فریب در ازدواج


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی فریب در ازدواج پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

فریب در ازدواج

موسسه‌ حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با ارائه مشاوره در زمینه‌ امور کیفری خانواده، راهنمای شما عزیزان در جهت پاسخگویی به سوالات شما می‌ باشد. در این مقاله به بررسی ماهیت امر فریب در ازدواج و اقدامات مقتضی که شخص فریب خورده میتواند از جهات قانونی انجام دهد، پرداخته می‌ شود.

شرط صفت درعقد نکاح 

گاهی اوقات هنگام شناخت و خواستگاری شخص خود را دارای صفات و مشخصاتی معرفی می‌ کند که در رغبت و انگیزه‌ طرف مقابل موثر می‌ باشد و به همین خاطر افرادی که دارای صفات عالی هستند و خود را با این صفات معرفی می‌ کنند ممکن است باعث ایجاد عقد شود. طبیعی است که باید طرفین راستگو و صادق باشند و در صورتی که بعد از نکاح معلوم شود که آن صفات خلاف واقع و کذب می‌ باشد برای شخص، حقوقی وجود دارد که میتواند عقد را پایان بخشد و یا اینکه پیگرد کیفری فرد را تقاضا کند.

شرط صفت، هر ویژگی و مشخصات خاص و خوبی است که با داشتن آن، رغبتی جهت انجام ازدواج، به وجود می آید. این شرط میتواند شامل ثروت و تمول زیاد، تحصیلات و موقعیت اجتماعی عالی باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فریب در ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ضمانت اجرای صفات خلاف واقع

در صورتی که شخص خود را دارای صفت خاصی معرفی کند و بعداز عقد معلوم شود که خلاف واقع بوده است برای اینکه شخص بتواند از ضمانت اجرای قانونی مصرح در قانون استفاده کند باید صفت خاص حتما در عقد ذکر شود و باید شرط و صفت خاص منظور گردد و بین طرفین برای وجود صفات خاص و شرط توافق شود و یا عقد متباینا بر آن واقع شود، در صورتی که ذکر نگردد و طرف مقابل تصور کند که دارای صفت خاصی می‌ باشد، حقی برای فریب خورده متصور نمی‌ باشد. ضمانت اجرایی که برای شخص از لحاظ مدنی متصور می‌ باشد استفاده از حق فسخ می‌ باشد به این نحو که شخص فریب خورده میتواند با مراجعه به دادگاه خانواده تقاضای فسخ نکاح را بدهد.

ماهیت جرم فریب در ازدواج

امر فریب در ازدواج در قانون جرم تلقی گردیده و از زمره‌ جرایم علیه خانواده محسوب می‌ گردد و قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، آن را جرم انگاری کرده است. در ذیل به عناصر، ارکان و شرایط جرم پرداخته می‌ شود:

1- عنصر مادی

الف) رفتار فیزیکی: جرم فریب در ازدواج به صورت مصادیقی است که باعث فریب خوانده شود و در این صورت قابل تحقق است؛ یعنی شخص باید با انجام اعمالی موجب فریب طرف مقابل و باعث ترغیب در ازدواج شود. مصادیقی را که قانون به عنوان فریب عنوان کرده است، به صورت انجام فعل می‌ باشد از جمله اینکه شخص به دروغ خود را دارای صفات عالی و ثروتمند و یا دارای تحصیلات عالیه معرفی کند یا اینکه خود را مجرد معرفی نماید در حالی که متاهل باشد و همچنین هرگاه زوجه ازدواج و طلاق قبلی خود را پنهان نماید در نتیجه مشمول اعمال مذکور هم می‌ شود.

ب) شرایط تحقق جرم: برای تحقق این جرم شروطی به شرح ذیل لازم است:

– در ابتدا باید ذکر گردد که این جرم فقط توسط زوج و یا زوجه میتواند محقق شود باشد. بنابراین اگر شخص ثالثی صفات عالی دروغین را به یکی از طرفین نسبت دهد مشمول ماده نمی‌ گردد.

– بعد از ازدواج باید صفات کذب و واهی بودن امور آشکار شود و اگر قبل از ازدواج باشد ممکن است به جرم شروع فریب در امر ازدواج قابل پیگرد باشد.

– باید اموری را که شخص خود را با آن وصف می‌کند، واقعا وجود نداشته باشد و در غیر این صورت اگر شخص قرارباشد که در آینده دارای صفات عالی و فوق العاده گردد و در آینده بدست بیاورد ولی بعد از عقد نکاح به دلایلی نتواند به آن صفات عالی ،دست پیدا کند مشمول جرم فریب در ازدواج نمی‌ شود.

– باید عقد بر اساس آن صفات واقع شود و اگر برای طرف مقابل صفات مورد اعتنا نباشد و عقد بر اساس آن واقع نشود جرم فریب در ازدواج صورت نگرفته است.

پ) نتیجه حاصله: جرم فریب در ازدواج از جرایم مقید می‌ باشد و به این دلیل که باید برای تحقق آن، اعمال فریب کارانه باعث تشکیل عقد نکاح شود.

2- عنصر معنوی:

باید شخص در این مورد سؤنیت و قصد داشته باشد که اعمال فریب کارانه انجام دهد و اگر خود را به اشتباه دارای موقعیت و شرایط عالی می دانسته و خلاف واقع بوده است مشمول نمی‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فریب در ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم فریب در ازدواج

جرم فریب در ازدواج یک جرم غیرقابل گذشت می‌ باشد و و منوط به شکایت شاکی خصوصی نمی‌ باشد هرچند که متضرر میتواند زوج و یا زوجه باشد در این صورت با گذشت زوج یا زوجه در صورت فریب، قاضی میتواند جرم مورد نظر را تخفیف دهد. مجازات جرم مذکور از نوع درجه شش می‌ باشد که شامل 6 ماه الی 2 سال می‌ باشد.

موسسه‌ حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مفتخر است تا با راهنمایی شما عزیزان در زمینه‌ حقوق کیفری خانواده و جرم فریب در ازدواج بتواند به سوالات شما پاسخ و مشاوره بدهد. گروه وکلای مهر، با سرپرستی بهترین وکیل خانواده تهران، دارای سابقه قضایی در دادگاه خانواده ودادگاه‌ های کیفری، تشکیل شده واداره می‌ شود. یکی از معدود موسسه های حقوقی که با اخذ مجوزهای لازم از مراکز قانونی مشغول فعالیت در زمینه حقوق خانواده می‌ باشد و آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی به هم وطنان عزیز می‌ باشد.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری جهت مشاوره مراحل طلاق توافقی جدید

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری.
مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، از خدمات دفتر وکالت مهر است.
روزها و ساعات تماس با دفتر وکیل محمدرضا مهری متانکلائی
روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15

تلفن های هماهنگی مشاوره با وکیل

021-88663628
021-88663925
021-88663926
021-88663927

شماره موبایل فریب در ازدواج

09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
09120067669
مشاوره رایگان حقوقی صرفا برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی امکان پذیر است.
دفتر وکیل پایه یک دادگستری خانواده در تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص فریب در ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله
تشخیص رابطه نامشروع زن شوهردار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *