درخواست نصب قیم

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی درخواست نصب قیم پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

درخواست نصب قیم

افراد عادی در جامعه میتوانند به امور مالی و احوال شخصیه خود بپردازند و آزادانه نسبت به عقد قرارداد با اشخاص اقدام نمایند. عده ای نیز در جامعه وجود دارند که برای انجام امور جاری و امور مالی خود، نیاز به حمایت و سرپرستی شخص دیگری دارند. افراد مجنون، سفیه و کودکان صغیر بازمانده از فوت پدر، مشمول حکم نصب قیم می باشند. قیم به شخصی اطلاق می‌ شود که از سوی دادستان، به عنوان ناظر و انجام دهنده امور مربوط به مجنون، صغیر و غیر رشید به دادگاه خانواده پیشنهاد می‌ شود و دادگاه پس از بررسی موضوع، درخواست نصب قیم را پذیرفته و یا رد می‌ کند. پس از صدور حکم انتصاب قیمومیت، قیم نامه ای به قیم تحویل داده می‌ شود و حدود اختیارات در آن توضیح داده می‌ شود. موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه وکلای خانواده در تهران به بررسی حقوقی درخواست نصب قیم و نمونه حکم نصب قیم و همچنین شرایط درخواست نصب قیم و افرادی که انتصاب آن ها به قیمومیت ممنوع می‌ باشد پرداخته است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص درخواست نصب قیم با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد نصب قیم برای اشخاص

بهترین وکیل طلاق شمال تهران

هر شخصی، قانون آن را موجد حق تمتع و استیفا می داند. این حق تا فوت شخص پابرجا می ماند، به این صورت که حق تمتع از ابتدا تشکیل و حق استیفا با رسیدن شخص به سن رشد برای او ایجاد می‌ شود، ولی در بعضی از موارد برای بعضی از اشخاص این امکان وجود دارد که خود نتوانند در امور مالی و حقوقی خود دخل و تصرف داشته باشند و عدم امکان این امر، به ضرر برای آن ها ایجاد تعهد نماید. به همین جهت قانون برای حمایت از آن ها تا زمانی که صلاح بداند، مانع انجام اعمال حقوقی و مالی آنان توسط خودشان می‌ گردد و برای آن ها، شخصی را به عنوان قیم نصب می‌ کند. این اشخاص که قادر به اداره اعمال خود نیستند، محجور نامیده می شوند و شامل، مجنون، صغیر غیر ممیز و ممیز و سفیه می باشند.

بطور کلی، نصب قیم، به صورت قهری و قانونی می‌ باشد و در مواردی که اشخاص مذکور، حجر آنان اثبات گردد، تعیین می‌ شود و تا رفع حجر آنان چه در صورت درمان و چه تا رسیدن به سن رشد، قیم عهده دار اداره ی امور مالی و غیر مالی آنان می‌ گردد.

شرایط لازم برای احراز سمت قیمومیت و ویژگی های قیم

در صورتی که شخص محجور قیم قهری (پدر و جد پدری) نداشته باشد، دادستان برای تعیین قیم اقدام می‌ کند و در این زمینه قیم باید شرایطی را برای اداره امور و اموال محجور داشته باشد که این شرایط و اقدامات او توسط دادستان بررسی می‌ شود و در صورتی که شرایط قیم برای اداراه اموال محجور، محرز گردد، پیشنهاد و تعیین می نماید و میتواند یک یا چند ناظر را برای نظارت بر امور قیم نصب نماید. مسئولیت قیم با توجه به اینکه امین محسوب می‌ شود، امینی است و فرض می‌ شود که اقدامات او بنا بر مصلحت مولی علیه بوده و بر اساس اجازه دادستان انجام شده است، به همین جهت قانونی و مسولیت متوجه او نخواهد بود.

حضانت فرزند در سوئیس بعد از طلاق

عزل قیم از سمت قیمومیت

اگر چه قیم، مانند امین می‌ باشد و باید بر اساس غبطه و مصلحت مولی علیه خود اقدام کند و در بعضی موارد امکان عزل قیم از سمت قیمومیت وجود دارد که به صورت ذیل است:

– هرگاه، برای قیم صفت خاصی شرط شود، و وی فاقد آن صفت گردد.

– اگر معلوم شود که قیم فاقد صفت امانت بوده و یا این صفت از او سلب شود.

– اگر قیم ورشکسته اعلان شود.

– اگر عدم لیاقت یا توانایی قیم در اداره اموال مولی علیه معلوم شود.

– هرگاه قیم قسمتی از اموال مولی علیه را عامدا و از روی سونیت قید نکرده باشد و ضرری به او وارد گردد.

– هرگاه قیم برای تعیین و دادن نوع ضمانتی که دادستان او را برای اموال مولی علیه، مکلف کرده است، حاضر نگردد.

– عدم ارائه حساب تصدی قیم حداقل در سال و یک مرتبه، به دادستان به مدت یک ماه از تاریخ مطالبه دادستان.

– هرگاه قیم محجور گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص درخواست نصب قیم با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد رد شخص به عنوان تعیین و نصب قیم و سرپرست

با توجه به اینکه قیم باید به عنوان امین مصلحت مولی علیه خود را حفظ و بر اساس غبطه او اقدام نماید، با این وجود در تعیین امین باید موارد متعددی رعایت شود. با این وجود شخصیت امین مورد توجه قانونگذار برای تعیین آن بوده و در صورتی که شخص مورد نظر برای نصب قیم دارای یکی از ویژگی های ذیل باشد، به عنوان قیم نصب نمی شوند:

نحوه شکایت از رابطه نامشروع

– کسانی که خود تحت ولایت یا قیمومت هستند.

– کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جرائم ذیل به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند.

سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، اعمال خلاف حیثیت و خلاف و منافی عفت، جنحه نسبت به اطفال، ورشکستگی به تقصیر.

– کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر و هنوز عمل ورشکستگی آن ها تصفیه نشده است.

– کسانی که معروف به فساد اخلاق باشند.

– کسی که خود یا اقربای طبقه اول او دعوایی بر محجور داشته باشد.

شخص تعیین کننده  اختیارات و حدود وظایف قیم

شخصی که به عنوان قیم از جانب دادستان تعیین می‌ شود، دارای وظایف و تعهداتی است و در جهت اجرای وظایف خود دارای اختیاراتی می‌ باشد که به حکم قانون میتواند در امور مالی و غیر مالی محجور دخل و تصرف داشته باشد و بنا بر مصلحت و غبطه او اقدام نماید. قیم در ابتدا باید سیاهه و لیستی از اموال و دارایی های محجور را تهیه و آماده نماید.

در امور مجنون و صغیر غیرممیز، چون به کلی درک کاملی از امور مالی و غیرمالی خود ندارند، حدود وظایف قیم در همه زمینه هاست ولی در مورد شخص سفیه و صغیر ممیز، چون در امور مالی خود و تعهدات مالی فاقد درک کاملی هستند، قیم فقط در این حدود تصمیم‌ گیری می نماید. ولی در بعضی از موارد قیم نمیتواند نسبت به امور مالی مولی علیه خود تصرف داشته باشد و یا اینکه برای این تصرف، محدودیت وجود دارد:

– در امور مالی بلاعوض و رایگان به نفع سفیه و صغیر ممیز، قبول با خود محجور خواهد بود و نیازی به تایید یا رد قیم نخواهد بود.

الزام به تمکین

– فروش اموال غیر منقول محجور بدون رعایت مصلحت او و اجازه دادستان امکان پذیر نخواهد بود.

– قیم نمیتواند به سمت قیمومت از طرف مولی علیه با خود معامله نماید؛ اعم از اینکه به خود منتقل کند یا انتقال دهد.

– قیم نمیتواند اموال غیرمنقول محجور را به رهن بگذارد.

– قیم نمیتواند، معامله ای نماید که خود، مدیون مولی علیه شود.

– برای قیم این امکان وجود ندارد که برای مولی علیه قرض نماید.

– قیم حق خاتمه دادن دعوای مربوط به مولی علیه، بدون تصویب دادستان، به صلح را ندارد.

تعیین دستمزد و اجرت قیم

از آنجایی که قیم، تعهدات مشخصی برای اداره اموال مولی علیه دارد، میتواند جهت انجام امور محوله، مطالبه دستمزد و اجرت کند. طبیعی است که میزان اجرت و دستمزد قیم بر اساس کار قیم و مقدار اشتغالی که از امر قیمومت برای او حاصل می‌ شود، محلی که قیم در آن جا اقامت دارد و میزان عایدی مولی علیه تعیین گردد که از اموال محجور تامین می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص درخواست نصب قیم با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده در تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

وکیل خانواده در زعفرانیه

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص درخواست نصب قیم با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *