رسیدگی به دعوای نفقه

رسیدگی به دعوای نفقه

رسیدگی به دعوای نفقه


با موضوع رسیدگی به دعوای نفقه همراهتان هستیم.

ترک انفاق به چه معنا است؟

«ذات عقد نکاح رابطه زناشویی است.» این جمله ساده یکی از مهم‌ترین اصول قوانین حقوقی است که به صراحت اعلام می‌کند که زن در رابطه ازدواج باید از همسر خود تمکین کند. تمکین نیز دو شکل عام و خاص دارد و از نظر قانون جز در مواردی نادر زن حق تمکین نکردن از همسر خود را ندارد و اگر به دلایل غیرواقعی از این مساله سرپیچی کند، ناشزه تلقی و از دریافت نفقه محروم می‌شود.

در مقابل چنین مساله صریحی مرد نیز باید بدون، چون و چرا نفقه همسر خود را تامین و به وی پرداخت کند و وسایل لازم برای زندگی او را فراهم کند. این دو مفهوم زندگی زناشویی همواره از سوی مردان و زنان مختلف مورد اعتراض و شکایت قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از شکایت‌های خانوادگی به این موضوعات اختصاص می‌یابد.رسیدگی به دعوای نفقه

مطالبه نفقه سالهای گذشته

شکایت نفقه گذشته، یکی از شکایت‌های طولانی و وقت‌گیر دادگاه‌های خانواده است که شاکی برای رسیدن به حق خود باید مراحلی طولانی تا اثبات شکایت کارشناسی پرونده را سپری کند.

با توجه به این توضیح ممکن است این پرسش برای خوانندگان این مطلب پیش بیاید زنانی که مدعی دریافت نفقه از همسر خود هستند و احتمالا به دلیل قطع نفقه در سختی و مشکل به سر می‌برند، باید تا چه زمانی متحمل سختی و مشکل باشند؟

جستجوی وکیل پایه یک دادگستری

شکایت ترک انفاق کیفری

آیا قانون می‌پذیرد که این زنان به دلیل تاخیر در دریافت نفقه دچار مشکلات مختلف شوند؟ آیا راه حلی برای دریافت زود هنگام نفقه وجود دارد؟

قانون در این بخش برای حقوق زنان اهمیت خاصی قائل شده و این امکان را پیش‌بینی کرده است که در صورت پرداخت نکردن نفقه حال، زن می‌تواند در شکایتی مستقل با نام ترک انفاق نفقه حال خود را مطالبه و در صورت خودداری همسرش از پرداخت این نفقه، او را به دلیل این کار تحت تعقیب قرار داده و با شکایت کیفری او را راهی زندان کند.رسیدگی به دعوای نفقه

زنان چه هنگامی شکایت ترک انفاق می‌کنند؟

درباره انگیزه‌هایی که سبب می‌شود زنان دست به شکایت کیفری ترک انفاق علیه همسر خود بزنند باید توضیح بدهیم که در بیشتر موارد زنان هنگامی به سراغ شکایت کیفری نفقه می‌روند که از سوی همسرانشان از خانه بیرون شده‌اند یا این که با وجود زندگی در خانه همسرشان، مرد به او نفقه نداده و او را رها کرده است. در چنین شرایطی زنان می‌توانند با مراجعه به دادگاه‌های کیفری محدوده سکونت خود این شکایت را مطرح کنند و امیدوار باشند در مدتی کوتاه به حق خود برسند.

در شکایت ترک انفاق نیز اولین قدم نوشتن شکواییه در دادسراست.رسیدگی به دعوای نفقه
زن پس از مراجعه به دادسرا در متنی می‌تواند شکایت خود را این گونه مطرح کند:

نمونه شکوائیه ترک انفاق کیفری

«ریاست محترم دادسرای ناحیه …
با سلام و احترام؛
به استحضار می‌رساند اینجانب.. شاکی فوق در تاریخ.. طی عقدنامه شماره… دفترخانه.. به عقد دائمی آقای.. درآمده‌ام.

نامبرده بعد از عقد تاکنون فقط مبلغ.. به بنده پرداخت کرده و با وجود آمادگی اینجانب برای تمکین، از پرداخت نفقه حال اینجانب خودداری کرده است، لذا از محضر دادگاه به خاطر ترک انفاق از نامبرده شکایت دارم و خواهان تعقیب کیفری وی هستم.

این شکایت پس از ثبت در واحد رایانه از سوی سرپرست دادسرا به یکی از شعب دادیاری ارجاع می‌شود.
محمدرضا مهری درباره مراحلی که این شکایت از این پس طی می‌کند، می‌گوید:

اظهارنامه مطالبه مهریه

بعد از ارائه این شکایت به دادسرا و تعیین شعبه، دادیار از شاکی پرس و جو می‌کند و براساس نشانی ذکر شده از متهم او را فرا می‌خواند.رسیدگی به دعوای نفقه

جرم ترک انفاق در موارد زندگی غیر مشترک

ممکن است این احضار به صورت تلفنی صورت بگیرد، اما در صورتی که مرد حاضر به شرکت در دادسرا نشود، قاضی دادسرا وی را به شکل کتبی احضار خواهد کرد. ویژگی این احضار هم این است که برگه اخطاریه به زن داده می‌شود تا با مراجعه به کلانتری محدوده سکونت همسرش، این برگه را به همراه مامور کلانتری به مرد ابلاغ کند.

در این برگه نیز عنوان شده است که مرد ظرف مدت مشخصی برای ادای توضیحات باید به دادسرا مراجعه کند و در غیر این صورت جلب خواهد شد. البته در مواردی نیز انجام تحقیقات به عهده کلانتری محدوده سکونت گذاشته می‌شود و کلانتری از طریق دایره قضایی این تحقیقات را تکمیل و پس از آن پرونده را برای دادسرا ارسال می‌کند.رسیدگی به دعوای نفقه

مطالبه نفقه، صلاحیت دادگاه خانواده

اگر دعوای مطالبه نفقه به صورت حقوقی مطرح شد، طبق قانون آیین دادرسی مدنی، اصل این است که دادگاه محل اقامت خوانده دعوا، صالح به رسیدگی است

در دعوای مطالبه نفقه باید محل اقامت شوهر را ملاک قرار داد.
از جهت کیفری قضیه باید خاطرنشان ساخت که در اصطلاح، یک جرم دارای عنصری مادی است. عنصر مادی یک جرم همان رفتار مجرمانه است و ساختار استثنایی برخی جرایم به این صورت است که استمرار می‌یابند.

نمونه شکایت ترک انفاق

اکثر جرایم مثل قتل، آنی بوده و در یک لحظه رخ می‌دهند اما جرایم مستمر در یک بازه زمانی کوتاه یا طولانی ادامه پیدا می‌کنند که جرم ترک انفاق از این دست محسوب می‌شود.

اکثر جرایم با یک فعل رخ می‌دهند اما جرم ترک انفاق از جمله جرایمی است که استثنائاً با ترک فعل واقع می‌شود؛ یعنی به طور مثال پرداخت نکردن وجه نفقه باعث وقوع چنین جرمی خواهد شد.

وکیل خانواده در سوئد

در خصوص دادگاه کیفری صالح برا ی رسیدگی به جرایم مستمر باید این نکته را مورد توجه قرار داد که طبق اصول دادرسی کیفری تمامی دادگاه‌هایی که جرم مستمر در آن محل‌ها استمرار یافته است، صالح به رسیدگی هستند.

راه‌های اثبات شکایت ترک انفاق چیست؟

در این شکایت نیز مانند هر نوع شکایت دیگری زن به عنوان شاکی باید وقوع جرم ترک انفاق را اثبات کند. راه‌های اثبات هم مانند شکایت‌های دیگر شیوه‌هایی کاملا مشخص است.

مثلا در مواردی که زن مدعی است همسرش او را از خانه بیرون کرده یا مدتی است به او نفقه نداده، این مساله در صورتی برای دادگاه اثبات می‌شود که یا همسر زن در محضر دادگاه به این مساله اقرار کند و این اتهام را بپذیرد یا این که شهود معرفی شده از سوی زن به دادگاه این موضوع را تایید کنند.رسیدگی به دعوای نفقه

اثبات جرم ترک انفاق با شهادت شهود

شاهدان هم شرایط خاصی دارند. مثلا آن‌ها باید به اتفاقی که رخ داده اشراف کافی داشته باشند و ضمنا از بستگان و اقوام زن هم نباشند. رعایت دیگر شرایط شهود هم از مواردی است که برای زنان دردسر کمتری ایجاد می‌کند.

این که شهود باید کارت شناسایی معتبر یا شناسنامه داشته باشند که در دادگاه احراز هویت شوند. شهود هم معمولا به این مساله شهادت می‌دهند که از وضعیت زندگی خواهان مطلع هستند و می‌دانند او به دلیل پرداخت نکردن نفقه از سوی همسرش در سختی و مشکل است.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

ترک انفاق از جمله جرایم مستمر به شمار می‌آید و معنی این حرف این است که این جرم به دفعات قابل شکایت کیفری است در مواردی هم که شهود حاضر به حضور در دادگاه و ادای شهادت نباشند، دادیار پرونده دستور می‌دهد تا کلانتری محل تحقیقات مورد نیاز را تکمیل و پرونده را برای دادسرا ارسال کند.

پرداخت نفقه طبق حقوق خانواده‌ آلمان

البته همه این موارد به سرعت صورت می‌گیرد تا در حداقل زمان ممکن پرونده تکمیل و درباره آن اظهارنظر شود. در کلانتری‌های هر محدوده دادگاه مامورانی حضور دارند که هر روز پرونده‌ها را از کلانتری به دادسرا می‌آورند و پس از بررسی پرونده، در صورت نیاز به تحقیق پرونده را به کلانتری ارجاع می‌دهند.

البته پیگیری شاکی هم سبب می‌شود زودتر به پرونده رسیدگی و درباره آن تصمیم‌گیری شود. تا زمانی هم که پرونده‌ای تکمیل نشود، دادسرا نسبت به آن تصمیم‌گیری نمی‌کند.رسیدگی به دعوای نفقه

مرد چگونه اثبات کند که نفقه را پرداخت کرده؟

مردان پس از احضار به دادسرا معمولا در پاسخ به این پرسش که آیا اتهام مذکور را می‌پذیرید؟ چند موضع گیری مشخص دارند.

دسته‌ای از آن‌ها اعلام می‌کنند این ادعا را قبول دارند. اما در مقابل همسرشان از آن‌ها تمکین نکرده است. آن‌ها دلایلی را هم برای تمکین نکردن همسرشان عنوان می‌کنند و این مساله در برگه‌های موسوم به برگه بازجویی و صورت‌مجلس ثبت می‌شود. ممکن است در چنین موردی مرد حاضر به پرداخت نفقه به همسرش باشد و ممکن است به دلیل تمکین نکردن این پرداخت را انجام ندهد.

دسته‌ای دیگر عنوان می‌کنند این اتهام را می‌پذیرند و حاضر به پرداخت نفقه همسر خود هستند. در چنین حالتی دادگاه با ایجاد صلح و سازش میان طرفین و در نهایت دریافت تعهدنامه از مرد پرونده را می‌بندند و طرفین را به امان خدا می‌سپارد.

دسته سوم مرد‌ها مدعی می‌شوند نفقه را پرداخت کرده‌اند.

شکایت کیفری ترک نفقه در دوران عقد

اما زن دلایلی را عنوان می‌کند که این ادعا را رد می‌کند. در چنین موردی بسته به نظر دادیار، پرونده با صدور قرار برای دادگاه ارسال می‌شود. این قرار ممکن است قرار الزام به حضور، قرار کفالت و قرار وثیقه باشد.

به این ترتیب پرونده برای تصمیم‌گیری در اختیار مقام قضایی قرار می‌گیرد.رسیدگی به دعوای نفقه

دسته‌ای دیگر از مردان نیز با ارائه دلایل و مدارک کافی از خود رفع اتهام می‌کنند که در چنین موردی دادگاه برای مرد قرار منع تعقیب صادر می‌کند که البته این قرار به معنای بی‌گناهی مرد از سوی دادگاه است، اما در صورت اعتراض زن قابل رسیدگی است.

دعوی تقابل در دادخواست طلاق

معرفی بهترین وکیل خانواده در تهران

دفتر حقوقی محمدرضا مهری با در اختیار داشتن همکاران حاذق در موضوعات مختلف خانواده یکی از بهترین دفاتر مشاوره حقوقی خانواده در تهران است.

ویژگی این دفتر حقوقی، ارائه خدمات مشاوره و وکالت به صورت انلاین و تلفنی می باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (40 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام. وقت بخیر. ببخشید همسر من هیچ پولی به من نمیده. صبح میره سرکار شب برمیگرده. حتی به من پول نمیده که برای خونه مواد غذایی بخرم و باید تا شب که برمیگرده خونه منتظر باشم خرید کنه بیاره. اصلا برام خرج نمیکنه لباس نمیخره. من حتی نمیدونم چقدر درآمد داره و هر موقع که بهش میگم پول بده میگه هرچی واسه خونه لازم باشه خودم شب میخرم میارم. آخه منم آدمم فقط خرید مواد غذایی خونه که کافی نیست. منم حق دارم لباس بخرم، برای خودم خرید کنم. من خونه پدرم دانشگاه میرفتم، حالا پول شهریه دانشگاه رو یا نمیده یا اگرم بده با جنگ و دعوا میده. چی کار باید انجام بدم؟ آیا میتونم مجبورش کنم بهم پول بده؟

    • سلام. مطابق ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی، زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد. بنابراین، شما می‌توانید ایشان را ملزم به پرداخت نفقه نمایید.
      جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.
      09120067662

  • سلام و عرض احترام. بنده ملزم به پرداخت نفقه می‌باشم. می‌خواهم بدانم آیا نفقه میزان مشخصی دارد یا این که هر چیزی که فرد واجب‌النفقه طلب می‌کند، از جمله ماشین و سرویس طلا را باید فراهم کنم؟

    • سلام ماشین و سرویس طلا مشمول نفقه نیست.
      اگر در میزان نفقه پرداختی مشکل دارین باید توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *