مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی


 

امروز با بررسی موضوع مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی با شما هستیم.

یکی از درخواست های مراجعین به سایت های رسمی دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده، طلب امکان مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی است.

هر چند امکان انجام مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی به صورت کامل وجود ندارد، اما با همکاری گروه وکلای رسمی مهر تهران، تمامی تلاش همکاران بر پاسخگویی سریع به سوالات عزیزان در کمترین زمان ممکن میسر شده است.

در ادامه به تعدادی از سوالات واصل شده از عزیزان پاسخ خواهیم داد و راههای ارتباطی جهت مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی را ارائه می نماییم.

حق حبس در دوران نامزدی چیست؟

پاسخ: ازحقوقی که در قانون مدنی برای زوجه مقرر شده حق حبس می باشد. ماده 1085 قانون مدنی این حق را چنین تعریف می کند:

زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

و ماده 1086 قانون فوق در ادامه آورده است که:

اگر زن قبل از اخذ مهریه به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند معذالک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.

وکیل تخصصی اجرای احکام حقوقی

معمولا وقتی که زن به تکالیف خود عمل نمی کند و در واقع نشوز می کند مرد دعوی تمکین را طرح می کند زمانی که زن از حق حبس خود استفاده می کند دادگاه در صورت احراز شرایط حق حبس دیگر دعوی تمکین را حکم نمی نماید اعم از اینکه دعوی طرح شده تمکین بصورت عام باشد یا بصورت خاص.

و در نتیجه این حکم زن به راحتی می تواند نفقه خود را مطالبه نماید و حتی طرح شکایت کیفری ترک انفاق بنماید.

از طرفی بموجب آراء وحدت رویه مثل رای وحدت رویه 718 مورخ 13/2/90 تقسیط مهریه موجب سقوط حق حبس زوجه نمی گردد.

به هر حال در زمان فعلی رویه قضایی این است که حق حبس مطلق در مهریه پذیرفته شده و تقسیط مهریه هم موجب سقوط آن نمی گردد.

مجازات عدم ثبت واقعه ازدواج

?ماده ۴۹قانون حمایت خانواده مصوب 1391

ضمانت اجرای کیفری عدول از ثبت نکاح را پیش بینی کرده و بر اساس آن چنان چه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود.

این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است پس در اینجا فقط مرد مقصر شناخته می‌شود و زوجه در این رابطه مقصر نیست.

اعاده دادرسی با کشف دلیل جدید

آیا دیه در ماه حرام دو برابر می شود؟

در چه صورتی یک سوم به مبلغ دیه اضافه خواهد شد؟ (تغلیظ دیه)

✅ مطابق مواد 555 ، 556 و 557 دیه در موارد ذیل دیه « تغلیظ »، یعنی یک سوم  به مبلغ دیه اضافه می شود:

1-  هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنیٌ علیه هر دو در ماههای حرام «محرم، رجب، ذی القعده وذی الحجه» یا در « محدوده حرم مکه»، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشد.

2-  معیار شروع و پایان ماههای حرام، مغرب شرعی است مانند ماه رجب که از مغرب شرعی آخرین روز ماه جمادی الثانی، شروع و با مغرب شرعی آخرین روز ماه رجب به پایان میرسد.

3-  در حکم تغلیظ دیه فرقی میان بالغ و غیر بالغ، زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان نیست. سقط جنین نیز پس از پیدایش روح، مشمول حکم تغلیظ است.

4 – تغلیظ دیه، در مواردی که عاقله یا بیت المال پرداخت کننده دیه باشد نیز جاری است. همچنین در قتل عمدی که به علت عدم امکان قصاص یا عدم جواز آن دیه پرداخت میشود.

5 – تغلیظ دیه مخصوص قتل نفس است و در جنایت بر اعضاء و منافع جاری نیست.

نفقه به چه صورت پرداخت می‌شود؟

?ادا و پرداخت نفقه زن به دو طریق انجام می‌گیرد:

?الف) زن در خانه شوهر بر حسب عرف زندگی می‌کند و هزینه زندگی از اطعام و … را شوهر تامین می‌کند.

?ب) زن نفقه خود را روزانه مطالبه و شوهر نفقه روزانه را جداگانه به وی تسلیم می‌کند.

?دیدگاه فقهای امامیه این است که تعیین و انتخاب یکی از دو نحوه بالا، با زن است و شوهر نمی‌تواند زن را به قبول کردن شیوه دیگر الزام کند.

وکیل خانواده در صادقیه

?اما نظر برخی فقهای اهل سنت این است که قبل از آن که زن و شوهر به علت اختلافات خانوادگی به دادگاه مراجعه کنند، تا دادگاه برای زن نفقه و نحوه پرداخت آن را مشخص کند زن نمی‌تواند از شوهر خویش نفقه را به صورت دوم درخواست کند، بلکه باید به همان شیوه اول موافقت کند.

مشاوره حقوقی خانواده شبانه روزی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *