ازدواج سفید

ازدواج سفید

ازدواج سفید


با بررسی موضوع ماهیت حقوقی ازدواج سفید در ایران همراهتان هستیم.

همانطور که می دانید اکنون سن ازدواج در بین جوانان ایرانی افزایش پیدا کرده است و افراد تمایل چندانی برای ازدواج ندارند. همین امر سبب پدید آمدن نوعی از ازدواج به نام ازدواج سفید گشته است.

زندگی بدون داشتن رابطه زوجیت و عقد رسمی یا غیر رسمی، مدتی است در جامعه ایرانی رواج یافته و قابل انکار نیست. عدم وجود قوانین جهت تعیین تکلیف ازدواج‌های بدون ثبت، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

ازدواج چیست؟

ازدواج، نکاح یا پیوند زناشویی پیمانی است که به‌ موجب آن به شکل عمومی یک زن و مرد باهم شریک و متحد می‌ شوند و خانواده‌ ای را تشکیل می‌ دهند.

در واقع هدف ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان گذاشته شده‌ است. ازدواج به روابط جنسی مشروعیت میبخشد، بطور سنتی، ازدواج نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن دارد.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید یعنی زندگی زناشویی بدون ازدواج رسمی، یکی از شیوه‌ های رایج زندگی در غرب است. بطوری که حدودا بیش از دو سوم از زوج های آمریکایی بدون ازدواج رسمی، مدتی را با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می‌ کنند.

خیانت در زندگی زناشویی

ازدواج سفید عبارت است از؛ زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی، یعنی بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بین زن و مرد جاری گردد، با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می‌ نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج سفید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شکایت از ناخن کار

از آنجایی که کشور ما یک جامعه ایرانی اسلامی است، چنین امری تعریف نشده است و در جامعه اسلامی قابل قبول نیست. لذا این پدیده یا با اطلاع خانواده‌ ها صورت می‌ گیرد یا به صورت مخفیانه.

به همین علت است که آمار دقیقی از تعداد ازدواج‌ های سفید در ایران وجود ندارد. ازدواج سفید به نوعی فرار از ازدواج رسمی به حساب می‌ آید.

ازدواج سفید چیست

با توجه به توضیحات فوق، ازدواج سفید در کشور ایران پیوندی غیر رسمی و غیر قانونی است. از آنجایی که زوج ها در ازدواج سفید هیچگونه مسئولیتی نسبت به یکدیگر ندارند، احتمال بر هم خوردن ازدواج و جدایی نیز در این نوع ازدواج ها بیشتر است.

تمایل جوانان برای ازدواج سفید نیز به دلیل عدم پذیرش مسئولیت، وجود مشکلات مالی، محک زدن رابطه، آشنایی بیشتر با یکدیگر و غیره می‌ باشد.

ازدواج سفید از دیدگاه حقوقی

از دیدگاه حقوقی و از منظر قانون ازدواج سفید جرم است و از نظر شرعی نیز گناه محسوب می‌ شود. ازدواج سفید از سوی خانواده و نهادهای اجتماعی نیز پذیرفته شده نمی‌ باشد.

بنابراین می‌ تواند آسیب‌ های زیادی را به همراه داشته باشد. هر چند که ممکن است ارضای عاطفی و جنسی را به دنبال داشته باشد،‌ اما از آنجایی که این پیوند از نظر حقوقی و قانونی در ایران هیچ جایگاهی ندارد به محض آشکار شدن این نوع رابطه ها، خانواده ها با ان مخالفت می‌ کنند و حمایت‌ های اجتماعی نیز از زوجین برداشته می‌ شود.

محاسبه سهم‌ الارث زنان چگونه است؟

اجازه پدر در ازدواج دختر باکره

بنابراین بهتر است که با فراهم کردن شرایط اجتماعی و اقتصادی مطلوب برای جوانان و تشویق آنان به ازدواج دائم، میزان تمایل آنان را به ازدواج سفید کاهش داد و آنان را از عوارض چنین پیوندهایی دور نگه داشت.

عده‌ ای از حقوقدانان نیز ازدواج سفید را مربوط به زندگی شخصی و حریم خصوصی افراد می‌ دانند و معتقدند که در هر زمینه‌ ای نباید ورود کیفری کرد و با توجه به اصل حداقلی بودن حقوق جزا ورود کیفری به زندگی خصوصی افراد، نقض حریم خصوصی است مگر در پاره‌ ای موارد که جرائم جنسی و منافی عفت محسوب گردد و عمومیت پیدا کند که در این صورت تخصیص بردار است و به عنوان آخرین راه حل، ازدواج سفید جرم انگاری خواهد شد.

تبعات ازدواج سفید چیست؟

در پدیده ازدواج سفید ممکن است که یکی از زوجین هر لحظه نسبت به ادامه رابطه و ازدواج رسمی در آینده اظهار بی ‌میلی و پشیمانی کند و این امر سبب وارد شدن صدمات روحی قابل توجهی به ویژه به زنان خواهد شد.

از آنجایی که زوج‌ ها در این پدیده هیچ تعهد و حمایت مالی‌ ای در برابر همسر خود ندارند بنابراین بیشتر اوقات خود را به تفریحات دوران مجردی می‌ گذرانند و احتمال خیانت جنسی در این نوع ازدواج، بسیار بیشتر از ازدواج رسمی است.

پاسخ زوجه به دادخواست الزام به تمکین

احتمال اینکه زوج‌ ها در ازدواج سفید فقط با همسر خود ارتباط جنسی برقرار کنند بسیار کمتر است از زوج‌ هایی که ازدواج رسمی داشته‌ اند. در ازدواج سفید احتمال خیانت زنان به مردان ۲۰% اعلام شده است در حالی که این احتمال در ازدواج رسمی تنها ۴% است.

وراث

همچنین عوارض بهداشتی ناشی از سقط غیر قانونی جنین و بارداری‌ های ناخواسته از تبعات دیگر ازدواج سفید اعلام شده است.

فرزندان حاصل از ازدواج سفید، بیشترین صدمه و آسیب روحی را خواهند دید، زیرا ازدواج سفید به ثبت نمی‌ رسد و سرنوشت آنان پس از تولد مشخص نیست. حتی والدین فرزندان حاصل از این ازدواج، سعی می‌ کنند به فرزندانی که از چنین روابطی به وجود می‌ آیند، دلبستگی چندانی پیدا نکنند.

ادعای زوجیت از سوی زن بر خلاف واقع

همچنین جوانان به خصوص دختران باید توجه داشته باشند که زندگی کردن با یک نفر به جای ازدواج کردن با او، جذابیت ازدواج را نیز برای افراد کمتر می‌ کند.

علاوه بر این هنگامی که زن با مردی که هیچ تصمیمی برای ازدواج رسمی با او ندارد، هم‌ خانه می‌ شود، نسبت به زنان دیگر بیشتر در معرض خشونت قرار می‌ گیرد و سلامت او بیشتر در معرض خطر است. چنانکه بعضی از محققان بر این باورند که تعهد در رابطه، ابراز خشونت به طرف مقابل را کاهش می‌ دهد.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان آمادگی خود را در زمینه ارائه خدمات مشاوره و وکالت اعلام می‌ دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج سفید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حکم قانونی ازدواج سفید در ایران چیست؟

تا کنون قانونگذار ایران در خصوص ازدواج سفید حکم مشخص و صریحی وضع نکرده است.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم محسوب می شود؟

در قوانین جزایی ایران جرمی تحت عنوان ازدواج سفید تعریف نشده و برای آن مجازات صریحی مشخص نشده است.
_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (16 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *