمات دفتر وکالت مهر است.

روزها و ساعات تماس با دفتر وکیل محمدرضا مهری متانکلائی

روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15

تلفن های هماهنگی مشاوره با برترین وکیل وصیت نامه

021-88663628

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره موبایل وکیل وصیت نامه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

مشاوره رایگان حقوقی صرفا برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی امکان پذیر است.

دفتر وکیل وصیت نامه در تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله
حق اشتغال زوجه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *