اسقاط حق حبس زوجه

بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی اسقاط حق حبس زوجه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

اسقاط حق حبس زوجه

حق و حقوق مالی و تعهدات متقابل زوجین با عقد نکاح آغاز می‌ گردد و این حق و حقوق و تعهدات ناشی از عقد نکاح، طرفین را متعهد می نماید که انجام آن ها را رعایت کنند و تخطی از انجام آن توسط هر کدام پذیرفته نخواهد بود. با شروع نکاح، زوج باید به تعهد مالی خود، یعنی نفقه ملزم باشد و آن را پرداخت کند و زوجه هم در نهایت باید متقابلا تمکین خود را در مقابل طرف دیگر داشته باشد و نمیتواند از آن خودداری کند. در هر زمان که تمکین زوجه متوقف گردد و این موضوع هم برای دادگاه احراز و ثابت شود، زن ناشزه محسوب می‌ شود و حق دریافت نفقه را نخواهد داشت و از وی سلب می‌ شود و این تا تمکین دوباره زن ادامه خواهد داشت.

صورت دیگر حق مالی زوجه، مهریه، در هر صورت قابل مطالبه خواهد بود و مطالبه این حق در هیچ صورتی منوط به امر دیگری نخواهد بود. تمکین یا عدم تمکین زوجه هم در میزان آن تاثیرگذار نمی‌ باشد. همانطور که مقرر گردیده است، نکاح زوجه، او را مستحق دریافت نفقه می‌ کند و قانون به زوجه این اختیار را اعطا کرده است که تمام مهریه خود را از زوج دریافت کند و بدون اینکه لازم باشد تا تمکین از زوج داشته باشد. این اختیار و حق تحت عنوان حق حبس زوجه مطرح و مورد حمایت قانونگذار می‌ باشد. حق حبس زوجه با توجه به اینکه نوعی حق و ترک مجاز وظایف زناشویی محسوب می‌ شود، در شرایطی و تحت مواردی هم ساقط می‌ گردد و دیگر برای زوجه حق حبس وجود نخواهد داشت.

شرایط طرح دادخواست مطالبه وجه

با توجه به اینکه در بعضی از موارد زوجه از حق حبس خود به جهت مطالبه مهریه و نفقه خود اقدام می‌ کند، لازم است تا در این مقاله به میزان اختیار ناشی از حق حبس و اسقاط حق حبس زوجه که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر می‌ گردد، پرداخته شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اسقاط حق حبس زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت حق حبس زوجه

به موجب عقد نکاح زوج متعهد به پرداخت حقوق مالی زوجه، شامل؛ نفقه، مهریه و اجرت المثل در ایام زوجیت می‌ شود. زوج در همان ابتدا مکلف به پرداخت آن خواهد بود و زمانی برای وی امکان خودداری از پرداخت نفقه وجود خواهد داشت که زوجه تمایلی به اجرای وظایف زناشویی خود نداشته باشد. در این صورت اگر الزام زوجه میسر نباشد، مرد میتواند نفقه را پرداخت نکند.

با این اوصاف گاهی این اختیار قانونی برای زوجه متصور است که حتی علیرغم ترک انجام وظایف زناشویی، حق استحقاق دریافت نفقه و مهریه را هم داشته باشد و تا زمانی هم که زوج حق مالی مهریه را به او پرداخت نکرده باشد، از تمکین خودداری کند. در قانون چنین حقی که عدم انجام وظایف زناشویی از طرف زوجه را توجیه می‌ کند، حق حبس زوجه است که به محض تشکیل عقد برقرار می‌ شود. منظور از وظایف زناشویی زوجه تا قبل از اسقاط حق حبس زوجه، شامل تمکین عام و خاص می‌ باشد. در قانون اگر چه زوجه تا قبل از نزدیکی مستحق نصف مهریه‌ خود می‌ باشد ولی با توجه به قانون که زوجه را از زمان تشکیل عقد نکاح، مالک و یا متعهدله کامل موضوع مهر میداند، در نتیجه حتی با وجود حق حبس برای زوجه، زوج متعهد به پرداخت کل مهریه خواهد بود و چنانچه قبل از نزدیکی، مهریه کامل پرداخت شود و طلاق صورت بگیرد، باید نصف مهریه را به زوج بازگرداند.

جستجوی وکیل پایه یک دادگستری

موارد اسقاط حق حبس زوجه

زمانی که صحبت از اسقاط حق حبس زوجه به میان می آید، میتواند هم به صورت ارادی واقع شود و گاه تحت انجام اعمالی این حق از او ساقط می‌ شود و هم گاهی اوقات ممکن است که حق حبس زوجه از ابتدای عقد شرایط را نداشته و ساقط شود و یا اینکه با حصول شرایط لازم موجب اسقاط حق حبس مزبور شود. مواردی که منجر به اسقاط حق حبس زوجه خواهد شد به شرح ذیل است:

– تعهد به تسلیم و پرداخت مهریه، به صورت حال نباشد و به نحو موجل تعیین شده باشد؛ چون مدت پرداخت مهریه دارای اجل است و برای تعهد موجل الزامی به پرداخت نمی‌ باشد، پس در نتیجه زوج هم مکلف به پرداخت تا موعد مقرر نخواهد بود. در نتیجه با قرار دادن مهریه به صورت عندالمطالبه، زوجه دارای حق حبس خواهد بود.

– هرگاه مهریه به صورت عندالاستطاعه قرار داده شده باشد؛ با توجه به اینکه تعهد زوج در این حالت منوط به تمول و تمکن مالی او می‌ باشد و تا زمانی که این امر احراز و اثبات نگردد، در نتیجه حق حبس زوجه برای او ایجاد نمی‌ شود.

– تمکین زوجه به انجام وظایف زناشویی، قبل از دریافت مهریه، منجر به اسقاط حق حبس زوجه خواهد شد.

– حق حبس زوجه در صورتی است که وی دوشیزه و باکره بوده باشد و برای شخصی که باکره نبوده، حق حبس وجود نخواهد داشت.

– حق حبس در عقد نکاح دائم ایجاد می‌ شود و در عقد نکاح موقت، حق حبس وجود نخواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اسقاط حق حبس زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امکان شرط اسقاط حق حبس زوجه در ضمن عقد نکاح

حق حبس زوجه به موجب و به سبب عقد نکاح ایجاد می‌ شود ولی با توجه به نفوذ شروطی که اشخاص میتوانند در ضمن عقد نکاح درج کنند، میتوان شرط کرد که زوجه حق حبس خود را اسقاط نماید و نمیتواند تا پرداخت کامل مهریه خود از انجام وظایف زناشویی خودداری کند.

قانون مطالبه اجرت المثل ايام زوجيت توسط زوجه پیش از طلاق

بهترین گروه وکلای تهران در امور خانواده

تیم متخصص و مسلط وکلای موسسه‌ حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به جهت تجربه، تسلط و تجرب در موضوعات و مسائل خانواده و ورود تخصصی در پرونده‌ های حقوقی و مالی خانواده و از جمله آن، مسائل مرتبط با حق حبس زوجه و همچنین موارد پیرامون امور مالی و غیرمالی خانواده، آماده مشاوره، تنظیم دادخواست مهریه و نفقه و قبول وکالت شما مراجعین و متقاضیان محترم می باشند، بنابراین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت به جهت دریافت مشاوره حضوری و یا تلفنی با موسسه‌ حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید و موضوع حقوقی خود را با ما به شور، بگذارید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص اسقاط حق حبس زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *