نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حقوق و تکالیفی که پدر و مادر در مورد فرزند خود دارند، امری است که بطور طبیعی و قانونی بر ذمه آن ها قرار داده شده و قانون هم به عنوان اهرمی است که از آن حمایت می‌ کند.
در واقع با تولد فرزند در خانواده تکلیف و وظایف پدر و مادر از جهات مختلف هم مشخص و معین می‌ باشد.
در مورد مسائل مالی که نفقه می‌ باشد، پدر به عنوان تامین کننده مخارج و هزینه‌ های زندگی عهده دار آن می‌ باشد که شامل؛ خوراک، پوشاک، مسکن و لوازم زندگی است.
این وظیفه ای است که پدر تا سن قانونی فرزند خود، آن را بر عهده دارد.
با پیشرفته شدن علوم باروری، فرزند از طریق روش‌ های علمی مختلفی متولد می‌ گردد و به عنوان یک موجود تازه متولد شده متمتع از حقوق مدنی و مالی می‌ گردد و تمام حقوق و تکالیف ناشی از فرزندی که بطور معمولی و غیر از روش‌ های علمی متولد شده را هم دارا می‌ باشد؛ چرا که تمام شرایط و موقعیت های انسان طبیعی را دارا می‌ باشد و همانند اوست. فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی هم از این قاعده مستثنی نمی‌ باشد و دارای حق نفقه می‌ باشد.
در این مقاله پاسخ سوالات عزیزان، درباره وضعیت نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، جنبه های حقوقی آن و اقدامات لازم برای وصول نفقه، که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برترین موسسه حقوقی ایران و با تجربه ترین گروه وکلای ایران، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی و کیفری منتشر می‌ گردد، پرداخته می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

احکام حقوقی مربوط به نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی

تولد فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، به گونه ای است که در آن بدون اینکه زوجه رابطه ای داشته باشد باردار گردد و از این طریق حاملگی رخ می دهد.
در مواردی این اتفاق صورت می پذیرد که مرد به دلیل عدم توان باروری با ایجاد لقاح مصنوعی، همسر وی باردار می‌ گردد و بعد از بارداری به طریق عادی وضع حمل می نماید.
یا اینکه جنین را به رحم دیگری منتقل می‌ کنند، در نتیجه فرزندی که هم از لقاح مصنوعی متولد می‌ شود، کاملا قانونی و مشروع می‌ باشد و از تمامی حقوقی که فرزند باید از آن به وسیله پدر خود بهره مند گردد، بهره مند می‌ شود.
در فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی چون قانونی و مشروع می‌ باشد، منتسب به پدر قانونی خود می‌ گردد و با تولد فرزند ناشی از لقاح مصنوعی دارای اهلیت قانونی و متمتع از حقوق مالی می‌ باشد.
تعهد به تامین این حقوق مالی به عهده پدر می‌ باشد و در واقع حقوق مالی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی هم نفقه می‌ باشد که شامل؛ خوراک، پوشاک، مسکن و سایر مایحتاج ضروری زندگی برای فرزند می‌ باشد.

مطالبه نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی

همانطور که با تشکیل خانواده و ازدواج، مرد متعهد به تامین نفقه برای همسر خویش می‌ گردد، با تولد فرزند ناشی از تلقیح مصنوعی هم تامین نفقه به عهده او خواهد بود و قانون او را ملزم می‌ کند. به موجب قانون هرگاه مردی با وجود تمکن و استطاعت مالی، نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی را تامین نکند، ولی و یا سرپرست او از جمله مادر او میتواند علیه پدر فرزند به جهت نفقه ایام گذشته و حال اقامه دعوی نماید و مرجع قضایی هم او را محکوم و ملزم به پرداخت مبلغ نفقه با توجه به میزان و قیمت هزینه‌ های زندگی می‌ کند.
در صورتی که پدر فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی فوت نموده باشد، مادر او سرپرست و ولی او می‌ شود و در نتیجه مسئول تامین نفقه او می‌ گردد و باید از عهده مخارج و هزینه‌ های مالی او بر بیاید، هرگاه مادر فرزند ناشی از لقاح نتواند نفقه طفل را تامین نماید، سایر بستگان و اقوام او میتوانند از دادستان محل اقامت فرزند، درخواست تعیین قیم و سرپرست را نمایند.
در صورتی که حضانت فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی با مادر او باشد، دادگاه موجبات تامین نفقه او را توسط پدر فرزند، فراهم می نماید و او را ملزم به پرداخت نفقه ایام گذشته و حال فرزند می‌ کند.

 مرجع صالح برای رسیدگی شکایت گرفتن نفقه فرزند حاصل از لقاح مصنوعی

با توجه به مالی و تعهدی بودن نفقه، با مشغول شدن ذمه پدر فرزند حاصل از لقاح مصنوعی، مراجع گوناگونی عهده دار رسیدگی به نفقه فرزند حاصل از لقاح مصنوعی می شوند که این مراجع بسته به نوع دادخواست و شرایط لازم، صلاحیت رسیدگی دارند که به شرح ذیل می‌ باشد:
در صورتی که دادخواست، صرفا مبنی بر مطالبه نفقه فرزند باشد و میزان این مبلغ از بیست میلیون تومان بیشتر نباشد، میتوان آن را از شورای حل اختلاف مطالبه کرد.
شورای حل اختلاف فقط به خواسته مالی نفقه توجه و حکم مقتضی صادر می‌ کند.
در صورتی که دادخواست نفقه فرزند حاصل از لقاح مصنوعی از جانب مادر به انضمام دادخواست طلاق و یا حضانت و یا سایر موارد مربوط به امور خانواده باشد، در این صورت دادگاه خانواده در محل اقامت پدر صالح به رسیدگی می‌ باشد.
با توجه به وضعیت مالی و تمکن وی میزان نفقه لازم فرزند تعیین می‌ گردد.
طریق دیگری که میتوان پدر را ملزم به پرداخت نفقه نمود، سرپرست و یا ولی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی میتواند طبق قانون حمایت از خانواده، در صورتی که پدر دارای تمکن و استطاعت مالی می‌ باشد و از پرداخت تعهد مالی خود به فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی خودداری می‌ کند، به دادسرای محل اقامت پدر، شکایت کیفری نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص در امور خانواده و حقوق فرزند

قبول وکالت در پرونده های نفقه فرزند
مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری
و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.
موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.
 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.
جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل

021-88663925
021-88663926
021-88663927
021-88663628

شماره همراه وکیل آنلاین

09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
09120067669
تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.
گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله
وکیل خانواده در کانادا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *