انحصار وراثت

انحصار وراثت

انحصار وراثت


بهترین وکیل امورحسبی در این نوشتار به بررسی انحصار وراثت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

یکی از موارد قانونی که قطعا برای همه خانواده ها مبتلا به خواهد بود، فوت یکی از افراد خانواده است. هنگامی که شخصی فوت می‌ کند، اعمال مالکیت و حقوق مالکانه وی در اموالش به ورثه تعلق می‌ گیرد.

گواهی انحصار وراثت

حاکمیت و دستگاه های نظارتی، جهت جلوگیری از سوء استفاده و تصرف غیر قانونی در اموال متوفی در همه کشورها، ترتیباتی در تقسیم ارث، تعیین طبقات ارث و سهم‌ الارث بازماندگان متوفی، نحوه تصرف اموال متوفی، سهم دولت از اموال متوفی و تعیین مالیات بر ارث، قوانینی را تدوین نموده‌ اند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ارث چیست؟

ارث به کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ ها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته می‌ شود که به شخص دیگری منتقل می‌ گردد.

قوانین اسلام در خصوص انحصار وراثت

دنیای قبل از اسلام، برای زن حقوق ارثی مستقل و مسلّمی قائل نبودند، یا اصلاً به او ارث نمی‌ دادند یا اگر می‌ دادند به‌ صورت سهم قطعی و مفروض نبود؛ بلکه احتمال داشت که به‌ عنوان وصیت، مالی را برای زن بگذارند. به تعبیر دیگر، محرومیت زن از ارث، سنت رایج و حاکم بر ادیان قبل از اسلام بود.

رابطه خارج از ازدواج

وکیل آنلاین حصر وراثت

مطابق با قوانین اسلامی، ارث بین فرزندان پسر و دختر به صورت ۲ سهم برای پسر و یک سهم برای دختر تقسیم می‌ شود. چنانچه پدر و مادر وارث باشند سهم آن‌ ها نیز به صورت ۲ به ۱ خواهد بود. در صورت مرگ پدر و وجود فرزندان و مادر، ارث مادر ۱ قسمت از ۸ قسمت کل دارایی‌ ها خواهد بود.

قوانین انحصار وراثت در ایران

در ایران قانون امور حسبی و قانون مدنی، متولی امور مربوط به تقسیم ترکه متوفی، مهر و موم و تحریر ترکه، دریافت حقوق دولتی و مالیات بر ارث را عهده دار شده اند. کلیدی‌ ترین نکته در تقسیم ارث، شناسایی وارثین متوفی است.

نکته:گواهی فوت متوفی که در تهران از اداره ثبت احوال مستقر در بهشت زهرا دریافت می‌ شود و در شهرستان‌ ها، اداره ثبت احوال نسبت به صدور آن اقدام می‌ کند.

مدارک لازم جهت درخواست انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت فرمانیه

  • شناسنامه و کارت ملی باطل شده متوفی.
  • گواهی تسلیم تقاضای مالیات بر ارث از اداره دارایی محل فوت متوفی.
  • استشهادیه رسمی.
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی همه ورثه. (در صورت عدم دسترسی، درخواست استعلام از ثبت احوال)
  • عقدنامه در صورتی که متوفی متاهل باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ارث زن در قانون

مطابق قانون مدنی، زن متوفی هم از قیمت عرصه و هم از قیمت اعیان مال غیر منقول (زمین خانه مغازه) ارث می‌ برد.

مجازات انتشار فیلم مستهجن

ارث شوهر از زن طبق قانون

بر اساس قانون در صورت فوت زن اموال به ورثه وی می رسد. شوهر یا زوج نیز جزو ورثه زن محسوب می شود. در صورتی که متوفی فرزندی داشته باشد یک چهارم اموال به زوج می رسد و در صورتی که فرزند نداشته باشد نصف ارث به زوج می رسد.

شناسایی وراث

شناسایی وارثین متوفی با گواهی انحصار وراثت صورت می‌ گیرد که قوه قضائیه مسئولیت صدور آن را بر عهده دارد.

مرجع تقدیم تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

بر اساس قانون امور حسبی، دادگاه های حقوقی محل فوت متوفی، مرجع صدور گواهی انحصار وراثت معرفی شده‌ اند. با توجه به تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف، صدور گواهی انحصار وراثت، در صلاحیت شوراهای حل اختلاف به جانشینی دادگاه حقوقی قرار گرفته است. شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی، صلاحیت صدور گواهی انحصار وراثت را دارند.

انحصار وراثت اقلیت های دینی

اگر شخصی ساکن خارج از کشور باشد، آخرین اقامتگاه وی در ایران، محل طرح درخواست صدور گواهی انحصار وراثت می باشد و اگر متوفی در ایران اقامتگاه موقت یا دائم نداشته باشد، شورای حل اختلاف تهران نسبت به بررسی درخواست و صدور گواهی انحصار وراثت اقدام خواهد نمود.

روند بررسی درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

پس از تهیه مدارک مورد نیاز و تقدیم درخواست در تهران و مراکز استان ها، به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قوه قضائیه، درخواست و ضمایم به شورای حل اختلاف دارای صلاحیت ارسال می‌ شود. در صورت تکمیل بودن درخواست، موضوع درخواست صدور گواهی حصر وراثت، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می‌ شود و پس از گذشت یک ماه از تاریخ آگهی و در صورت عدم اعتراض، بدون حضور درخواست کننده، گواهی انحصار وراثت صادر و تسلیم وی می‌ شود.

بهترین وکیل خانواده منطقه دو

وکیل انحصار وراثت تهران

هر ذی‌ نفع یا وارثی، می‌ تواند درخواست صدور گواهی را ارائه دهد و نیازی به درخواست بقیه ورثه یا همه ورثه نیست. در صورت صدور گواهی، هر کدام از ورثه یا افراد ذی نفع، می‌ توانند با مراجعه به دفتر شعبه شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی، نسبت به اخذ رونوشت اقدام نمایند.

وکیل انحصار وراثت

شایان ذکر است که، اگر متقاضی، نام یکی از ورثه را در ردیف ورثه متوفی اعلام ننماید، مرتکب جرم در حکم کلاهبرداری شده و قابل تعقیب و محکومیت کیفری می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعتراض به درخواست تصدیق حصر وراثت

اگر کسی به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت اعتراضی دارد، مکلف است در زمان مهلت یک ماهه آگهی، اعتراض خود را به شعبه رسیدگی کننده ارائه دهد. در این صورت شعبه با تشکیل جلسه رسیدگی، و دعوت از طرفین به موضوع اعتراض رسیدگی نموده و رای مقتضی صادر می‌ نماید. این رای قابل اعتراض در دادگاه حقوقی بوده و رای دادگاه در رسیدگی به اعتراض، قطعی است.

اعتراض ثالث به گواهی انحصار وراثت

شخصی که خود یا وکیلش در رسیدگی به پرونده‌ های حضور نداشته اند و رای صادر شده یا تصمیم در امور حسبی، مخل حق وی شده است، حق دارد به عنوان معترض ثالث به رای یا تصمیم نهایی دادگاه یا شورای حل اختلاف اعتراض نموده و تقاضای نقض آن تصمیم یا رای به واسطه مخل حقوق بودن و اثبات آن را بخواهد.

تکلیف جنین و نوزاد متولد نشده متوفی در انحصار وراثت

اگر در بین وراث متوفی، جنینی وجود دارد که هنوز متولد نشده است، متقاضی صدور گواهی انحصار وراثت باید وی را نیز در شمار ورثه متوفی تعرفه نماید. در غیر این صورت مرتکب جرم در حکم کلاهبرداری شده و قابلیت تعقیب دارد.

خواستگاری و آثار حقوقی آن

گرفتن سهم ارث

در صورت عدم دریافت گواهی انحصار وراثت، امکان تقسیم اموال متوفی یا برداشت از حساب های بانکی وی برای ورثه وجود ندارد. اما اگر حساب مشترکی بین متوفی و شخص دیگری باشد که هر کدام حق برداشت صد در صد به تنهایی داشته باشند، شریک دیگر می‌ تواند همه وجه موجود در حساب را بردارد.

اموالی که زن به ارث می برد

عروس خانواده و یا طلبکار نیز از جمله افرادی هستند که حق درخواست گواهی انحصار وراثت را دارند. امکان توقیف سهم‌الارث شوهر نیز جهت مطالبه مهریه وجود دارد. مطالبه مهریه عندالمطالبه یا مطالبه مهریه عندالاستطاعه نیز از طریق دریافت گواهی انحصار وراثت و توقیف ارث همسر، امکان‌ پذیر است.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان، با داشتن سال ها تجربه موفق در زمینه پرونده‌ های امور حسبی و تقسیم ارث، امکان تنظیم دادخواست های حقوقی و لوایح دفاعیه جهت پرونده‌ های تقسیم ارث و پرونده‌ های امور حسبی برای عزیزان فراهم نموده است. در صورت نیاز به خدمات مشاوره خانواده و مشاوره تخصصی در بحث تقسیم ارث و دریافت گواهی انحصار وراثت، با موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص انحصار وراثت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و… نیازمند گواهی انحصار وراثت است، بنابراین اگر انحصار وراثت نکنیم امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها نیست، کسی جانشین و قائم مقام شخص فوت شده است که نام او به عنوان وارث در گواهی فوت آمده باشد.

در صورت عدم همکاری وراث در مراحل انحصار وراثت چه باید کرد؟

وراث

ممکن است که به هر دلیلی به یکی از وراث یا حتی چند نفر از آن ها دسترسی نباشد و یا همکاری لازم را نداشته باشند و یا خارج از کشور باشند، در این موارد به تقاضای ذی نفع، شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می کند. بنابراین مطلقاً نگران عدم همکاری یکی از وراث نباشید.

مشاوره حقوقی ارث

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

5 دیدگاه

  • سلام من از خانومی طلبکار هستم حکم جلبشون هم دارن تازگی پدرشون فوت شده و به ایشون ی خونه ارث میرسه البته برادر و مادرشم توش سهیم میشن من چجوری می تونم این خونه را بجای طلبم از طریق دادگاه بردارم

    • سلام وقت شما بخیر، می توانید به عنوان ذی نفع تقاضای صدور گواهی حصر وراثت و متعاقبا تقسیم ارث (ترکه) متوفی را از دادگاه آخرین محل اقامت متوفی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *