فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی حقوق فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

لقاح مصنوعی برای اولین بار برای تکثیر حیوانات مورد استفاده قرار گرفت. در مواردی است که زن را با وسایل مصنوعی و بدون همبستری باردار نمایند. پس از بارداری، با وضعیت عادی وضع حمل نموده یا با انتقال جنین به رحم زن دیگری، فرزند، پا به دنیا بگذارد. سوالاتی درباره حقوق فرزند ممکن است به ذهن شما خطور یابد از قبیل؛ وضعیت ارث چیست؟ ارث تابع چه مقرراتی است؟ حکم شرعی جنین اهدایی و فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی چیست؟ نسب چگونه مشخص می‌ شود؟ آثار حقوقی تلقیح مصنوعی چیست؟ وکیل متخصص خانواده کیست؟ وکیل خانواده، همکار گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در مقام پاسخگویی به سوالات احتمالی عزیزان در این باب، نوشته زیر را برای همراهان عزیز به رشته تحریر درآورده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نسب ناشی از لقاح مصنوعی

مخالفان لقاح مصنوعی و مشروعیت بر این باورند که لقاح مصنوعی کاری نامشروع و مانند زناست. این گروه معتقدند که فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی درحکم حرام زاده است و طهارت مولد ندارد. اما فرزند که با نطفه شرعی شوهر متولد شده است، مورد اتفاق بیشتر فقهای شیعه است. موافقان تولد فرزند از لقاح مصنوعی، بر این باورند که لقاح مصنوعی و امکان فرزنددار شدن و چشاندن لذت مادری به مادری که دارای فرزند نمی‌ شود را می دهد. برخورداری از این موهبت الهی، به دور از مشکلات بعدی فرزند خواندگی و پذیرش فرزند از پرورشگاه، و آثار و تبعات حقوقی آن می‌ باشد.

مشاوره تخصصی پرونده طلاق

وضعیت حقوقی با نطفه شوهر

اگر شوهر توان ایجاد رابطه جنسی با زن را نداشته باشد، و از طریق انتقال نطفه وی که قابلیت باروری دارد به رحم زن، بارداری و تشکیل جنین انجام شود، بدون شک فرزند در این حالت به شوهر زن ملحق و حلال زاده است. در این حالت پدر و مادر واقعی فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی مشخص است و مانند فرزندان عادی، نسب وی و وضعیت ارث و حضانت روشن است.

وضعیت حقوقی بدون نفه شوهر

اگر نطفه مرد اجنبی بدون اطلاع زن وارد رحم وی شده و موجب بارداری وی شود، در این حالت فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی درحکم فرزند متولد شده از وطی به شبهه و ملحق به مادر است. اما اگر مادر از انتقال نطفه مرد اجنبی به رحم خود و فرزند متولد شده از این حالت در لقاح مصنوعی در حکم فرزند حاصل از زناست. ولی ملحق نکردن فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی در این حالت به مادر خلاف اصل است چون در واقع زنا با تعریف شرعی محقق نشده است. فقط در زنا، طفل به مادر ملحق نمی‌ شود لذا در این حالت نیز طفل به مادر ملحق می‌ شود. در  هر دو صورت پیش گفته، طفل از باب ارث و نسب، به پدرش که صاحب نطفه می‌ باشد ملحق می‌ شود. اما اگر انتقال نطفه با اطلاع شوهر زن باشد معمولا فرزند را به عنوان فرزند خود می پذیرد و بعید است که نفی نسب نماید اما ممکن است بعد از فوت پدر، ورثه وی را نفی نسب کنند.

مجازات شرب خمر

انتقال جنین

یکی از انواع لقاح مصنوعی انسان و فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی، با انتقال جنین صورت می گیرد به ان معنی که جنین در محیطی خارج از رحم زن نابارور تولید شده و به رحم وی منتقل می‌ شود. جواز شرعی انتقال جنین و اینکه آیا تشکیل جنین در لوله آزمایشگاه و انتقال جنین به رحم زن، صحیح است یا خیر، با قانون نحوه انتقال جنین به زوجین نابارور که در مقاله مخصوصی به آن پرداخته شده است به تفصیل توضیح داده شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین حقوقی گروه وکلای مهر تماس حاصل فرمایید.

اجاره رحم

گاهی اوقات رحم زن توان نگهداری جنین را ندارد. در این حالت وضعیت حقوقی به چه نحو مشخص می‌ شود؟ با عقد قرارداد اجاره رحم از طریق شخص ثالث و تشکیل و تولید جنین از نطفه زن و شوهر مشروع در واقع شخص ثالثی که رحم خود را به اجاره واگذار نموده است، فقط نقش به دنیا آورنده طفل را دارد. فرزند متولد شده از طریق لقاح مصنوعی با رحم اجاره ای، نسبتی با شخص به دنیا آورنده ندارد. در حقوق فرانسه و ایران رابطه نسب، بر اساس رابطه ژنتیکی است و هیچگونه نسبی از طریق رحم اجاره ای منتقل نمی‌ شود. قرارداد رحم اجاره ای مورد تائید و حمایت قانون خانواده ایران و قانون خانواده فرانسه نیست. در این حالت فرزندان زنی که رحم خود را اجاره داده است هیچ رابطه خونی و ژنتیکی با فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی و رحم اجاره ای ندارند و هیچ نسبی قابل اثبات نیست. با توجه به اینکه اجاره دادن جسم برای این منظور در حکم معامله و قرارداد باطل قرار می گیرد، لذا مورد حمایت قانونگذار نیست و دعاوی درباره رحم اجاره ای یا اختلافات حادث شده در این باره محکوم به بطلان است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حضانت

قیمومیت و حضانت در فروضی که به آن ها اشاره رفت، بر اساس طبیعت موجود و در صورتی که از شوهر مشروع زن باشد، کاملا مشخص است. تا زمانی که خلااف قاعده فراش به اثبات نرسد طفل متولد شده از نطفه دیگری، نیز به پدر و شوهر زن ملحق می‌ شود مگر اینکه خلاف آن توسط دادگاه صالح با دادخواست و دعوی نفی نسب مشخص شود.

اثبات رابطه نامشروع با اقرار یکی از طرفین

وکیل خانواده

وکیل متخصص خانواده جهت مشاوره حقوقی خانواده، از بین هزاران وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران قابل اتخاب است. موسسه حقوقی مهر پارسیان با توجه به رویکرد تخصصی در حقوق خانواده و مشکلات و معضلات مبتلا به خانواده اعم از؛ دعاوی طلاق، مطالبه مهریه، استرداد جهیزیه، ازدواج مجدد و ازدواج موقت، نفقه، حضانت، اهدای جنین، تغییر جنسیت، ولایت قهری و قیم و تمامی امور حسبی و دعاوی حقوقی وکیفری مرتبط با خانواده، افتخار دارد با بهره گیری از توان وکلای پایه یک دادگستری و با سابقه در دعاوی خانواده بهترین راه حل را در دعاوی خانواده به موکلین عزیز ارائه می دهد. جهت تعیین وقت مشاوره حقوقی حضوری با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور خانواده با مشاورین حقوقی ما تماس بگیرید.

فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی؛ وضعیت نسب، حضانت و ارث جنین – وکیل خانواده- مشاوره حقوقی خانواده- حقوق اطفال ناشی از لقاح مصنوعی

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *