اثبات نسب


نحوه اثبات نسب موضوع بحث این نوشتار است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نحوه اثبات نسب در نظام حقوقی ایران

نسب اشخاص و نسبت آن ها با یکدیگر در اجتماع انسانی و خانواده ‌ها اهمیت و آثار بسیار مهمی دارد. نظم اجتماعی و انسانی اشخاص هم منوط به مشخصات اسمی و خانوادگی آن ها و نسبتشان با یکدیگر است.

نسب در لغت به معنی قرابت و خویشاوندی اشخاص با اشخاص دیگر می‌ باشد و از معنی حقوقی آن هم دور نمانده است. نسب در قانون موجد آثار حقوقی مالی و غیرمالی برای اشخاص در برابر دیگران است که همین امر باعث ایجاد حق و تکلیف اشخاص در برابر یکدیگر می‌ گردد.

در موارد دیگر نسب برای معرفی به جهت شناسایی و ثبت مشخصات طرف به کار می‌ رود. انتساب اشخاص به فرد معینی در جامعه امری بدیهی برای برقراری نظم اجتماعی می‌ باشد؛ چرا که تا زمانی نتوان نسب فرد را مورد نظر در روابط اجتماعی و حقوقی را از هم تشخیص و تفکیک داد، نمیتوان از آن ها اجرای تعهدات و یا برخورداری از حقوق خود را انتظار داشت.

از همین رو نسب و خویشاوندی اشخاص در اسناد رسمی احوال شخصیه ثبت می‌ شود و همین اهمیت ثبت تولد را دو چندان می‌ کند؛ چرا که پدر و مادر و نسبت خانوادگی واقعی طفل مشخص می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رویه‌ قانونی نسب به نحو و شکل طبیعی و یا قانون می‌ باشد و از این دو حالت خارج نخواهد بود.

گاه این حالت وجود دارد که نسب منتسب به اشخاص از بدو تولد بطور کامل و دقیقی مشخص و معین نیست و یا زمانی که نسب خود را به شخص دیگری منتسب می داند، به جهت تعیین دقیق نسب، دچار اختلاف با شخصی که مدعی قرابت یا خویشاوندی با او هست، می‌ گردد، به همین دلیل برای تعیین و رفع اختلاف باید به مرجع صالح دادخواست اثبات نسب را ارائه دهد و با توجه به قواعد دادرسی، اقدام به اثبات نسب نماید.

با توجه به اینکه اثبات نسب از موارد اختلاف و دعاوی در حوزه‌ امور خانواده و ثبتی محسوب می‌ شود، دپارتمان تخصصی امور حقوقی خانواده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان اقدام به انتشار مطالب مورد نظر در زمینه‌ اثبات نسب، طرق اثبات نسب، شرایط اثبات نسب و نحوه‌ دادخواست اثبات نسب می نماید.

موارد مرتبط با اثبات نسب

نسب در معنی حقوقی خود، وجود رابطه‌ خویشاوندی با طرف مقابل خود می‌ باشد و این رابطه میتواند تحت هرگونه رابطه خویشاوندی مطرح گردد. نسب در مفهوم عام به معنی نسبت به کار می‌ رود. بدین منظور که نسب اشخاص با یکدیگر میتواند ناشی از علقه‌ خانوادگی و به صورت رابطه ابوت، بنوت، رابطه خانوادگی با مادر و رابطه‌ اخوت با همدیگر باشد.

در مفهوم دیگر، نسب میتواند نسبت دو شخص به همدیگر در قالب زوجیت و به صورت ارتباط سببی تشکیل گردد؛ چرا که با عقد نکاح بین زوجین رابطه‌ سببی ایجاد می‌ گردد که حاکی از نسبت افراد هست.

در نتیجه نسبت اشخاص به موجب نسب و سبب خواهد بود ولی در فرزند خواندگی این نسبت تحت عنوان نسب یا سبب نخواهد بود و رابطه با پدر و مادر خوانده، به حکم قانون خواهد بود.

بحث قانونی اثبات نسب میتواند نسبت به زمانی که انتساب نسب طفل به پدر او مورد ترید و انکار است و مورد قبول او نیست و لعان می‌ کند، صورت پذیرد که در این صورت مادر طفل به عنوان مدعی انتساب نسب طفل به پدر، به طرفیت پدر طفل، به جهت اثبات نسب اقدام می‌ کند.

بعضا این امکان وجود دارد که شخصی با گذشت زمان، مدعی وجود نسب با شخص دیگری باشد که فوت کرده است و یا موجود می‌ باشد، در این صورت دادخواست اثبات نسب به طرفیت وراث متوفی یا خود شخص مطرح می‌ شود.

شرایط قانونی لازم جهت اثبات نسب

با توجه به اینکه اثبات نسب از دعاوی حقوقی مربوط به خانواده می‌ باشد، در نتیجه باید به لحاظ اقامه دادخواست اثبات نسب، شرایط لازم آن در نظر گرفته شود تا دادخواست اثبات نسب مطرح گردد:

– هرگاه شخص مدعی وجود نسب با پدر خود، طفل باشد، و مادر او به عنوان قیم قانونی، دادخواست اثبات نسب فرزند خود را که بطور مشروع متولد شده، مطرح کند، باید در ابتدا رابطه‌ زوجیت خود را اثبات کند. معمولا این اختلافات در مورد اثبات نسب، میتواند در مواردی که بین مادر و پدر طفل، نکاح موقت برقرار گردیده است و هیچگونه سند و مدرکی وجود ندارد حاصل گردد. در صورتی هم که بین مادر و پدر طفل، رابطه‌ زوجیت وجود نداشته باشد، از طرق دیگر باید انتساب نسب طفل به پدر، مطرح شود.

– در صورتی هم شخص مدعی وجود نسب با شخص دیگری می‌ باشد، باید امکان وجود رابطه و نسب بین مدعی و مدعی علیه هم عقلا و طبیعتا وجود داشته باشد. بنابراین شخصی که مدعی وجود نسب و رابطه‌ ابوت می‌ باشد، باید به لحاظ سنی امکان آن وجود داشته باشد که مدعی فرزند مدعی علیه باشد.

– هرگاه شخصی که ادعای وجود نسب و رابطه ابوت با شخص دیگری را می نماید، باید به لحاظ جسمی امکان فرزندآوری را داشته باشد؛ بنابراین دادخواست اثبات نسب به طرفیتی که عقیم محسوب شده و به هیچ وجه امکان باروری و یا بارداری برای او نبوده است، مانع اثبات نسب می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ادله‌ اثباتی جهت اثبات نسب

با توجه به اینکه اثبات نسب، از دعاوی حقوقی مربوط به خانواده می‌ باشد، لذا برای اثبات نسب باید با توجه به ادله‌ مصرح در دادگاه خانواده اقدام گردد:

اقرار به ابوت

 در صورت ارائه دادخواست اثبات نسب، هرگاه مدعی علیه، خود اقرار به وجود رابطه‌ نسب با مدعی نسب نماید، این اقرار پذیرفته خواهد شد؛ مشروط بر اینکه اولا، تحقق نسب بر حسب قانون و عادت ممکن باشد، دوما کسی که به نسب او اقرار شده تصدیق کند، مگر در مورد صغیری که اقرار بر فرزندی او شده به شرط آنکه منازعی در بین نباشد.

سند

نسب اشخاص با صدور شناسنامه و درج اسم شخص و پدر و مادر او، ثابت و مشخص می‌ گردد. در مورد شخصی که مدعی نسب می‌ باشد، با توجه به اینکه ممکن است شناسنامه برای او تنظیم نشده باشد و یا به اسم شخص دیگری که با او نسب ندارد، تنظیم شود، در نتیجه دفتر ثبت وقایع در ثبت احوال، با توجه به اینکه مشخصات و نام خانوادگی شخص و پدر و مادر او در آن ثبت می‌ گردد، میتواند به عنوان دلیل اثبات نسب به کار رود.

در صورت صدور گواهی ولادت توسط پزشک یا ماما، ممکن است که مشخصات طفل متولد شده از جمله مادر و پدر او ثبت گردد که موجب اثبات نسب خواهد بود.

شهادت

با توجه به اینکه اثبات نسب یک دعوی حقوقی غیرمالی محسوب می‌ شود، در نتیجه اثبات نسب با شهادت دو نفر مرد عادل امکان پذیر می‌ باشد.

سوگند

در صورتی که مدعی هیچگونه دلیل دیگری برای اثبات نسب نداشته باشد، میتواند تقاضای اتیان سوگند نماید، در صورتی که مدعی علیه از سوگند خودداری و نکول نماید، سوگند به مدعی رد می‌ شود و با سوگند او اثبات نسب محقق می‌ شود.

اماره

در رابطه با اثبات نسب، اماره‌ ای قانونی تحت عنوان اماره‌ فراش میتواند به عنوان دلیل در دادگاه به عنوان اثبات نسب مطرح شود. بر اساس اماره‌ فراش، طفل متولد در زمان زوجیت، ملحق به شوهر است مشروط بر این که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد.

بنابراین اماره‌ فراش تحت موارد ذیل موجب اثبات نسب و انتساب طفل به پدر خود خواهد بود:

بین مادر و پدر طفل رابطه زوجیت بوده باشد، در صورتی که رابطه زوجیت نبوده باشد، اگرچه طفل متولد از زنا ملحق به زانی نمی‌ شود؛ ولی بر اساس رای هیات عمومی حقوقی دیوان عالی کشور، در طفل طبیعی، پدر مکلف به انجام وظایف خود در مورد طفل طبیعی خواهد بود.

در صورت تولد طفل بعد از انحلال نکاح، طفل متعلق به پدر خواهد بود، مشروط بر این که مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا روز ولادت طفل بیش از ده ماه نگذشته باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رجوع از لعان

هرگاه شخص، طفل را لعان نماید، طفل به او منتسب نخواهد شد؛ ولی با رجوع او از لعان، انتساب نسب طفل به شخص ثابت خواهد شد.

– اثبات تعلق طفل ناشی از اشتباه و وطی به شبهه.

– اثبات نسب از طریق ارجاع امر به متخصص در انجام امور پزشکی به جهت اثبات نسب از طریق DNA طرفین.

نحوه‌ تقدیم دادخواست اثبات نسب

دادخواست اثبات نسب یک دعوی غیرمالی و مرتبط با خانواده می‌ باشد و به دادگاه خانواده ارائه می‌ شود. این دعوی دارای قابلیت تجدیدنظر خواهی می‌ باشد ولی قابل فرجام خواهی نخواهد بود.

در صورت فوت شخص مدعی نسب و همچنین مدعی علیه، دادگاه خانواده قرار توقیف دادرسی را صادر می‌ کند و با توجه به اینکه با فوت هر یک از آن ها دعوا زائل نمی‌ شود و نسبت به حقوق وراث هم موثر می‌ باشد به جهت تعیین دقیق نسب، دعوی اثبات نسب، به طرفیت وراث و یا بین وراث ادامه خواهد داشت؛ چرا که میتواند مستلزم حقوق مالی از جمله ارث که نسب عامل و سبب تحقق آن برای مدعی می‌ باشد، باشد.

از جهتی دیگر هرگاه، مدعی نسب، موفق به اثبات انتساب نسب خود به مدعی علیه شود و بعد از فوت مدعی علیه، با وراث وی در مورد ارث و مسائل مالی و اثبات تعلق سهم الارث به وی، دچار اختلاف شود، وراث میتوانند، نسبت به حکم اثبات نسب، اعتراض ثالث طاری داشته باشند.

با توجه به اینکه نسب و نسبت اشخاص در مفهوم دیگر میتواند به سبب ازدواج باشد و ایجاد گردد، در اثبات زوجیت، دادخواست اثبات نسب مورد پیدا نمیکند و باید دادخواست اثبات زوجیت داده شود.

وکیل متخصص اثبات نسب در تهران

چنانچه در زمینه‌ مسائل مربوط به اثبات نسب و اختلافات و دعاوی ناشی از آن، متمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی از تیم وکلای تخصصی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در امور مربوط خانواده می باشید، میتوانید برای تنظیم وقت و مشاوره تلفنی یا حضوری با موسسه تماس حاصل نمایید.

اقامت ایرانیان مقیم اروپا بعد از طلاق

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌ های 18 الی 8 و پنجشنبه‌ ها 13 الی 8 با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (24 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام برای اثبات نسب تو دادگاه چه دلایلی لازم دارم؟
    میشه وکیل خوب و تخصصی پرونده اثبات نسب برای دادگاه خانواده ولنجک به من معرفی کنید؟

    • سلام
      معرفی وکیل تخصصی و خوب ببرای دادگاه خانواده ولنجک و یا هر دادگاه دیگری پس از بررسی موضوع مشاوره شما در مشاوره آنلاین یا حضوری با وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان امکان پذیر خواهد بود.

      شرایط طرح دعوی اثبات نسب هم برای شما به پیوست ارسال میشه

      ۱/نسب مشروع همان نسب ناشی از نکاح است. برای اثبات نسب مشروع باید رابطه زوجیت، نسب مادری و نسب پدری ثابت شود.
      ✅رابطه زوجیت را می‌توان با اقرار یا سند یا گواهی یا امارات قضایی یا سوگند ثابت کرد.
      ۲/در نسب مادری باید وضع حمل زن و هویت طفل اثبات شود و نسب پدری را می‌توان به وسیله اماره فراش یا شهادت یا آزمایش خون و عوامل ارثی اثبات کرد.

      ✅مدارک و منضمات مورد نیاز:
      ۱/تصویر مصدق سند ازدواج (اختیاری)
      ۲/تصویر مصدق سند عادی (اختیاری)
      ۳/تصویر مصدق شناسنامه (اختیاری)
      ۴/به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.

      ✅در صورت عدم وجود مدارک اختیاری فوق می‌توانید یکی از موارد ذیل را ارائه نمایید.
      ۱/درخواست استعلام
      ۲/درخواست جلب نظر کارشناس
      ۳/تحقیقات محلی
      ۴/شماره پرونده استنادی
      ۵/شهادت شهود و مطلعین
      ۶/استعلام نظر پزشکی قانونی
      ۷/اتیان سوگند
      ۸/سایر دلایل و مستندات

      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی خانواده با شماره زیر تماس بگیرید.
      09120067664

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *