اجرت المثل و نحله

اجرت المثل و نحله

اجرت المثل و نحله


امروز با موضوع اجرت المثل و نحله در خدمتتان هستیم.
در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم اجرت المثل و نحله چیست؟ در چه شرایطی به زن تعلق می‌گیرد و به طور کلی چه قوانینی دارد؟ با ما همراه باشید.

نحله چیست؟

مطابق قانون، با توجه به طول مدت زندگی مشترک و نوع کارهایی که زن در دوران زندگی متاهلی و در خانه شوهر انجام داده است، و همچنین با عنایت به وسع مالی شوهر، دادگاه مبلغی را‌ به عنوان بخشش یا ‌نحله برای زن تعیین می‌کند.

چه زمانی می توان نحله را دریافت نمود؟

زمانی می توان نحله را دریافت کرد که تقاضای طلاق از طرف مرد باشد، همچنین نباید تقاضای طلاق به دلیل تخلفات زن از وظایف زناشویی یا بد رفتاری او باشد. به عبارتی دیگر در طول زندگی مشترک و تا قبل از اقدام به دادخواست طلاق از طرف شوهر، امکان مطالبه نحله وجود ندارد.

نحله فرع بر اجرت المثل است و در صورتی ملزوم به پرداخت می شود که اجرت‌المثل اثبات نشود. به عنوان مثال، خانمی نتواند اثبات کند کارهای منزل به درخواست شوهر بوده یا نتواند اثبات کند که مجانی نبوده است؛ در این صورت دادگاه مبلغی را به عنوان نحله تعیین می‌کند؛ اگرچه ماهیت حقوقی نحله بخشش است و این بخشش باید با رضایت شوهر باشد.

وکیل منصف و کار بلد خانواده

اجرت المثل چیست؟ تفاوت اجرت المثل و نحله چیست؟

در قانون اجرت‌المثل یعنی پرداختن اجرت کارهایی که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد. این کارها باید جزء اموری باشند که از وظایف شرعی زن نبوده و برای این کار قصد تبرع و مجانی نمودن نیز نداشته باشد. در موارد این چنینی، شوهر موظف به پرداخت اجرت‌المثل این قبیل کارها است. میزان این اجرت بر اساس حکم قانون و متناسب با کارهایی است که زن در خانه انجام داده و پرداخت آن هیچگونه ارتباطی با دارایی شوهر ندارد و در هر صورت باید پرداخت شود.

مشاوره حقوقی نحله

نحله با اجرت المثل قابل جمع نیست، یعنی اگر شرایط تعلق اجرت المثل، زمان زوجیت نباشد، زن دارای شرایط اخذ نحله می‌شود. و تفاوت دیگر آن که در تعیین نحله بر خلاف اجرت‌المثل، نیازی به کارشناسی نیست و مبلغ را قاضی دادگاه تعیین می‌کند.

چنانچه طلاق به درخواست زن نباشد و تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا بد رفتاری وی نباشد دادگاه به ترتیب زیر عمل می‌کند:

الف) اگر زن کارهایی را که شرعا به عهده او نبوده، به دستور مرد و با عدم قصد تبرع و مجانی نمودن انجام داده باشد و قابل اثبات برای دادگاه باشد، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را با توجه به نظر کارشناس، محاسبه و مرد را ملزم به پرداخت اجرت می‌کند.

وکیل اعتراض به رای اجرت المثل

ب) در مواردی که زن نتواند اثبات کند که کاری انجام داده یا نتواند اثبات کند که کارهای انجام شده تبرعی نبوده و به عبارتی نتواند اجرت‌المثل کارهای خود را به‌دست آورد، با توجه به طول مدت زندگی مشترک و نوع کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی مرد، دادگاه مبلغی به عنوان بخشش یا نحله برای زن تعیین می‌کند بنابراین اجرت‌المثل ماهیت قانونی دارد.
اجرت المثل و نحله

اثبات ضرب شتم توسط همسر

در چه شرایطی می توان اجرت امثل را پرداخت نمود؟

شرایط پرداخت اجرت المثل عبارت اند از:

  • طلاق به در خواست زن نباشد
  • طلاق به دلیل تخلف زن از وظایف زناشویی و بد اخلاقی او نباشد
  • انجام کارهای منزل شرعا به عهده زن نبوده باشد مثل شستن ظروف و لباس‌ها و پخت و پز
  • انجام کارها به دستور یا درخواست مرد باشد و زن برای انجام کارها قصد تبرع نداشته باشد؛ یعنی به خاطر رضای خدا کاری انجام نداده باشد.

در نظر داشته باشید در واقعیت زنان اصولا امور خانه را به قصد تبرع انجام می‌دهند و اگر این امر بر دادگاه ثابت شود، زن مستحق اجرت‌المثل نخواهد بود.

مطالبه اجرت المثل قبل از طلاق

دادگاه زمانی حکم اجرت‌المثل را می‌دهد که توافق دیگری در خصوص امور مالی میان زن و شوهر نباشد زیرا اگر توافقی باشد باید طبق آن عمل شود.

بنابراین اجرت‌المثل با شرط تنصیف و انتقال نصف دارایی قابل اجرا به طور همزمان نیست زیرا شرط انتقال نصف دارایی، توافقی بوده و بر حکم قانون مبنی بر پرداخت اجر‌ت‌المثل، مقدم است و در این مورد فقط به انتقال تا نصف دارایی حکم می‌شود.
اجرت المثل و نحله

به عبارتی شرط های توافقی در اولویت هستند.

در صورت درخواست زن مبنی بر دریافت حق‌الزحمه کارها، دادگاه ابتدا از طریق تراضی نسبت به خواسته طرفین اقدام می‌کند و اگر توافق صورت نگرفت، چنانچه شرطی ضمن عقد ازدواج یا عقد خارج لازم در خصوص امور مالی شده باشد، آن را مورد حکم قرار می‌دهد. اگر هیچ شرط و توافقی بین طرفین وجود نداشت، وارد موضوع اجرت‌المثل و نحله می‌شود.

انحصار وراثت

مشاوره حقوقی اجرت المثل زوجه

در مورد اثبات این مطلب که زن کارهایی انجام داده و این کارها به درخواست مرد بوده است، زن باید اثبات کند. این در حالی است که در مورد اینکه انجام کارها با قصد تبرع بوده و نه با قصد اجرت، مرد باید اثبات کند که زن به قصد تبرع و به صورت مجانی کار کرده است.

چنانچه برای دریافت اجرت‌المثل و نحله احتیاج به مشاوره با وکیل خانواده داشتید، با تلفن های موسسه حقوقی بین‌الملل مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید.

اجرت المثل و نحله

نمونه رای اجرت المثل ایام زوجیت

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (12 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام. من میخوام از شوهرم اجرت المثل و نحله رو بگیرم و به دادگاه، درخواست دریافت اجرت المثل و نحله دادم.هر دو حق را میتونم دریافت کنم؟ بهم گفتن فقط یکی از اینا رو میتونم بگیرم

    • سلام دوست عزیز
      بله، شما هر دو حق را می‌توانید دریافت نمایید، دادگاه متناسب با ادله و استدلال‌های شما درباره پرداخت اجرت‌المثل و نحله تصمیم‌گیری می‌نماید و چنین استنباطی صحیح نیست که دریافت یکی از این دو حق منجر به باطل شدن دیگری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *