حضانت فرزندان در طلاق توافقی


حضانت فرزندان در طلاق توافقی
سوال: اگر حضانت فرزند در طلاق توافقی با مادر باشد و مادر امکان نگهداری فرزند را نئداشته باشد می‌توان زوج را مجبور به قبول حضانت فرزندان قبل از هفت سالگی نمود؟
پاسخ: هر چند در شرایط طلاق توافقی حضانت فرزند به عهده مادر قرار داده شود ولی با توجه به اینکه ولایت و سرپرستی طفل با پدر بوده و تامین مخارج فرزند نیز با پدر است، با خودداری مادر از قبول حضانت فرزند بر اساس طلاق توافقی، مشارالیها می‌تواند از نگهداری فرزند انصراف داده و پدر را وادار به پذیرش حضانت فرزند نماید. توجه عزیزان را به رای دادگاه تجدید نظر استان تهران در تایید این نظر جلب می نماییم.
مستندات:
مواد 1169 و 1172 قانون مدنی
تاریخ رای نهایی:
26 آبان 1393
شماره رای نهایی: 9309972130501445

رای دادگاه نخستین
در خصوص دعوی خواهان خانم م.ن. فرزند ص. با وکالت خانم س.ی. به طرفیت خوانده آقای م.ع. فرزند ح. به خواسته صدور حکم بر تحویل فرزندان مشترک از سوی زوجه به زوج (پسر 4 ساله) به نام د. دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه مدارک، طبق طلاق‌نامه مورخ 5/4/1393 با توجه به این که حضانت فرزند، با توافق طرفین در طلاق توافقی تا سن بلوغ شرعی به زوجه محول گردیده و اینکه وکیل خواهان دلیلی بر عدم توانایی خواهان در نگهداری فرزند ارائه ننموده لذا با عنایت به ماده‌ واحده اصلاحیه مورخ 8/9/1382 مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 1169 قانون مدنی که مقرر می‌دارد برای حضانت طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است لذا دادگاه دعوای خواهان را ثابت و محق ندانسته، با استناد به ماده 1257 و 1168 قانون مدنی و 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می‌گردد. رای دادگاه حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 286 دادگاه عمومی خانواده تهران

وکیل حرفه ای دادگاه خانواده ولنجک

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم م.ن. با وکالت خانم س.ی. به طرفیت آقای م.ع. نسبت به دادنامه شماره 1182 مورخه 7/7/93 صادره از شبعه 286 دادگاه خانواده تهران که به‌موجب آن حکم به رد دعوی تجدیدنظر به خواسته تحویل فرزند مشترک به تجدیدنظرخوانده (پدرطفل) صادرشده است با توجه به محتویات پرونده به نظر دادگاه اعتراض وارد است به دلیل اینکه طفل مشترک با توجه به سن او می‌تواند در کنار پدرش رشد نماید در عین اینکه وقتی مادر از نگهداری او خودداری می‌کند گرچه از یک جهت تکلیف هم هست صدمه روحی خواهد خورد و در حقیقت ولایت بر طفل نیز با پدر می‌باشد و مخارج او نیز به عهده پدر است و لذا دادگاه مستنداً به ماده 358 ق.آ.د.م ضمن نقض دادنامه مارالذکر به استناد ماده 1172 قانون مدنی حکم به تحویل فرزند به تجدیدنظرخوانده صادر و اعلام می‌نماید و مادر حق دارو هر دو هفته 24 ساعت آخر هفته فرزند خود را ملاقات نماید رأی قطعی است.
در صورت نیاز به مشاوره درباره وضعیت حضانت فرزندان در طلاق توافقی، با برترین گروه وکلای تهران، با ما تماس بگیرید
دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

5/5 - (17 امتیاز)

2 دیدگاه

  • به موجب اعطای وکالت در طلاق و
    باتوجه به طلاق از سوی زوج به زوجه با هر شرایطی، زوجه مبادرت به مطلقه نمودن خود نموده است و در توافقنامه که منعکس در رأی است یک روز حق ملاقات فرزند پسر ۹ ساله را در اصفهان برای خود قائل شده است در حالی که زوج به همراه فرزند مشترک در تهران سکونت دارند و رفت و آمد هفتگی با وضعیت جاده ها برای فرزند مشترک به صلاح وی نیست و فرزند نیز علاقه ای به دیدار مادر ندارد راه کار چیست؟

    • سلام وقت به خیر

      توافق میان زوجین در مورد فرزند اگر بر خلاف مصلحت فرزند باشد که نشخیص آن با مقام قضایی است علاوه بر اینکه تعهدی به ضرر ثالث است تعهدی است بر خلاف نظم عمومی و وفق ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده سال ۱۳۹۱ دادگاه باید در تصمیمات خود مصلحت و صرفه و صلاح فرزند را در نظر بگیرد خصوصا که صغیر مذکور ممیز محسوب می گردد و می توان موضوع را از وی نیز مورد پرسش قرار داد. مصلحت طفل اولی بر هر چیز دیگری است علی ایحال باید دادخواست «تغییر محل ملاقات طفل» به دادگاه خانواده محل اقامت خوانده یعنی زوجه ارائه گردد.

      دفتر وکالت و مشاوره خانواده محمد رضا مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *