مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه


با بررسی موضوع درخواست و مطالبه نفقه معوقه همراه شما مخاطبان گرامی هستیم.

نفقه چیست؟

از جمله حقوق مالی و مسلم زن، پرداخت نفقه به وی است.

نفقه طبق قانون مدنی عبارت است از؛ تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل؛ مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌ های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. ملائت و توانایی اقتصادیِ مرد یا وضعیت خانواده پدری زن، ملاکی برای تعیین میزانِ نفقه نیست.

زنی که تمامی وظایف همسرداری را رعایت نموده و تمکین عام و خاص می‌ نماید، مستحق دریافت نفقه است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

لزوم نفقه برای زن

مطابق قانون مدنی همین که نکاح بطور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌ شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه ضروری است:

  1. دائمی بودن عقد که قانون مدنی تصریح دارد، در عقد دائم نفقه زوجه بر عهده شوهر است.
  2. تمکین کامل زوجه.
مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار

شرایط وجود نفقه

در صورتی که زن از تمکین خودداری نماید و به عبارت دیگر ناشزه محسوب شود حق او بر نفقه، معلق بر تمکین خواهد شد. و هرگاه به تشدید مبانی خانواده و حسن برخورد با همسر اهتمام ورزد، نفقه وی نیز، دوباره برقرار خواهد شد.

عدم حسن معاشرت در روابط زوجین، و خروج از این مرز و تغییر آن به سمت سوء معاشرت، زوجه را مصداق نشوز قرار می‌ دهد و در چنین موضعی، نفقه او ساقط می‌ شود.

قانون مصاحبه و استخدام کارمند

با وجود تهیه منزل متعارف و متناسب با شأن زن، اگر زندگی در آنجا موجب ضرر و زیان بدنی (آزار و اذیت) یا شرافتی زن باشد، خروج او از منزل موجب «نشوز» و «عدم اطاعت» زن نمی‌ شود.

موانع پرداخت نفقه به زن

هر چند که پرداخت نفقه بر عهده مرد است. اما در بعضی مواقع، قانون از عدم پرداخت نفقه به زن حمایت می کند و مرد از اتهام ترک انفاق یا محکومیت در پرداخت نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته، معاف می‌ شود.

این موارد عبارتند از؛

– نشوز و ناسازگاری زن، هرگاه زن بدون عذر موجه از ایفای وظایف زوجیت سرباز زند و حسن معاشرت نداشته باشد، نفقه ای به وی تعلق نمی‌ گیرد.

وکیل نفقه

– ترک منزل توسط زن و عدم تمکین خاص، در این حالت نیز نفقه ای به زن تعلق نمی‌ گیرد. اما اگر زن باکره، بلافاصله بعد از عقد نکاح، از ایجاد رابطه جنسی خودداری نموده و از حق حبس برای دریافت و وصول مهریه استفاده نماید، استحقاق وی در دریافت نفقه، از بین نمی‌ رود و مرد مکلف به پرداخت نفقه می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

انواع نفقه در متون قانونی ایران

در متون قانونی، نفقه بر ۳ نوع قید شده که بنا به درجه اهمیت به این ترتیب میتوان آن را ذکر نمود:

وکیل خانواده شهرک ژاندارمری

نفقه زوجه: مسکن و پوشاک و خوراک و اثاث خانه در حدود مناسبت عرفی یا وضع زوج و خادم در صورت عادت زوجه به داشتن خادم یا حاجت او به واسطه ناخوشی یا نقص عضوی.

نفقه اقارب: مسکن، اثاث خانه، خوراک و پوشاک به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت انفاق‌ کننده.

نفقه زندانی: خوراک و پوشاک و دوا و طبیب و حمام زندانی را گویند.

مفهوم نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته

ایجاد زوجیت از طریق عقد ازدواج دائم، موجب استقرار حق نفقه برای زن است.

شوهر به عنوان رئیس خانواده، مکلف به تامین نیازهای مالی همسر و فرزندان به صورت متعارف می‌ باشد. پرداخت نفقه به صورت نقدی لازم نیست و همین که شوهر، نیازهای خانواده را تامین نمیاد کافی است.

هزینه‌ های غذا، پوشاک، تهیه مسکن مناسب، هزینه‌ های درمانی و بهداشتی و هر هزینه ای که از نظر عرف، لازم است در زمره نفقه قرار می گیرد.

نمونه رای طلاق به دلیل عسر و حرج

در نکاح موقت یا صیغه، اگر شرط بر پرداخت نفقه شده باشد، ذمه مرد مدیون می‌ شود و مکلف به پرداخت نفقه است.

در اختلاف زن و شوهر در پرداخت نفقه، شوهر مدعی پرداخت است. یا باید پرداخت نفقه را با فیش های واریزی اثبات نماید و یا از اوضاع و احوال زندگی، مشخص باشد که نسبت به پرداخت نفقه زن اقدام نموده است.

در بعضی موارد ممکن است مرد، نسبت به تامین مسکن مناسب و خرید منزل اقدام نماید، اما سایر نیازهای مالی زن را مرتفع ننماید.

مطالبه نفقه زوجه

حق مسکن برای زن

در این حالت امکان مطالبه بخشی از نفقه از مرد وجود دارد.

نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته به نفقه ای گفته می‌ شود که مرد مکلف به پرداخت بوده ولی از پرداخت آن امتناع نموده است. تعیین ما به‌ التفاوت یا میزان نفقه ایام گذشته به شرحی که خواهد آمد، می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مطالبه نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته

زن می‌ تواند در صورت داشتن مدارک کافی جهت اثبات عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط شوهرش، دادخواست مطالبه نفقه معوقه را به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف تقدیم نماید.

مطالبه نفقه معوقه، حق اختصاصی زن است و به نفقه فرزند و نفقه اقارب، قابل تسری نیست. پس نفقه ایام گذشته فرزند و اقارب، قابل مطالبه نیست.

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه معوقه چیست؟

  • تنظیم فرم دادخواست مطالبه نفقه معوقه،
  • شناسنامه و کارت ملی،
  • سند ازدواج و یا رونوشت آن از دفتر رسمی ازدواج،
  • وکالتنامه وکیل،
  • پرداخت هزینه دادرسی،
  • استشهادیه شهود و یا هر مدرکی که ثابت کننده ادعا باشد.

مرجع تقدیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه

دعوای مطالبه نفقه معوقه همسر، در صورتی که میزان خواسته و مبلغ نفقه ایام گذشته، زیر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده است و در صورتی که مبلغ بالاتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی دارد.

دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف، به محض وصول دادخواست و با تعیین وقت، موضوع را جهت تعیین میزان نفقه به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌ نماید.

اظهارنامه استرداد هدایای ایام نامزدی

آیا عدم پرداخت نفقه گذشته موجب عسر و حرج زن می شود؟

کارشناس رسمی دادگستری، با توجه به عرف و وضعیت مالی مرد و همچنین بررسی پرداخت یا عدم پرداخت نفقه به صورت جزیی یا کلی، میزان نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته را تعیین نموده و با مرجع صدور قرار کارشناسی اعلام می‌ نماید.

نظر کارشناس قابل اعتراض از سوی طرفین است. مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه گذشته، در صورت احراز عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، بر اساس نظر کارشناس یا با نظر قاضی شعبه، میزان نفقه را تعیین و مرد را محکوم به پرداخت آن می‌ نماید.

وکیل تضمینی مطالبه نفقه ایام گذشته

اثر عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، ولو با حکم دادگاه و عدم اجبار او به پرداخت نفقه، موجب ایجاد حق طلاق از سوی زن می‌ شود.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان دارای وکلای متخصص در امور نفقه معوقه است لذا در صورت لزوم می‌ توانید از مشاوره وکلای ما بهره‌ مند شوید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مقصود از مطالبه نفقه معوقه زوجه چیست؟

مقصود از مطالبه نفقه معوقه زوجه ثبت دادخواست مطالبه نفقه و درخواست صدور حکم در خصوص نفقه ایام گذشته زن از سوی دادگاه است که توسط مرد بدون وجود عذر موجهی به زن پرداخت نگردیده است.

نفقه معوقه زوجه چیست؟

مرد موظف است در قبال تمکین خاص و عام زن از وی و نیز انجام کارهای دیگری که بعد از عقد بر اساس شرع و قانون بر عهده زن قرار می گیرد، به زوجه نفقه بپردازد. ممکن است مرد بنا به هر دلیلی از پرداخت نفقه خودداری نماید که در این صورت زن می تواند با موضوع مطالبه نفقه معوقه از مرد شکایت نماید. نفقه معوقه زمانی مطرح می شود که نفقه ای که متعلق به زمان های گذشته بوده، پرداخت نشده باشد.

درخواست صدور حکم رشد
_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام شوهرم حکم الزام به تمکین منو گرفته من می خوام بدونم می تونه نفقه زمان قبل و گذشته را هم به استناد همین حکم نده؟

    • سلام وقت شما بخیر تاریخ آغاز نشوز ملاک محاسبه می باشد و نسبت به ماقبل آن زوجه می تواند دعوی مطالبه نفقه را مطرح نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *