وکیل انحصار وراثت تهران


بهترین وکیل انحصار وراثت تهران در این نوشتار به بررسی نحوه درخواست حصر وراثت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی نحوه درخواست و صدور گواهی انحصار وراثت

انحصار به وراثت یکی از مفاهیم علم حقوق و به معنی تعیین تکلیف میراث هرکس پس از فوت اوست. رسیدگی به این امر از سوی مرجع قانونی و با رعایت تشریفات مقرر در قانون را «انحصار به وراثت» و رای صادر شده را «تصدیق یا گواهی انحصار به وراثت» مینامند و از آنجا که در اثر فوت انسان اموال او بطور قهری به وراث او منتقل می‌ شود، برای این­ که وراث بتوانند سهم الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند که این منوط به مشخص شدن قانونی ورثه است که پس از آن حق دارند، اموال شخص متوفی را مطابق با سهم قانونی خود تقسیم کنند.

مرجعی که باید برای گرفتن گواهی و تصدیق انحصار وراثت به آن مراجعه شود، طبق قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه صالح برای رسیدگی به تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت، دادگاه عمومی اقامتگاه دائمی متوفی و اگر اقامتگاه دائمی متوفی در خارج از کشور باشد، هر یک از دادگاه ‌های عمومی تهران، می ­باشد که امروزه شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی صالح به رسیدگی است و در این خصوص شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی پس از رسیدگی، گواهینامه‌ ای به نام تصدیق انحصار به وراثت صادر می‌ نماید که در اختیار اشخاص ذی‌ نفع قرار خواهد گرفت، و در آن مشخصات ورثه و میزان سهم هریک از ارث مشخص می ­شود.

عدم مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی

انحصار به وراثت

منظور از انحصار به وراثت در علم حقوق عبارت است از؛ معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذی­ صلاح، یکی از اقدام ­های بازماندگان یک شخص متوفی، تقسیم ماترک (ارث) او است، اما این قانون است که مشخص می‌ کند که چه شخص یا اشخاصی از ماترک متوفی ارث می‌ برند. در واقع این مرجع قضائی تعیین می‌ کند که حدود ورثه متوفی منحصر به چه اشخاصی می­ باشد. در کل این فرایند به نوعی انحصار به وراثت انجام می‌ شود. عبارت انحصار به وراثت چندان مصطلح نیست و اغلب مردم به آن انحصار وراثت می­ گویند.

گواهی انحصار به وراثت

در تعریف این گواهی چنین باید گفت که گواهی انحصار وراثت (حصر وراثت) به درخواست وراث به منظور تعیین تکلیف در خصوص اموال متوفی از جانب مرجع صالح صادر می‌ شود. این گواهی به شکلی است که در آن تعداد ورثه و میزان سهم آن ‌ها بطور کامل مشخص خواهد شد. گواهی حصر وراثت برای ورثه جز گواهی ‌های واجب می‌ باشد چرا که ورثه برای انجام کلیه اقدامات حقوقی خود در هر اداره و دفتر اسناد رسمی نیازمند این گواهی هستند و نبود آن میتواند موانع زیادی برای آن ‌ها ایجاد نماید.

جهت دریافت مشاوره از وکیل انحصار وراثت تهران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار به وراثت

مدارک لازم برای اخذ گواهی حصر وراثت به شرح ذیل عبارتند از؛

  • گواهی فوت متوفی،
  • مدارک شناسایی متوفی،
  • مدارک شناسایی تمام وراث،
  • مدارک شناسایی ذی‌ نفع،
  • عقدنامه یا رونوشت،
  • وصیت نامه رسمی شخص متوفی،
  • استشهادیه محلی،
  • استشهادیه محضری،
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی (برای متوفیان قبل از سال 1395 که تاکنون اقدامی نکرده ­اند)،
  • تنظیم دادخواست.
وکیل پس گرفتن هدایای عقد

مرجع صالح به صدور گواهی انحصار به وراثت

مرجع صالحی که می­تواند به صادر کردن گواهی انحصار وراثت بپردازد، طبق قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه صالح برای رسیدگی به تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت، دادگاه عمومی است که با لحاظ قانون «تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309» در بین دادگاه ­های عمومی ایران، دادگاه عمومی اقامتگاه دائمی متوفی و اگر اقامتگاه دائمی متوفی در خارج از کشور باشد، هر یک از دادگاه‌ های عمومی تهران، دادگاه صالح به رسیدگی می‌ باشد. البته اگر محل سکونت متوفی نامشخص باشد، مسئولیت بر عهده دادگاهی است که آخرین بار متوفی در آن جا سکونت داشته است. بنابراین در صورتی که فرد چندین مکان را برای سکونت انتخاب کرده و آخرین بار در تهران سکونت داشته، دادگاه تهران باید به انحصار وراثت فرد مورد نظر رسیدگی کند.

ولی امروز شورای حل اختلاف این مسئولیت را بر عهده گرفته است.

نکته: باید توجه داشت که محل وقوع ترکه متوفی تاثیری در صلاحیت دادگاه ندارد.

نکته: طبق قانون امورحسبی رای دادگاه در مورد رد درخواست گواهی انحصار وراثت قابل تجدیدنظر در دادگاه‌ های تجدیدنظر استان خواهد بود.

مراحل تقدیم دادخواست صدور گواهی انحصار به وراثت

گام اول- قبل از هر چیز ابتدا ورثه باید مدارک لازم را تهیه نمایند،

گام دوم- گواهی شدن فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی،

گام سوم- مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی می‌ باشد، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی وراث میبایست دادخواست صدور گواهی انحصار به وراثت ارائه نمایند،

گام چهارم- پس از تنظیم درخواست‌ نامه (دادخواست) صدور گواهی انحصار و راثت، برابر قانون امور حسبی مرجع صالح رسیدگی (شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی) نسبت به انتشار آگهی حصر وراثت نامحدود در روزنامه اقدام می‌ کند و درخواست مزبور را 1 نوبت در روزنامه کثیرالانتشار یا محلی آگهی می‌ شود و در نقاطی که روزنامه دایر نیست دادگاه میتواند به جای ‌آگهی در روزنامه محلی به تعداد لازم به هزینه متقاضی گواهی حصر وراثت آگهی تهیه نموده و در معابر همان محل الصاق نماید و تاریخ الصاق آگهی‌ ها که باید در 1 روز به عمل آید به وسیله‌ صورت جلسه که مامورین ابلاغ نسبت به این موضوع تهیه‌ می‌ نمایند رعایت خواهد گردید.

نمونه دادخواست فسخ نکاح در تدلیس

گام پنجم- پس از گذشت 1 ماه از تاریخ انتشار آگهی اگر اعتراضی به عمل نیامد دادگاه با در نظر گرفتن ادله و اسناد درخواست کننده و گواهی گواهان، تصدیقی مشعر بر وراثت و تعیین عده وراث و نسبت آن ها با متوفی و نیز سهم هر یک از ورثه صادر به درخواست کننده تسلیم می‌ نماید.

نکته: اگر درمدت انتشار آگهی شخص یا اشخاصی مراجعه کنند و ادعای ذی­نفع بودن داشته باشند، جلسه ­های رسیدگی برگزار می‌ شود و همین امر فرآیند صدور گواهی را طولانی‌ تر می‌ کند. در صورت اعتراض دادگاه جلسه‌ ای برای رسیدگی به اعتراض معین‌ نموده و به معترض و درخواست ‌کننده تصدیق اطلاع می‌ دهد و در جلسه پس از رسیدگی حکم خواهد داد و این حکم قابل پژوهش و فرجام است‌.

نکته: در تصدیق انحصار وراثت به درخواست ورثه دادگاه‌ سهم ­الارث هر یک از ورثه را معین می‌ نماید.

نکته: مرجع صالح رسیدگی درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، می‌تواند گواه‌ها را احضار کرده و گواهی آنان را استماع کند. چنانچه گواه در خارج از مقر دادگاه ساکن باشد تحقیق از گواه به ‌وسیله دادگاه محل اقامت گواه یا نزدیکترین دادگاه محل اقامت گواه به عمل خواهد آمد. براساس این قانون دادگاه گواهان مزبور را احضار و گواهی ایشان را استماع و در صورت جلسه منعکس می‌ کند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل انحصار وراثت تهران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اشخاصی که امکان اعتراض به گواهی انحصار به وراثت دارند

روابط نامشروع در حالت مستی

اشخاصی که میتوانند به گواهی انحصار وراثت اعتراض نمایند؛

  • دادستان
  • اشخاص ذی‌نفع

نحوه انحصار به وراثت متوفی خارجی

طبق قانون امورحسبی تصدیق صادره از مقامات صلاحیت دار کشور متوفی راجع به وراثت اتباع خارجه با انحصار آن پس از احراز اعتبار آن در دادگاه ایران از‌ حیث صدور و رعایت مقررات مربوطه به اعتبار اسناد تنظیم شده در خارجه قابل ترتیب اثر خواهد بود، یعنی قانونگذار اعتبار گواهی انحصار وراثت صادره از مقام­ های صلاحیت دار کشور متوفی را که مربوط به وراثت اتباع خارجه یا انحصار آن می‌باشد، منوط به احراز صدور آن و رعایت مقررات مربوط به اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج ساخته است.

طبق مقررات مربوط به اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج  مقرر در قانون مدنی؛ محاکم ایران به اسناد تنظیم شده در کشورهای خارجه همان اعتباری را خواهند داد که آن اسناد مطابق قوانین کشوری که در آنجا تنظیم شده دارا می‌ باشد مشروط بر اینکه؛

  • اسناد خارجی به علتی از علل قانونی از فاقد اعتبار نباشد،
  • مفاد اسناد خارجی مخالف با قوانین مربوط به نظم عمومی یا اخلاق حسنه ایران نباشد،
  • کشوری که اسناد در آنجا تنظیم شده به موجب قوانین خود یا عهود اسناد تنظیم شده در ایران را نیز معتبر بشناسد،
  • نماینده سیاسی یا کنسولی ایران درکشوری که سند در آنجا تنظیم شده یا نماینده سیاسی و کنسولی کشور مزبور در ایران تصدیق کرده باشد که سند موافق قوانین محل تنظیم یافته است،
  • هرگاه موافقت اسناد خارجی با قوانین محل تنظیم خود به توسط نماینده سیاسی یا کنسولی خارجه درایران تصدیق شده باشد، قبول شدن سند در محاکم ایران متوقف بر این است که وزارت امورخارجه امضاء نماینده خارجه را تصدیق کرده باشد.
وکیل خانواده خیابان شریعتی

وکیل آنلاین حصر وراثت تخصصی تهران

قبول وکالت در پرونده ارث.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری.

مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل انحصار وراثت تهران

21-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

شماره همراه وکیل انحصار وراثت تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

جهت دریافت مشاوره از وکیل انحصار وراثت تهران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (10 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *