مطالبه مهریه پس از طلاق


بهترین وکیل خانواده بهترین در این نوشتار به بررسی نحوه مطالبه مهریه پس از طلاق پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

یکی از حقوق مالی زن که در هیچ صورتی ساقط نخواهد شد، مهریه است. مطالبه مهریه پس از طلاق هم امکان پذیر است. پرداخت مهریه هیچ ملازمه ای با طلاق نداشته و زوجه میتواند پس از اجرای صیغه طلاق هم نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید. مطالبه مهریه پس از طلاق ضمن توجه به انواع طلاق در حقوق ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

نحوه تعیین مهریه

همانطور که می دانید میزان مهریه، ضمن عقد نکاح تعیین می‌ گردد اما میتواند با توافق زوجین تعیین میزان مهریه به زمان بعد از عقد نکاح نیز موکول گردد. همچنین ممکن است شرط عدم مهریه در عقد نکاح ذکر گردد و این موضوع خللی به عقد وارد نمی آورد.

مطابق قانون مدنی مهری باید مالیت داشته و قابل تملیک باشد. همچنین مهریه میتواند عندالمطالبه یا عندالاستطاعه تعیین گردد.

هنگامی که مهریه عندالمطالبه است زن میتواند از حق حبس استفاده کند و تا زمانی که مهریه را به صورت کامل دریافت نکرده است، از تمکین مرد خودداری نماید. اما در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، توانایی مالی مرد جهت پرداخت مهریه در نظر گرفته می‌ شود و نمیتوان مرد را اجبار به پرداخت مهریه نمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه پس از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مراتب حقوقی مطالبه مهریه پس از طلاق

برای بررسی چگونگی و نحوه مطالبه مهریه پس از طلاق لازم است که ابتدا به بررسی انواع طلاق در حقوق ایران بپردازیم:

طلاق رجعی

در طلاق رجعی مرد میتواند در مدت عده زن (سه ماه و ده روز)، به همسر خود رجوع نماید و مجددا زندگی زناشویی را بدون نیاز به ازدواج مجدد با زن، ادامه دهد. رجوع میتواند هر گفتار یا رفتاری باشد که دلالت بر تمایل مرد به ادامه رابطه زناشویی دارد.

طلاق بائن

در طلاق بائن مرد حق رجوع ندارد و اگر تمایل به ادامه رابطه زناشویی دارد باید مجددا با همسر خود ازدواج نماید و عقد نکاح جاری گردد. لازم به ذکر است که طلاق توافقی در زمره‌ طلاق بائن قرار می گیرد که در حقوق ایران از آن با عنوان طلاق خلع یاد می‌ شود.

در طلاق خلع یا توافقی، زن به دلیل کراهت از شوهر خود و یا شرایط عسر و حرج، مالی را که میتواند همان مهریه باشد و یا به میزان کم تر یا بیشتر از آن مال، به مرد می بخشد و در عوض آن از مرد جدا می‌ شود یعنی رضایت مرد را در طلاق دادن جلب می نماید.

در این نوع طلاق مرد در ایام عده زن، حق رجوع به وی را ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که زن در زمان عده خود میتواند به مهریه بخشیده شده رجوع نماید و از بخشش مهریه صرف نظر کند اما در این صورت نوع طلاق از طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می‌ گردد.

مطالبه مهریه قبل از نزدیکی

بحث دیگری که لازم است به آن بپردازیم وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زوجین در هنگام طلاق است. قاعده ای که در این بحث مطرح است این می‌ باشد که عدم وقوع نزدیکی مانع از استحقاق کامل مهریه به زن می‌ شود.

یعنی مالکیت کامل مهریه به زن متزلزل است تا زمانی که نزدیکی صورت گیرد. بنابراین در صورتی که بین زن و مرد نزدیکی صورت گرفته باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه است اما اگر پس از وقوع طلاق، بین زن و مرد نزدیکی صورت نگرفته باشد، زن مستحق دریافت نصف مهریه است.

مهریه زن در هر زمانی باید به نرخ روز پرداخت ‌شود و هم اکنون بر طبق قانون حمایت خانواده برای دریافت مهریه صرفا تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن، دادگاه در صورت نپرداختن اقساط حکم جلب صادر می‌ کند و برای مازاد بر آن، زوجه میبایستی اموالی را از زوج به دادگاه معرفی نماید. همچنین ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی‌ گردد.

اگر در طلاق توافقی چک یا سفته ای بابت دریافت مهریه اخذ شده باشد، زن میتواند در صورتی که چک یا سفته ها وصول نگردید، به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال زوج وجود خواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه پس از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مراجع قانونی جهت وصول مهریه

وصول مهریه از طریق طرح دعوی در دادگاه امکان پذیر می‌ باشد که در این صورت با تقدیم دادخواست مطالبه مهریه حکم پرداخت مهریه و اجرائیه صادر می‌ شود. علاوه براین زوجه میتواند هم زمان با درخواست مهریه، تامین مهریه را هم جهت سهولت در دریافت مهریه تقاضا نماید.

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت: در مورد مهریه در صورتی که اموال منقول مثل پول و سکه باشد، دفترخانه‌ ازدواجی که سند ازدواج را تنظیم کرده‌ است مرجع صدور اجرائیه می ‌باشد، اما در مورد اموال غیرمنقول یا ملک در دفتر املاک به ثبت رسیده است که در این صورت دفترخانه ای که سند را تنظیم کرده است اجرائیه را صادر می‌ نماید یا ملک به ثبت نرسیده است که در این صورت باید از طریق دادگاه اقدام شود.

مدارک لازم جهت طرح دعوی مطالبه مهریه پس از طلاق

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
  • سند طلاق.
  • سایر مستنداتی که میزان مهریه و طلاق زوجین را ثابت می نماید.
  • معرفی ملک و دارایی زوج در صورت وجود، جهت دریافت مهریه.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه پس از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (11 امتیاز)
دفتر وکیل خانواده تهران

61 دیدگاه

  • سلام و خسته نباشی، بنده با رضایت خانواده همسر و خود همسر برای ادامه درمان به خارج از کشور مسافرت کردم اما بعد از رسیدن به کشور مقصد متوجه شدم که همسرم از بنده طلاق غیابی گرفتند و متوجه شده ام که دوباره با شخص دیگری ازدواج کرده اند. آیا در این صورت باز هم بنده مجبور به پرداخت مهریه هستم؟

    • زندگی منم این شکلی شده..شش سالی میشه خارج از کشورم..خانمم طلاق غیابی گرفت شش سال پیش و ازدواج مجدد کرد..آیا اگه برگردم ایران و اگر او بخواد میتونه اقدام کنه واسه مهریه؟؟

        • سلام
          بنده در حال ازدواج با خانمی هستم که برای مهریه خانوادشون 133 سکه البته عندالاستطاعه مطرح کردند…. بنده هم در حال حاضر دانشجو هستم و به لحاظ مالی تقریبا ضعیف…. ولی می خواستم بدونم اگر ایشون بعدا بخوان مهریشون رو بگیرن از حقوق بنده میتونن بگیرند یا اموالی که شاید 10 سال دیگه بتونم تهیه کنم مثلا خانه….. و اینکه اگر چند سال دیگه خدای ناکرده طلاق بگیریم و وضع مالیم خوب نباشه ایشون می تونن از مالی که بعدا می خوام بدست بیارم بگیرند؟

          • سلام هر زمان توان پرداخت هر میزان از مهریه رو که داشته باشین میتونن نسبت به وصول مهریه عندالاستطاعه اقدام کنند

  • مطالبه مهریه عندالمطالبهسلام میشه زمان صیغه یا ازدواج موقت هم مهریه عندالمطالبه تعیین کرد؟ مهریه ازدواج موقت رو میشه از اجرای ثبت مطالبه کرد؟

    • سلام
      بله از طریق قانون ایران و یا دادگاه کشور خارجی که طلاق خلع شما رو مطابق با قانون ایران صادر کرده در صورتی که در مدت عده باشید، می توانید رجوع نمایید.

  •  با سلام  در چه صورت زنی که منزل را با داشتن دو فرزند ترک کرده و در هنگام طلاق مهریه خود را با دادن حق حضانت فرزندان به پدر بخشیده میتواند در دو سال بعد تقاضای مهریه کند و دادگاه حق را به او بدهد؟؟؟تشکر

  • سلام، سر چندتا مسایل با نامزدم دچار مشکل شدیم و دیگه نمیخاد این رابطع رو ادامه بده‌ و میگه که تواققط بریم واسه طلاق، و میگه که توان پرداخت مهریه رو هم ندارع، از من میخاد که مهریه رو از طلب نکنم، وگرنه اونم طلاق منو نمیده،  ولی منم مهریه مو میخام چون ازیتم کرده، الان من باید چکار کنم؟؟ میتونم بعد طلاق توافقی مهریع و نفقه بگیرم؟ اینم بگم ک توی دوران عقد اصلا بهم پول ندادع، الان چکار منم من،؟ راهنمایی کنید لطفا!

    • سلام بهتره قبل از طلاق در باره همه مسائل از جمله حقوق مالی تعیین تکلیف بشه
      بعد از طلاق توافقی کار کمی مشکل خواهد بود
      تلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

  • سلام من رضا خلیلی آیا زن طلاق توافقی گرفته باشه مهریه را بخشیده باشه دوباره می‌تواند مهریه بگیرد سپاس بن؟

    • سلام بعد از سپری شدن عده خیرتلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

  • سلام. با توافق با همسرم طلاق خلعی گرفتیم . مقداری از مهریه را هم با توافق یکدیگر به ایشان پرداخت کرده ام. آیا بعد از عده تعیین شده که سه ماه و ده روز میباشد ایشان می توانند درخواست مابقی مهریه را داشته باشند؟ ضمنا حدود 22 ماه از ثبت طلاق زمان گذشته.

    • سلام در صورتی که حق رجوع به مهریه رو از خودشون سلب و ساقط نکرده باشن فقط در زمان عده میتونن رجوع کنن
      تلفن های مشاوره با وکیل خانواده در تهران برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

    • تلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

  • سلام ، حدود ٢٠ سال قبل نامزدم به المان رفت و مجهول المکان بود من عقد داعم بودم و مجبور شدم طلاق غیابی و باعن بکیرم ، بالإجبار مهریه رو در قبال طلاق بخشیدم ، أیا بعد از بذل باعن میشه برا مهریم اقدام به مطالبه کنم.؟

    • سلام خسته نباشید بنده حق طلاق رو به همسرم دادم که بعداز چندماه درخواست طلاق دادن وبدون گرفتن مهریه توافقی طلاق گرفتن وتموم شد حالا میخواستم بپرسم که بعداز گذشت چندماه از طلاق زوجه میتونه اقدام کنه واسه گرفتن مهریه ؟؟؟اگه میشه تا یه زمان مشخصی بعداز طلاق میتونه وبعداز چه مدت زمانی دیگه نمیتونه اقدام کنه ؟؟؟ممنونم

  • سلام خسته نباشید بنده حق طلاق رو به همسرم دادم که بعداز چندماه درخواست طلاق دادن وبدون گرفتن مهریه توافقی طلاق گرفتن وتموم شد حالا میخواستم بپرسم که بعداز گذشت چندماه از طلاق زوجه میتونه اقدام کنه واسه گرفتن مهریه ؟؟؟اگه میشه تا یه زمان مشخصی بعداز طلاق میتونه وبعداز چه مدت زمانی دیگه نمیتونه اقدام کنه ؟؟؟ممنونم

  • با سلام خدمت اساتید محترم بنده در حال طلاق هستم و حکم طلاق توسط دادگاه صادر شده والان ۴۷ روز از ابلاغ حکم طلاق گذشته و بنده هم درخواست اعسار دادم حالا میتونم از دادگاه نامه طلاق رو به محضر ببرم و صیغه طلاق جاری بشه و مهریه خانوم بمونه هر موقع که دادگاه بدوی و تجدید نظر رای اعسار و تقسیط رو دادپرداخت نمایم

    • سلام اگر حکم طلاق قطعی شده باشه و منوط به پرداخت مهریه نباشه می تونین با دریافت گواهی قطعیت حکم، نسبت به اجرا اقدام کنید.

  • سلام من در دوران عقدجداشدم ومهریموبخشیدم
    چندروز قبل ازاینکه خطبه طلاق خونده بشه باکرگیموازدست دادم ولی چون خانواده نمیدونستن حرفی نزدم و ادعای مهریه نکردم الان ۳ سال گذشته ومن میخواهم ازدادگاه اقدام کنم وارش البکاره بگیرم امکانش هست ؟

  • سلام.
    من ۴ ساله جدا شدم و همه حق و حقوقمو بخشیدم و توافقی بوده و طلاق خلع اتفاق افتاده
    الان من میتونم برا گرفتن مهریه اقدام کنم؟؟؟

  • با سلام . همسرم مدت دو سال است که نه نفقه مرا و نه فرزندم را داده . منزل و اثاث البیت با اینکه محکوم گردیده مدت ۹ ماه است تهیه نکرده مسئله به داوری کشیده شده حال اگر بواسطه عدم پرداخت نفقه و تخلف از بندهای ۱ و ۸ سند نکاحیه مکلف به اجرای صیغه طلاق گردد ایا مهریه من به قوت خود باقیست ؟ نفقه های گذشته و جاریه پرداخت نشده را میتوانم درخواست کنم (پس از طلاق) برای فرزندم که پسر و ۴ ساله است هزینه های خورد و خوراک و پوشاک و تحصیل او چگونه است ممنونم

    • سلام به دلیل سوء رفتار زوج وعسر و حرج میتونین در صورت اثبات علاوه بر الزام به طلاق مهریه و نفقه گذشته رو مطالبه و وصول کنید.
      نفقه فرزند هم بعد از طلاق به عهده همسرتون هست

  • سلام
    همسرم به گرفتن قسمتی از مهریه اش راضی شده ،میخواستم بدونم بعد از طلاق توافقی درچه صورتی نمیتواند در طول زمان عده درخواست باقی مهرش رو بکند

  • با سلام وقتتون بخیر باشه با توجه به اینکه دادگاه نامه برا محضر داده برا جاری شدن طلاق و از محضر چندین مرتبه زنگ زده شده و یه اخطاریه به درب منزلشون فرستاده شده که مدت اخطاریه روز پنج شنبه این هفته تموم میشه و زنگ هایی که به ایشان و خانوادشون زده شده برا جاری شدن طلاق به محضر نمیان اگه روز پنج شنبه نیومدن میشه از دادگاه نامه گرف که طلاق غیابی صادر بشه در ضمن محضر چند بار میتونه اخطاریه صادر کنه برا مراجعتشون ممنونم از کارشناسان و وکلای مربوطه

  • سلام.روز خوش
    من دوسال پیش طلاق گرفتم.در طلاق نامه من پرداخت ۵۰ سکه به عنوان مهریه به عهده همسر سابقم هست
    آیا میتونم براش اقدام کنم؟؟در این صورت هم طلاق بائن به رجعی تبدیل میشه؟

  • سلام، شوهرم مرتب بهم خیانت میکنه و بخاطر بچم تحمل میکردم الان میگه طلاق بگیر ولی آگه مهریه خواستی بچه رو میکشم، میشه راهنمایی کنید لطفاً

  • با سلام وقتتون بخیر باشه با توجه به اینکه دادگاه نامه برا محضر داده برا جاری شدن طلاق و از محضر چندین مرتبه زنگ زده شده و یه اخطاریه به درب منزلشون فرستاده شده که مدت اخطاریه روز پنج شنبه این هفته تموم میشه و زنگ هایی که به ایشان و خانوادشون زده شده برا جاری شدن طلاق به محضر نمیان اگه روز پنج شنبه نیومدن میشه از دادگاه نامه گرف که طلاق غیابی صادر بشه در ضمن محضر چند بار میتونه اخطاریه صادر کنه برا مراجعتشون ممنونم از کارشناسان و وکلای مربوطه

  • سلام همسر من مهریه رو به اجرا گذاشته حالا میگه نمیخوام بیا توافقی جدا بشیم ولی هنوز پرونده مهریه بازه بعداز درخواست طلاق توافقی میتونه مهریه رو بگیره دوباره

    • سلام تو توافقات درباره شرایط طلاق توافقی باید مهریه رو بذل کنن و حق رجوع به ما بذل رو از خودشون ساقط کنن
      در این صورت دیگه مهریه قابل مطالبه نیست

  • با سلام خدمت شما بزرگواران بنده در حال طلاق هستم و طبق نامه دادگاه حق طلاق صادر شده و تنها موردی که برا من پیش اومده استرداد جهازیه هستش که تو زمان ازدواج همشو خودم خریدم و هیچ گونه سیاهی یا نوشته ای که دال بر اینکه خانومم خریده نیستش حالا بعد ۶ سال تازه زوجه لیست سیاهی نوشته و به امضای افراد فامیلش رسونده و چه خودم و چه خانوادم هیچگونه امضا یا نوشته ای تو این برگ نیستش که لیست مورد نظر رو حدود ۸ ماه پیش نوشته و بعنوان لیست جهازیه تحویل دادگاه داده ایا بنده میتونم از استرداد جهازیه به زوجه طبق قانون خودداری کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام یکی از دلایل اثبات تعلق جهیزیه به زوجه شهادت شهود است.
      در صورتی که مدارکی دال بر خرید اقلام مورد اختلاف توسط شما وجود داره میتونین به دادگاه محل رسیدگی ارئه بدین

  • سلام من 4سال پیش طلاق گرفتم اول حضانت دختر7سالم بامن بود بعداز ازدواج مجددم حضانت برگشت به پدرش الان یک ساله اجازه دیدن دخترم رو نمیده، طلاق ما توافقی ب. ود که ب جای مهریه حضانت دخترم رو گرفتم الان میتونم اقدامی برای مهریه بکنم؟؟؟؟ و برای گرفتن دخترم چطو؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید ممنونم

    • سلام برای رجوع به مهریه بذل شده نمیتونین اقدامی انجام بدین ولی برای ملاقات فرزند میتونین از دادگاه درخواست تعیین وقت ملاقات داشته باشین

  • سلام من از همسرم جدا شدم طلاق توافقی . در این طلاق من از 124 سکه 68 تا بخشیدم البقی به قوت خود باقی ماند همسرم تعهد داد که مهریه من و پرداخت کنه و خرج گسرم که بالغ رو هم پرداخت کنه . الان مشکلم با ایشان اینه که میگه مبلغ ریالی به من بگو بدونم چقدر بدهکارمو از طرفی به قیمت سکه همون تاریخی که حدا شدیم بگو هر چی من میگم بر اساس قیمت روز و از طرفی مبلغ ریالی تعهد نددای بدی متوجه نمیشه . من اگر برم دادگاه چقدر قسط بندی میکنند .و چند تا سکه باید بده هر هر چند ماه؟ از طرفی ایشان توان مالی فقط حقوقی که دریافت میکنند دارند ولی با ماشین کار میکنه و داره قسط ماهی 1 تومن به خواهرشون میدن . از طرف پدری هم جز ورثه هستند . من همه جوره راه اومدم ولی سر ناسازگاری داره . چیکار کنم بنظ شما؟

  • سلام من دو روزه از همسرم جدا شدم طلاق من ار نوع خلع می‌باشد از ۱۱۴ سکه ۴ سکه رو بخشیدم در طلاق نامه اومده که ماهی نیم سکه بعد از اجرای صیغه طلاق باید به من پرداخت کنه از چه طریق برای گرفتن مهریه اقدام باید بکنم

    • سلام هم میتونین از اداره اجرای اسناد رسمی اقدام کنید و هم از طریق دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه دادخواست بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *