تجاوز به عنف

تجاوز به عنف

تجاوز به عنف


بهترین وکیل کیفری در این نوشتار به بررسی جرم تجاوز به عنف پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و در واقع به نوعی در دوران رشد روانی و بلوغ در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میانسالی خود نمایی می کند.

جرائم جنسی ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی متجاوزان دارد.

تجاوز جنسی به عنوان یک بزه معمولا به صورت مختلف در قالب کودک‌ آزاری از نوع آزار جنسی، زنای با محارم، سادیسم جنسی، پورنوگرافی و عورت‌ نمایی انجام می‌ گردد و در دو حالت ماسوخیسم و یا سادیسم یعنی خود‌ آزاری و دیگر آزاری خود نمایی می کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تجاوز به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چگونگی شکایت از متجاوز جنسی

جرائم جنسی تحت عنوان زنا در فصل حدود (یعنی جرائمی که میزان مجازات آن ها در شرع معین شده) آمده است.

در قانون ایران صرف رابطه جنسی خارج از چهارچوب ازدواج جرم شناخته شده است. فرقی نمی کند این رابطه با رضایت بوده یا بدون رضایت شخص.

در میان مواد قانونی میتوان تفاوت مجازات رابطه جنسی با رضایت و رابطه جنسی بدون رضایت را پیدا کرد که اصطلاحا به آن «زنای با عنف و اکراه» گفته شده است. به رابطه جنسی بدون رضایت تجاوز گفته می شود.

چگونگی حذف نام همسر سابق از شناسنامه

قانونگذار با توجه به شرع مقدس، اشد مجازات را برای جرم تجاوز به عنف و اکراه در نظر گرفته است که اعدام می باشد. از سوی دیگر در مواردی که در زنای به عنف، زن باکره باشد، مرتکب به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌ شود و در صورتی که باکره نباشد فقط به پرداخت مهرالمثل محکوم می شود.

  • این ها مجازات‌ های قانونی جرم تجاوز به عنف است و متجاوز مجبور به ازدواج با قربانی خود نمی باشد.
  • قربانی باید بدون رضایت و خواست شخصی وادار به برقراری رابطه جنسی شده باشد.
  • نکته مهم در تجاوز اثبات همین عنصر عدم رضایت و اجباری بودن است.
مشاوره حقوقی تجاوز به عنف

وکیل دادگاه تجاوز به عنف

جهت دریافت مشاوره در خصوص تجاوز به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تجاوز جنسی با مست یا بیهوش کردن

اگر تجاوز جنسی با خوراندن مواد بیهوشی یا روانگردان و مخدر همراه بوده، در اولین ساعات هوشیاری به پزشک مراجعه کنید و بخواهید که از شما آزمایش خون گرفته شود. هر چیزی که از قبل حادثه یادتان هست را به پلیس گزارش دهید. طرح شکایت در کلانتری خیلی ساده و با نوشتن اظهارات شما در یک برگه ساده هم امکانپذیر است. شکواییه، تشریفات یا فرم مخصوصی ندارد.

آنچه در پرونده های تجاوز مهم است جمع آوری دلایل و شواهد و مدارک کافی برای اثبات آن در دادگاه می باشد. به همین دلیل سرعت عمل به خصوص در مراجعه به پزشک قانونی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهلت شکایت از تجاوز به عنف

متاسفانه در جرم تجاوز فقط جسم قربانی مورد تعرض قرار نگرفته بلکه شخصیت، حیثیت و روح او نیز آسیب دیده است پس این حادثه همراه با یک ضربه شدید روحی همراه است که گاهی فرد آسیب دیده را از هر اقدامی باز می دارد. شرایط اجتماعی نیز این اوضاع را تشدید می کند، ترس از بدنامی، مورد تهمت قرار گرفتن، بی آبرویی همه باعث می شوند قربانی تجاوز با تاخیر بیشتری نسبت به وقوع حادثه آن را گزارش و پیگیری کند در شرایطی که شاید اثبات بعضی موارد را مشکل می کند.

مجرم نبودن فرد مورد تجاوز 

موردی که باعث نگرانی برخی قربانیان می‌ شود و گاهی آن‌ ها را از طرح شکایت باز می دارد نحوه برخورد دستگاه قضایی با چنین قربانیانی است. با این سوال در ذهن که آیا ممکن است بزه‌ دیدگان قربانی تجاوز خود مورد سوءظن یا پیگیری قضایی قرار بگیرند؟ اگر تجاوز اثبات شود فقط شخص متجاوز محکوم است و ارتباطی با بزه دیده ندارد.

وکیل دادگاه تجاوز به عنف

مورد دیگر که ممکن است فرد مورد تجاوز توسط دوست پسر خود مورد تجاوز قرار گیرد که این موضوع تحت عنوان رابطه نامشروع که قبل از تجاوز وجود داشته موضوعیت دارد. در رویه فعلی محاکم به این امور ورود نمی‌کنند و فقط موضوع تجاوز را بررسی می‌ کنند.

تجاوز میان زن و شوهر

در قانون ایران که مبتنی بر شرع اسلام است، تجاوز بین زن و شوهر معنایی ندارد و زن متعهد به تمکین از شوهر خود است پس جرمی تحت عنوان تجاوز بین زن و شوهر نخواهیم داشت. توسل به خشونت جنسی در روابط میان زن و شوهر تجاوز به عنف محسوب نمی‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تجاوز به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چگونگی اثبات تجاوز به عنف

متهم باید در نزد قاضی ۴ بار اقرار کند و اقرارهای وی نزد پلیس ملاک قاضی نیست.

همچنین طبق قانون مجازات اسلامی یکی از شرایط اثبات زنا، علم قاضی است که از طریق متعارف حاصل می شود، یعنی این که قاضی می تواند با توجه به اقرارهای کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و سایر قرائن و شواهد، جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و حکم را صادر نماید.

اگر متهم ابتدا نزد قاضی اقرار ولی بعد انکار کند، قاضی می تواند با استفاده از علم خود حکم را صادر کند.

یکی از راه های دیگر اثبات جرم، حضور ۴ شاهد عادل است. اما اگر ۴ شاهد برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، قاضی می تواند به علم خود رجوع کند.

اقرار هر کسی علیه خودش نافذ است. اقرار زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، برای علم قاضی مهم است و جزو قرائن و شواهد محسوب می شود.

عنف و اکراه در تجاوز جنسی

جرائم جنسی به عنف یا اکراه عنوان عامی دارد و شامل زنا و مساحقه و لواط می شود.

وکیل خانواده مرزداران

منظور از عنف و اکراه اعمال خشونت نیست بلکه صرف عدم رضایت بزه دیده مد نظر می باشد.
تحصیل رضایت با فریب و خدعه و نیرنگ در حکم عدم رضایت می باشد.

در قانون مجازات اسلامی در مورد زنا به عنف گفته شده: هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بی هوشی خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است.

در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز در حکم زنای به عنف می باشد.

در اکراه، شخص به امر ناخوشایندی، بیم داده و تهدید می‌ شود و از ترس تهدید، تن به انجام کاری می‌ دهد که خوشایند نیست.

در زنای اکراهی، عنف وجود ندارد و زن بدون مقاومت تسلیم می‌ شود.

فرد قربانی تجاوز در اکراه به عنف به جهت تهدید به قتل، افشای راز یا موارد دیگر تن به زنا می‌ دهد. در اکراه به عنف نه اختیار وجود دارد و نه قصد فعل.

در جرم تجاوز به عنف و اکراه ، مطابق قانون مجازات اسلامی، اصولا گذشت شاکی تاثیری در سقوط و تخفیف مجازات ندارد. یعنی این جرم غیر قابل گذشت است حتی اگر شاکی رضایت بدهد مرتکب جرم مجازات می شود.

مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل در تجاوز به عنف

زمانی که بین دختر باکره و مردی، بدون وجود رابطه زوجیت، نزدیکی و رابطه جنسی برقرار شود و با رضایت دختر، پرده بکارت او ازاله گردد، آیا دختر می تواند تقاضای مطالبه مهرالمثل یا ارش البکاره نماید؟

طبق قانون مجازات اسلامی، اگر مردی با توسل به زور و بدون اینکه زن را عقد کرده باشد، با او رابطه جنسی داشته باشد و به اصطلاح به او تجاوز نماید بدلیل اینکه زن رضایت نداشته و اکراه داشته است، در اینصورت باید به زن، مهرالمثل پرداخت کند.

اگر در رابطه جنسی برقرار شده، دختر باکره باشد و ازاله بکارت صورت بگیرد، در این صورت باید به زن، ارش البکاره (خسارت بکارت) هم پرداخت شود.

مطالبه ارش البکاره

در شرایطی که دختر راضی به برقراری رابطه جنسی نباشد و به اصطلاح تجاوز صورت گرفته باشد، مطابق قانون مسئولیت مدنی، علاوه بر زیان مادی، زیان معنوی نیز قابل مطالبه می باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تجاوز به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

رابطه نامشروع با دختر باکره

با یک مثال میتوان مشخص کرد آیا در رابطه نامشروعی که بین زن و مرد برقرار می شود، زن چگونه می تواند ارش البکاره یا مهرالمثل را مطالبه کند؟

گروه وکلای خانواده تهران

بطور مثال: اگر دختر و پسری چند سال با هم دوست بوده و قصد ازدواج داشته اند و در همین مدت بین آن ها رابطه جنسی برقرار شده باشد و پرده بکارت دختر نیز توسط پسر زائل شده باشد، دختر می تواند ابتدا به پزشکی قانونی مراجعه کند و معاینه شود.

مشاوره حقوقی تجاوز به عنف

اگر ثابت شود که دختر با رضایت خود رابطه جنسی را برقرار نموده است و هیچگونه زور یا تهدیدی از سوی مرد، وجود نداشته است، در اینصورت دختر مستحق مهرالمثل نخواهد بود و اگر در این بین پرده بکارت دختر زائل شود، به دختر ارش البکاره نیز تعلق نمی گیرد، چرا که دختر برای انجام رابطه و ازاله بکارت رضایت و توافق داشته است.

اما اگر رابطه جنسی با زور و تهدید مرد باشد و به زور مرد و بدون رضایت دختر، ازاله بکارت نیز صورت گیرد، دختر مستحق مهرالمثل و ارش البکاره است.

چگونگی شکایت از متجاوز جنسی

 جرم تجاوز به عنف شکایت کیفری محسوب می شود و صلاحیت رسیدگی به آن، دادگاه کیفری هر استان می باشد.

شاکی پس از عضویت در سامانه الکترونیک قضایی (ثنا) و ثبت شکواییه تحت عنوان تجاوز به عنف که در آن شرحی از چگونگی تجاوز نوشته می شود شکایت خود را مطرح می کند.

مورد به دادگاه و شعبه رسیدگی کننده ارجاع می شود و پس از ارجاع به دادگاه طی نامه ای از طرف دادگاه، شخص مورد تجاوز به پزشکی قانونی جهت بررسی علایم و آثار تجاوز مراجعه می کند. قاضی دادگاه پس از بررسی نامه پزشکی و دلایل و منضمات مندرج در پرونده طی جلسه رسیدگی حکم مورد نظر را صادر می نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تجاوز به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

زنای به عنف چیست؟

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

زنای به عنف یعنی اینکه مردی به زور و بدون رضایت زنی اقدام به رابطه جنسی همراه با دخول با او نماید که هیچ گونه رابطه زوجیت میان آن ها وجود ندارد.

نحوه شکایت از جرم زنا به عنف چگونه است؟
نحوه شکایت از جرم زنا به عنف به این شکل است که فرد قربانی باید در ابتدا به پزشکی قانونی مراجعه کرده سپس برای طرح شکایت به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و شکواییه خود را تنظیم و به ثبت برساند.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (43 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام مجازات رابطه ای که با زور برقرار شود و زن راضی به رابطه نباشد ولی از ترس جانش به متجاوز اجازه دهد عمل را انجام دهد برای فرد متجاوز چیست؟

    • درود بر شما
      روز به خیر

      اگر این امر برای قاضی با اقرار و یا شهادت چهار مرد عادل ثابت شود بدون هیچ تردیدی مجازات فرد اعدام است اما در سایر موارد اگر قرائن علم اوری وجود داشته باشد مانند نظریه پزشکی قانونی که قاضی با بررسی ان علم به تجاوز پیدا کند مجازات فرد متجاوز در این موارد هم بدون شک اعدام است
      جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره دریافت کنید
      09120067661

  • سلام خدمت وکیل محترم جناب دکتر مهری
    تشخیص رابطه جنسی در جرم تجاوز به عنف تا چه زمانی توسط پزشکی قانونی ممکن خواهد بود؟

    • سلام و عرض ارادت

      تشخیص رابطه جنسی در پزشکی قانونی حدودا تا سه هفته قابل اثبات خواهد بود

      در طی این زمان پزشکی قانونی از طریق مو یا منی شخص می تواند رابطه را اثبات کند

      درپرونده های تجاوز جنسی نیز قربانی باید ظرف 72 ساعت پس از وقوع رابطه جنسی جهت نمونه برداری از ترشحات داخل واژن برای تست دی ان ای به پزشکی قانونی مراجعه نماید

      پس از گذشت چند روز نمونه برداری و تست دی ان ای به دشواری امکان پذیر است

      اما اثبات رابطه جنسی از طریق مو یا منی شخص پس از طرح دعوی کیفری و پس از رابطه کشف و ضبط شده و از طریق آزمایش DNA اثبات خواهد شد

      بررسی و معاینه توسط پزشکی قانونی صرفا با شکایت شاکی و یا اعلام جرم توسط ضابطین قضایی و با معرفی نامه مرجع قضایی صورت میگیرد

      گروه وکلای خانواده مهر پارسیان

  • سلام خسته نباشید من هشت ساعت پیش مورد تجاوز قرار گرفتم توسط دوست نگهبان خوابگاهمون تا چند وقت اثرات این تجاوز قابل تشخیص هست

    • سلام وقت شما بخیر
      هرچه سریعتر به پزشکی قانونی مراجعه نمایید و آثار را حفظ نموده تا با طرح شکایت فرد متجاوز به دادگاه فرخوانده شود و حداکثر این فرایند بهتر است ظرف 24 ساعت انجام شود.

  • اگر دختری بره خونه ی پسر و باهم مشروب بخورن اونوقت پسر به زور کاری کنه که بکارت دختر از بین بره میشه برای اثبات تجاوز شکایت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *