تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق طبق قانون حمایت خانواده

تکالیف سردفتران ازدواج و طلاق طبق قانون حمایت خانواده

سوال: در قانون جدید حمایت خانواده چه تکالیفی هنگام عقد و یا طلاق و رجوع به عهده سردفتران ازدواج و طلاق گذاشته شده است؟

پاسخ: از جمله وظایف سردفتران ازدواج و طلاق، انجام تشریفات قانونی ثبت واقعه ازدواج و طلاق در فصل های چهارم و پنجم قانون حمایت خانواده، شامل نظامات دولتی و از تکالیف انتظامی سردفتران ازدواج و طلاق است.  عدم رعایت وظایف و تکالیف قانونی، در قانون جدید حمایت خانواده، موجب تعقیب انتظامی متخلف خواهد بود. قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 با نسخ قوانین پراکنده قبلی، در ماده ۵۶ مجازات واحدی را که همان محرومیت از اشتغال به سردفتری است را تعیین نموده است.

از جمله تکالیف سردفتران ازدواج، مطالبه گواهی پزشکی معتبر مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری‌ های واگیردار و واکسیناسیون زوجین، قبل از ثبت واقعه  ازدواج بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده است؛ فهرست بیماری ‌های مد نظر قانون از سوی وزارت بهداشت به دفاتر اعلام می‌شود. تبصره ماده 56، این اجازه را به سردفتران ازدواج و طلاق داده است تا در صورتی که گواهی ‌های صادره بر وجود اعتیاد یا بیماری زوجین دلالت کند، با اطلاع و رضایت طرفین، ازدواج را ثبت کند.

اخذ اجازه‌ دولت برای ثبت ازدواج زنان ایرانی با خارجیان: در اجرای ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، دفاتر ازدواج موظفند قبل از ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، مجوز مخصوص وزارت کشوررا اخذ کنند.

مجازات قتل فرزند توسط پدر

اخذ حکم دادگاه در ازدواج مجدد: با توجه به عدم نسخ ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده سابق درباره ازدواج مجدد، دفاتر ازدواج  مکلفند قبل از ثبت ازدواج مجدد مردان متاهل، حکم صادر شده از دادگاه خانواده درباره اجازه ازدواج مجدد را مطالبه کنند.

 سردفتران طلاق مکلفند برای ثبت طلاق، گواهی عدم امکان سازش (مخصوص طلاق توافقی یا طلاق به تقاضای مرد) و عنداللزوم حکم دادگاه مبنی بر الزام زوج به طلاق (در طلاق به تقاضای زن) را اخذ کنند.

ارائه گواهی پزشک ذی‌صلاح در مورد بارداری یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است مگر آن که زوجین بر وجود جنین، اتفاق نظر داشته باشند. بنابر ظاهر ماده مذکور، در صورت اظهار زن و مرد و اقرار آنان مبنی بر وجود جنین، نیازی به اخذ گواهی تاییدیه بارداری نیست، اما در صورت اظهار زن و مرد بر عدم بارداری یا اختلاف نظر آنان، اخذ گواهی پزشکی ضرورت دارد.

سردفتران در ثبت طلاق‌های مستند به آرای صادر شده در خارج از کشور، باید حکم تنفیذی دادگاه خانواده ایران در احکام مزبور را دریافت و سپس ثبت واقعه کنند.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *