چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال


با موضوع چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال همراهتان هستیم.

نقش اطفال در قوانین کیفری از دو جهت قابل بررسی و مطالعه است. یکی هنگامی که کودک مرتکب جرمی شده است. دیگری زمانی که جرمی علیه کودک انجام گرفته است. و بر همین مبنا این بحث به دو بخش تقسیم می گردد.

کودک بزهکار
کودک بزه دیده

در مورد برخی از جرایم دادگاه می تواند، در صورتی که مصلحت طفل اقتضاء کند، فقط او را تحویل سرپرست قانونی داده و از او برای تربیت و نگهداری طفل تعهد بگیرد.

مجازات کتک زدن همسر

به موجب تبصره‌ی 2 ماده (49) قانون مجازات اسلامی، هرگاه برای تربیت اطفال بزه‌کار، تنبیه بدنی آنان ضرورت پیداکند، تنبیه بایستی به میزان و مصلحت باشد. تعیین میزان و مصلحت،بر عهده دادگاه است و به هر حال ضربه باید به حدی ملایم باشد که اثری اعم از کبودی یا خون مردگی یا خون ریزی از خود باقی نگذارد.

جرمی که اتفاق می افتد بر دو نوع است؛یا متوجه نفس یا عضو کسی است که اصطلاحاً به آن جرایم جانی گویند و یا متوجه مال کسی است که اصطلاحاً به آن جرایم مالی گویند. در هر یک از این دو دسته جرایم، مسؤولیت جبران خسارت ناشی از جرم،متفاوت است.

مسئولیت جبران خسارت یا پرداخت دی جنایت طفل به عهده ولی اوست.

در جرایم جانی  اگر کودک نابالغی (اعم از ممیز یا غیر ممیز) مرتکب قتل و ضرب و جرح شود، عاقله وی می بایستی جبران خسارت کند.ماده (50) قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: چنانچه غیر بالغ مرتکب قتل و جرح و ضرب شود، عاقله ضامن است. همچنین تبصره‌ی ماده (306) قانون مجازات اسلامی،مقرر می‌دارد:
جنایت عمد و شبه عمد نابالغ و دیوانه به منزله‌ی خطای محض و بر عهده‌ی عاقله است.
دیه طبق تعریف ماده (294) قانون فوق‌الذکر، عبارت است از:«مالی که به سبب جنایت بر نفس یا عضو،به مجنی‌علیه یا به ولی یا اولیاء دم او داده می شود»

نحوه عملی بذل مهریه

عقاله کیست و چه وظایفی دارد؟

بنابراین اگر کودکی اعم از ممیز یا غیر ممیز به طور عمد یا غیر عمد کسی را بکشد یا مجروح و یا مضروب کند، می بایستی عاقله او دیه را بپردازد.

عاقله به تعریف ماده (307) قانون مجازات عمومی عبارت است از: بستگان ذکور نسبی پدر و مادری یا پدری به تربیت طبقات ارث،به طوری که همه‌ی کسانی که حین الفوت می توانند ارث ببرند،به صورت مساوی عهده دار پرداخت دیه خواهند بود.

بنابراین در موردی که کودکی مرتکب جرمی می شود که مستلزم پرداخت دیه باشد،

ضرب و جرح همسر

عاقله او به ترتیب تقدم عبارت اند:
از پدر، اجداد پدری، پسران برادر، عمو و پسران عمو.عاقله کودک مکلف به پرداخت دیه است

هر گاه کودک فاقد عاقله باشد و یا عاقله او به علت عدم استطاعت مالی نتواند دیه را ظرف مدت سه سال بپردازد، طبق ماده (312) قانون مجازات اسلامی، دیه از بیت المال پرداخت خواهد شد.

با توجه به سوالات مکرر شما مخاطبان گرامی سری به پرونده ای در دادگاه اطفال زدیم که دیدن مطالب آن خالی از لطف نیست.

جرایم مشهود کدامند؟

جرم به وقوع پیوسته در این پرونده جرمی مشهود می باشد که قانونگذار در ماده 45 قانون آیین دادرسی کیفری جدید مواردی را که جرم مشهود است مشخص کرده است. بنابراین مصادیق جرم مشهود بندهای الف و ب و ت از ماده مذکور به  قرار زیر است:

الف- در مرئی و منظر ضابطان دادگستری واقع شود یا مأموران یاد شده بلافاصله در محل وقوع جرم حضور یابند و یا آثار جرم را بلافاصله پس از وقوع مشاهده کنند.
ب – بزه دیده یا دو نفر یا بیشتر که ناظر وقوع جرم بوده اند، حین وقوع جرم یا بلافاصله پس از آن، شخص معینی را به عنوان مرتکب معرفی کنند.
ت – متهم بلافاصله پس از وقوع جرم، قصد فرار داشته یا در حال فرار باشد یا بلافاصله پس از وقوع جرم دستگیر شود.

دیه دندان چقدر است؟

با تجویز  ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری به شرح ذیل ضابطان دادگستری را مکلف به پذیرش شکایت شفاهی نموده است. ضابطان دادگستری موظفند شکایت کتبی یا شفاهی را همه‌وقت قبول نمایند. شکایت شفاهی در صورتمجلس قید و به امضای شاکی می‌رسد. و از این روی به درستی شکایت شفاهی از والدین مجنی علیه پذیرفته شده است.

نحوه طرح شکایت در کلانتری چگونه است؟

مشخص است که ضارب غیر بالغ در حالت خطرناک قرار داشته اما مقام قضایی صرفا به تحویل نامبرده به اولیا اکتفا کرده است که این می تواند ایجاد خطر نماید.

با توجه به ارسال مستقیم پرونده به دادگاه ، مقام قضایی عهده دار بررسی تحقیقی نیز می باشد اما در عبارات مندرج در رای دادگاه به اشتباه به جای اینکه حکم برائت درج شود نوشته شده است قرار منع تعقیب و این ایراد از محاکم پذیرفته نیست و بهتر است که رای اصلاح گردد.

اثر گذاری شورای حل اختلاف در برقراری صلح و سازش نمود خود را در جلسه دادگاه نشان داده است و به هر طریق صلح و سازش فی مابین طرفین ایجاد شده است.
و با توجه به اینکه هر دو طرف دعوی خردسال بوده اند بهتر بود قاضی دادگاه آن ها را با توجه به اختیارات قانونی مورد نصیحت و توصیه قرار می داد.

نکات مهم چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

وکیل کیفری اطفال و نوجوانان در تهران چگونه قابل جستجوست؟
شکایت از نوجوان در دادسرای اطفال به چه صورت است؟
نحوه دفاع از جرایم نوجوانان در دادگاه چگونه است؟

نمونه شکایت جرحی اطفال
شاکی:  آقای مجتبی
نام متهم: آقای فرزاد
موضوع پرونده: ضرب و جرح عمدی
شرح شکواییه چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

شرایط احصان در ازدواج موقت

نکات مهم درباره حضانت فرزند

پیرو گزارش تیم یگان عملیاتی، فردی مشکوک بر روی زمین خوابیده است
که چند فرد مذکر مراجعه کردند و اعلام داشتند فردی به هویت فرزاد فرزند ابراهیم 12 ساله اهل افغانستان ساکن
با چاقو ساعد دست راست آقای مجتبی فرزند رضا 13 ساله اهل مشهد و ساکن را مورد جراحت قرار داده
و سریعا از محل متواری گردیده
که با راهنمایی افراد مذکور آقای فرزاد متوقف
و به همراه مجتبی و مادرشان خانم شمس به مقر هدایت و رضا پدر مجتبی علیه ضارب شفاها اعلام شکایت نمود.

تحقیقات دادسرا چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

بعد از وصول گزارش مبنی بر چاقوکشی در خیابان امام ، مامورین مربوطه وارد عمل شدند و مانع فرار ضارب آقای فرزاد گردیدند و تحت الحفظ وی را به مقر کلانتری دلالت دادند.

دستور قاضی کشیک مبنی بر تحویل ضارب به پدر و مادرش به دلیل نرسیدن به سن بلوغ شرعیئارجاع مجتبی به پزشکی قانونی جهت تعیین میزان جراحت واردهئارجاع پرونده به شعبه 104 دادگاه کیفری دو در تاریخ30/1/99 و دستور قاضی محترم از مرجع انتظامی برای انجام تحقیقات محلی در باب موضوع پرونده.

ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف جهت انجام صلح و سازش

تشکیل جلسه در تاریخ 10/4/99 و حصول صلح و سازش بین طرفینئارجاع دوباره پرونده به شعبه 104 کیفری دو قرارجلب به دادرسی چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال پرونده از موارد ارسال مستقیم به دادگاه می باشد لذا قرار جلب به دادرسی صادر نشده است.

کیفر خواست چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

به دلیل ارسال مستقیم پرونده به دادگاه، کیفرخواست صادر نشده است.

وکیل خانواده در کانادا

جلسه دادرسی(اظهارات نمایده دادستان-متهم،شاکی (مدعی خصوصی)) و وکلای آنها
شاکی در خصوص چگونگی ضرب و جرح اظهار نمود:

من در حال عبور از خیابان امام بودم. داخل کوچه دیدم یک نفر(فرزاد) در حال زدن دوستم می باشد. دوستم اسمش میلاد محمدی است. من جلو رفتم که جدایشان کنم که فرزاد رحیمی مرا چسبید گفت: یک دقیقه بایست و رفت داخل باغی در آن نزدیکی بود از داخل جوی آب چاقو برداشت و به دستم زد. مامورین که رسیدند فرار کرد نمیدانم چاقو را کجا قایم کرد.

جرایم اشخاص کمتر از ۱۵ سال

پدر شاکی در خصوص داشتن شاهد این گونه بیان نمود که زمان درگیری من شاهد نبودم ولی دوستان پسرم که همسن او می باشند درگیری را دیده اند.
متهم نیز این گونه از خود دفاع نمود که من از قصد نزدم.
چاقو افتاد زمین من چاقو رو برداشتم. مجتبی جلو آمد دستش را جلو آورد و چاقو روی دستش کشیده شد. چاقو مال من نبوده مال دوست خود مجتبی به اسم میلاد است.

میلاد چاقو را به مجتبی داد و او حمله کرد سرچاقو به دست من کشیده شد من خواستم چاقو را بگیرم افتاد زمین و وقتی آن را برداشتم شاکی دستش را جلو آورد و چاقو به دست او کشیده شد من شاهد دارم(برادرم که حدود 9 سال دارد) که چاقو مال من نبوده است.

حکم دادگاه چاقو کشی و ضرب و جرح اطفال

در خصوص شکایت آقای رضا به ولایت از فرزندش مجتبی علیه آقای فرزاد فرزند ابراهیم متولد 1/1/86 دایر بر ایراد جرح عمدی با چاقو صرف نظر از این که شاکی رضایت بی قید و شرط خود را اعلام نموده،  نظر به عدم کفایت ادله بر وقوع بزه معنونه مستندا به ماده 265 از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 قرار منع تعقیب صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (30 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *