افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج

افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج

سوال: آیا امکان افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج برای زن وجود دارد؟ در صورت افزایش مهریه و وجود اختلاف در مقدار مهریه می‌توان تمامی مهریه را مطالبه نمود؟

پاسخ: در پاسخ به سوال امکان افزایش مهریه بعد از عقد نکاح، ارجاع موضوع به نظریات مشورتی اداره کل حقوقی و تنقیح قوانین قوه قضاییه خالی از لطف نیست.

شماره نظریه414/7

تاریخ نظریه:2 اردیبهشت 1378

افزودن مهریه پس از وقوع عقد نکاح، دیگر عنوان مهریه را ندارد. در واقع قبول بدهی توسط شوهر به حساب می آید. دعوی ناشی از مطالبه مهریه قابل طرح در دادگاه خانواده می‌باشد. اما دعوا درباره مبلغ افزایش یافته که فقط دین می‌باشد در دادگاه حقوقی قابل طرح است.

شماره نظریه4923/7

تاریخ نظریه17 آبان ماه 1379

افزایش مهریه پس از وقوع عقد عنوان مهریه را ندارد و مشمول مقررات مهریه مندرج در قانون مدنی نیست. در حقیقت تقبل دین توسط زوج محسوب می‌شود.  کاهش مهریه و یا بذل آن نیز با حضور و توافق زوجه بلامانع است

شماره نظریه292/7

تاریخ نظریه: 24 فروردین1390

افزایش مهریه زوجه به استناد سند رسمی عنوان مهریه را پیدا نمی‌کند، این افزایش در غالب دین و تعهدی است که بر ذمه زوج قرار گرفته و ملزم به پرداخت می‌باشد. بنابراین زوجه می‌تواند در صورت عدم پرداخت آن از طرف زوج اقامه دعوی نماید و این دعوی قابل استماع است.

شماره نظریه2247/7

تاریخ نظریه: ششم تیرماه 1390

افزایش مهریه پس از وقوع عقد عنوان مهریه را ندارد و فقط تقبل دین توسط زوج محسوب می‌شود.

وکیل طلاق توافقی در تهران

شماره نظریه765/92/7

تاریخ نظریه: 25 تیرماه 1392

افزایش مهریه زوجه پس از عقد نکاح طی سند اقرارنامه یا هر سند رسمی دیگر عنوان مهریه را نداشته و این افزایش می‌تواند دین و تعهدی بر ذمه زوج باشد که لازم الوفاء بوده و بر همین اساس زوجه می‌تواند در صورت عدم پرداخت آن از طرف زوج اقامه دعوی نموده و این دعوی قابل استماع می‌باشد و عدم امضاء زوجه ذیل سند مذکور تاثیری در تعهد زوج ندارد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی حضوری با وکیل متخصص خانواده در تهران با موضوع چگونگی افزایش مهریه پس از عقد ازدواج با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *