دیون و مطالبات متوفی

وکیل خانواده خیابان باهنر

وکیل خانواده خیابان باهنر


بهترین وکیل امور حسبی و احوال شخصیه در این نوشتار به بررسی دیون و مطالبات متوفی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیون و مطالبات متوفی از مسائل امور حسبی می‌ باشد. انسان از زمان تولد خود دارای اهلیت می‌ باشد و بر این اساس میتواند با اشخاص دیگر معاملات و روابط حقوقی داشته باشد. در این صورت باید تمام تعهدات خود را بر اساس آن چیزی که ایجاد کرده است، ایفا نماید. از طرفی اگر دارای مطالباتی می‌ باشد، این مطالبات قابل وصول هستند و باید استیفا گردند.

هرگاه متوفی قبل از مرگ، دین و یا طلبی داشته باشد، باید از محل ترکه پرداخت گردد در صورتی که طلبی باشد باید به وسیله مدیر تصفیه متوفی و یا ورثه یا وصی یا امین، وصول شود. در صورتی که ورثه مدیریت ترکه را بر عهده داشته باشند، نمیتوانند تا زمانی که تعهدات مالی متعهد را از محل ترکه ایفا کرده باشند تصرفی در ترکه نمایند.

در این مقاله به بررسی وضعیت حقوقی و تعهدات و مطالبات متوفی، دیون و مطالبات متوفی و اقداماتی که قانون در مورد تصرفات ورثه در ماترک مشخص کرده و توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت سر پرستی جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی منتشر می‌ گردد، بررسی می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دیون و مطالبات متوفی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وضعیت حقوقی دیون و مطالبات متوفی

در قانون مدنی و امور حسبی، برای دیون متوفی، درجه بندی و اولویت مشخص شده است که باید پرداخت، بر اساس آن انجام گیرد و در واقع اهمیت دیون او که باید از ترکه ایفا گردد، در طول یکدیگر قرار دارد. انجام هر یک منوط به انجام قبلی می‌باشد. تعیین تکلیف وضعیت حقوقی دیون متوفی از این جهت اهمیت دارد که مالکیت ورثه بر ترکه را مستقر می سازد و تا زمانی که تکلیف دیون او مشخص نگردد، ورثه مالک ترکه نمی شوند.

نحوه ایفای دیون متوفی

در قانون برای پرداخت دین متوفی ترتیبی مشخص گردیده است که در ابتدا از ترکه او هزینه کفن و دفن و هزینه اداره و حفظ اموال او، برداشت می‌ گردد. و همچنین حقوقی که متعلق اعیان می‌ باشد. پس از تعیین هزینه‌ های مذکور، نوبت به قسمت اصلی؛ یعنی دیونی که متوفی داشته است و حال باید پرداخت گردد می رسد.

بر اساس قاعده کلی که وجود دارد چون امر تصفیه بعد از فوت به سرعت و دقت باید انجام گیرد و در نتیجه اقدام به تحریر ترکه می‌ شود تا میزان دیون و مطالبات وی مشخص گردد، ممکن است که عده ای از طلبکاران دارای طلب موجل بوده باشند که در این صورت بعد از فوت شخص،کلیه دیون وی حال می‌ شود تا طلبکاران به حقوق خود برسند.

طبقه بندی جهت پرداخت دیون و مطالبات متوفی

طبقه اول؛

الف) حقوق خدمه خانه برای سال آخر فوت.

ب) حقوق خدمتگذاران محل کارمتوفی برای شش ماه قبل فوت.

ج) حقوق کارگرانی که به طور روزانه و یا هفتگی می‌ باشد و سه ماه قبل فوت.

طبقه دوم؛

طلب و مال اشخاصی که به عنوان ولایت یا قیمومت در تصرف متوفی بوده است و نسبت به میزانی که از اموال بدهکار شده است. (تقدم این طبقه در وصول طلب منوط به فوت در دوره قیمومت است)

طبقه سوم؛

طلب پزشک و دارو فروش در مورد طلبی که در ظرف سال وفات متوفی و یا خانواده وی از بابت دارو و درمان دارد.

طبقه چهارم؛

  • نفقه زن.
  • مهریه زن.

طبقه پنجم؛

سایر بستانکاران.

در مورد طلبکاران، طلبکاری که نسبت به بخشی از ترکه دارای حق رهنی هستند، بر سایر طلبکاران مقدم خواهد بود. اگر میزان مال مرهونه از طلب بیشتر باشد مابقی بین طلبکاران تقسیم می‌ شود و اگر کمتر بود نسبت به مابقی طلب مانند سایر بستانکاران خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دیون و مطالبات متوفی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

محدوده اختیارات ورثه در ترکه

اگرچه ورثه جانشین متوفی می باشند و در واقع مالک اموال هستند ولی این مالکیت بطور متزلزل می‌ باشد و استقرار نمی یابد تا زمانی که دیون متوفی مشخص شود و طلب طلبکاران پرداخت گردد. در این صورت ورثه تا قبل از پرداخت دیون متوفی حق هیچگونه تصرفی در ترکه را ندارند و انجام هرگونه عملی از جمله انتقال و یا صلح که نسبت به اموال انجام دهند غیر نافذ خواهد بود و دارای اعتبار حقوقی نیست. مگر اینکه طلبکاران آن را تنفیذ و یا اینکه دین را ایفا نمایند.

نحوه مطالبه طلب متوفی

اگر متوفی دارای طلب باشد در این صورت مطالبه طلب، میتواند از طریق ورثه انجام شود حتی اگر در صورت ثبوت دعوی و اثبات طلب، چیزی عاید ورثه نگردد.

در مورد نحوه اثبات طلب متوفی از مدیون از جانب ورثه، در صورتی که دلیل دیگری برای اثبات وجود نداشته باشد و اصل حق محرز باشد، ولی جریان وجود حق مورد تردید باشد، در این صورت ورثه با سوگند استظهاری، ادعای خود را ثابت می‌ کنند.

نحوه مطالبه طلب طلبکاران از متوفی

در صورتی که طلبکاران برای وصول طلب خود اقدام نموده و نتوانند وصول کنند، میتوانند دعوی حقوقی برای طلب خود مطرح نمایند. در این صورت اگر ترکه بلاوارث بود به طرفیت مدیر ترکه و در غیر این صورت به طرفیت ورثه اقامه خواهد گردید. در صورتی که ادعای طلبکار به طرفیت بعضی از ورثه باشد، نسبت به همان سهم موثر خواهد بود و ورثه دیگر که طرف دعوی نبوده اند میتوانند به رای صادره در مورد سایر ورثه اعتراض نمایند.

در صورتی که ترکه در ید ورثه برای ادای دیون متوفی کافی نباشد، طلبکار میتواند به طرفیت کسی که مدیون متوفی بوده و یا مالی از وی را در تصرف داشته باشد، اقامه دعوی کند. اقامه دعوی از این جهت می‌ باشد که اموال متوفی وثیقه ای برای طلبکاران می‌ باشد و میتواند آن را از ثالث هم مطالبه کند.

  • در صورتی که طلبکار مدعی حق نسبت به عینی باشد که در تصرف ورثه باشد، باید به طرفیت همه ورثه اقامه دعوی نماید و در صورتی که در دست شخص دیگری باشد، به طرف او می‌ باشد مگر اینکه اقرار به تعلق عین به ترکه نماید.

قبول ترکه

قبول ترکه از جانب ورثه ابراز می‌ شود و عبارت است از اینکه؛ ورثه میزان ترکه و ادای دیون متوفی از ترکه را قبول کنند که در این صورت مسئول پرداخت می باشند. قبول میتواند به صورت صریح که به موجب سند رسمی است باشد و یا اینکه بطور ضمنی باشد و به صورت اینکه در ترکه تصرفاتی انجام دهند که کاشف از قبول ترکه و ادای دیون باشد. در هر صورت باید به دادگاه اعلام نمایند. قبول میتواند منوط به تحریر ترکه باشد. اقداماتی که مربوط به اداره ترکه باشد قبول محسوب نمی‌ شود.

اثری که قبول ترکه دارد این است که با قبول آن، هر یک از ورثه به نسبت سهم خود از ترکه مسئول ایفای دین خواهند بود مگر اینکه ثابت کنند دیون متوفی زاید بر ترکه بوده یا ثابت کنند که پس از فوت متوفی ترکه بدون تقصیر آن‌ ها تلف شده و باقی مانده ترکه برای پرداخت دیون کافی نیست که در این صورت نسبت به زائد از ترکه مسئول نخواهند بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دیون و مطالبات متوفی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رد ترکه

در صورتی که ورثه، ترکه را قبول نکنند، بعد از تحریر ترکه، میتوانند آن را رد نمایند. که باید به دادگاه اعلام کنند که ادامه تصفیه ترکه انجام شود. در صورتی که ترکه را قبول کرده باشند تا زمانی که در ترکه تصرف نکرده باشند، میتوانند آن را رد کنند. ورثه تا مدت یک ماه از تاریخ اطلاع فوت، باید رد خود را اعلام کند. در غیر این صورت مشمول قبول می باشند. در صورتی که قبل از رد فوت نماید این رد به ورثه وی منتقل می‌ شود.

در صورتی که همه ورثه ترکه را رد کنند، در این صورت متوفی بلاوارث خواهد بود ولی در صورتی مالی مازاد بر دیون باقی بماند، به ورثه تعلق خواهد داشت.

در صورت رد و قبول عده ای از ورثه، ورثه ای که رد نمایند حق اعتراض به عمل تصفیه را ندارند. ولی از ماترک مازاد بر دین سهم خواهند برد.

تصفیه ترکه

پس از انجام تحریر ترکه و اینکه میزان اموال و مطالبات و دیون متوفی مشخص شد، برای قبول و یا رد آن به ورثه ارجاع خواهد شد. در صورت قبول و یا رد عملیات تصفیه آغاز خواهد شد. به این نحو که کلیه مطالبات متوفی وصول شود و همچنین کلیه تعهدات مالی و خارج کردن مورد وصیت از ترکه انجام گردد.

پس از انجام تصفیه اگر مالی از ترکه باقی ماند، به ورثه رد خواهد شد.

هر یک از ورثه یا وصی میتوانند تقاضای تصفیه را به دادگاه بدهند. ولی در صورتی که بعضی از ورثه ترکه را قبول کرده باشند، ورثه دیگر نمیتوانند تصفیه را از دادگاه بخواهند. ممکن است که شخصی در مقام طلبکار متوفی طلب و یا حق عینی او محرز و یا تصدیق نشده باشد وی در موعد مقرر در جلسه معرفی حاضر نباشد که در این صورت میتواند به مقداری که از مازاد ترکه به ورثه داده شده به طرفیت ورثه شکایت کند و یا در صورتی که از ترکه چیزی باقی نمانده باشد، میتواند به طرفیت طلبکاران برای گرفتن حصه غرمایی، اقامه دعوی کند.

در صورتی که مدیر تصفیه تعیین شود شکایت از عملیات مدیر تصفیه با دادگاهی خواهد بود که مدیر تصفیه را تعیین کرده باشد.

در این مقاله مطالبی در مورد دیون و مطالبات متوفی توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر گردید برای اطلاعات بیشتر در مورد دیون و مطالبات متوفی میتوانید با موسسه تماس بگیرید.

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

جهت دریافت مشاوره در خصوص دیون و مطالبات متوفی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *