تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی


بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی

جامعه متشکل از خانواده های مختلف است که در تربیت خانوادگی افراد، باید نهایت دقت صورت بگیرد. بر این اساس افراد در خانواده خود با یک سری محدودیت ها آشنا بشوند و احترام به حقوق و آزادی های دیگران را مد نظر قرار دهند. ورود مقنن به موضوع نیز بیانگر حمایت از حیثیت اشخاص و نشانه انطباق قانون یا واقعیت اجتماعی است. اساسا گفته می‌ شود که یکی از کارکردهای حقوق کیفری حمایت از اخلاق اجتماعی است و به نظر می رسد قانونگذار در این حوزه در مقام حمایت از نوع اخلاق است. به دلیل اهمیت محتوای منتشر شده در فضای مجازی و تاثیر بسیار زیاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن ها در اینجا به بحث در مورد تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی می پردازیم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط جرم تولید و انتشار آثار مستهجن از طریق رایانه

تولید و نشر آثار مستهجن و مبتذل از طریق ارتباطات الکترونیکی جرم می‌ باشد و در ماده 14 قانون جرایم رایانه ای جرم انگاری گردیده است. عنصر مادی این جرم انتشار و توزیع معامله و تولید و ذخیره یا نگهداری آثار مستهجن می‌ باشد و متن ماده در مورد مرتکب، اشاره به هرکس دارد و بدون اینکه شرط خاص در مورد مرتکب داشته باشد. بنابراین هرکس با داشتن شرایط عمومی، مرتکب جرایم موضوع این ماده شود، مجرم شناخته می‌ شود.

وکیل آنلاین ارث و وصیت شمال تهران

وسیله ارتکاب این جرم سامانه های رایانه ای یا مخابراتی و شبکه های اجتماعی می‌ باشد و عنصر معنوی جرم این است که مرتکب موارد مذکور را با سوء نیت انجام بدهد. لازم به ذکر است که رفتارهای مجرمانه این ماده از جرایم مطلق شمرده می شوند زیرا صرف انجام آن ها، منجربه تحقق جرم می‌ گردد؛ یعنی پس از انجام عنصر مادی جرم محقق می‌ گردد و برای تحقق جرم نیازی به حصول نتیجه نیست.

همچنین در خصوص تولید و انتشار آثار مستهجن میتوان به مواد 638، 639 و 640 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که تحت عنوان جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی می‌ باشد. همچنین بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات در خصوص اشاعه آثار مستهجن منکرات و انتشار عکس ها و تصاویر که خلاف عفت عمومی‌ باشد، می‌ باشد. مواد 3 و 4 و 5 قانون سمعی بصری نیز در خصوص تولید و توزیع و انتشار آثار مستهجن می‌ باشد که لازم به ذکر است افرادی که با توجه به ماده 3 این قانون مشمول مجازات هستند عبارتند از:

تولید کنندگان آثار مستهجن به عنف و اکراه، تولید کنندگان آثار مستهجن برای سوء استفاده جنسی از دیگران و عوامل اصلی در تولید آثار مستهجن.

تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی

در توضیح عوامل اصلی طبق تبصره بند الف ماده 3 قانون مذکور عوامل اصلی عبارتند از:

کارگردان، فیلمبردار و بازیگران نقش اصلی و منظور از عمده در قانون فوق در صورتی که تعداد نوار، لوح فشرده و مانند آن بیش از 1 نسخه باشد عمده تلقی می‌ شود بنابراین تا 10 نسخه عمده تلقی نمی‌ شود و مشمول بند الف ماده مذکور نیست. لازم به توضیح است میان ماده 3 و 4 و 5 قانون سمعی و بصری با ماده 14 و 15 قانون جرایم رایانه ای رابط عموم و خصوص مطلق از لحاظ موضوع مجرمانه وجود دارد یعنی مواد 14 و 15 قانون جرایم رایانه ای علاوه بر اینکه مصداق های موضوعی ماده 4 و 5 قانون سنعی و بصری را در بر می گیرد مصداق های دیگری نیز دارد که از مشمول آن مواد خارج نیست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تفاوت قانون جرایم رایانه ای با قانون کیفری آثار سمعی و بصری

موضوع رفتار های مجرمانه آمده در قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می نمایند و همچنین مجازات تمام موارد آن که مورد توجه قانونگذار در این قانون بوده، با توجه به رخدادهای اجتماعی آسیب رسان دو دهه پیش، ناظر به انواع آثار سمعی و بصری تولید، توزیع، تکثیر و… است و شیوه ارتکاب آن مورد توجه نیست. موضوع رفتار مجرمانه مرتکبان در این قانون شامل آثار سمعی و بصری است و در مقایسه با قانون جرایم رایانه ای، موضوع های مجرمانه گوناگونی را به همراه دارد.

وکیل طلاق توافقی خیابان لواسانی

بیشتر توجه این قانون بر شیوه ارتکاب جرایم سنتی از طریق سیستم های رایانه ای و مخابرات و در بستر فضای سایبری است و یکی از دلایل گرایش قانونگذار به تصویب چنین قانونی، گسترش چشم گیر فناوری اطلاعات در زندگی مردم بوده است. این دو قانون در سه بخش موضوع رفتار مجرمانه و شیوه ارتکاب جرم به یک دیگر پیوند می خورند. از یک سو در قانون سمعی و بصری، رفتار هایی جرم انگاری شده اند که در قانون جرایم رایانه ای نیز وجود دارد مانند: تولید، توزیع، تکثیر و انتشار و از سوی دیگر در قانون سمعی و بصری، در مورد آثار غیر مجاز و برخی مصادیق آن آثار مستهجن و مبتذل است که در قانون جرایم رایانه ای موضوع برخی از جرایم را تشکیل می دهد.

تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی

 همچنین، شیوه ارتکاب برخی از جرایم در هر دو قانون مشترک است. ارتکاب رفتارهای مجرمانه، تکثیر و انتشار آثار سمعی و بصری مستهجن، موضوع مشترکی است که از طریق سیستم های رایانه ای و مخابراتی قابل ارتکاب است. چنین اشتراک هایی موجب تعارض در اجرای قانون شده است. ضرورت رفع این تعارض در این است که اجرای هر یک از این دو قانون نسبت به مرتکب در میزان مجازات و دادگاه صالح (انقلاب و عمومی) موثر است. (در راستای حل این تعارض استدلال های گوناگون مطرح شد که همگی حاکی از ارجحیت و تقدم قانون سمعی و بصری در برخی زمینه ها می‌ باشد، زیرا این قانون از سه جنبه موضع – شیوه ارتکاب و حذف قانونگذار نسبت به قانون جرایم رایانه ای قانون خاص تری شمرده می‌ شود و بر آن مقدم است.)

اثبات رابطه نامشروع با پرینت تلفن

مصادیق و تبیین آثار مستهجن

منظور از آثار مستهجن طبق تبصره 4 ماده 14 قانون جرایم رایانه ای، محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‌ شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌ گردد که دارای صحنه ها و صور قبیهه باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات و مرجع رسیدگی صالح به تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی

مجازات تولید و انتشار آثار مستهجن غیر از فضای مجازی

انتشار آثار مستهجن و مبتذل جرم است و عوامل اصلی تکثیر و توزیع عمده آثار مستهجن در مرتبه اول به 1 تا 3 سال حبس و ضبط تجهیزات مربوط و 100 میلیون ریال جریمه نقدی محرومیت اجتماعی به مدت 7 سال محکوم می شوند و در صورت تکرار به 2 تا 5 سال حبس، ضبط تجهیزات و 200 میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت اجتماعی به مدت 10 سال محکوم می شوند. همچنین تولید کنندگان عمده آثار مستهجن از قبیل؛ تهیه کننده، سرمایه گذار، کارگردان، فیلمبردار و بازیگران نقش اصلی در صورتی که مفسد فی الارض شناخته شوند، به مجازات محاربه و سایر عوامل تولید و تکثیر اگر مصداق مفسد فی الارض نباشند به مجازات شلاق از 30 تا 74 ضربه و جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 50 میلیون ریال و محرومیت اجتماعی از 2 تا 5 سال محکوم می شوند. مراد از تولید کنندگان عمده؛ یعنی تهیه بیش از ده نسخه آثار مستهجن است. در مورد تهیه و تکثیر کمتر از ده نسخه نیز جزای نقدی یک میلیون تا 10 میلیون ریال و 30 تا 74 ضربه شلاق در قانون آمده است و تهیه و توزیع و تکثیر کنندگان نوارها و دیسک ها و لوح های فشرده و نمایش های مبتذل چنانچه از مصادیق مفسد فی الارض نباشند، این افراد در مرتبه اول به 3 ماه تا یک سال حبس یا 2 تا 10 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند و در مرتبه دوم به یک تا 3 سال حبس یا 5 تا 30 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند و در صورت تکرار 3 تا 10 سال حبس و 10 میلیون تا 50 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند. به اینگونه پرونده ها در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌ شود.

رابطه نامشروع

مجازات تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر و توزیع و معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید و ذخیره و نگهداری کند به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود مرتکب به یک میلیون ریال تا 5 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا بطور سازمان یافته مرتکب شود. چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد و مرجع شکایت دادسرای جرایم رایانه ای می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تولید و انتشار آثار مستهجن در فضای مجازی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص جرایم رایانه ای

تقریبا تعبیه های فرهنگی و بستر سازی سالم به منظور دستیابی به ارزش های اخلاقی و انسانی در جامعه ضروری است. شیوع هتک حیثیت افراد ضرورت تصویب هر چه سریع تر طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز دارند را ایجاب می‌ کند و در صورتی که جرمی در این خصوص صورت بگیرد بسیار حساس خواهد بود و نیاز به علم و آگاهی و تجربه دارد و مشاوره حقوقی با یک وکیل تخصصی و با تجربه در امور کیفری میتواند در روند پرونده تاثیرگذار باشد. بنابراین بهتر است که از یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید و مطمئن باشید که پشتیبانی در این راه بهترین کمک است. در صورت بروز مشکلی در این زمینه میتوانید از تجربه و تخصص گروه وکلای مهر با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی بهره مند شوید.

وکیل اعاده دادرسی جرایم اخلاقی

دپارتمان حقوق و جرایم رایانه ای گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *