گواهی تولد

گواهی تولد

گواهی تولد


با بررسی موضوع ثبت گواهی تولد همراه شما مخاطبان گرامی هستیم.

گواهی تولد چیست؟

گواهی تولد یا گواهی ولادت به سندی گفته می‌ شود که تولد یک انسان را تائید می‌ کند.

صادر کننده این گواهی معمولاً بیمارستانی است که کودک در آن متولد شده‌ است، و در صورتی که کودک در خارج از بیمارستان به ‌دنیا بیاید پزشک یا ماما صلاحیت صدور آن را دارند.

اثبات نسب در نکاح موقت

مطابق قانون ایران، در صورتی که پزشک یا ماما در جریان تولد نباشند، با تائید ۳ شاهد میتوان گواهی تولد دریافت کرد. برای دریافت شناسنامه، علاوه بر شناسنامه و سند ازدواج والدین، داشتن گواهی تولد ضروری است.

هم‌ اکنون نوزادانی که در ایران با رحم جایگزین به ‌دنیا می‌ آیند، به دلیل این که قانون بیمارستان را موظف به صدور گواهی با نام فرد زایمان‌ کننده می‌ کند (و مادر بیولوژیک فرد دیگری است) دریافت گواهی تولد با محدودیت‌ هایی رو به رو است.

ثبت واقعه ولادت

جهت دریافت مشاوره در خصوص گواهی تولد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ثبت واقعه ولادت بر عهده پدر کودک متولد شده است. کودک با تولدش دارای هویت وجودی و جسمی می‌ شود و این هویت به انتخاب پدر و مادر، وی برای او تعیین می‌ شود و تا زمان مرگ خود با این هویت شناخته می‌ شود و در این مدت از لحظه تولد تا مرگ باید هر یک از چهار وقایع زندگی (تولد، وفات، طلاق و ازدواج) ثبت گردد.

وراث

ثبت واقعه ولادت یکی از حقوق غیر مالی شخص تازه متولد شده می باشد، تا قانونگذار با اطلاع از وجود و ثبت موجودیت او، بتواند بعد ها او را در استیفاء از حقوقی که در آینده نصیب او می گردد و مستحق برخورداری از آن می باشد، حمایت کند.

ضرورت صدور شناسنامه

به موجب ماده ۱ قانون ثبت احوال، با وقوع تولد هر شخص، باید برای او شناسنامه صادر شود. به این جهت که تولد هر شخص می‌ تواند دارای حقوقی باشد و از بدو تولد، دارای اهلیت تمتع خواهد بود.

در واقع هر شخص برای انجام امور مالی و حقوقی و همچنین امور غیر مالی خود، نیاز به شناسنامه خواهد داشت، تا با صدور آن، وجود شخص از جهت مدنی ثابت گردد و این میسر نمی‌ شود جز با داشتن یک هویت ثبت شده که در واقع از شرایط صدور شناسنامه می‌ باشد.

مشاوره حقوقی عدم ثبت واقعه ازدواج

مقتضی صدور شناسنامه، ثبت واقعه ولادت می باشد که این امر بر هر کسی که مسئول و سرپرست طفل است، واجب است و به حکم قانون ثبت واقعه ولادت، امری است اجتناب ناپذیر و از این جهت که خود زیر بنای تولد و شروع زندگی مدنی و اجتماعی شخص خواهد بود.

علت ثبت تولد

اشخاص با تولد خود متمتع از حقوقی می‌ شوند که قانون بطور کلی به تک تک افراد اعطاء کرده است و می‌ توانند با استیفاء از ان حقوق در زمان سنی لازم، در امور مالی و غیر مالی خود تصرف داشته باشند.

اشخاص با تولد خود از دو جهت موجود می‌گردند:

الف) مادی،
ب) حقوقی و مدنی.

نمونه دادخواست ، لایحه و شکواییه نفقه

نمونه رای ابطال ثبت واقعه طلاق

جهت مادی در رابطه با خود شخص و اطرافیان وی است، در حالی که جهت مدنی و حقوقی موجب اثبات موجودیت شخص برای حقوق و تکالیف خود با اجتماع می‌ شود چرا که اشخاص در دوران حیات خود دارای معاملات و روابط حقوقی بی‌ شماری هستند و یا در صورتی که شخص بخواهد ازدواج نماید و یا در موقعی که صاحب فرزند شود، که هر کدام از اینها به طرفیت شخص معینی است و معین بودن این شخص جز با شناسنامه و به تبع ان جز با ثبت واقعه ولادت انجام نمی‌ شود.

ابطال ثبت واقعه ازدواج

اشخاص، تمایل دارند که با هویت مشخص و معلومی روابط اجتماعی خود را تنظیم کنند و هویت این اشخاص با اسناد قانونی معلوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گواهی تولد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آثار حقوقی صدور گواهی تولد

اولین و مهمترین اثری که از صدور گواهی تولد فرزند حاصل می‌ شود، تکلیف وظیفه اداره ثبت احوال برای او در جهت صدور شناسنامه است و بر اساس تبصره ماده ۱۳ و ۱۶ قانون ثبت احوال این تعهدی است که به عهده اشخاصی است که سر پرستی و حضانت طفل را بر عهده دارند.

جهت کسب گواهی تولد کجا باید اقدام کرد؟

محل تولد کودک اعم از اینکه پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشد، باید به مامور ثبت احوال و یا نماینده او اعلام گردد. به این ترتیب با اعلام و گزارش تولد نوزاد به مامور ثبت احوال، وی ولادت کودک را در دفتر ثبت وقایع ثبت می‌ کند.

پس از ثبت ولادت طفل، اعلامیه برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع صفحه مخصوص پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آنان فرستاده می‌ شود.

خیانت در زندگی زناشویی

شرایط ثبت واقعه ولادت

در واقع برای ثبت ولادت اشخاص، باید شرایطی ایجاد و مهیا گردد که به موجب آن واقعه ولادت ثبت گردد.

نمونه دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج

در ابتدا باید وقوع ان توسط افراد و اشخاصی که مسئولیت حضانت و سرپرستی طفل را دارند به مامور ثبت احوال اعلام شود و برای ثبت واقعه ولادت، ولادت طفل باید به تصدیق و گواهی پزشک و یا مامای رسمی که در هنگام تولد طفل حضور داشته‌ اند (مکلف به ارسال گواهی هستند) و یا به گواهی مکانی که طفل در آن جا متولد گردیده است برسد، در غیر این صورت واقعه ولادت به تصدیق دو گواه ثبت می‌ شود.

ثبت واقعه ولادت طفل طبیعی

با توجه به رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، فرزند طبیعی از کلیه حقوقی (غیر از ارث) که به ذمه ی پدر و مادر و برای طفل، می باشد، برخوردار می‌ شود.

بنابراین ثبت واقعه ولادت طفل، در جهت صدور شناسنامه برای کودک طبیعی از حقوق مسلم او می‌ باشد و این وظیفه بر عهده پدر اوست.

روش‌های اخذ تابعیت آلمان

در صورتی که ازدواج پدر و مادر به ثبت نرسیده باشد، اعلام ولادت و امضای اسناد، متفقا به عهده پدر و مادر خواهد بود و هرگاه اتفاق پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد، سند طفل با اعلام یکی از ابوین که مراجعه می‌ کند، با قید نام کوچک طرف غائب تنظیم خواهد شد. اگر مادر اعلام کننده باشد نام خانوادگی مادر به طفل داده می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گواهی تولد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ثبت واقعه ولادت در مورد پدر و مادر نامعلوم کودک

در صورت نامعلوم بودن پدر و مادر کودک سند با نام خانوادگی آزاد و نام های فرضی در محل اسامی ابوین تنظیم می‌ گردد. بنابراین تصحیح اسامی فرضی در صورتی ممکن خواهد بود که نام خانوادگی نوزاد به موجب اقرار نامه نسب و یا حکم حصر وراثت و یا دادگاه محرز گردد.

جرم رابطه نامشروع

نمونه رای ابطال ثبت واقعه طلاق

مامور ثبت احوال در صورت معلوم نبودن پدر و مادر نوزاد و یا سرپرست وی مراتب را جهت اقدام قانونی به دادستان اطلاع خواهد داد.

ضمانت اجرای کیفری به جهت عدم ثبت واقعه ولادت

اشخاص مرتکب جرایم بندهای ذیل، به حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌ گردند:

  • کسانی که در مورد وقوع ولادت شخصی، شهادت دروغ بدهند.
  • پزشک و یا مامایی که در مورد ولادت گواهی خلاف واقع صادر کند. بطور مثال: پزشک و یا ماما عالما و عامدا ولادت شخصی را که بعد از تولد فوت کرده است را گواهی و تصدیق کند. همچنین در مورد شخصی که اصلا وجود نداشته است، گواهی ولادت او را تصدیق نماید.
  • اشخاصی که در اعلام ولادت خلاف واقع اظهاری نمایند. بطور مثال: هرگاه شخصی زمان ولادت را بر خلاف واقع بگوید.

ابطال ثبت واقعه فوت

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان آمادگی خود را در زمینه ارائه خدمات مشاوره و قبول وکالت در زمینه گواهی تولد اعلام می‌ دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گواهی تولد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

گواهی تولد چه اهمیتی دارد؟

گواهی تولد برگه ای است که تولد یک نفر را تائید می کند. برای اینکه شناسنامه برای نوزاد متولد شده صادر شود نیاز به گواهی تولد است. در گواهی تولد جنسیت نوزاد، تاریخ تولد، ساعت، نام پدر، نام مادر و محل تولد درج شده است و ثبت احوال نیز بر اساس گواهی تولد اقدام به صدور شناسنامه می نماید.

برای دریافت گواهی تولد به کجا مراجعه کنیم؟

دعوای اثبات نسب

بعد از متولد شدن نوزاد، با در دست داشتن شناسنامه های پدر و مادر نوزاد به همراه یک برگه کپی از هر کدام به بیمارستانی که نوزاد در آن متولد شده است مراجعه کنید. واحد صدور گواهی بیمارستان نیز با مطابقت دادن شناسنامه والدین و بر اساس گواهی که در بلوک زایمان ثبت می شود گواهی تولد را در فرم های مخصوص ثبت احوال صادر می نماید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام اگر بیمارستان گواهی تولد منو گم کرده باشه چجوری می تونم ی گواهی تولد پیدا کنم متولد 67 هستم در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس

    • سلام وقت شما بخیر یک نسخه از گواهی ولادت ضمیمه درخواست ثبت شناسنامه است که می توانید از حوزه ثبت احوالی که شناسنامه شما از آنجا صادر شده است تقاضا نمایید نسخه ای از گواهی ولادت را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *