طلاق اتباع ایرانی در سوئد


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی طلاق اتباع ایرانی در سوئد پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

آمارها نشان می‌ دهد که طلاق مهاجران ایرانی در سوئد، 15درصد بیشتر از خود سوئدی‌ ها می‌ باشد.

از سال 1983 تا 2007، 48% از ایرانیان مقیم سوئد طلاق گرفته‌ اند. علت این امر، توجه کشور سوئد به برابری میان زن  و مرد، تشویق زنان به استقلال و حمایت از وضعیت شغلی زنان، در کنار سیستم درخواست طلاق بدون نیاز به اثبات عسر و حرج (در سختی و دشواری زندگی کردن) (No-fault divorce) و در نتیجه سهولت طلاق می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق اتباع ایرانی در سوئد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه درخواست طلاق در سوئد

طبق فصل پنجم قوانین ازدواج سوئد، طلاق به دو صورت توافقی (که در این حالت نیازی به اقدام از طریق وکیل نمی‌ باشد) و یا از طریق صدور احضاریه طلاق از طرف یکی از زوجین برای طرف مقابل می‌ باشد.

باید برای درخواست طلاق و پر کردن فرم مربوطه به دادگاه محل اقامت یکی از زوجین مراجعه شود. طبق قوانین سوئد، لازم نیست که طرف یا طرفین متقاضی طلاق، دلیلی مبنی بر ارتکاب خطا به عنوان دلیل طلاق ارائه دهند.

با درخواست زوجین، مخالفت یکی از زوجین با طلاق یا وجود فرزند زیر 16 سال، دادگاه دوره بازبینی 6 ماهه پیش از طلاق در نظر می‌ گیرد.

در صورتی که زوجین از دو سال قبل از درخواست طلاق جدا از هم زندگی کرده باشند، بدون در نظر گرفتن دوران بازبینی قبل از طلاق، طلاق فورا صادر می‌ شود.

نحوه اجرای قوانین طلاق سوئد نسبت به اتباع ایرانی مقیم سوئد

قوانین طلاق سوئد نسبت به اتباع ایرانی مقیم در این کشور نیز قابل اجرا می‌ باشد. اتباع ایرانی میتوانند به دادگاه‌ های صالح در سوئد مراجعه کرده و درخواست طلاق خود را مطرح نمایند.

البته برای اینکه اتباع ایرانی بتوانند به دادگاه صالح در کشور سوئد برای طلاق مراجعه نمایند، میبایست یکی از زوجین اقامت سوئد را دارا باشد.

اما موضوع مهم در خصوص طلاق اتباع ایرانی در سوئد، تنفیذ (تائید و امضاء) و قابل اجرا بودن حکم طلاق صادره از دادگاه صالح در ایران است که لازمه آن طی مراحل لازم است.

تنفیذ (تائید) احکام طلاق صادره از دادگاه خانواده سوئد در ایران

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، ماده 6، احوال شخصیه از قبیل؛ اهلیت (توانایی انجام برخی امور)، نکاح (ازدواج) و طلاق کلیه اتباع ایران (حتی اگر خارج از ایران اقامت داشته باشند) تابع قوانین مربوط به احوال شخصیه ایران است.

با این حال، برای اینکه حکم طلاق صادره از دادگاه‌ های خارجی در ایران قابل تنفیذ (تائید) باشد، میبایست شرایطی رعایت گردد؛

چرا که طبق ماده 15 قانون حمایت از خانواده (مصوب 1391)، در صورتی که محاکم صلاحیتدار محل اقامت ایرانیان مقیم خارج از کشور، احکامی در خصوص دعاوی خانوادگی صادر نمایند، اجرای آن در ایران مستلزم تنفیذ (تائید) حکم در دادگاه خانواده صلاحیتدار ایران است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق اتباع ایرانی در سوئد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ابتدا زن و شوهر ایرانی مقیم در خارج از ایران، درخواست طلاق خود را در محاکم خارجی (کشور محل اقامت) مطرح می‌ کنند.

بعد از آنکه دادگاه حکم طلاق آن ها را صادر نماید، زوجین میبایست به مراکز اسلامی آن کشور مراجعه و صیغه شرعی طلاق جاری شود.

سپس، حکم طلاق (به همراه ترجمه فارسی) باید به تائید مقامات ایرانی در سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده و سپس مورد تایید وزارت امور خارجه قرار گیرد.

بعد از طی این مراحل، طلاق باید در دفاتر نمایندگی رسمی طلاق به ثبت برسد در غیر این صورت، یکی از زوجین میتواند با مراجعه به دادگاه ایران، درخواست تنفیذ (تائید) حکم طلاق را بدهد.

دادگاه مربوطه با احراز شرایط طلاق و صحت صیغه طلاق، حکم تنفیذ (تائید) طلاق را صادر و با این حکم، مرد یا زن (که درخواست تنفیذ (تائید) حکم را داده است) میتواند به دفترخانه‌ های رسمی طلاق مراجعه و طلاق را ثبت نماید.

صرف مراجعه به مراکز اسلامی جهت جاری شدن صیغه طلاق، بدون مراجعه به محاکم کشور خارجی محل اقامت، کافی نمی‌ باشد و در این صورت، امکان ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق نخواهد بود و در صورت انجام تخلف محسوب می‌ شود.

علت این امر این است که ثبت طلاق در دفترخانه ‌های رسمی طلاق مستلزم وجود گواهی عدم امکان سازش زوجین می‌ باشد.

مدارک لازم جهت ثبت طلاق در کنسولگری ایران در سوئد

  • اصل شناسنامه.
  • اصل سند ازدواج.
  • برگه شناسایی زوجین به زبان انگلیسی (لازم است این برگه توسط اداره مالیات مهر و امضاء گردد).
  • گواهی طلاق شرعی که از مرکز اسلامی محل اقامت صادر شده باشد.
  • اصل حکم طلاق قطعی صادره از دادگاه سوئد.
  • فرم تکمیل شده‌ تقاضانامه.
  • اصل رسید پرداخت هزینه‌ 430 کرون.

مدارک لازم جهت جاری شدن صیغه طلاق در مراکز اسلامی سوئد

  • شناسنامه یا کارت  ملی ایرانی.
  • کارت شناسایی سوئدی مانند گواهینامه رانندگی یا پاسپورت.
  • گواهی خانوادگی (این گواهی از سوی اداره مالیات سوئد صادر می‌‌ شود و میبایست طلاق در آن درج گردد).
  • حکم طلاق صادره از دادگاه سوئد.
  • ارائه توصیف‌ نامه در خصوص دلایل درخواست طلاق.
  • تکمیل‌ فرم‌ های مربوط به درخواست جاری شدن طلاق شرعی و ثبت‌ نام در مراکز اسلامی.
  • رسید پرداخت هزینه مربوطه (1300 کرون)

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق اتباع ایرانی در سوئد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آثار مالی طلاق در سوئد

طبق قانون سوئد، بعد از طلاق اموالی که شخصی باشند همچنان متعلق به همان شخص خواهند بود. اما در خصوص اموال و دارایی‌ هایی که بطور مشترک در طول دوران ازدواج کسب شده است، قانون سوئد بر این منوال است که این اموال و دارایی‌ ها بین زوجین تقسیم شود.

طبق قوانین ایران، تعهد مالی با عنوان مهریه از سوی مردان نسبت به زنان در نظر گرفته شده است.

یکی از دغدغه‌ هایی که زنان ایرانی به هنگام طلاق در سوئد دارند، پیگیری مسئله مهریه خود می‌ باشد؛ چرا که پیش از این گفته شد، تعهدات مالی بعد از طلاق که قوانین سوئد پیش‌ بینی کرده‌ اند، تنها با تقسیم اموال مشترک خاتمه می‌ یابد.

در این شرایط دو حالت وجود دارد. ابتدا زن میتواند به دادگاه سوئد مراجعه و دادخواست خود در خصوص مطالبه مهریه را تقدیم نماید.

اما کاملا بستگی به تشخیص قاضی در دادگاه سوئد دارد.

ممکن است دادگاه سوئد با تفسیر معنایی قانون پرداخت قرض مندرج در قرارداد (همانطور که ما مهریه را به عنوان بدهی شوهر به زن می‌ دانیم) یا بر اساس جنبه‌ های مالی طلاق و تعهدات مالی زوجین نسبت به هم بعد از طلاق (با اثبات این امر که زن و مرد در زمان ازدواج وابستگی مالی به دیگری داشته و با طلاق به لحاظ مالی دچار مشکل می‌ گردد)، به مسئله پرداخت مهریه و حکم صادر نماید.

راه حل دوم طرح دادخواست مطالبه مهریه در دادگاه خانواده ایران است. زن میتواند پس از طی مراحل مربوط به تنفیذ (تائید) حکم طلاق در ایران، به دادگاه صالح در ایران نیز مراجعه و دادخواست مطالبه مهریه را طرح نماید.

چرا که طبق ماده 971 قانون مدنی ایران، طرح دعوی در دادگاه‌ های خارجی، رافع مسئولیت (از بین بردن مسئولیت) محاکم ایران برای رسیدگی به آن دعوا نخواهد بود. البته منظور از دعوی در این ماده، دعوایی می‌ باشد که به عنوان امر مختومه نشده باشد.

لذا بهتر است زن برای دریافت نتیجه بهتر، دادخواست طلاق خود را از همان ابتدا در دادگاه ایران طرح نماید.

هزینه ‌های درخواست طلاق در سوئد

450 کرون برای درخواست طلاق و پر کردن فرم مربوطه در دادگاه محل اقامت یکی از زوج ها و اگر مقیم سوئد نباشند، باید به دادگاه استکهلم مراجعه شود.

430 کرون ثبت طلاق در کنسولگری.

1300 کرون هزینه مربوط به جاری شدن صیغه طلاق در مراکز اسلامی.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق اتباع ایرانی در سوئد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل طلاق توافقی برای ایرانیان مقیم سوئد

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، وکیل پایه یک دادگستری با سال ‌ها سابقه درخشان در زمینه امور مهاجرتی و حقوق‌ بین‌ الملل با حضور کارشناسان مهاجرتی مجرب و با همکاری وکلای بین‌ المللی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه مهاجرت و ارائه کمک در زمینه طلاق اتباع ایرانی در سوئد می‌ باشد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل دادگستری با سابقه قضایی با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌ های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری متانکلائی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی

امتیاز دهی به مقاله
خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *