مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه


امروز با بررسی موضوع جنجالی مطالبه نفقه معوقه با شما هستیم.

از جمله حقوق مالی و مسلم زن، پرداخت نفقه به وی است. زنی که تمامی وظایف همسرداری را رعایت نموده و تمکین عام و خاص می‌نماید، مستحق دریافت نفقه است.

مطالبه نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته، در موارد اختلاف بین زن و شوهر بروز می‌کند و معمولا زن، در مواقع اختلاف، منکر پرداخت نفقه توسط شوهر در ایام گذشته نیز می‌شود.

این رفتار زن، ریشه در آزار و اذیتی دارد که توسط شوهر روا داشته شده است. مطالبه نفقه گذشته، تابع شرایطی است و زن موظف به اثبات عدم پرداخت نفقه ایام گذشته از سوی شوهر می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مطالبه نفقه ایام گذشته

نفقه ایام گذشته فرزندان و نیز نفقه ایام گذشته اقارب، به هیچ عنوان قابل مطالبه نیست.

برای درخواست نفقه ایام گذشته، در صورت استنکاف مرد از پرداخت نفقه و ادعای وی مبنی بر پرداخت نفقه ایام گذشته، نیاز به دلایل و مدارکی است که باید از سوی زن تهیه و تقدیم مرجع رسیدگی شود. مطالبه نفقه معوقه از طریق شورای حل اختلاف و یا دادگاه خانواده امکان‌ پذیر می‌ باشد.

رسیدگی به دعوای نفقه

نشوز و نفقه

نشوز و ناسازگاری زن، عدم تمکین خاص از مرد، ترک زندگی خانوادگی و یا توافق بر عدم پرداخت نفقه معوقه، می‌ تواند از موارد دفاع مرد در عدم پرداخت نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته به زن باشد.

مفهوم نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته

ایجاد زوجیت از طریق عقد ازدواج دائم، موجب استقرار حق نفقه برای زن است. شوهر به عنوان رئیس خانواده، مکلف به تامین نیازهای مالی همسر و فرزندان به صورت متعارف می‌ باشد.

پرداخت نفقه به صورت نقدی لازم نیست و همین که شوهر، نیازهای خانواده را تامین نمیاد کافی است.

هزینه‌ های غذا، پوشاک، تهیه مسکن مناسب، هزینه‌ های درمانی و بهداشتی و هر هزینه‌ ای که از نظر عرف، لازم است در زمره نفقه قرار می‌ گیرد.

در نکاح موقت یا صیغه، اگر شرط بر پرداخت نفقه شده باشد، ذمه مرد مدیون می‌ شود و مکلف به پرداخت نفقه است. در اختلاف زن و شوهر در پرداخت نفقه، شوهر مدعی پرداخت است.

یا باید پرداخت نفقه را با فیش‌ های واریزی اثبات نماید و یا از اوضاع و احوال زندگی، مشخص باشد که نسبت به پرداخت نفقه زن اقدام نموده است.

در بعضی موارد ممکن است مرد، نسبت به تامین مسکن مناسب و خرید منزل اقدام نماید، اما سایر نیازهای مالی زن را مرتفع ننماید.

در این حالت امکان مطالبه بخشی از نفقه از مرد وجود دارد. نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته به نفقه ای گفته می‌ شود که مرد مکلف به پرداخت بوده ولی از پرداخت آن امتناع نموده است. تعیین ما به‌ التفاوت یا میزان نفقه ایام گذشته به شرحی که خواهد آمد، می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه معوقه

  • استشهادیه شهود و یا هر مدرکی که ثابت کننده ادعا باشد،
  • تنظیم فرم دادخواست مطالبه نفقه معوقه،
  • شناسنامه و کارت ملی،
  • سند ازدواج و یا رونوشت آن از دفتر رسمی ازدواج،
  • وکالتنامه وکیل،
  • پرداخت هزینه دادرسی.
تفاوت هبه و ابراء

موانع پرداخت نفقه به زن

هر چند که پرداخت نفقه بر عهده مرد است. اما در بعضی مواقع، قانون از عدم پرداخت نفقه به زن حمایت می کند و مرد از اتهام ترک انفاق یا محکومیت در پرداخت نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته، معاف می‌ شود، این موارد عبارتند از؛

الف) نشوز و ناسازگاری زن:
هرگاه زن بدون عذر موجه از ایفای وظایف زوجیت سرباز زند و حسن معاشرت نداشته باشد، نفقه ای به وی تعلق نمی‌ گیرد.
ب) ترک منزل توسط زن و عدم تمکین خاص:
در این حالت نیز نفقه ای به زن تعلق نمی‌ گیرد، اما اگر زن باکره، بلافاصله بعد از عقد نکاح، از ایجاد رابطه جنسی خودداری نموده و از حق حبس برای دریافت و وصول مهریه استفاده نماید، استحقاق وی در دریافت نفقه، از بین نمی‌ رود و مرد مکلف به پرداخت نفقه می‌ باشد.

مطالبه نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته

زن می‌ تواند در صورت داشتن مدارک کافی جهت اثبات عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط شوهرش، دادخواست مطالبه نفقه معوقه را به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف تقدیم نماید.

مطالبه نفقه معوقه، حق اختصاصی زن است و به نفقه فرزند و نفقه اقارب، قابل تسری نیست. پس نفقه ایام گذشته فرزند و اقارب، قابل مطالبه نیست.

مرجع تقدیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه

دعوای مطالبه نفقه معوقه همسر، در صورتی که میزان خواسته و مبلغ نفقه ایام گذشته، زیر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده است و در صورتی که مبلغ بالاتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی دارد.

نفقه فرزند

دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف، به محض وصول دادخواست و با تعیین وقت، موضوع را جهت تعیین میزان نفقه به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌ نماید.

کارشناس رسمی دادگستری، با توجه به عرف و وضعیت مالی مرد و همچنین بررسی پرداخت یا عدم پرداخت نفقه به صورت جزیی یا کلی، میزان نفقه معوقه و نفقه ایام گذشته را تعیین نموده و با مرجع صدور قرار کارشناسی اعلام می‌ نماید.

نظر کارشناس قابل اعتراض از سوی طرفین است. مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه گذشته، در صورت احراز عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، بر اساس نظر کارشناس یا با نظر قاضی شعبه، میزان نفقه را تعیین و مرد را محکوم به پرداخت آن می‌ نماید.

اثر عدم پرداخت نفقه ایام گذشته توسط مرد، ولو با حکم دادگاه و عدم اجبار او به پرداخت نفقه، موجب ایجاد حق طلاق از سوی زن می‌ شود.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مشاوره و قبول وکالت در خصوص نفقه معوقه اعلام می‌ دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه نفقه معوقه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه تکمیل دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه چگونه است؟

نحوه تکمیل نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه با تکمیل اطلاعات مربوط به هر ستون از قرار ستون اطلاعات خواهان خوانده خواسته دلایل و منضمات و ستون شرح خواسته می باشد.

موارد مندرج در ستون شرح خواسته نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه چیست؟

تاریخ زوجیت شماره عقد نامه ذکر مدتی که زوج در آن ترک انفاق کرده و اشاره به دلایل اثبات این ادعا از جمله موارد مندرج در ستون شرح خواسته نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه هستند.
_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

7 دیدگاه

  • سلام من مدتیه نفقه همسرم رو پرداخت میکنم اما چون حساب های بانکی خودم مسدود شده از حساب بابام واریز میکنم احتمالش هست که بگه این پولا نفقه نبوده که از کارت بابام براش واریز کردم ؟

    • سلام دوست عزیز
      بهتر است برای جلوگیری از هرگونه ادعای ایشان، با دریافت رسید یا ارسال اظهارنامه در خصوص پرداخت و یا از طریق شعبه بانک به حساب همسرتان واریز نمایید و رسید را نزد خود نگهداری کنید.

  • سلام شوهرم به من گفت برو از این خونه منم رفتم دیگه هم نیومد دنبالم حالا رفته حکم الزام به تمکین گرفته اون خانومه تو دادگاه گفت دیگه نمی تونی نفقه بگیری چون حکم داره برات

    • سلام وقت شما بخیر
      از تاریخ قطعیت حکم الزام به تمکین به بعد به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد لیکن از باب نفقه گذشته مسئولیت زوج همچنان پابرجاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *