حق مسکن برای زن

نحوه شکایت از رابطه نامشروع

نحوه شکایت از رابطه نامشروع


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع حق مسکن برای زن پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حق مسکن زن چیست؟

حق مسکن برای زن، با عقد نکاح، یکی دیگر از مسائلی که اهمیت آن برای زوجین به مراتب بیشتر نمود پیدا می‌ کند، مسکن و منزل مشترک برای شروع زندگی زناشویی می‌ باشد. تهیه و تعیین مسکن برای زندگی مشترک، از جمله؛ تعهدات مالی زوج و به عبارتی از مصادیق نفقه محسوب می‌ گردد. غالب موارد و اختلافاتی هم که بین زوجین وجود دارد، بعضا مرتبط با مسکن و منزل مشترک می‌ باشد. به این صورت که زوج خود هیچگونه منزلی را از قبل ازدواج و یا همزمان با شروع زندگی زناشویی، تهیه و آماده نکرده است. در صورت عدم انجام وظیفه و تعهد مالی تهیه مسکن توسط زوج، زوجه میتواند با توجه به اینکه تهیه‌ مسکن از مصادیق تعهدات مالی نفقه لحاظ می‌ گردد، به دادگاه مراجعه نماید و الزام زوج را از دادگاه بخواهد.

در بعضی از موارد هم زوج علیرغم داشتن منزل و مسکن مستقل، زوجه، منزل و مسکن مورد نظر و آماده‌ زوج را نمی پذیرد و از زندگی مشترک در آن خودداری می‌ کند. این خود میتواند ناشی از قانون باشد که در آن برای زوجه حق مسکن به عنوان یک حق غیر مالی در نظر گرفته است، حق مسکن و یا به عبارتی حق تعیین مسکن توسط زوجه می‌ باشد که علیرغم وجود ریاست مرد و اداره‌ زندگی، با زوجه این مورد تعیین شده است.

ازدواج موقت با زن غیر مسلمان

امروزه حق مسکن و حق تعیین مسکن برای زوجه، با توجه به اینکه یکی از اختلافات موجود بین زوجین به حساب می آید، لازم است تا در مورد ماهیت وجودی حق مسکن و رفع اختلافات ناشی از آن طبق رویه دادگاه‌ های خانواده، مطالبی منتشر گردد. در این مقاله توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، توضیحاتی در مورد حق مسکن زوجه ارائه می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق مسکن برای زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت حق مسکن و آثار حق مسکن

با تشکیل نکاح و با توجه به فلسفه شروع زندگی مشترک، هدف از زندگی، معاضدت و حسن معاشرت زوجین با یکدیگر محسوب می‌ شود و به همین جهت با توجه به ریاست زوج در زندگی مشترک و اداره‌ زندگی که از خصایص وی می‌ باشد، باید منزل و مسکنی را زوج تهیه نماید تا نیل به این هدف عالی میسر و هموار گردد. در نتیجه اقامتگاه زوجه همان اقامتگاه زوج منظور می‌ شود. در بعضی از موارد و گاهی اوقات این امر محقق نمی‌ شود و در نتیجه مرد خود نمیتواند هر منزل و مسکنی را که صلاح بداند به عنوان ماوا و جایگاه زندگی تعیین کند و یا حداقل مسکن معینی را برای زندگی مشترک در نظر بگیرد.

حق مسکن به مفهوم عام، میتواند شامل مواردی باشد که در آن مرد نقش تعیین کننده‌ ای در انتخاب آن نداشته باشد و در این زمینه این حق برای زوجه قرار داده شود و یا اینکه دادگاه خانواده خود با توجه به مصلحت زوجین و وضعیت زوجه برای زوج تکلیف نماید که مسکن و منزلی را که مناسب با شان خانوادگی و اجتماعی زوجه می‌ باشد، تهیه و آماده نماید. پس در مفهوم حقوقی و قانونی خود به حق زوجه یا اختیار دادگاه بر اساس مصلحت زوجین و با توجه به رعایت مصلحت و یا شان خانوادگی و اجتماعی زوجه، برای تعیین مسکن و منزل زندگی مشترک و تهیه‌ آن توسط زوج که مکلف است، گفته می‌ شود که طرق تحصیل حق مسکن متعدد است.

اسقاط حق حبس زوجه

حق مسکن از جمله؛ حقوق غیرمالی زوجه می‌ باشد که با توجه به تنظیم سندرسمی ازدواج، حق مسکن به خودی خود با عقد نکاح برای زوجه ایجاد نمی‌ شود و بلکه این حق و اختیار تعیین مسکن که با زوج است را، زوج به زوجه تفویض می‌ کند و زوج باید پس از تعیین مسکن مورد نظر زوجه، اقدام به تهیه آن نماید.

حق مسکن برای زن

حق مسکنی که به موجب آن برای زوجه در ضمن عقد نکاح شرط می‌ شود، تفاوت عمده‌ ای با تعیین مسکن توسط دادگاه خانواده دارد و آن این است که در حق مسکن برای زوجه، انتخاب و تعیین مسکن در هر مکان و همچنین نوع آن با زوجه خواهد بود و وی باید رضایت داشته باشد و مرد نمیتواند تعیین کند و در صورتی که نظر و رغبت زوجه لحاظ نگردد و وی هم قبول نکند و در نتیجه حاضر به تمکین نباشد، مرد نمیتواند الزام به تمکین وی را بخواهد و موجب اسقاط نفقه هم نخواهد بود؛ چون اقدامی است که زوج علیه خود با دادن شرط حق مسکن و تعیین آن داده و باید به آن کاملا پایبند باشد. ولی در تعیین مسکن توسط دادگاه، همین که مرد مسکن متناسب با شان زوجه و موقعیت اجتماعی و خانوادگی او تعیین کند و در نتیجه کارشناس خانواده آن را تصدیق و گواهی نماید، کفایت می‌ کند و زوجه نمیتواند از شوهر خود تمکین نکند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق مسکن برای زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه‌ ایجاد حق مسکن

حق مسکن با توجه به اینکه شامل تهیه مسکن توسط زوج است، خود میتواند تحت عوامل خاصی برای زوجه ایجاد شود و از جمله‌ آن؛

پلیس امنیت اخلاقی کرج

– شرط ضمن عقد نکاح؛ هر شرطی که با علت عقد نکاح مغایرت نداشته باشد، میتواند به عنوان شرط درج گردد، از جمله؛ شرط حق مسکن و فقط نوع و مکان مسکن توسط زوجه تعیین می‌ شود و تهیه‌ آن هم با زوج خواهد بود.

– هرگاه زوج اقامتگاه معلومی نداشته باشد و از طرفی هم حق مسکن برای زوجه وجود نداشته باشد؛ در این صورت دادگاه زوج را متعهد به تعیین و تهیه‌ منزل و مسکنی که متناسب با مصلحت خانوادگی زوجین باشد، می‌ کند.

– هرگاه زوج به زوجه این اختیار و اجازه را داده باشد که مسکن علی حده اختیار و تعیین کند، برای او حق مسکن هم ایجاد می‌ شود و زوج تهیه می نماید.

– در صورتی که زوجه به موجب خوف ایجاد ضرر جانی، مالی و شرافتی و آسیب بدنی از جانب زوج، از دادگاه خانواده، تقاضای منزل علی حده و جداگانه نماید، دادگاه در صورت اثبات موارد مذکور، حکم به بازگشت زوجه به منزل زوج نخواهد داد و همچنین زوج را مکلف به تهیه مسکن جداگانه و پرداخت نفقه می نماید.

اعتبار حق مسکن زوجه

با توجه به ماهیت حق مسکن و با توجه به اینکه تعهدی است که برای زوج ایجاد می‌ گردد، میتوان اعتبار آن را تا زمانی دانست که مقتضا و علت حق مسکن رفع شود و نمیتواند با توجه به اصول کلی حقوقی و اقتضای عقد نکاح، مستمر باشد:

– در صورت حق مسکن به صورت شرط ضمن عقد نکاح، با توجه به کلی بودن تعهد و اینکه با تعیین مصداق مسکن توسط زوج، تعهد انجام می‌ شود، بنابراین موجب دیگری برای انجام دوباره‌ تعهد وجود ندارد.

ابطال ثبت واقعه ازدواج

– در صورتی که تعیین مسکن جداگانه بنا به تشخیص دادگاه و به جهت جلوگیری از عسر و حرج زوجه بوده باشد، تا رفع حالت اضطراری موجب خوف و ضرر جانی برای زوجه، دادگاه حکم به بازگشت نخواهد داد و بعد از رفع آن دادگاه حکم خواهد داد.

– با اجازه زوج برای تعیین منزل جداگانه برای زوجه، هرگاه ضرورت زندگی زناشویی ایجاب نماید با توجه به قاعده لاضرر و عسر و حرج، میتواند حق مسکن زوجه مبنی بر تعیین منزل جداگانه از وی سلب گردد و دیگر ادامه نداشته باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق مسکن برای زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اقدام زوج بعد از اجرای حق مسکن زوجه

بعد از اجرای تعهد حق مسکن و تعیین آن برای زوجه متناسب با آن چیزی که توافق شد و یا دادگاه مشخص نموده، نوبت به تمکین زوجه می رسد (غیر از مواردی که منزل جداگانه به جهت حفظ جان و آبروی زوجه بوده) و زوج میتواند با توجه به نظر کارشناس خانواده، اجرای تعهد خود را مبنی بر تعیین مسکن و اجرای حق مسکن زوجه گواهی نماید و در صورت استنکاف زوجه از تمکین، میتواند الزام وی را به تمکین بخواهد.

خدمات  حقوقی خانواد گروه وکلای مهر تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری تعدادی از وکلای تخصصی و مجرب در امور حقوقی مرتبط با امور مالی خانواده، حق حبس و حق مسکن و مهریه و همچنین در امور؛ حقوقی، کیفری، ثبتی، مالیاتی، حسبی، قراردادی، تجاری و بین‌ المللی، به صورت تخصصی آماده‌ مشاوره و راهنمایی، تنظیم قراردادهای حقوقی، دادخواست های حقوقی و قبول وکالت مراجعین محترم در امور متعدد و از جمله؛ امور مربوط به دادخواست و مطالبه مهریه و امور مالی مربوط به خانواده می‌ باشد. بنابراین میتوانید به جهت تنظیم وقت قبلی برای مشاوره حضوری و یا تلفنی، با موسسه تماس حاصل فرمایید.

شعبه 1099 دادگاه کیفری ارشاد

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق مسکن برای زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (50 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام. وقت شما بخیر. من در ضمن عقد نکاح حق مسکن را از همسرم دریافت نمودم، ولی الان 6 سال است که دائما با همسرم سر موضوع مسکن بحث میکنیم. چه کار باید انجام دهم؟ من همسرمو دوست دارم. ولی اصلا از شرایط زندگیم راضی نیستم. آیا میتوانم ایشان را الزام به تغییر محل سکونت کنم؟

    • سلام وقت به خیر
      اگر حق مسکن با شماست بله میتونین الزام ایشون رو بخواین ولی مسلما دلخوری و درگیری پیش خواهد آمد.
      توصیه می شود که از طریق مذاکره و به روش مسالمت آمیز مشکل رو حل و فصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *