نفی نسب

نفی نسب

نفی نسب


با بررسی موضوع احکام، مقررات و آثار دعوای نفی نسب همراه شما مخاطبان گرامی هستیم.

خانواده چیست؟

در جوامع انسانی، خانواده به گروهی از افراد گفته می‌ شود که با یکدیگر از طریق هم‌ خونی، تمایل سببی، یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند.

اقرار در امور کیفری

خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه‌ پذیری کودکان است. سازمان ملل متحد نیز در آمار جمعیتی خود، خانواده را چنین تعریف می‌ کند:«خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفره‌ ای اطلاق می‌ شود که با هم زندگی می‌ کنند؛ درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزند خواندگی یا ازدواج، با هم نسبت دارند. در یک خانواده ممکن است یک یا چند خانواده زندگی کنند، تمام خانوارها، هم خانواده نیستند.»

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفی نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعریف نسب

طبق قانون مدنی سه نوع علاقه قرابت و رابطه خویشاوندی بین افراد وجود دارد:

الف) خویشاوندی نسبی

تغییر شناسنامه

به افراد هم خون گفته می‌ شود، خواه در خط مستقیم (قرابت پدر و فرزندی) و خواه در خط اطراف (قرابت خواهر و برادری)

گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

ب) خویشاوندی سببی

در این نوع رابطه خویشاوندی، رابطه خونی و نسبی وجود ندارد بلکه افراد از طریق سبب دیگر مانند پیوندهای ارادی و اجتماعی به خویشاوندی هم در می‌آیند مانند ازدواج.

دعوای اثبات نسب

پ) خویشاوندی رضاعی

خویشاوندی رضاعی نیز نوعی رابطه خویشاوندی است که به سبب شیر خوردن نوزاد از زنی که مادر طبیعی آن نوزاد نیست به وجود می‌ آید.

تنها اثر این نوع رابطه منع ازدواج با خویشان رضاعی است و دیگر آثار رابطه خویشاوندی نظیر نفقه و ارث بر ان مترتب نخواهد شد. این نوع پیوند خصوصا در کشورهای اسلامی دیده می‌ شوند.

قاعده فراش چیست؟

قاعده فراش قاعده‌ ای قانونی برای اثبات نسب است و در صورت عدم تحقق آن میتوان به امارات دیگری نظیر شهادت و اقرار متمسک شد.

در صورت وجود قاعده فراش تنها از طریق لعان میتوان نفی نسب نمود.

طفلی که در زمان زوجیت زن و شوهر متولد می‌ شود ملحق به مرد می‌ باشد، البته به این شرط که از تاریخی که نزدیکی واقع شده است تا زمانی که طفل متولد می شود حداقل ۶ ماه و نهایتا ۱۰ ماه گذشته باشد.

نمونه پرونده اثبات نسب

زیرا فرض بر این است که زن به همسرش وفادار بوده و با هیچ مرد دیگری رابطه جنسی نداشته است. حتی طفلی که از تلقیح مصنوعی نطفه شوهر به زن به وجود آمده نیز ملحق به شوهر است.

تنصیف اموال

در رابطه با طفلی که بعد از طلاق و انحلال نکاح به دنیا بیاید هم به شوهر الحاق میابد به این شرط که از مادر تا آن زمان ازدواج مجدد نکرده باشد و از تاریخ انحلال نکاح نیز تا روز تولد فرزند بیش تر از ۱۰ ماه نگذشته باشد مگر اینکه ثابت کنند از روز وقوع نزدیکی تا روز تولد فرزند کمتر از ۶ ماه و یا بیش تر از ۱۰ ماه گذشته است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفی نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اثبات نسب

اثبات نسب در نکاح موقت

وکیل اثبات نسب شمال تهران

دعوای نفی ولد

باید به طرفیت فرزندی که ادعای طرد وی می‌شود اقامه گردد و اگر هم فرزند محجور باشد، با توجه به اینکه پدر ولی قهری او می باشد و مدعی این دعوا هم هست، از باب تعرض منفعت، باید برای دفاع از فرزند قیم اتفاقی نسب نمود و همچنین مادر فرزند نیز باید در دادرسی شرکت نماید زیرا علاوه بر اینکه در صورت اثبات نفی ولد، مادر از ارث و حضانت کودک محروم میگردد به وی نسبت بی‌عفتی نیز به صورت ضمنی داده می‌شود و با این استدلال حضور وی جهت دفاع ضروری به نظر میرسد.

نفی ولد پس از اقرار به ابوت

تحت هر شرایطی هر وقت شوهر چه به صورت صریح و چه به صورت ضمنی اقرار به ابوت خود کرده باشد، دیگر دعوای نفی ولد از وی استماع نخواهد شد.

مطابق قانونی مدنی دعوای نفی ولد باید حداکثر تا ۲ ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از متولد شدن کودک اقامه گردد در غیر این صورت دعوای وی مسموع نمی‌ شود و همچنین اگر شوهر پس از مطلع شدن از تولد کودک سکوت کند، این سکوت به عنوان اقرار ضمنی شوهر به نسب محسوب خواهد شد.

فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی

مشاوره حقوقی اثبات نسب

اقرار به نسب کودک به پدر حتی قدرت تمسک به لعان را از بین خواهد برد (البته تمام این احکام نسبت به طفل متولد از نزدیکی به شبهه نیز رعایت می‌ گردد).

در قانون مدنی نیز اینگونه بیان شده که صحت اقرار به نسب مشروط است بر اینکه تحقق نسب بر حسب عرف و قانونا ممکن باشد و شخصی که به نسب او اقرار شده نیز ان اقرار را تصدیق نماید.

آزمایش DNA و میزان حجیت آن در نفی نسب

برخلاف راه‌ های اثبات نسب که گسترده و سهل است و حتی قانونگذار جهت اثبات نسب روش قرعه را نیز پذیرفته است، حجیت آزمایش DNA نیز به طریق اولویت مورد پذیرش قانونگذار است، در مقابل در رابطه با راه‌ های نفی نسب قانونگذار با دقت و حساسیت بیشتری برخورد کرده است.

قتل در فراش

شارع مقدس با توجه به الزام حفظ و اثبات بنیان خانواده جهت راه های نفی ولد، سختگیری و دقت بیشتری اعمال نموده و تنها راه نفی نسب را، روش لعان بیان داشته و برای آزمایش DNA از باب نفی نسب حجیت و ارزشی قائل نشده است مخصوصا در رابطه با مواردی که اماره فراش وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفی نسب با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل ارث

دعوای نفی نسب چیست؟

دعوای نفی نسب، دعوایی می باشد که خواهان در آن، نفی نسب فردی را خواستار می شود. مطالبی از قبیل ارث بری، دریافت نفقه و… در دعوای نفی نسب اهمیت دارند. خواهان برای طرح کردن دعوای نفی نسب، باید دادخواست دعوای نفی نسب را به دادگاه تقدیم کند و طی مراحل و تشریفات خاص، نفی نسب اثبات یا رد می شود.

مالیات بر ارث

دعوای اثبات نسب در صلاحیت کیست؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای نسب در گذشته دادگاه مدنی خاص اقامتگاه خوانده بود امروزه برابر قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به دادگاه های موضوع اصل 21 قانون اساسی مصوب 1376 و با توجه به ارتباط مستقیم با موضوعات قانون خانواده، رسیدگی به دعوا نسب در صلاحیت دادگاه های خانواده است. لازم به ذکر است دادخواست اثبات نسب باید به طرفیت کسی مطرح گردد که ادعای وجود نسب با وی مطرح است. البته در صورتی که خواهان دعوای اثبات نسب، زیر 18 سال داشته باشد، علاوه بر شخصی که ادعای نسب با وی مطرح است میبایست دادستان نیز به عنوان نماینده طفل به دعوا دعوت گردد.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (30 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام با بابام بحثم شده میگه یکاری میکنم از ارث محروم بشی میرم دادگاه میگم بچه من نیستی که من مردم بهت ارث نرسه اقای وکیل می تونه اینکارو کنه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      5-در صورتی که بین شما رابطه نسبی محرز باشد این ارتباط قابل انکار نبوده و ایشان می بایست دلایل مستحکم و قانونی بر ادعای خود بیاورند .

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که این موضوع محرز شود خون مرتکبین مباح است اما در هر صورت احکام اجرای قتل در فراش شرایط خاص و سختگیرانه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *