مطالبه ارش البکاره

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نحوه مطالبه ارش البکاره پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ارش البکاره چیست؟

اگر پرده بکارت دختری توسط شخص دیگری زایل شده باشد، در این صورت با حکم دادگاه میبایست به شخص، ارش (خسارت) پرداخت گردد که در حقوق، اصطلاحا ارش البکاره نامیده می‌ شود. بنابراین هرگاه شخصی غیر از زوج، بکارت دختری را از بین ببرد، در مقابل وی ضامن پرداخت البکاره است.

میزان ارش البکاره و نحوه تعیین آن

میزان ارش البکاره یا خسارت در تمامی موارد با نظر کارشناس تعیین می‌ شود. از آن جایی که میزان ارش البکاره را شارع تعیین نکرده، دادگاه مکلف است با جلب نظر کارشناس حسب مورد و با توجه به هر پرونده و شرایط موجود، مقدار آن را تعیین نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه مطالبه ارش البکاره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

برای اینکه بتوانیم مراتب حقوقی مطالبه ارش البکاره را بررسی کنیم ابتدا باید صور مختلف زنا را در نظر بگیریم:

  • حالتی که زنا به‌ عنف‌ و بزه دیده‌ غیرباکره‌ باشد.
  • حالتی که زنا به‌ عنف‌ و بزه دیده‌ باکره‌ باشد.
  • حالتی که زنا با رضایت‌ زانیه‌ باشد و زانیه‌ باکره‌ باشد.
  • حالتی که زنا با رضایت‌ زانیه‌ باشد و زانیه‌ غیرباکره‌ باشد.
حق طلاق زن و وکالت در طلاق

در صورتی که زنا به عنف باشد چه زانیه باکره باشد چه غیر باکره، به وی مهرالمثل تعلق می گیرد و میزان ارش البکاره در همان مهرالمثل محاسبه خواهد شد و به صورت جداگانه تعیین نمی‌ شود. البته در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد و برخی از فقها قایل به مطالبه ارش البکاره به صورت جداگانه می باشند. در خصوص مهرالمثل باکره و غیر باکره، میزان آن متفاوت است که عرفا توسط دادگاه تعیین می‌ شود. بنابراین اگر زنا به عنف باشد، علاوه بر اجرای حد بر زانی، پرداخت مهرالمثل نیز اثبات می‌ شود.

 در خصوص حالتی که زنا با رضایت انجام شده است باید گفت که از لحاظ فقهی، فقها ارش البکاره را بخشی از مهریه می دانند و می گویند زانیه که با رضایت زنا را انجام داده مستحق مهرالمثل نیست و تبعا مستحق ارش البکاره نیز نمی‌ باشد. باید خاطر نشان نمود که مختل شدن رضایت دختر هم میتواند به صورت فیزیکی (مانند اعمال زور) و هم غیر فیزیکی (مانند اغفال، بیهوش کردن و غیره) محقق شود. اما در رویه قضایی این موضوع چنین مطرح شده است: در ماده 9 قانون مسئولیت مدنی مقرر گشته: “دختری که در اثر اعمال حیله و تهدید و یا سوء استفاده از زیردست بودن، حاضر به همخوابی نامشروع شده، میتواند از مرتکب علاوه بر زیان مادی، مطالبه زیان معنوی هم بنماید” بنابراین اگر رابطه جنسی با رضایت باشد فقط در صورتی دختر میتواند مطالبه ارش البکاره کند که ثابت نماید در اثر حیله، تهدید، یا سوء استفاده از زیردست بودن حاضر به همخوابگی شده است. بزه دیده در صورت اثبات، میتواند طرح دعوی مطالبه ارش البکاره به علت فریب را نماید.

وکیل طلاق توافقی در تجریش

ارش البکاره دختر نابالغ

زنا با دختر نابالغ چه با اکراه، حیله و فریب و چه با رضایت بزه دیده باشد، در تمام حالاتی که متصور است مشمول مهرالمثل می‌ شود و بزه دیده میبایست مطابق نظر کارشناس و حکم دادگاه میزان ارش البکاره تعیین شده را پرداخت نماید. اما دختر بالغی که خود راضی به زنا بوده است و اکراه و فریبی نیز متوجه او نبوده است، مهرالمثل و ارش البکاره ندارد چه باکره باشد چه غیر باکره.

آیا ازاله بکارت دختر با تصادفات رانندگی سبب تحقق ارش البکاره برای دختر می‌ باشد یا خیر؟

در این خصوص باید گفت چون ازاله بکارت صورت گرفته و دختر بکارتش را از دست داده است، این خود نوعی تفویت منفعت برای زن است و در هر صورت باید این تفریط منفعت جبران گردد. بنابراین جبران خسارت نیز با تعلق ارش البکاره به شخص صورت می پذیرد و چون ازاله بکارت بدون پارگی واژن ممکن نیست، دیه آن نیز به ارش البکاره اضافه می‌ شود.

مدارک لازم جهت طرح دعوی مطالبه ارش البکاره

  • مدارک شناسایی بزه دیده از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
  • گواهی پزشکی قانونی در خصوص زوال بکارت.
  • سایر مستنداتی که زوال بکارت و یا حیله و عنف زانی را ثابت می نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه مطالبه ارش البکاره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

 وکیل متخصص در طرح دعوی مطالبه ارش البکاره

آیا شما به وکیل متخصص در طرح دعوی مطالبه ارش البکاره نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر، آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌ باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری می‌ باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است. لذا با توجه به امور تخصصی جرم زنا و مطالبه ارش البکاره، تعیین میزان ارش البکاره و استفاده از وکلای متخصص و مجرب درجرم زنا، شما عزیزان می‌توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید واطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید. مشاوره های حقوقی خانواده، صرفا توسط وکیل پایه یک دادگستری، و به صورت حضوری انجام می‌ شود. جهت مشاوره تلفنی و یا انلاین حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در دعاوی خانواده، از طریق پرداخت آنلاین و رزرو وقت مشاوره و یا تماس با موسسه حقوقی مهر پارسیان، اقدام فرمایید.

گواهی عدم امکان سازش

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (14 امتیاز)

3 دیدگاه

  • شرایط مطالبه ارش البکاره چیه؟
    حتما باید دختر باکره باشه تا بتونه آرش البکاره بگیره؟
    من تو شعبه ۸ دادگاه کیفری یک تهران‌شکایت تجاوز به عنف کردم ولی رای به ارش البکاره ندادن

    • سلام و احترام

      زن در صورتی مستحق ارش البکاره است که زنا با اکراه و اجبار باشد.

      🔹شماره دادنامه قطعی :
      9109970223002349
      🔹تاریخ دادنامه قطعی :
      1391/12/20

      ✅رأی دادگاه بدوی

      در خصوص دعوی ح.د .فرزند م. به طرفیت ع.ق. فرزند الف. به خواسته ی الزام به پرداخت ارش به لحاظ از بین بردن و ازاله بکارت با جلب نظر پزشکی با احتساب هزینه دادرسی، نظر به اینکه خواهان حسب دادخواست تقدیمی با اعلام اینکه خوانده در اثر زنای به عنف و ایجاد رابطه موضوع پرونده کلاسه ی 90/79/102 صادره از شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران که محکومیت نامبرده صادر گردیده. دادگاه با ملاحظه اظهارات خواهان و دادنامه شماره 600197 صادره از شعبه موصوف که به دلیل عدم وجود قرائن علم آور برعنف و اجبار در پرونده استنادی و همچنین سایر قرائن موجود در پرونده مورد استناد خواهان  و اظهارات خوانده و لایحه ایشان به دلیل عدم احراز صحت ادعای خواهان با عدول از تصمیم قبلی دادگاه (ارجاع موضوع به کارشناس) با استناد به ماده 197 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر می نماید. رأی صادر حضوری ظرف بیست روز از تاریخ  ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد. 
      🔹رییس شعبه 181 دادگاه عمومی حقوقی تهران – خدایاری

      ✅رأی دادگاه تجدیدنظر استان

      در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ح.د. به طرفیت آقای ع.ق. نسبت به دادنامه شماره 129 مورخ 31/2/91 صادره از شعبه 181 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته مطالبه ارش البکاره صادر شده است، نظر به اینکه به موجب دادنامه قطعی شماره 197 مورخ 5/5/90 شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران تجاوز به عنف و اکراه ثابت نشده و تجدیدنظرخوانده از این اتهام تبرئه شده و در پرونده حاضر نیز دلیلی بر اجبار و اکراه اقامه نگردیده است و مطابق منابع معتبر فقهی و فتاوای مشهور اگر نسبت به زن اکراه و اجبار محقق نشود، استحقاق ارش و دیه نخواهد داشت؛ لذا بنا به مراتب مذکور و با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضی و مستندات رأی و استدلال دادگاه، دادنامه تجدیدنظرخواسته نتیجتاً مطابق قانون و دلائل موجود در پرونده صادر شده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد و با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی، تأیید می شود این رأی قطعی است 
      🔹رییس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران –  مستشار دادگاه /بیگدلی – آل حبیب

      در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی دادگاه کیفری یک با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.
      09120067662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *