خروج فرزند از کشور

خروج فرزند از کشور

خروج فرزند از کشور


امروز با موضوع خروج فرزند از کشور با شما هستیم.

در این مقاله به بررسی ممانعت از خروج فرزند از کشور و راه های اعتراض به ممانعت، توسط هر یک از والدین پرداخته می‌شود.

ولایت و حضانت (نگهداری) فرزند در خروج فرزند از کشور، به چه نحو است؟
خروج فرزند از کشور به چه نحو است؟

شرط صدور تامین (تضمین) در مورد خروج فرزند از کشور چیست؟
دستور موقت در مورد خروج فرزند از کشور به چه نحو است؟
شرایط ممانعت از خروج فرزند از کشور، چگونه می‌باشد؟
وکیل متخصص خانواده کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پاسخ همه این سوالات در همین مقاله موجود است، با ما همراه باشید.

ممانعت از خروج فرزند از کشور از نگاه قانون

ممانعت از خروج فرزند از کشور، حق ولی قهری است که با درخواست انجام می‌شود.

در دورانی که زن و شوهر در کنار یکدیگر زندگی مشترک خود را ادامه نمی‌دهند، یا اینکه انگیزه ای برای ادامه ی آن ندارند و اقدام به طلاق می‌کنند، ممکن است دارای فرزند یا فرزندانی باشند که برای سرپرستی و حضانت (نگهداری) آنان هیچ کسی جز خود آن‌ها قانونا و طبیعتا صالح و توانا نخواهد بود.

خیانت در زندگی زناشویی

بعد از روشن شدن تکلیف ملاقات و حق طرف مقابل در دیدن فرزند خود، زمان و موعد ملاقات و نحوه و مکان ملاقات در دادگاه مشخص می‌شود و این در صورتی است که طرفین بر نحوه ی ملاقات با یکدیگر توافق نکرده باشند.(۱۱۷۴قانون مدنی)

بدیهی است شخصی که حق ملاقات فرزند را دارد نمی‌تواند فرزند را از شخصی که دارای حق حضانت و سرپرستی می‌باشد، بدون اجازه ی او دور نماید.

همچنین در مورد شخصی که حق حضانت (نگهداری) فرزند را دارد، نمی‌تواند شخص دارای حق ملاقات را از دیدن فرزند محروم نماید.

ولایت و حضانت فرزند

فرزند، تا زمان رسیدن به سن قانونی مورد نظر، تحت سرپرستی و حضانت ولی خود می باشد، از آنجایی که در مورد فرزند، غالبا ولی قهری او شامل پدر و جد پدری (پدربزرگ)، مسئول و سرپرست او می‌باشد.

در مورد فرزند حق ولایت دارد و هر گونه تصمیمی که در امور مالی و غیر مالی وی توسط ولی قهری گرفته می‌شود، با توجه به قانون، فرض می‌گردد که بر اساس غبطه (منفعت) و مصلحت او انجام می‌شود و اثبات خلاف آن به عهده ی شخصی است که از اعمال ولایت ولی قهری بر فرزند، ضرر و زیان می‌بیند و یا بر خلاف مصلحت فرزند می‌باشد.

اجازه خروج از کشور

با توجه به اینکه اختیار ولی قهری (پدر و پدربزرگ) در مورد فرزند به طور مطلق می‌باشد، یکی از این موارد، تصمیم گیری ولی وی در مورد خروج از کشور می‌باشد.

همان طور که در قانون تصریح شده است، طرفین در مورد ملاقات طفل نباید بدون هماهنگی با طرف مقابل محل اقامت فرزند را تغییر دهند.

استرداد جهیزیه

در صورتی که ولی قهری (پدر و پدربزرگ) بخواهد فرزند را از کشور خارج کند با توجه به اختیار وی، نمی‌تواند اقدام به چنین عملی کند، چرا که موجب تضییع حق کسی که حق ملاقات وی را دارد می‌گردد.

در این مورد تفاوتی نمی‌کند که شخصی حضانت (نگهداری) فرزند را به عهده می‌گیرد، مادر یا پدر و یا جد پدری و یا قیم یا ولی او باشد.

شرط خروج فرزند از کشور

ولی فرزند، امین و قیم او محسوب می‌شود و در مورد امور مختلف او می‌تواند تصمیماتی که به صلاح فرزند باشد، اتخاذ نماید.

یکی از تصمیماتی که ولی فرزند می‌تواند در مورد او اتخاذ کند، تصمیم خروج از کشور است.

بر خلاف سایر تصمیم گیری در سایر موارد، دارای محدودیت های قانونی خاص خود می باشد، چرا که ممکن است شخصی از جمله مادر یا پدر و یا جد پدری (پدربزرگ) و یا هر شخص دیگری که به حکم قانون، دارای حق حضانت (نگهداری) نسبت به فرزند نیستند.

این حق از آنان سلب گردیده است، دارای حقوق دیگر از جمله حق ملاقات در مواعد و مکان‌های مشخص باشند که این مورد می‌تواند باعث تضییع حقوق ایشان گردد و در نتیجه نمی‌توان فرزند صغیر یا مجنون را بدون رضایت آن‌ها از کشور خارج کرد.

وکیل متخصص ملاقات با فرزند

ولی با این وجود در مورد نگهداری و سرپرستی فرزند قاعده ای وجود دارد که دادگاه تحت شرایطی می‌تواند حقوق اشخاص مزبور را نادیده بگیرد.

با توجه به اینکه دادگاه در مورد تصمیماتی که در مورد فرزند گرفته می‌شود باید مصلحت و غبطه ی (مصلحت) فرزند را در نظر بگیرد.

در صورتی که خروج فرزند از کشور را به نفع و مطابق با مصلحت او بداند، بر اساس قاعده‌ی فقهی لا ضرر، می‌تواند حکم و مجوز به خروج فرزند از کشور دهد و در ضمن آن حقوق اشخاصی را که حق ملاقات دارند را در نظر بگیرد.

اثبات ضرب شتم توسط همسر

شرط صدور تامین در مورد خروج فرزند از کشور

صدور قرار تامین (تضمین) خواسته یکی از مهم ترین قرارهای تامینی است که دادگاه بنا به درخواست ذی نفع (دارای نفع) و در صورت تحقق شرایط و مطابقت ان با موارد احصا (گفته) شده در قانون، قرار را صادر می کند و به آن ترتیب اثر می‌دهد.

در نتیجه‌ی آن مالی متعلق به طرف مقابل دعوی را تا روشن شدن و صدور رای قطعی توقیف می کند، تا اگر خوانده که متعهد به انجام عملی است، از انجام آن خودداری کرد به وسیله ی اموال توقیف شده حقوق خود را استیفا نماید (به دست آورد) و از محل آن خسارات وارده جبران گردد.

حق داشتن وکیل در دادسرا

اگر مصلحت و غبطه ی فرزند صغیر (کودک) یا مجنون (دیوانه) به جهت خروج از کشور برای دادگاه محرز و معلوم گردد، می‌تواند ضمن صدور مجوز برای خروج فرزند از کشور، در صورتی که ذی نفع (کسی که حق ملاقات دارد) درخواست نماید تضمین و یا تامینی مناسب جهت بازگشت فرزند صغیر یا مجنون به کشور، از ولی و یا سرپرست او اخذ شود.

دستور موقت در مورد خروج فرزند از کشور

دستور موقت، قرار تامین (تضمین) کیفری دیگری است و برای انجام اموری که اقدام در مورد آن‌ها فوریت دارد و در صورت عدم عملکرد و یا دیر کرد در انجام آن موجب تضییع احتمالی حقوق ذی نفع می‌گردد، کاربرد دارد.
در صورتی که دلایل خواهان برای صدور دستور موقت کامل و مناسب باشد در نتیجه دادگاه اقدام به صدور آن می‌کند که بعد از آن ممکن است مبتنی بر انجام فعل (کاری) یا ترک فعل (انجام ندادن) و توقیف مالی باشد.

فرزند متولد شده از لقاح مصنوعی

نکته

خروج فرزند از کشور توسط ولی و سرپرست قانونی او در صورتی که اشخاص ذی نفع حق ملاقات او را داشته باشند باید به حکم و اجازه ی دادگاه و رضایت آن‌ها باشد.

در غیر این صورت هر گاه ولی بدون مجوز دادگاه و یا تسلیم تامین به دادگاه اقدام به خروج فرزند از کشور نماید.

در این صورت ذی نفع (کسی که حق ملاقات دارد) می‌تواند با درخواست و اخذ دستور موقت از دادگاه، مانع خروج فرزند از کشور شود تا در این مورد دادگاه تصمیم‌گیری و رای صادر کند.

شرایط ممانعت از خروج فرزند

به عنوان اصل در قانون امکان خروج فرزند از کشور وجود ندارد، بنابراین ولی و سرپرست حتی اگر ولی قهری فرزند صغیر (کودک) یا مجنون (دیوانه) باشد، نمی‌تواند فرزند را از کشور خارج نماید و اشخاص ذی نفع در صورتی که اجازه ندهند می‌توانند مانع خروج فرزند از کشور گردند.

اگر مادر و یا ولی فرزند مجنون و یا صغیر اجازه ی خروج ندهد و یا دادگاه خروج فرزند را بنا بر مصلحت و غبطه ی فرزند نداند امکان خروج برای او از کشور نخواهد بود.

ابطال گواهینامه اختراع

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تحت سرپرستی جناب آقای دکتر محمدرضا مهری به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور خانواده و حقوق فرزند و دعوی ممانعت از خروج فرزند از کشور همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می کند. جهت تنظیم وقت مشاوره با شماره‌های موسسه تماس حاصل فرمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (40 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، من از همسرم توافقی طلاق گرفتم و یک دختر 10 ساله دارم که حضانتش با من است الان قصد خروج از کشور رو دارم همراه با دخترم می‌خواستم بدونم آیا با اینکه حضانت دخترم با من است، اجازه خروج از کشور پدرش لازم است یا خیر؟

    • سلام، بله مطابق بند 1 ماده 18 قانون گذرنامه:
      «اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان برایشان گذرنامه صادر می‌‍‌شود.»
      بنابراین حتی در صورت داشتن حضانت توسط مادر باید برای خروج از کشور اجازه پدر اخذ شود اما درصورتی که زوجین طلاق توافقی گرفته باشند و دارای فرزند دختر باشند و حضانت به مادر داده شود، بهتر است که در زمان اجرای صیغه طلاق، زوجه یک وکالت رسمی برای انجام امور گذرنامه و خروج از کشور دختر برای سفرو … از همسر خود اخذ کند که در صورت داشتن این وکالتنامه رسمی دیگر نیاز به اخذ اجازه خروج از کشور از پدر نیست.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *