شکایت از آزمایشگاه


امروز با موضوع شکایت از آزمایشگاه در خدمت شما عزیزان هستیم.

امروزه آزمایشگاه­ها نقش بسزایی در حفظ و ارتقاء سطح نظام سلامت جامعه به ویژه نظام تشخیص و درمان بسیاری از بیماری­ها دارند.

آزمایشگاه­ها، حتی در شرایط کاملا استاندارد و ایده­آل مصون از خطا و اشتباه نمی­‌باشند و این خطا در گزارش جواب دهی آزمایشات دربردارنده مسئولیت بوده و تبعات قانونی را در پی خواهد داشت.

نکات مهم  شکایت از آزمایشگاه

چه جرایمی در آزمایشگاه­ها اتفاق می­‌افتد؟

چه خطاهایی در مرحله خون­گیری ممکن است رخ دهد؟

آیا تخلفات آزمایشگاه­ها قابل پیگیری است؟

جهت شکایت از آزمایشگاه­ها به کجا باید مراجعه کرد؟

در چه شرایطی فعالیت­ در آزمایشگاه­ها جرم تلقی می­‌شود؟­

در خصوص اشتباهات و تخلفات آزمایشگاهی که منجر به نتیجه مجرمانه ای از قبیل قتل، نقص عضو، عیوب جسمانی و روانی و … به مراجعین و بیماران می­گردد جرم غیر عمدی حاصل گردیده و مرتکب و مسبب آن علاوه بر جبران خسارت و مسئولیت مدنی، مستحق مجازات خواهد بود.

برای آن­که خطای آزمایشگاه به عنوان یک جرم تلقی شود بایستی نتیجه زیان آور معلول و ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و یا عدم رعایت نظامات آزمایشگاهی و استانداردهای مقرر باشد و رابطه سببیت به طور کامل احراز گردد.

چه نوع جرائمی در آزمایشگاه­ها رخ می­دهد؟

برخی قواعد و مقررات صنفی و حرفه­ای در آزمایشگاه می‌­تواند مسبب بروز جرائم عمدی گردد. جرائمی از قبیل جعل عنوان و جواب گزارش شده، دریافت اضافه مبلغ از بیماران، افشای اسرار بیماران و…

علاوه بر امکان تحقق جرائم غیرعمدی ناشی از یک تخلف و خطای آزمایشگاهی­که قلمروی وسیعی را در برمی­‌گیرد، نقض برخی قواعد و مقررات صنفی و حرفه­های در علوم آزمایشگاهی نیز می­تواند بطور مشخص جرم عمدی تلقی شده قابل تعقیب باشد.

جرائم و تخلفاتی از قبیل کلاهبرداری، جعل، دریافت حق و حساب و اضافه دریافتی از مراجعین، افشای اسرار بیماران، موجب مسئولیت کیفری و تحمیل مجازات خواهند بود.

چه تخلفاتی در محیط آزمایشگاه­ها اتفاق می­‌افتد؟

خطاهای مربوط به امور آزمایشگاهی در سه برهه انجام می­‌شود:

ـ قبل از آزمایش.

ـ خطاهای مربوط به مرحله آزمایش.

ـ خطاهای مربوط به مرحله پس از آزمایش یا مرحله تحلیل نتایج

نتایج یک پژوهش نشان می­دهد که بیشتر اشتباهات و خطاها در آزمایشگاه­ها زمانی رخ می‌­دهد که نمونه هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است و به عبارت دیگر اکثر خطاها مربوط به مرحله قبل از آزمایش هستند.

خطای احتمالی پذیرش کننده بیمار، نمونه گیر، تحویل گیرنده نمونه، اشتباه تایپی در تعیین نوع آزمایش برای متصدی اخذ آن و حتی بدخطی و ناخوانا بودن دستور پزشک درخواست کننده آزمایش و اشتباه درتشخیص و تطبیق نوع آزمایش درخواستی.

مرحله اخذ نمونه­های و به خصوص خون­گیری یکی از مهمترین مراحل در حین آزمایش است که امکان تحقق خطا وجود دارد.

چه خطاهایی در مرحله خون­گیری در آزمایشگاه­ها رخ می‌­دهد؟

این خطاها عبارتند از:

زدن برچسب اشتباه روی نمونه­ها، استفاده از مواد ضد انعقادی نامناسب، خون­گیری در زمان نامناسب، عدم رعایت نسبت مقدار خون، طولانی شدن فرایند خون­گیری، تولید لخته­‌های ریز، تخلیه خون با فشار زیاد درون ریه­‌ها.

همچنین نتیجه غلط این آزمایش­ها می‌­تواند مسبب و علت تشخیص غلط پزشک معالج شده و مداوا و درمان اشتباه را رقم زند و نهایتاً عواقب وخیمی را برای بیمار به بار آورد.

آیا استفاده از کامپیوتر در آزمایشگاه می­‌تواند مشکل ­ساز شود؟

 یکی دیگر از زمینه‌­های خطا و اشتباه در آزمایشگاه­‌ها، به کاربرد رایانه در مراحل مختلف اجرایی یک آزمایش بر می­‌گردد.

از زمان ثبت اطلاعات و مشخصات بیمار، پزشک معالج و انواع آزمایش­های مورد نیاز فرد مراجعه کننده تا انتقال نتایج و یافته‌­های آزمایش به رایانه، نگهداری اطلاعات مربوط به کالیبره کردن دستگاه­ها و رسم نمودارهای مربوط به کنترل کیفی آزمایش و تهیه گزارش نهایی، در همه ی این موارد، امکان اشتباه و تخلف زیادی وجود دارد که قطعا مسئولیت آن متوجه متصدی آزمایشگاه خواهد بود.

برای شکایت علیه تخلفات و جرائم آزمایشگاه به کجا باید مراجعه کرد؟

با توجه به قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منظور از کلمه پزشک شامل رشته علوم آزمایشگاهی هم می­شود؛ به همین علت برای شکایت از آزمایشگاه باید به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرد.

به تبع اگر جرمی توسط پزشک در آزمایشگاه اتفاق بیفتد، شکایت را باید در دادسرای ویژه جرایم پزشکی مطرح کرد.

منابع:

عباسی، محمود. رهبرپور، محمدرضا. پیشگیری از جرایم و تخلفات علوم آزمایشگاهی.

ملک پور، اکبر و یوسفی، شکوه.۱۳۸۶ .(مدیریت کنترل کیفیت متعادل برای آزمایشگاههای تشخیص پزشکی.

عباسی، محمود.(1383الف). مسئولیت پزشکی.

 

وکیل دادگاه تجدید نظر خانواده

بررسی موضوع و قبول وکالت در پرونده های شکایت از آزمایشگاه، مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل شکایت از آزمایشگاه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل شکایت از آزمایشگاه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

 موسسه حقوقی مهر پارسیان

3/5 - (181 امتیاز)

24 دیدگاه

  • سلام. مادر من در آزمایشگاهی آزمایش داد که نتیجه را بردیم نزد پزشک و پزشک بر اساس نتیجه آزمایش به مادرم دارویی داد که حال مادرم بدتر شد. علت را پیگیری کردیم و متوجه شدیم آزمایشگاه نتیجه آزمایش را اشتباه اعلام نموده و مادرم به دلیل مصرف داروهای اشتباه حالش بدتر شد تا اینکه هفته قبل در بیمارستان فوت شد. میخواهم بدانم چطور میتوانم از آزمایشگاه شکایت کنم؟ جواب آزمایش هم موجود است.

    • سلام از طریق دادسرای ویژه جرایئم پزشکی در تهران و دادسرای عمومی در سایر شهرها میتونین شکایت خودتون از آزمایشگاه رو ثبت کنید.
      در صورت احراز قصور آزمایشگاه باید پاسخگو باشه

  • سلام. مادر من مریض بود که برای تشخیص بیماری در آزمایشگاهی آزمایش داد. بعد از دریافت نتیجه آزمایش، دوباره نزد پزشک رفتیم و پزشک با توجه به جواب آزمایش داروهایی را تجویز نمود. حال مادرم بعد از مصرف دارو بدتر شد. موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم که نتیجه آزمایش اشتباه اعلام شده بود. چند روز بعد مادرم در بیمارستان فوت شد. میخواهم از آزمایشگاه شکایت کنم. چه کار باید انجام دهم؟ جواب آزمایش هم موجود است.

      • سلام. ممنون از توجهتون. برای گرفتن راهکار و پیگیری کارها میتونم بیام موسسه و از وکلا مشاوره دریافت کنم؟ باید از قبل وقت بگیرم؟

        • سلام روزتون به خیر بله در خدمتیم
          در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی برای پرونده کیفری با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.
          09120067662

      • سلام وقت بخیر
        شیرخوار ٧ ماهه ام را بردیم آزمایشگاه نتونستن رگشو پیدا کنن با سرنگ رگ و پاره کردن دستشو هی فشار میدادن خون میزد بیرون با سرنگ جمع میکردن بچه هلاک شد اینقدر گریه کرد …
        این شیوه نه تنها شیوه آزاردهنده ای برای مادر و پدری ک میبینند و دردناک برای شیرخوار هست بلکه اصلا بهداشتی هم نیست
        اگر خدای نکرده یه بچه از داخل رگش پاره بشه و خون ریزی داخلی کنه با جون بچه بازی میشه.
        یه فرد لایق و کاربلد مخصوص آزمایش از نوزادان باید بزارن در آزمایشگاه ها.
        دست بچه ام کبود شده
        تمام حواسم ب بچس الان خیلی میترسم ک مشکلی پیش نیاد براش…

        کجا باید برم برای شکایت؟
        با تشکر

        • سلام وقت به خیر
          در تهران دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی و در شهرستانها هم دادسرای عمومی به قصور پزشکی و کادر درمان رسیدگی خواهد کرد

  • سلام به پدرم جواب آزمایشش رو نمیدن یک ماهه معطلش کردن آخرش گفتن گم شده.باید چکار کرد با این بی مسئولیتها؟

  • سلام شنبه ی هفته گذشته همسرم یه آزمایش برای جنین ۸ماهه که دکترنوشته بوددادکه آزمایشگاه گفت یک هفته ی دیگه جوابش میادیکشنبه حالش خراب شدودوشنبه زایمان زودرس داشت متآسفانه جنین بعدازیک ساعت که به دنیااومدازدنیارفت ومن فرداش سه شنبه رفتم آزمایشگاه که آزمایش هاروکنسل کنم چون هزینه اش سنگین بودوبرای جنینی بودکه فوت کرده بوددکترازمایشگابابرخوردتندوزننده نه هزینه رودادندنه جوابی گه فتندآماده است روگفت که من به شماجواب آزمایش نمیدم بایدهمسرتون بیادخودشون بگیریااثرنگشت بده تابدم به شماهمسرم هم بستری بودبخاطره عمل سزارین بعددکتریکی ازپرسنل آزمایشگاه بیمارستان همانگ کرده بودرفته بودازهمسرم امضاواثرانگشت بگیره بدون اطلاع من تاآزمایشات انجام بشه که امضانداده بودازبخش زنان ازدرمانگاه ازهمه ی بخشهای بیمارستان پرسیدم گفتن ازپرستارهای مانبودن تاصبح دوربین هاروچک کردن فهمیدن پرسنل ازمایشگاه بوده بدونه هماهنگی بخش وبدون اتیکت چرااینکارو کرده درصورتی که ازمایشگاه خصوصی بوده وبیمارستان دولتی چرابایدازازمایشگاه دستوربگیره که کاری کنه.متآسفانه اون شب کلی استرس داشتیم چون بیمارمون امنیت نداشت.لطفاراهنمایی کنیدمن کجاشکایت کنم چیکارکنم

  • سلام. من پنجشنبه ۲هفته گذشته در اصفهان رفتم یک آزمایش دادم .
    در عرض چند ثانیه تا همونجا بودم کنار دستم عین پرتقال اومد بالا و درد شدید گرفت. به حدی که اصلا دستم رو نمیتونستم تکون بدم حتی انگشتامو…همون موقع به مسئولش گفتم گفت چیز خاصی نیس و خوب میشه .. اما از فرداش کل دست من از بالای بازو تا مچ کامل کبود کبود شد و با گذشت ۲ هفته نه تنها کبودیش خوب نشده بلکه دردشم خیلیییی زیاده …
    بنظورتون باید به کی بگم؟!

    • سلام دوست عزیز
      برای شکایت از پزشک آزمایشگاه به دادسرای ویژه جرایم پزشکی، و برای شکایت از آزمایشگاه به سازمان نظام پزشکی مراجعه فرمایید. ضمن اینکه می‌توانید با تماس با شماره 09120067662 وقت مشاوره با وکیل متخصص جرایم پزشکی تعیین نمایید.

  • سلام
    من تو یکی از آزمایشگاه ها خون دادم بهم گفته شده گروه خونی A+هستش خودم چون که دانشجوی میکروبیولوژی هستم امروز سه بار آزمایش گروه خونی رو تکرار کردم O-شد اگه بهم یه اتفاق یا تصادفی می افتاد چی ،الان تو گواهینامه من و تو پلیس +۱۰هم گروه خونی A+ثبت شده میتونم به روی آزمایشگاه شکایت کنم ؟شکایت کردم چی میشه آخرش ؟

  • سلام.
    فاصله محل زندگی من تا آزمایشگاه 50 کیلومتر هست که امروز وقتی برای تحویل گرفتن آزمایش رفتم اونجا بهم اعلام کردند که باید تکرار بشه و وقتی پرسیدم چرا تلفنی بهم اطلاع ندادید گفتند ما فقط آزمایش های اورژانسی رو تماس میگیریم! و من مجدد فردا باید ناشتا برای تکرار آزمایش مراجعه کنم.
    خواستم بدونم آیا آزمایشگاه ها موظف هستند برای تکرار آزمایش به شخص اطلاع بدهند؟ و اگر این کار تخلف هست کجا میتونم تخلف رو گزارش کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      به نظر موضوع قابل شکایت نمی‌باشد، به طور معمول نحوه اطلاع به صورت عرفی می‌باشد مگر مرقومه‌ای در خصوص نحوه اعلام به امضا مراجعه کننده رسیده باشد.

  • سلام وقت بخیر من یه نمونه برداری داخل بیمارستان انجام دادم و نمونه رو برای آزمایش به یه آزمایشگاه خصوصی بردم در زمان پذیرش غیر از قبض که زمان اعلام نتیجه هست چیزی به من داده نشده و صحبتی هم نکردن که آزمایش شما در این آزمایشگاه بررسی نمیشه الان برای جواب آزمایش رفتم میگن دوماه دیگه حاضر میشه و به علاوه ما نمونه رو فرستادیم شهر دیگه میخواستم ببینم بدون اطلاع بنده حق همچین کاری داشتن یا خیر و این کار تخلف یا جرم محسوب میشه؟!

  • من من تو دو ماهگی ازمایش ژنتیک دادم و هزینش نزدیک ۵۰ تومن شد ولی باشوهرم شک کردیم هزینش خیلی زیاد شد الان میخاییم پیگیری کنیم ک ببینیم هزنیش واقعا همون بوده یا ازمون زیاد گرفتن چیکار کنیم هنوز هم جوابش نییومده لطفا راهنمایی کنید

  • سلام ،
    من ۲ ماهه باردار بودم رفتم آزمایش خون دادم در یکی از آزمایشگاه های معتبر شهرمون،گفتن باردار نیستی،به این حرف بسنده کردم و رعایت چندانی نکردم،الان ۶ ماهه هستم دچار کم خونی خفیف شدم برای جنین هم مشکلی پیش نیومده،میخوام بدونم میتونم به خاطر دادن جواب اشتباه به من از این آزمایشگاه شکایت کنم؟اگر واسه جنین مشکلی پیش می آمد چی؟؟

    • سلام وقت بخیر، به میزان معینی خطا در آزمایش ها وجود دارد چنانچه مشخص گردد که اهمال کاری یا عدم مهارت و ..باعث چنین نتیجه گیری شده است موضوع قابل پیگیرد است، اما بهرشکل حق تجدید ازمایش محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *