خیانت در زندگی زناشویی

خیانت در زندگی زناشویی

خیانت در زندگی زناشویی


امروزه متاسفانه به دلایل مختلف، خیانت در زندگی زناشویی بسیار زیاد شده است، تعهدها زیر پا گذاشته شده و به بنیان خانواده هتک حرمت می‌شود.
به علت گسترده بودن ابعاد منفی خیانت در جامعه، موضوعیست که قانون صراحتا در مورد آن سخن گفته و دانستن این قوانین خالی از لطف نیستند. با ما همراه باشید

خیانت، حریم شخصی یا عملی همگانی؟

در قانون، خیانت یک امر نفی کننده عفت است، در نتیجه حتی اگر شخص خائن شاکی خصوصی نداشته باشد باز هم از منظر قانون باید مجازات گردد. قانون خیانت را اینچنین تعریف می کند: «هرگاه زن و مردی که محرم نشده باشند، مرتکب خیانت (غیر زنا) گردند، به 99 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.»

راه های اثبات خیانت مرد

منظور از خیانت در رابطه زناشویی چیست؟

خیانت طیف بسیار گسترده ای دارد، یعنی می‌تواند از یک مورد کوچک باشد مانند حرف‌هایی که با همکار یا دوستان بزنید و اگر همسرتان بشنود ناراحت شود، جوری که دیگر به شما اعتماد نداشته باشد، تا اعمالی بسیار بزرگ و ناشایست مانند این که هرآنچه باید با همسر خود تجربه کنید، با نفر سوم و غیر از همسر خود تجربه کنید. به عبارتی کلی، رابطه‌ای خارج از چهارچوب ازدواج.

وکیل طلاق توافقی قیطریه

رابطه نامشروع مرد متاهل

به طور کلی خلاف راستی عمل کردن را خیانت می‌گویند. در حالیکه ازدواج به معنای تعهد است، هرگونه سرپیچی از تعهد به منزله خیانت است. اکنون به بررسی خیانت مرد و زن از دیدگاه قانون و عقوبت آن می‌پردازیم.
خیانت در زندگی زناشویی

اگر زن متاهل خیانت کند، چه می‌شود؟

پس از اثبات خیانت زن، شوهر حق دارد به تنهایی پیرامون ادامه زندگی تصمیم بگیرد. همچنین بر اساس قانون می‌تواند با مراجعه به دادگاه برای طلاق زن دادخواستی را کند. در صورت اثبات خیانت از طرف زن، حتی اگر در سند ازدواج حق طلاق به زن داده شده باشد مرد می‌تواند حق طلاق را از او بگیرد. اما این مسائل تنها برای زمانی صدق می‌کند که خیانت زن محرز و اثبات شده باشد. اگر شوهر فقط به زن خود اتهام خیانت بزند و ادله کافی جهت اثبات آن در دادگاه را نداشته باشد، زن می‌تواند علیه شوهر اعاده حیثیت کند. اعاده حیثیت یعنی جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی که زن به سبب این تهمت دیده است.

اگر مرد متاهل خیانت کند، چه می‌شود؟

اگر مردی به طور مخفیانه و بدون اجازه همسر اول خود تجدید فراش کند، تایید دادگاه را نیز برای ازدواج مجدد خود نداشته باشد، به منزله خیانت برداشت می‌شود. بر اساس قانون حق طلاق از این مرد گرفته می‌شود و در عوض به زن داده می‌شود.

زنا، مجازات قانونی آن

اگر زن و مردی متاهل به همسر خود خیانت و زنا کنند، بر اساس شرایط زنا محکوم خواهند شد. زنای محصنه به معنای آن است که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی باشد به گونه‌ای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد.

رجوع به مهریه ابراء شده

برای زن متاهلی که زنا کند کلمه زنای محصنه را گویند و برای مرد متاهلی که زنا کند کلمه زنای محصن را می نامند. همان طور که مستحضرید زنا دارای مجازات اعدام، رجم یا سنگسار، صد ضربه شلاق ، تراشیدن موی سر و تبعید است که با توجه به میزان و نوع جرم، مجازات تعیین می‌شود.

طلاق به دلیل خیانت مرد

برای مثال در صورتی که نفر سوم از محارم نسبی یعنی افرادی که به آن‌ها محرم هستند و ازدواج کردن با آن‌ها ممنوع است باشد، حکم آن‌ها اعدام است.
همچنین اگر مردی همسر دائم داشت و قبل از این که با او رابطه جنسی برقرار کند، به همسرش خیانت کند و با زن دیگری زنا کند، حکمش 100 ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به اندازه یک سال قمری است.
خیانت در زندگی زناشویی

اگر زنی با مرد متاهل و برعکس، مردی با زن متاهل زنا کند، حکم مجازات آن‌ها سنگسار یا رجم است.
البته در صورتی که دلیلی برای این کار باشد، مثلا زن یا مرد خیانت کار دسترسی به همسر خود نداشته باشند قاضی می‌تواند حکم آن‌ها را تغییر دهد و مجازات آن‌ها را کاهش دهد.

طلاق به دلیل خیانت مرد

به عبارتی اموری از قبیل مسافرت، حیض، بیماری‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از پاکدامنی خارج می‌کند.
به‌عنوان مثال اگر زنی در هنگام غیاب شوهرش (مثلاً به یک مسافرت طولانی رفته است)، با فرد دیگری زنا کند، در حکم زنای محصنه نیست و حکم دیگری دارد.

مهریه در صورت خیانت مرد به زن

همچنین زنایی که در آن شخص زناکار (زن یا مرد) فاقد همسر و مجرد باشد و به اختیار خود رابطه جنسی برقرار کرده باشد، زنای غیر محصنه گفته می‌شود.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

لازم به ذکر است کلمه محصنه، از احصان می‌آید که در اینجا به معنای پاکدامنی است.

طلاق به دلیل خیانت اینترنتی شوهر

خیانت در زندگی زناشویی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (19 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *