نمونه رای طلاق به دلیل عسر و حرج


 

امروز با ارائه نمونه رای طلاق به دلیل عسر و حرج با شما هستیم.

راههای اثبات عسر و حرج زوجه در قانون حمایت از خانواده کاملا مشخص شده و مصادیق آن نیز از طریق بررسی نمونه آراء دادگاه خانواده مقدور است.

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده در تهران، به بررسی تمامی نمونه آراء دادگاه خانواده در موضوع طلاق به دلیل عسر و حرج طوجه خواهد پرداخت و آماده ارائه مشاوره حقوقی در این زمینه خواهد بود.

نکات مهم نمونه رای طلاق به دلیل عسر و حرج

  • برای اثبات عسر و حرج زن و درخواست طلاق از دادگاه خانواده چه مدارکی لازم است؟
  • بهترین وکیل طلاق در تهران چگونه قابل دسترسی است؟
  • برای مشاوره حقوقی شبانه روزی در حقوق خانواده چه اقدامی لازم است؟

عسر و حرج به دلیل عدم پرداخت نفقه

منظور مقنن از نفقه‌ای که عدم پرداخت آن موجب تحقق عسر و حرچ زوجه می شود، نفقه آینده است نه نفقه گذشته زیرا نفقه معوقه دینی است مانند سایر دیون بر ذمه شوهر و نفقه به معنی حقیقی کلمه به آن اطلاق ‌نمی‌گردد.

?مستندات: ماده 1133 قانون مدنی

?تاریخ رای نهایی: 1392/07/08 ?شماره رای نهایی: 9209970221101119

رای بدوی طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

در خصوص دادخواست خانم م.الف. با وکالت آقای س.الف. و خانم ز.م. به‌طرفیت آقای م. ط. با وکالت آقای ع.ع. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش و صدور حکم طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه ناشی از ترک غیر موجّه زندگی مشترک و عدم پرداخت نفقه معوقه با احتساب خسارات دادرسی؛ نظر به اینکه بر طبق تبصره ذیل ماده 1133 اصلاحی قانون مدنی؛ زن در صورت تخلف شوهر از شروط ضمن عقد و یا استنکاف از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه و یا عسر و حرج می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

همه چیز درباره امور حسبی

طرق احراز عسر و حرج زوجه برای طلاق

نظر به اینکه منظور مقنن از نفقه‌ای از که عدم پرداخت آن موجب طلاق زوجه می‌شود، نفقه آینده می‌‌باشد نه نفقه گذشته چه اینکه نفقه معوقه فی‌الواقع دینی است مانند سایر دیون بر ذمه شوهر و نفقه به معنی حقیقی کلمه به آن اطلاق ‌نمی‌گردد خصوصاً آنکه خوانده ضمن اعلام آمادگی جهت پرداخت نفقه آتیه، طی قبض شماره 957148 پیوستی؛ نفقه گذشته را پرداخت کرده است.

با توجه به اینکه خوانده اعلام داشته راضی به طلاق نیست و برای ادامه تحصیلات و اخذ تخصص به خارج از کشور عزیمت نموده و اظهارات وی با توجه به شغل او که دندان‌پزشک می‌‌باشد صحیح به نظر ‌می‌رسد و در وضع فعلی قضیه با عنایت به پرداخت نفقه معوقه از سوی خوانده و اعلام آمادگی وی جهت ادامه زندگی مشترک و پرداخت نفقه آینده، دوام زوجیت موجب عسر و حرج خواهان نیست.

بنابراین استشهادیه محلی تقدیمی از سوی وکلای خواهان که به‌منظور اثبات ترک زندگی و عدم پرداخت نفقه معوقه به آن استناد شده است تأثیری در دعوی ندارد و بدین علّت قابل ترتیب اثر نیست و با توجه به اینکه من‌حیث‌المجموع دلیل و مدرکی که مجوز صدور حکم طلاق شود به دادگاه ارائه نگردیده است.

‌علی‌هذا دعوی اقامه‌شده غیر موجّه تشخیص و درنتیجه حکم بر بطلان آن صادر و اعلام می‌شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران قابل‌تجدید نظرخواهی است.

?رییس شعبه 269 دادگاه عمومی خانواده تهران

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم م.الف. با وکالت آقای م.هـ. به‌طرفیت آقای م.ط. از دادنامه شماره 635مورخ 5/5/92شعبه 269دادگاه عمومی حقوقی(خانواده) تهران که به‌موجب آن حکم به رد دعوای تجدیدنظرخواه به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش صادر شده است نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379نمی‌‌باشد.

راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست؟

دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 358 قانون مذکور ضمن رد اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می‌نماید رأی صادره قطعی است.

?رییس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر تهران ـ مستشار دادگاه

بهترین وکیل پرونده طلاق با اثبات عسر و حرج

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تعیین نفقه و اجرت المثل، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل خانواده در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص خانواده نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *