تهیه و انتشار فیلم و عکس از مکان های اختصاصی بانوان


تهیه و انتشار فیلم و عکس از مکان های اختصاصی بانوان؛ سوال: آیا ضبط صدا بدون اجازه جرم محسوب می‌شود؟ فیلم برداری از رابطه نامشروع و تهدید به انتشار آن جرم است؟ در صورتی که کسی از مکان های خصوصی بانوان مثل استخر و یا آرایشگاه و یا باشگاه زنانه که معمولا خانم ها با لباس راحت هستند، فیلم و عکس تهیه کند و آنها را در فضای مجازی منتشر کند جرم محسوب می‌شود؟ در صورت فیلم برداری و عدم انتشار وضع چگونه است؟

پاسخ: به استناد بند 5 قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز انجام می دهند، تهیه عکس و فیلم از مکانهای اختصاصی بانوان که پوشش مناسب ندارند، مانند حمام های عمومی، استخر و باشگاه های ورزشی و آرایشگاهها و نظایر آنها، حتی اگر منتشر و  تکثیر هم نشود، جرم است و قابل مجازات در دادگاه کیفری می‌باشد.

2 تا 5 سال حبس، 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری، مجازات سنگینی است که به مخاطره انداختن امنیت روانی بانوان در پی خواهد داشت.

بند خ همین ماده اشعار می دارد، تهیه مخفیانه فیلم مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی افراد، و تکثیر آن هم بدون رضایت افراد حاضر در فیلم؛ موجب محکومیت به همین مجازات خواهد شد.

تهیه و انتشار فیلم و عکس از مکان های اختصاصی بانوان

در ماده ١٧ قانون جرایم رایانه‌ای نیز آمده است: هرکس از طریق سیستم رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا تصویر یا صوت دیگری را تغییر دهد یا تحریف و منتشر کند یا با علم به تحریف یا تغییر، انتشار دهد، به نحوی که منجر به هتک حرمت یا ضرر غیر شود به حبس از ٩١ روز تا ۶ ماه یا پرداخت جزای نقدی از ٢‌میلیون ‌و ۵٠٠ ‌هزار تا ۵ ‌میلیون ریال محکوم خواهد شد. ولی ضبط صدا یا فیلم برداری جرم محسوب نمی‌شود، ولی انتشار آن با شرایط مذکور در ماده ١٧ قانون جرایم رایانه‌ای قابل پیگرد قانونی و مجازات است.

وکیل در کیش

جهت دریافت مشاوره حقوقی آنلاین با بهترین وکیل جرایم رایانه ای در تهران و همچنین معرفی وکیل در پرونده‌های کیفری سراسر کشور با گروه وکلای مهر تهران، تخصصی ترین گروه وکلای ایران تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *