وکیل خانواده مرزداران


بهترین وکیل خانواده مرزداران در این نوشتار به بررسی مجازات عدم پرداخت نفقه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مجازات عدم پرداخت نفقه

عدم پرداخت نفقه در چه صورت امکان پذیر است و چه مجازاتی در پی دارد؟

به‌ موجب قانون مجازات اسلامی: «هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد، یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌ النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک‌ روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌ نماید.»

جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده مرزداران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

استطاعت مالی مرد

استطاعت مالی مرد، از شروط وجوب نفقه زوجه نیست، اما از شروط تحقق جرم موضوع ماده است.

به عبارت دیگر، مجازات تعزیری ترک انفاق، فقط برکسی اعمال می‌ شود که با وجود استطاعت مالی از تادیه نفقه زن خود خود امتناع کند. تشخیص استطاعت مالی مرد با دادگاه است که باید وجود این استطاعت را در زمان ترک انفاق احراز کند. همچنین به‌ نظر می‌ رسد در حالی که زوج فقط استطاعت پرداخت قسمتی از نفقه زوجه را داشته است و از تادیه همان قسمت امتناع کند، مشمول ماده ۶۴۲ خواهد بود.

قانون مدنی در صورتی نفقه را واجب دانسته است که شخص متمکن از دادن نفقه باشد، بدون این‌ که از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه شود. این شرط برگرفته از متون فقهی است که بعد از نفقه به خود و سپس به زوجه و در صورت تمکین زوجه

وکیل خانواده خیابان کامرانیه

هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز در رأی وحدت رویه شماره ۶۷۲ مورخ ۲۸ اردیبهشت 1387

مقررات عدم سقوط نفقه به علت استفاده زوجه از حق حبس مذکور در قانونی مدنی را صرفا مربوط به رابطه حقوقی زوجه دانسته و زوج را در صورت ترک انفاق در این مورد، مشمول مجازات مندرج در قانون مجازات اسلامی به شماره آورده است.

در قسمتی از این رای چنین آمده است:

«و از نفطه نظر جزایی با لحاظ مدلول ماده ۶۴۲ که به‌ موجب آن، حکم به مجازات شوهر به‌ علت امتناع از تادیه نفقه زن، به تمکین زن منوط شده است و با وصف امتناع زوجه از تمکین، ولو به اعتذار استفاده از اختیار حاصله از مقررات ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، حکم به مجازات شوهر نخواهد شد.»

با توجه به مشروط بودن نفقه به تمکین، فقها صغیره را مستحق نفقه ندانسته‌ اندکه با توجه به عدم تمکین و عدم وجوب نفقه، در این مورد نیز جرم ترک انفاق محقق نخواهد شد.

در صورت صغیر بودن زوج و کبیر بودن زوجه، به نظر برخی فقها، نفقه بر زوج واجب خواهد بود.

در این حالت با توجه به صغیر بودن زوج و نبود مسئولیت کیفری او، اعمال مجازات منتفی است.

فقط در صورت بلوغ زوج و ادامه پرداخت نکردن نفقه، با توجه به استمراری بودن جرم ترک انفاق، امکان مجازات زوج وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده مرزداران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص در زمینه تغییر جنسیت

اثر تغییر جنسیت در سهم الارث:

همانطور که همیشه امده با الهام از احکام شرعی سهم الارتث افراد در طبقات نسبی یکسان نیست یعنی بطور مثال در بین اقارب نسبی طبقه اول پسر دو برابر دختر ارث میبرد.

مالیات بر ارث

اما برای افرادی که عمل تغییر جنسیت انجام داده اند چگونه است؟

اینگونه در قوانین ذگر شده ه اگر علائم رجولیت قالب باشد سهم الارث یک پسر از طبقه ی خود را میبرد و اگر علائم اناثیت غالب باشد سهم الارث یک دختر از طبقه ی خود را دریافت می کند و اگر هیچ یک از این علائم وجود نداشت وی نصف مجموع سهم الار یک پسر و دختر را خواهد برد.

برای تشخیص اینکه فرد خنثی بیشتر به مرد شبیه است یا زن

یعنی شخصیت و جنسیت وی مردانه است یا زنانه در فقه 9 مورد ذکر شده است و با استفاده از این 9 مورد میتوان جنسیت فرد خنثی را تشخیص داد:

1_ خروج بول:

اگر بول یا ادرار خنثی از آلت مردانه خارج شود، مرد است و اگر از الت مردانه خارج شود زن است و اگر بول از هر دو خارج شود، آغاز خروج ادرار ملاک است و اگر خروج ادرار همزمان باشد، قطع دیرتر ادرار ملاک خواهد بود و اگر قطع بول هم از الات دو گانه همزمان بود، باید به قراین دیگر مثل جهش بول و سیلان آن متوسل شد.

اگر باز از تمامی این موارد نشود استفاده کرد و غلبه را تشخیص داد باید به علائم دیگر متوسل شد.

2_ ریش و برجستگی پستان ها:

ریش علامت غالب برای مردان و برجستگی یا کروی بودن پستان علامت غالب در زنان است.

در صورت تعارض ریش و پستان، وجود ریش را علامت غلبه جنس مردانگی دانسته اند.

3_ ریش و حیض:

اگر خنثی هم ریش داشته باشد و هم عادت ماهانه ببیند، در این صورت حیض مقدم است و علامت زنانگی غلبه دارد.

4_  ریش و حمل در تعارض بین ریش و حمل، آبستنی و زن بودن جنس غالب تلقی خواهد شد.

قرار اناطه در دادگاه خانواده

5_ در تعارض حیض و احتلام، حیض علامت غالب محسوب خواهد شد.

6_ در تعارض بین حامل کردن و برجستگی یا کرویت پستان، علائم مردانگی غالب است. در تعارض حامل کردن و حیض، جانب حیض را غالب دانسته اند.

7_ در تعارض حامل کردن و حامل شدن، برای تعیین جنس باید به قراین دیگر متوسل شد که بعضی تعداد دنده ها را غالب دانسته اند ولی علم پزشکی اختلاف دنده ها یا اضلاع را نپذیرفته است.

8_ معیار روانی:

اگر تمایلات مردانه در خنثی قوی تر باشد، علامت غالب را مردانه و بر عکس آن را زنانه دانسته اند و تمایل مساوی به هر دو جنس سبب وجود تعارض است و توسل به بیولوژی و علم پزشکی از طریق آزمایشات هورمونی و سونوگرافی شاید رفع تعارض کند.

9_ در مورد ممسوح یا سهم الارث وی، همانطور که اشاره شد قانون مدنی ایران حکم صریحی ارائه نکرده است. لذا شاید بتوان چنین فردی را در ردیف خنثای مشکل دانست. نصف مجموع سهم الارث یک پسر و یک دختر از طبقه ای که در آن قرار دارد برای وی منظور کرد، با استفاده از این موارد از لحاظ قانونی جنسیت فرد را میتوان تشخیص داد و سهم الارث را با توجه به طبقه ای که در آن قرار دارد محاسبه کرد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده مرزداران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اثر تغییر جنسیت در مهر یا صداق

اگر زوجین بعد از اینکه ازدواج کردند و ازدواج این دو به علت تغییر جنسیت باطل شد در این بین تکلیف مهری که در زمان نکاح تعیین شده چیست؟

معمولاً به هنگام ازدواج ، برای زوجه مهر یا صداق تعیین خواهد شد و گاهی اتفاق می افتد شوهر قبل از نزدیکی و مواقعه، مهر را می پردازد که در این مورد دو حالت قبل و بعد از مواقعه تفاوت دارد؛

وکیل دادسرا شمال تهران

1_ تغییر جنسیت قبل از مواقعه

با توجه به این که تعیین و پرداخت مهرالمسمی به منظور تشکیل خانواده است در تغییر جنسیت ازدواج باطل است و خانواده منتفی میگردد.

در صورتی که مهریه پرداخت شده باشد، باید مسترد گردد و اگر در این جریان ضرری به یکی از ان ها وارد شود بین عمل تغییر جنسیت و ضرر مسلم وارده ، رابطه ی سببیت وجود داشته باشد از طریق مراجع قضایی قابل مطالبه است

هر گاه زوجین هم زمان و در دو زمان قبل از مواقعه تغییر جنسیت دهند نیز مهریه ساقط خواهد شد در مورد تغییر جنسیت هم زمان زوجین یکی از نظریه ها این است که ازدواج سابق احتمالاً از بین نخواهد رفت و فقط جای افراد در ازدواج تغییر خواهد کرد نظریه دیگر این است که در صورت تغییر جنسیت زوجین چه همزمان و چه غیر همزمان باطل است زیرا خصوصیات سابق ازدواج کاملاً دگرگون شده و قابلیت های قبلی تغییر کرده است.

2_ تغییر جنسیت بعد از مواقعه :

ازدواج حتی بعد از رابطه جنسی و مواقعه بعد از انجام عمل تغییر جنسیت باطل است.

اما تفاوت آن در مهریه است که اگر انجام عمل تغییر جنسیت بعد از رابطه جنسی باشد اگر مهر پرداخت شده باشد که مسترد نمی گردد اما اگر پرداخت نشده باشد باید پرداخت شود حتی اگر مرد یا شوهر الان تغییر جنسیت داده باشد و زن شده باشد و اگر پرداخت نکند طبق مقررات باید حکم بر محکومیت وی مبنی بر عدم پرداخت مهریه  به زوجه صورت گیرد و اگر زوج از هر لحاظ توان پرداخت مهر المسمی خود نباشد دادگاه میتواند وی را به پرداخت بطور اقساط یا قسط معین محکوم سازد در صورت اثبات اعسار، وی از پرداخت مهر تا زمان ملامت نسبی از انجام تعهد مزبور معاف خواهد بود و اگر با وجود توانایی پرداخت مهر عمداً و با سوءنیت خودداری کند از پرداخت طبق ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی قابل تعقیب و بازداشت است.

اظهارنامه استرداد جهیزیه

تغییر جنسیت وی در این زمینه تاثیر نخواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده مرزداران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل خانواده مرزداران

خدمات تخصصی گروه وکلای خانواده تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای خانواده در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل خانواده مرزداران

قبول وکالت در پرونده طلاق توافقی و طلاق یک طرفه

قبول وکالت در مطالبه و وصول مهریه

قبول وکالت در پرونده حضانت فرزند

تنظیم دادخواست جهت دعاوی خانواده

قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، کتک زدن همسر و فحاشی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه خانواده

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی خانواده در تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل خانواده مرزداران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل خانواده مرزداران

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه خانواده تهران

جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده مرزداران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *