نمونه رای طلاق به درخواست زوج


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نمونه رای طلاق به درخواست زوج پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بر اساس قانون جدید حمایت خانواده و همچنین قانون قبلی حمایت خانواده و با استناد قانون مدنی ایران، حق طلاق زوجه در اختیار زوج قرار دارد. اعمال حق طلاق زوج که در قانون مدنی به صورت مطلق قید شده است، در قانون حمایت خانواده، مشروط به مراجعه به دادگاه خانواده و اخذ مجوز ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی طلاق از سوی دادگاه خانواده می‌ باشد.

اما چه شرایطی برای پذیرش دعوای طلاق از طرف زوج وجود دارد و ضمانت اجرای عدم پایبندی زوج به شرایط مندرج در حکم طلاق، چیست؟

موارد طلاق به درخواست زوج

با توجه به وجود حق قانونی طلاق برای زوج، برای تقدیم دادخواست طلاق از طرف زوج نیازی به اثبات دلیل خاصی نیست. اما قانون جدید حمایت خانواده، مقرر نموده است که تمامی موارد احتمالی اختلافی مالی بین زوجین باید مشخص شود. گاهی ممکن است زوج تمکن مالی لازم جهت پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد. در این حالت امکان تقسیط مهریه و اجرای صیغه طلاق وجود دارد.

متن نمونه رای دادگاه در طلاق به درخواست زوج

در خصوص دعوی خواهان آقای ش م فرزند … با وکالت آقای محمدرضا مهری متانکلائی فرزند … به طرفیت خوانده خانم مریم ر فرزند … با وکالت خانم … به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق) به شرح مفاد دادخواست تقدیمی، با توجه به اینکه یکی از طرق انحلال عقد نکاح، طلاق است و اینکه طلاق مخصوص عقد نکاح دائمی است و با توجه به تصویر مصدق سند نکاحیه شماره و مورخ 12750- 10 آبان 1378 تنظیمی در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره 103 مشهد وجود علقه زوجیت و وجود عقد نکاح دائمی مابین متداعیین موصوف با مهریه سیصد و چهارده عدد سکه طلای بهار آزادی و هزینه یک سفر حج عمره که عندالمطالبه بر ذمه زوج می‌ باشد برای دادگاه محرز است.

با توجه به اظهارات متداعیین مبنی بر اینکه دارای یک فرزند مشترک به نام یاسمین متولد 17 اسفند 1381 بوده و با توجه به اظهارات خواهان و مفاد لایحه تقدیمی اش مبنی بر اینکه تفاهم اخلاقی نداشته و کراهت شدید از زندگی نمودن با خوانده داشته و می خواهم خوانده مطلقه رجعی شود و حاضرم مهریه به نرخ روز خوانده را پرداخت نمایم و مهریه خوانده تقسیط نشده است.

تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه در طلاق به درخواست مرد

شش میلیون تومان اجرت المثل (حق الزحمه خدمات زوجه در طول زندگی مشترک) و چهار صد و پنجاه هزار تومان نفقه ایام عده طلاق رجعی پرداخت نمایم و جهیزیه خوانده تحویلش است و حضانت فرزند با خودم باشد و خوانده هفته ای 24 ساعت در شهر تهران از عصر پنج شنبه تا عصر جمعه حق ملاقات داشته باشد و فرزند را برای ملاقات خوانده ببرم و بیاورم و تحویلم دهد و ادعایی به خوانده ندارم و با توجه به اظهارات وکیل خواهان مبنی بر اینکه عرایضم عرایض موکلم است.

 با توجه به اظهارات خوانده مبنی بر اینکه با طلاق مخالفم و زندگی و شوهر و فرزندم را دوست دارم و اگر خواهان مصر به طلاق باشد حرفی ندارم که مهریه به نرخ روز را نقد پرداخت نماید و شش میلیون تومان اجرت المثل و چهار صد و پنجاه هزار تومان نفقه ایام عده طلاق رجعی و جهیزیه ام تحویلم است و حضانت فرزند با خودم باشد.

خواهان هفته ای 24 ساعت در شهر تهران از عصر پنج شنبه تا عصر جمعه حق ملاقات داشته باشد و فرزند را برای ملاقات ببرد و بیاورد و تحویلم دهد و با توجه به اظهارات وکیل خوانده مبنی بر اینکه عرایضم عرایض موکله ام است و با توجه به مساعی و مذاکرات اصلاحی دادگاه مبنی بر اینکه خواهان منصرف از طلاق شود که این امر مفید و موثر واقع نگردید.

گواهی عدم امکان سازش یا رای طلاق؟

با توجه به ما حصل نظریه کتبی داوران زوجین در پرونده که حکایت از عقیده آن ها به عدم امکان سازش زوجین موصوف دارد و با توجه به اینکه مرد میتواند هر وقت که بخواهد پس از تادیه نقدی حق و حقوق شرعی و قانونی زوجه، زن خود را طلاق دهد و با توجه به کیفیت و وضعیت فعلی در پرونده نشوزی و تخلفی از سوی زوجه از وظایف همسری یا سوء اخلاق و سوء رفتار وی برای دادگاه محرز نگردیده است.

با توجه به سایر محتویات پرونده، دادگاه ادعای خواهان را وارد دانسته و مستندا به قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28 آبان 1381 مجمع تشخیص مصلحت نظام و آئین نامه اجرایی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 2 اسفند 1371 و قانون تعیین مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش مصوب 11 شهریور 1372 و ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب و مواد 1257- 1120- 1133- 1139- 1148- 1109- 1169 و 1174 از قانون مدنی دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر و اعلام می نماید.

پس از قطعیت رای صادره خواهان مجاز است با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق و پس از تادیه نقدی حق و حقوق شرعی و قانونی زوجه که به شرح آتی بیان خواهد شد نسبت به طلاق رجعی خوانده اقدام نماید و مراتب را در دفاتر مربوطه قانونی ثبت و درج نماید.

مهلت ارائه گواهی عدم امکان سازش

متذکر می‌ گردد چنانچه این گواهی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ تقدیم و تسلیم دفتر رسمی ثبت طلاق نشود از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و خواهان قبل از اجرای صیغه طلاق تکلیف دارد که سیصد و چهارده عدد سکه بهار آزادی و هزینه سفر حج عمره بابت مهریه و شش میلیون تومان بابت اجرت المثل و چهار صد و پنجاه تومان بابت نفقه ایام عده طلاق رجعی در قبال اخذ رسید به خوانده پرداخت نماید.

و اما در خصوص تعیین تکلیف پیرامون فرزند مشترک موصوف متدایین با توجه به سنش غیربالغ و طفل است و در مدار حضانت است و بیش از 7 سال شمسی سن دارد.

لذا حضانتش به عهده خواهان محول می‌ شود و خوانده محق و مجاز است هفته ای 24 ساعت در شهر تهران از عصر (ساعت 16) از فرزند ملاقات نماید و خواهان تکلیف دارد که فرزند را برای ملاقات خوانده بیاورد و ببرد و خوانده هم تکلیف دارد به وظیفه قانونیش رفتار نماید.

رای صادره حضوری است و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌ باشد.

رئیس شعبه 271 دادگاه خانواده تهران

بهترین وکیل خانواده در تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

وکیل حرفه‌ای دادسرای ارشاد

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

4.7/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام جناب دکتر مهری خداخیرتون بده چقدر با حرفها و راهنمایی های امروزتون آروم شدم ببخشید کاغذی که توش نوشتم چه مدارکی برای طلاق باید آماده کنم را نمیدونم کجا گذاشتم ممکنه یکبار دیگه بفرمایید چه مدارکی برای طلاقم باید بیارم خدممتون؟
    .

    • سلام و عرض احترام
      خوشحالیم که مشاوره همکاران در گروه وکلای خانواده مهر براتون مفید بود.

      کارت ملی طرفین، شناسنامه طرفین و سند ازدواج . در مورد طلاق توافقی برگه عدم امکان سازش هم به این موارد اضافه می شود که زوجین بعد از طی کردن جلسات غربالگری و مشاوره از طرف اداره بهزیستی شهر خود دریافت و پیوست پرونده خود می کنند.
      در طلاق یک طرفه هم مواردی مانند دادخواست عسر و حرج در طلاق از طرف خانم و مدارکی مبنی بر تعیین و تکلیف مهریه در طلاق از طرف آقا نیاز است.
      اگر سند ازدواج گم شده باشد یکی از زوجین می تواند با مراجعه به دفتر ثبت ازدواجی که عقد در آنجا ثبت شده است، با ارائه مدارک هویتی، درخواست رونوشت کپی برابر اصل سند ازدواج بکند که در کمتر از یک ساعت رونوشت معتبر تحویل شخص داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *