ارث بردن زن در ازدواج موقت


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع ارث بردن زن در ازدواج موقت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شرایط حقوقی و قانونی ارث بردن زن در ازدواج موقت

اگر بخواهیم شرایط حقوقی و قانونی ارث بردن زن در ازدواج موقت را شرح دهیم ابتدا باید به بررسی قانون مدنی در این خصوص بپردازیم. لازم به ذکر است قانون مدنی ایران در خصوص ارث زن در ازدواج موقت به صراحت تعیین تکلیف نکرده است اما در ماده ای بیان می دارد زوجین‌ که‌ زوجیت‌ آن‌ ها دائمی‌ بوده‌ و ممنوع‌ از ارث‌ نباشند از یکدیگر ارث‌ می‌ برند.

بنابراین از مفهوم مخالف این ماده میتوان دریافت که زن و شوهر در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی برند و در قانون مدنی ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر منوط به دائمی بودن ازدواج زوجین شده است.

لازم است بدانید که برخلاف ازدواج دائم، در ازدواج موقت، زن حق ارث و نفقه ندارد و فقط حق مهریه دارد یعنی بدون تعیین مهریه، نکاح موقت باطل است. در نکاح موقت، مهر و میزان آن، باید مشخص گردد و این در صورتی است که در عقد دائم، اگر مهریه و میزان آن مشخص نگردد، عقد باطل نمی‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موضوع ارث بردن زن در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

در نکاح موقت میبایست مدت تعیین شود

شوهر در عقد موقت میتواند مابقی مدت ازدواج موقت را به زن ببخشد و عقد را منحل نماید. اما میبایست نصف مهریه را به زن پرداخت نماید.

وکیل خانواده در صادقیه

 نکته مهم در ازدواج موقت، عدم الزام قانونی برای ثبت رسمی آن است، مگر در موارد زیر:

  • باردارشدن زن.
  • توافق زوجین.
  • شرط ضمن عقد ازدواج موقت.

 اما در خصوص اینکه آیا زن میتواند در ضمن عقد نکاح موقت شرط توارث نماید یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.  اما با این وجود عده ای از فقها بر صحت شرط توارث ضمن نکاح موقت اتفاق نظر دارند و می گویند اگر زن در هنگام عقد موقت شرط نماید که از همسر خود ارث ببرد یا شرط دریافت نفقه نماید، صحیح است.

اما عده ای از حقو قدانان چنین تفسیر می نمایند که اگر چنین امری ممکن بود، در قانون مدنی به صراحت ذکر می شد و می گویند زن و شوهر در ازدواج موقت حتی در صورت شرط در ضمن عقد نیز از یکدیگر ارث نمی برند.

در این خصوص باید بگوییم که اگر چه عداه ای از فقها شرط توارث ضمن عقد موقت را صحیح می دانند، اما با توجه به آنچه که در قانون مدنی بیان شده و اینکه ماده ای دال بر ارث بردن زن در ازدواج موقت به صراحت در قانون وجود ندارد، رویه قضایی نیز شرط ارث بردن زن در ازدواج موقت را صحیح نمی داند و مطابق قانون مدنی عمل می‌ شود. زیرا آنچه که در قانون مدنی بیان شده است جنبه آمره دارد.

آیا راه حلی وجود دارد که زن یا مرد در ازدواج موقت بتوانند از یکدیگر ارث ببرند؟

در این خصوص باید بگوییم که اگر زن یا مرد در ضمن عقد نکاح موقت، شرط نمایند که در قالب وصیت از یکدیگر ارث ببرند، این وصیت تا مقدار ثلث آن صحیح و نافذ است. زیرا مطابق قانون مدنی هر شخصی میتواند تا زمانی که در قید حیات است تا یک سوم اموالش را وصیت نماید و در این خصوص ممنوعیتی وجود ندارد. وصیت زیاده بر ثلث اموال منوط به اجازه ورثه است اما اگر تا یک سوم اموال وصیت شود نیازی به اجازه ورثه نیز ندارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موضوع ارث بردن زن در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

فرزند حاصل از ازدواج موقت

قانون مدنی در این خصوص بیان می دارد طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است، مشروط بر این‌ که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ١٠ماه نگذشته باشد.

پرداخت نفقه طبق حقوق خانواده‌ آلمان

همچنین نفقه فرزند متولد شده در ازدواج موقت مانند ازدواج دائم برعهده پدر است. چنانکه در قانون مدنی بیان شده است حضانت و نگهداری از فرزندان حق و تکلیف والدین معرفی شده و از آن‌ جایی که پدر سرپرست خانواده محسوب می‌ شود، هزینه‌ های نگهداری از فرزندان نیز برعهده وی گذارده شده است.

شناسنامه اطفال حاصل از ازدواج موقت و ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت

زن میتواند با مراجعه به دادگاه خانواده و اثبات واقعه نکاح که به تبع آن الحاق فرزند به پدر هم ثابت خواهد شد پدر را به گرفتن شناسنامه برای فرزند اجبار نماید که در این صورت تمام حقوق تعیین شده در قانون برای یک شخص حقیقی و حتی ارث نیز به فرزند تعلق خواهد گرفت.

همچنین در مواردی که پدر طفل مشخص نباشد، مادر طفل میتواند با مراجعه به ثبت احوال با نام خود برای وی شناسنامه دریافت کند در این صورت به جای نام پدر، نامی فرضی گذاشته خواهد شد.

آیا شما به وکیل متخصص در مشاوره حقوقی ازدواج موقت نیاز دارید؟

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از 100 وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌ الملل آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌ باشد.

گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می‌ باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

مجازات ازدواج تبعه خارجی با زن ايرانی بدون مجوز

لذا با توجه به امور تخصصی مشاوره حقوقی ازدواج موقت، مشاوره حقوقی صیغه و شرایط ارث بردن زن در ازدواج موقت،  استفاده از وکلای متخصص و مجرب در این زمینه و دریافت اطلاعات در باب ارث بردن زن در ازدواج موقت، شما عزیزان میتوانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

تلفن های تماس با موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (11 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *