ازدواج مجدد

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع ازدواج مجدد پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

 

ازدواج چیست؟

ازدواج، نکاح یا پیوند زناشویی، پیمانی است که به‌ موجب آن به شکل عمومی یک زن و مرد باهم شریک و متحد می‌ شوند و خانواده‌ ای را تشکیل می‌ دهند. در واقع هدف ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان نهادینه شده‌ است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج مجدد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ازدواج در ایران

در ایران مقررات ازدواج عمدتاً بر اساس فقه امامیه تدوین شده و ازدواج به دو نحو دائم و موقت می‌ تواند صورت پذیرد. در ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم طلاق وجود ندارد، زن حق نفقه ندارد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌ برند، مهریه هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است ولی در ازدواج دائم عقد باطل نیست و میتوان مهریه را بعداً توافق کرد یا در صورت عدم توافق مهرالمثل تعیین می‌ شود.

طلاق در ازدواج موقت

حقوق و وظایف زوجین

زوجین پس از ازدواج در قبال یکدیگر حقوق و وظایفی دارند و از آنجایی که یگانه ساختار ایجاد خویشاوندی سببی است این وضع گاهی شامل خویشاوندان آن‌ ها نیز می‌ شود می‌ تواند شامل موارد ذیل باشد؛

  • واگذاری کنترل بر خدمات جنسی، کار و اموال همسر به شوهر / زن یا خانواده دیگری،
  • واگذاری مسئولیت دیون همسر به شوهر / زن،
  • دادن حق ملاقات همسر به شوهر / زن هنگامی که وی بستری یا زندانی است،
  • واگذاری کنترل امور همسر به شوهر / زن هنگامی که وی ناتوان است،
  • گماشتن دومین سرپرست قانونی فرزند والد،
  • برقراری حسابی مالی مشترک برای کودکان،
  • برقراری خویشاوندی میان خانواده‌ های زوجین.

چند همسری چیست؟

گروه‌ های مذهبی رویکردهای متفاوتی بر مشروعیت چند همسری دارند. اختیار کردن بیش از یک همسر برای مرد، این عمل در اسلام و کنفوسیوس مجاز است، هر چند که امروزه در بسیاری مناطق غیر معمول شده‌ است.

اعاده دادرسی مجدد

در گذشته چند همسری در مذاهبی چون یهود، مسیحیت و هندوئیسم، مجاز بوده ‌است، ولی اخیراً توسط جریانات اعمال قدرت دنیای مدرن، ممنوع شده‌ است.

ازدواج مجدد چگونه امکان پذیر است؟

شرط ازدواج مجدد برای مرد با رعایت شرایط خاصی در قانون حمایت خانواده و قانون مدنی پیش‌ بینی شده است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

آیا ازدواج مجدد مرد باعث صدور حق طلاق زن می‌ شود؟

در صورتی که مرد بدون رضایت همسر اول و یا بدون اثبات تخلف از سوی زن در دادگاه خانواده اقدام به ازدواج مجدد نماید، حق طلاق زن ایجاد شده و زن می‌ تواند تحت شرایطی درخواست طلاق نماید.

دادخواست اجازه ازدواج مجدد

در زندگی مشترک اصل بر رعایت حقوق و انجام تکالیف، از سوی زوجین می‌ باشد. اما در مواردی که مرد، به تکالیف خود در زندگی زناشویی، از قبیل؛ حسن معاشرت، پرداخت نفقه، همخوابگی و سایر وظایف عمل نمی‌ کند، برای زن حق طلاق ایجاد می‌ شود ولی امکان ازدواج مجدد زن قبل از طلاق و سپری شدن ایام عده، وجود ندارد.

نفقه زن

وکیل اعاده دادرسی

اما برای مرد، این مطلب متفاوت است که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌ پردازیم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج مجدد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد درخواست اجازه ازدواج مجدد چیست؟

  • در صورت جلب رضایت همسر اول، امکان طرح دعوای تجویز ازدواج مجدد و یا اجازه ازدواج مجدد وجود دارد.
  • مبتلا شدن زن به بیماری های صعب‌ العلاج و جنون.
  • محکومیت کیفری قطعی زن به محکومیت حبس بیش از ۵ سال.
  • عدم توانایی همسر اول به ایفای وظایف زوجیت و زناشویی.
  • در صورت اثبات عدم تمکین خاص زوجه در دادگاه خانواده.
  • مبتلا شدن زن به هرگونه اعتیاد مضر و مخل به زندگی زناشویی.
  • ترک زندگی مشترک از سوی زن.
  • غیبت طولانی مدت زن و یا مفقودالاثر شدن وی.
  • ازدواج مجدد مرد، بدون رضایت همسر اول و بدون حکم اجازه ازدواج مجدد.

وکیل ازدواج مجدد

همانطور که پیشتر ذکر شد، یکی از آثار حقوقی ازدواج مجدد مرد بدون اجازه از سوی دادگاه، ایجاد حق طلاق برای زن است. طبق شرایط ۱۲ گانه عقدنامه در اینگونه موارد زن می‌ تواند از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق به دلیل ازدواج دوم مرد نماید.

دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول

اگر مردی بدون اخذ رضایت همسر اول و یا بدون وجود یکی از شرایط مندرج در فوق، و به صورت کلی، بدون اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه، اقدام به ازدواج دوم به صورت دائم نماید، مرتکب جرمی از بابت ازدواج نشده است و ازدواج هم صحیح است.

اما به دلیل اینکه ثبت ازدواج دائم، ضروری است و دفاتر ازدواج هم، ازدواج دوم را بدون اجازه و حکم دادگاه ثبت نخواهند کرد، در نتیجه به دلیل عدم ثبت واقعه ازدواج، مرد قابل تعقیب و محکومیت کیفری است.

اثبات خیانت همسر

تکلیف حضانت بعد از ازدواج مجدد

در اینگونه موارد، دادگاه علاوه بر محکومیت مرد به مجازات، دستور ثبت ازدواج را هم می‌ دهد. اما این نکته با موضوع دیگری در تضاد است. چرا که، در صورت ازدواج مجدد مرد، بدون اجازه دادگاه، و طرح دادخواست الزام به ثبت ازدواج دائم از سوی زن، دادگاه خانواده حق رسیدگی و صدور حکم الزام شوهر به ثبت واقعه ازدواج دائم دوم را ندارد و باید قرار عدم استماع دعوا صادر نماید.

اگر زوجین، از ازدواج دوم و دائمی مرد، دارای فرزندی شوند، تکلیف چیست؟ با توجه به ابهام قانون در این مورد و صحیح بودن ازدواج دوم مرد بدون حکم دادگاه، از نظر شرعی، کودک متعلق به زوجین و مشروع می‌ باشد و بنا به وحدت ملاک درباره ازدواج موقت که ثبت ازدواج موقت را در صورت تولد فرزند از این ازدواج ضروری و لازم می‌ داند، به طریق اولی، ازدواج دوم مرد نیز قابل ثبت است.

آیا برای ازدواج موقت مرد هم اجازه ازدواج مجدد از سوی دادگاه لازم است؟

در مورد موضوع ازدواج موقت مردان متاهل و ایجاد حق طلاق در صورت ازدواج موقت مرد، بین قضات و حقوقدانان نظریات مختلف و متفاوتی دارد. اما رویه قضایی بر عدم ایجاد حق طلاق برای زن، در صورت ازدواج موقت مرد دلالت دارد.

با توجه به اینکه ثبت رسمی ازدواج موقت نیز جز در موارد مندرج در قانون حمایت خانواده جدید، الزامی نیست، امکان استعلام و اثبات وقوع ازدواج نیز کاهش می‌ یابد. در هر صورت ازدواج موقت، دلیلی بر ایجاد حق طلاق زن نیست.

ازدواج مجدد زن

فقط در صورتی امکان‌ پذیر است که ازدواج اول وی، به یکی از طرق قانونی مانند: فسخ نکاح، انفساخ نکاح، ابطال نکاح و یا طلاق منحل شده و پس از سپری شدن عده معین شرعی، اقدام به ازدواج مجدد نماید.

رد ترکه پس از پذیرش

وکیل خانواده منطقه 3 تهران

شایان ذکر است که، در حالت متاهل بودن زن و با هر نوع تخلف یا عیب صورت گرفته از سوی مرد، زن فقط امکان درخواست طلاق و یا فسخ نکاح در موارد قانونی دارد و نه ازدواج مجدد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج مجدد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت دادخواست

  • کارت ملی، عقد نامه و شناسنامه.
  • رضایت نامه همسر اول و یا رای قطعی عدم الزام به تمکین زن.
  • مدرکی که یکی از موارد مندرج در قانون را جهت طرح خواسته اجازه ازدواج مجدد اثبات نماید.
  • وکالتنامه وکیل در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم می‌ شود.
  • تکمیل دادخواست اجازه ازدواج مجدد و پرداخت هزینه دادرسی.

مراحل رسیدگی به دعوای اجازه ازدواج مجدد چیست؟

رسیدگی به دعوای اجازه ازدواج مجدد در صلاحیت دادگاه خانواده می‌ باشد، اما برای تقدیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد در تهران و مراکز استان‌ ها، نیازی به حضور در دادگاه نیست. از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست اجازه ازدواج مجدد، تکمیل و ارسال می‌ شود و پس از وصول در دادگاه خانواده، وقت رسیدگی تعیین و طرفین به دادرسی دعوت می‌ شوند، در شهرستان‌ ها نیز، دادخواست اجازه ازدواج مجدد، مستقیما به دادگستری تقدیم می‌ شود.

طلاق به دلیل ازدواج مجدد

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات مشاوره و وکالت در زمینه ازدواج مجدد اعلام می‌ دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج مجدد با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای ازدواج مجدد مرد چه می باشد؟

اجازه اختیار همسر جدید توسط دادگاه یا ارائه گواهی فوت همسر اول یا برگه طلاق نامه وی از جمله مدارک لازم برای ازدواج مجدد مرد می باشد.

ازدواج مجدد مرد متاهل بدون اجازه همسر چه حکمی دارد؟

حکم ازدواج مجدد مرد، در موارد رضایت همسر اول و همچنین، بدون رضایت او صحیح است، اما ممکن است که فرد را با تبعات کیفری نظیر حبس مواجه سازد.
_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام وت بخیر شوهرم بدون اجازه دادگاه ازدواج مجدد کرده است چه طور می تونم ازش شکایت کنم و اینکه آیا این کار ایشون جرم محسوب می شه؟ من میتونم به این دلیل ازشون جدا بشم؟

    • سلام وقت شما بخیر علیرغم اینکه مشخص نکرده اید نوع ازدواج همسرتان را باید به اطلاع برسانیم که عدم ثبت ازدواج دائم جرم می باشد و همچنین با اثبات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول ، زن یا همان زوجه اختیار طلاق دارد.

    • سلام وقت شما بخیر پس از قطعیت حکم الزام به تمکین و دریافت گواهی نشوز می توانید دادخواستی با موضوع اجازه ازدواج مجدد برای یکبار را به دادگاه تقدیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *