موارد سقوط ارث

بهترین وکیل امور حسبی در این نوشتار به بررسی موارد سقوط ارث پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

موارد سقوط ارث

گاهی وجود اسبابی در شخص وارث، سبب منع وارث از ارث مورث خود می‌ گردد که به این اسباب، موانع ارث یا موارد سقوط ارث، گفته می‌ شود. به عبارتی دیگر، موانع ارث، اموری است که وجود هر یک از آنان، به رغم وجود شرایط وراثت، مانع از تحقق ارث می‌ شود. با بررسی قانون مدنی، مشخص می‌ شود که قانونگذار، هیچ تعریف صریحی از موانع ارث را بیان نکرده است. هدف این مقاله، شناسایی دقیق موارد سقوط ارث با توجه به مواد قانون مدنی، که برگرفته از مذهب اسلامی است، می‌ باشد.

شرایط تحقق ارث در قوانین

در خصوص شرایط تحقق ارث در قوانین ایران، باید به سه نکته اشاره نمود. اول، موت مورث. یعنی برای تحقق ارث، فوت مورث، ضروری است. این موت، اعم از موت حقیقی و موت فرضی می‌ باشد. دومین شرط، مربوط به وراث است. توضیح آن که برای تحقق ارث، وجود وارث برای متوفی در زمان فوت، شرط می‌ باشد. باید به این نکته اشاره کرد که اگر در وجود یا عدم وجود وارث، شک کنیم، باید اصل را بر عدم وجود وارث قرار دهیم. قانون مدنی ایران، در ماده 875، در این باره مقرر می دارد: شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد، در صورتی ارث می برد که نطفه او حین الفوت منعقد بوده و زنده هم متولد شود. اگرچه فورا پس از تولد بمیرد. آخرین شرط برای تحقق ارث، شرایط مربوط به ماترک است. داشتن ترکه، به معنای وجود دارایی مثبت برای متوفی می‌ باشد. دارایی شامل؛ اموال عینی، منفعت، طلب و کلیه حقوق مالی متوفی است. باید به این نکته اشاره کرد که دیون متوفی، به ورثه منتقل نمی‌ شود مگر به تبع اموال متوفی. پس اگر هیچ مالی از متوفی باقی نماند، ورثه او دیون و تعهدات متوفی را به ارث، نمی برند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ارث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد سقوط ارث

موانع ارث در فقه اسلامی، زیاد است. این موانع در قانون مدنی شامل؛ قتل، کفر، لعان، ولادت از زنا می‌ باشد. البته موانع دیگری نیز با توجه به مفاد قانون مدنی، قابل دسترسی می‌ باشد. از جمله؛ غایب مفقود الاثر بودن مورث، شرایط مربوط به ترکه و هم زمان بودن مرگ دو وارث. در ادامه، به توضیح مختصر در مورد هر یک از این موارد، می پردازیم.

درخواست نصب قیم

برای این که قتل، از موارد سقوط ارث محسوب شود، وجود چند شرط، ضروری است. اول، عمدی بودن قتل. قتل عمد، اعم از؛ قتل به مباشرت و قتل به تسبیب می‌ باشد. طبق قوانین موضوعه، منظور از عمد؛ داشتن علم و آگاهی برای انجام کار مورد نظر و رسیدن به نتیجه مورد نظر است. باید گفت که چگونگی وقوع قتل، تاثیری در مجازات فرد ندارد. دومین شرط، ارتکاب قتل از طرف وارث است.
مورد دیگری که باعث سقوط ارث می‌ شود، کفر است. ماده 881 مکرر قانون مدنی مقرر داشته: کافر از مسلمان ارث نمی برد و اگر در بین ورثه متوفی کافری، مسلم باشد، وراث کافر ارث نمی برند اگر چه از لحاظ طبقه و درجه، مقدم بر مسلم باشند.

لعان نیز از جمله مواردی است که؛ باعث سقوط ارث می‌ شود لعن در اصطلاح، عبارت از لعن و نفرین بین زوجین با صیغه مخصوص به خود که منشا آن یا نسبت دادن زنای شوهر به همسر خود یا انکار فرزند منتسب به خود می‌ باشد. قانون مدنی در ماده 882 اینگونه مقرر داشته که بعد از لعان، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند و همچنین، فرزند که به سبب انکار او، لعان واقع شده، از پدر و پدر از او ارث نمی برد. لیکن فرزند مزبور از مادر و خویشان مادری خود و همچنین مادر و خویشان مادری از او ارث می برند.

از دیگر موانع ارث، ولادت از زنا می‌ باشد. ماده 1167 از قانون مدنی مقرر می دارد که؛ طفل متولد از زنا، ملحق به زانی نمی‌ شود. در حالی که می دانیم از جمله؛ شرایط ارث، وجود قرابت نسبی بین وارث و مورث می‌ باشد. در حالی که در زنا، نسب قانونی، موجود نیست. همچنن، ماده 884 از قانون مدنی مقرر می دارد که؛ ولد الزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی برد. البته باید توجه داشت که اگر حرمت رابطه ای که طفل از آن متولد می‌ شود، نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به طرف دیگر به واسطه‌ اکراه یا شبهه زنا نباشد، طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می برد. فرض عکس این قضیه نیز وجود دارد. به عبارتی، امکان ارث بردن طرف دیگر و اقوام او نیز از طفل، امکان پذیر می‌ باشد.

تهیه و انتشار فیلم و عکس از مکان های اختصاصی بانوان

ماده 872 قانون مدنی مقرر می دارد: اموال غایب مفقودالاثر تقسیم نمی‌ شود، مگر پس از ثبوت فوت او یا انقضای مدتی که عادتا چنین شخصی زنده نمی ماند. البته در خصوص این مانع باید گفت که وجود غایب مفقودالاثر، یک مانع موقت برای وراث می‌ باشد و همین که فوت غایب، محرز گردید، امکان تقسیم اموال، وجود دارد.

بطور کلی، مالکیت ورثه نسبت به ترکه، به محض وقوع فوت مورث، بطور قهری ایجاد می‌ شود. طبق ماده 868 از قانون مدنی، مالکیت ورثه نسبت به ترکه مستقر نمی‌ شود مگر پس از ادای حقوق و دیونی که به ترکه تعلق می گیرد. به عبارتی، تا زمانی که دیون متوفی از جمله؛ قیمت کفن، دیون و واجبات مالی و وصایای میت، از ترکه خارج نشود، ملکیت ورثه نسبت به ترکه متزلزل است و پس از ادای دین، مابقی ترکه، متعلق به وراث می‌ باشد البته نسبت به اعیان ترکه نیز تا زمانی که دیون میت پرداخت نشود، معاملات درباره این نوع ترکه، غیرنافذ می‌ باشد این مانع نیز به عنوان یک مانع موقت در ارث محسوب می‌ شود و پس از پرداخت دیون، ترکه، متعلق به وراث می‌ شود.

هم زمانی مرگ دو وارث نیز از دیگر موارد سقوط ارث می‌ باشد به این صورث که اگر دو وارث، بمیرند و تاریخ فوت هیچ کدام از آن ها مشخص نباشد، هیچ یک از دیگری ارث نمی برد مگر آن که فوت به سبب غرق یا هدم (ریختن آوار) باشد که در این صورت از یکدیگر ارث می برند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ارث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد رفع مانع

همانطور که پیشتر بیان شد، قتل عمدی مورث از جمله موانع ارث می‌ باشد. اما اگر کشتن برای اجرای حد یا قصاص یا برای دفاع، روی بدهد، مانع از ارث بردن وارث از مورث مقتول نمی‌ باشد. همچنین اگر قتل، خطای محض نیز بوده باشد.
اگر قبل از تقسیم ترکه، وارث کافر، مسلمان شود، مانع کفر، از بین می‌ رود و امکان ارث بردن وارث، وجود دارد. البته بدیهی است اگر وارث و مورث، هر دو کافر باشند، کفر، مانع از تحقق ارث نخواهد بود و ترکه بر طبق دین و آئین آنان، تقسیم خواهد شد.
اگر شوهری که فرزند خود را نفی کرده ست، از نفی نسب فرزند خود رجوع کند، بر طبق ماده 883 از قانون مدنی، فرزند از او ارث می برد اما همچنان، فرزند از اقوام پدری خود ارث نمی برد. البته باید توجه داشت که در صورت رجوع پدر از نفی نسب فرزند، همچنان، امکان ارث بردن وی و همینطور اقوام پدر، از فرزند نفی شده، وجود ندارد.

نمونه رای اثبات زوجیت

بهترین وکیل و موسسه‌ حقوقی در تهران

پیش از تصرف وراث در ترکه، لازم است تا وراثت هر یک از وراث، مورد بررسی قرار گیرد. در موارد دیگری، وراث بر سر سهم الارث خود دچار اختلاف می شوند. گروه وکلای مهر، با سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی، و با داشتن کادر متخصص و با تجربه، به شما مشاوره حقوقی ارائه می نماید. چنانچه شما عزیزان در راه احقاق حقوق خود دچار مشکل یا مشکلاتی شدید یا نیاز به مشاوره با وکیل متخصص را احساس کردید، میتوانید با وکلای متخصص ما ارتباط برقرار کنید. گروه وکلای مهر، آمادگی خود را برای مشاوره و قبول پرونده‌ های شما اعلام می دارد. همچنین برای ارتباط با ما میتوانید با شماره های موسسه‌ طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ارث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دپارتمان حقوق خانواده و امور حسبی گروه وکلای مهر پارسیان

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ارث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *