شکایت ترک انفاق کیفری


 

شکایت ترک انفاق کیفری

قانون مدنی ایران و قانون حمایت از خانواده که از قدیمی ترین قوانین مصوب در ایران محسوب می شوند، پرداخت نفقه و هزینه‌های همسر و فرزندان را به عهده مرد قرار داده اند. اما گاهی ممکن است بر اثر اختلافات مابین زوجین و یا عدم امکان پرداخت نفقه به دلیل نداشتن استطاعت مالی، مرد از پرداخت نفقه همسر و فرزندان خودداری نماید. جرم انگاری ترک انفاق و مواردی که می‌توان شکایت ترک انفاق کیفری را مطرح نمود، در قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت خانواده مشخص شده است.

دفتر وکالت و موسسه حقوقی محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران؛ نسبت به بررسی موارد امکان طرح شکایت ترک انفاق کیفری در نظام قضایی ایران و بررسی رویه قضایی در پذیرش شکایت ترک انفاق کیفری، اقدام نموده و نتیجه این بررسی در ادامه این نوشتار جهت آگاهی عزیزان درج خواهد شد.

موارد عدم امکان طرح شکایت ترک انفاق کیفری

عدم پرداخت نفقه در صورتی جرم بوده و می‌توان بخاطر آن شکایت کیفری مطرح نمود که زوجه(زن) به وظایف زناشویی خود عمل کند و با این حال زوج(مرد) از پرداخت نفقه وی امتناع ورزد. بنابراین اگر زوجه وظایف زناشویی خود را انجام نداده باشد، نمی‌توان از زوج بخاطر عدم پرداخت نفقه شکایت کرد.

زوج، بر اساس قانون، مکلف است هزینه زندگی همسر و فرزندان خود را تامین نماید. مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده اگر شوهر در عین حال که توانایی مالی دارد، هزینه زندگی همسر و فرزندان خود را نپردازد مرتکب جرم ترک انفاق(پرداخت نفقه) شده است و همسرش می‌تواند از او شکایت کند که در این صورت شوهر، بر اساس قانون جدید حمایت خانواده، به بیش از ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. اما باید توجه کرد که در صورت عدم پرداخت نفقه توسط مرد، زن در صورتی می‌تواند این شکایت را در دادسرا مطرح کند که دو شرط وجود داشته ‌باشد:

وکیل طلاق به دلیل عسر و حرج

۱. شوهر توانایی مالی برای پرداخت نفقه را داشته باشد.

۲. زن تمکین کرده باشد.

مقصود از تمکین، انجام دادن وظایف زناشویی است. بنابراین اگر زن به وظایف زناشویی خود عمل نکرده‌ باشد، ناشزه به شمار می‌رود و بر این اساس نمی‌تواند از همسر خود شکایت نماید. در برخی پرونده ها زن در اظهارات خود در دادگاه می گوید «دیگر حاضر به بازگشت به زندگی مشترک نیستم»، دادگاه چنین استنباط می‌کند که این خانم به عنوان شاکی مدتی است که زندگی مشترک خود با همسرش را ترک نموده و در نتیجه ناشزه محسوب می‌شود. زیرا یکی از نشانه‌های ناشزه بودن زن آن است که او منزل مشترک خود و همسرش را ترک نماید. یعنی زنی که بدون دلیل از محل سکونت مشترک خود با همسرش خارج می‌شود و زندگی با او را رها می‌کند، ناشزه و ناسازگار به حساب می‌آید. در این حالت، زنی که بدون دلیل خانه و زندگی خود را رها می‌کند و از انجام وظایف زندگی زناشویی سر باز می‌زند دیگر نمی‌تواند ادعایی در مورد نفقه داشته باشد. بر این اساس اگر او بتواند اثبات کند که خروج او از منزل بدون علت نبوده و به این خاطر بوده‌که زندگی در آن خانه برای او خطرات جانی به دنبال داشته ‌است، می‌تواند هزینه زندگی خود را از مرد مطالبه کند. برای مثال در مواردی که شوهر همسر و فرزندان خود را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، اگر زن برای حفظ جان خود، خانه و کاشانه‌اش را رها می‌کند دیگر ناشزه به شمار نمی‌رود و می‌تواند در صورت عدم پرداخت هزینه‌های زندگی از همسر خود شکایت نماید زیرا طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی تا زمانی که بازگشت به منزل مشترک برای زن امکان‌پذیر نباشد، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.

وکیل شکایت ضرب و جرح

متن شکایت ترک انفاق کیفری

دادستان محترم عمومی/ سرپرست محترم دادسرای ناحیه… تهران

با سلام و احترام

موضوع: شکایت ترک انفاق کیفری

به استحضار می رساند، مشتکی عنه با مشخصات فوق، همسر دائمی بنده می‌باشد که به استناد سند ازدواج رسمی شماره111 در تاریخ 1111111 ازدواج نموده ایم. حاصل این ازدواج، فرزندان مشترک می‌باشد که هر سه فرزند مشترک، کمتر از سن 14 سال می باشند.

تا دو ماه گذشته همسرم نسبت به پرداخت نفقه به بنده و فرزندان اقدام می نمود ولی حدود دو ماه است که بدون دلیل از پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب و شهریه ماهانه مدر سه فرزندان امتناع می ورزد و هیچ گونه وجهی جهت هزینه‌های بیماری بنده نیز واریز نمی نماید. با توجه به اینکه ایشان حقوق بگیر بوده و بدون دلیل ترک انفاق نموده است، تقاضای احضار و تعقیب کیفری ایشان را پس از اثبات صدق عرایضم دارم.

دفتر وکیل ترک انفاق در تهران

تشخیص نحوه مطالبه مهریه و امکان طرح شکایت ترک انفاق کیفری، با مشاوره وکیل پایه یک دادگستری و متخصص دعاوی خانواده می‌باشد. با توجه به اینکه در جرم انگاری اعمال، نیاز به بررسی سوء نیت خاص بوده و احراز ارتکاب جرم با احراز سوء نیت میسر است، به نظر می رسد بهترین راه، مشاوره حقوقی با وکیل ترک انفاق و سپس تصمیم‌گیری درباره نحوه طرح دعوا می‌باشد. گروه وکلای خانواده مهر تهران، با بهره گرفتن از آخرین تحولات در حوزه حقوق خانواده، امکان تشخیص مرجع صالح جهت طرح شکایت کیفری و یا دعوای حقوقی را دارد. جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص خانواده در تهران با ما تماس بگیرید.

وکیل اعاده دادرسی خانواده

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *