اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد مرد

اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد مرد

 

سوال: آیا صدور اجازه ازدواج مجدد مرد، نیاز به اعلام رضایت همسر اول دارد و یا دادگاه خانواده می‌تواند راسا و بدون اجازه همسر اول اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر نماید؟

 

پاسخ: دادگاه در صدور اجازه ازدواج دوم برای مرد، به رضایت همسر نیازی ندارد. بررسی شرایط مرد اعم از داشتن تمکن مالی مناسب و رعایت شرط انصاف و عدالت بین زوجین و همچنین احراز نیاز منمرد به ازدواج مجدد، از مواردی است که در صدور حکم دادگاه مبنی بر اجازه ازدواج مجدد ملاک قرار خواهد گرفت.

نظریه شماره 1270/92/7 – 31شهریور 92 اداره کل حقوقی قوه قضائیه نیز با تایید این مطلب می افزاید: «مفاد ماده 56 قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/1391بیانگر لزوم گرفتن حکم دادگاه در مورد تجویز ازدواج مجدد برای ثبت آن می‌باشد. بنا به مراتب بالا اگر زوج بدون رعایت مفاد قانون و بدون اجازه دادگاه خانواده اقدام به ازدواج دوم نماید، دادگاه خانواده مجوز قانونی برای صدور رای درباره ثبت ازدواج مجدد چه به درخواست زوج یا زوجه دوم را ندارد. برابر ماده 58 قانون حمایت خانواده مصوب 91 که ماده 16 و قسمت اول ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب 53 را نسخ نکرده و هم چنان به اعتبار و قوت خود باقی هستند چنانچه مرد و زنی بدون اخذ حکم اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نمایند، و هریک از ایشان دادخواست ثبت چنین ازدواجی را تقدیم کند به دلیل رعایت نکردن قوانین ازدواج مجدد، دعوی به کیفیت مطرح شده قابل استماع نیست و دادگاه رسیدگی کننده درباره دعوی ثبت چنین ازدواجی باید قرار عدم استماع دعوی صادر نماید و خلاف این امر به معنای نادیده گرفتن قانون است توافق طرفین در دادگاه موجب تنظیم گزارش اصلاحی که در حکم قطعی دادگاه می‌باشد، نخواهد بود و دادگاه نباید گزارش اصلاحی تنظیم نماید. بنابراین برای ثبت چنین ازدواجی لازم است اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اخذ شود.

اجازه پدر در ازدواج دختر باکره

 

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل خانواده در تهران با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام آقای مهری همسرم بدون اجازه دادگاه ازدواج مجدد کرده است چه طور می تونم شکایت کنم و اینکه آیا این کار ایشون جرم محسوب می شه؟

    • سلام وقت شما بخیرعلیرغم اینکه مشخص نکرده اید نوع ازدواج همسرتان را باید به اطلاع برسانیم که عدم ثبت ازدواج دائم جرم می باشد و همچنین با اثبات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول ، زن یا همان زوجه اختیار طلاق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *