طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

پرداخت نفقه در حد متعارف، در صورت تمکین زن به عهده شوهر می‌ باشد. در صورت عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق و همچنین دادخواست حقوقی مطالبه نفقه قابل طرح است. بررسی حق طلاق زن و مواردی که درخواست طلاق از سوی زن و به وکالت از شوهر تقدیم دادگاه خانواده می‌ شود، به غیر از شروط ضمن عقد ازدواج، به صورت کلی میتواند در موارد عسر و حرج زن توسط وکیل خوب خانواده انجام شود. از شروط 12 گانه ای که باعث ایجاد حق طرح دعوای طلاق به وکالت از زوج در دادگاه خانواده می‌ شود، ترک انفاق توسط زوج و عدم امکان اجبار وی به پرداخت نفقه همسر می‌ باشد. البته در بحث ترک انفاق، استطاعت و تمکن مالی مرد جهت پرداخت نفقه مهم است و باید مدنظر قرار گیرد. گروه وکلای مهر به بررسی موارد طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه توسط زوج، رای موثر در پرونده طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه، و مواردی که زن میتواند با اثبات عسر و حرج و در تنگنا قرار گرفتن دادخواست طلاق تقدیم دادگاه نماید خواهد پرداخت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وظیفه مرد در پرداخت نفقه همسر

ازدواج همزمان با دو خواهر

تکلیف به پرداخت نفقه همسر از زمان وقوع عقد نکاح برای مرد آغاز می‌ شود. یکی از مصادیق سوء معاشرت، عدم پرداخت نفقه همسر می‌ باشد. هر چند نداشتن حسن معاشرت توسط زن و عدم تمکین خاص وی در برابر شوهر و عدم پاسخگویی به نیاز جنسی و تمایلات همخوابگی، میتواند حق عدم پرداخت نفقه برای همسر ایجاد نموده و در صورت اثبات تقصیر زن، در هنگام طلاق، وی را از تملک نصف دارایی مرد محروم نماید. حتی توافق طرفین به عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر باطل است. نفقه در ازدواج موقت در صورتی به عهده مرد قرار دارد که شرط پرداخت نفقه وجود داشته باشد در غیر این صورت مرد هیچ تکلیفی جهت پرداخت نفقه همسر در ازدواج موقت ندارد. اما اگر ظاهر زندگی زناشویی، بیانگر زندگی مشترک زوجین در حد متعارف و پرداخت نفقه همسر باشد، زن نمیتواند مطالبه نفقه معوقه نماید.

راه های اثبات ترک انفاق مرد

رجوع زن به دادگاه خانواده و یا دادسرای عمومی محل زندگی مشترک و در مواردی که نفقه کمتر از بیست میلیون تومان می‌ باشد، به شورای حل اختلاف جهت مطالبه نفقه و پیوست نمودن مدرک ازدواج و مدارک شناسایی، به خودی خود اثبات کننده عدم پرداخت نفقه توسط مرد می‌ باشد. در این دعاوی، با توجه به اینکه در اختلاف بین زن و شوهر درباره پرداخت نفقه، مدعی، شوهر می‌ باشد، وی ملزم است دلایل پرداخت نفقه را به دادگاه یا دادسرای رسیدگی کننده ارائه نماید. اما در مواردی ممکن است دادگاه با تحقیق از شهود و مطلعین، به این نتیجه برسد که بر خلاف ادعای زن، نفقه وی توسط همسر پرداخت شده است. در اینگونه موارد دادگاه میتواند به علم حاصل شده از طریق متعارف عمل نماید. مانند همه پرونده ها، شهادت شهود، اقرار خوانده یا متهم و شواهد و قراینی که صحت ادعای خواهان یا شاکی را اثبات می‌ کند از راه های اثبات ترک انفاق مرد می‌ باشد.

وکیل مطالبه مهریه از ورثه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

در بند قبلی متذکر شدیم که در صورت عدم پرداخت نفقه همسر، زوجه میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و یا دادگاه خانواده که با توجه به نوع پرونده پس از مشاوره با وکیل متخصص خانواده تعیین خواهد شد، دادخواست مطالبه نفقه را تقدیم نماید. حال اگر حکم دادگاه به نفع زن صادر شود و محکومیت مرد به پرداخت نفقه را در پی داشته باشد ولی مرد از اجرای حکم دادگاه استنکاف ورزد، و یا ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه همسر، تکلیف چیست و چه ضمانت اجرایی دارد. محمدرضا مهری متانکلائی وکیل خانواده در تهران و قاضی سابق دادگاه خانواده، می گوید: در اینگونه موارد بر اساس ماده 1129 قانون مدنی، زن میتواند برای طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به دادگاه خانواده مراجعه نماید. حکم ماده 1129 قانون مدنی به صورت شرط ضمن عقد، در بند 1 عقدنامه و مواردی که زن میتواند از دادگاه خانواده تقاضای صدور اجازه طلاق نماید، استنکاف شوهر از پرداخت نفقه به مدت شش ماه و عدم امکان الزام او به پرداخت نفقه و یا عدم وفا به سایر حقوق واجب زن، بیان شده است. به نظر این وکیل دادگستری، شرط داشتن استطاعت مالی جهت پرداخت نفقه از سوی مرد، که در ماده 53 قانون جدید حمایت خانواده درج شده است، به مواردی که طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه درخواست می‌ شود، تسری ندارد، چرا که ذیل ماده 1129 قانون مدنی، صراحتا عجز شوهر از پرداخت نفقه را هم از مواردی عنوان داشته که زن میتواند تقاضای طلاق نماید. قید مذکور در ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، فقط جهت تعیین حد، در محکومیت شوهر به مجازات حبس می‌ شود و به سایر موارد تسری ندارد. عدم امضای شروط عقدنامه توسط شوهر هم نمیتواند اسقاط کننده حق درخواست طلاق از سوی زن به دلیل عدم پرداخت نفقه باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مراحل درخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

  • مراجعه به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف و مطالبه نفقه: در این مرحله، زوجه ملزم است با مراجعه به شورای حل اختلاف در صورتی که مبلغ مطالبه نفقه کمتر از بیست میلیون تومان باشد و یا دادگاه خانواده در سایر موارد، نسبت به تقدیم دادخواست مطالبه مهریه اقدام نماید. در صورتی که بتواند عدم پرداخت نفقه توسط همسر را اثبات نماید، و حکم قطعی به محکومیت مرد به پرداخت نفقه صادر شود و شوهر از پرداخت نفقه استنکاف نموده و یا توان پرداخت نفقه را نداشته باشد، نوبت به مرحله بعدی می رسد.
  • مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه: با صدور حکم قطعی محکومیت مرد به پرداخت نفقه و استنکاف وی از اجرای حکم، زوجه حق مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست با خواسته صدور حکم اجازه طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه را دارد.
نقض حکم محکومیت دادگاه ارشاد

بهترین وکیل خانواده تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *