شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو


شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو موضوع بحث است.

بی معطلی می رویم سر اصل مطلب تا بگوییم سوء استفاده جنسی چیست و چگونه می توان از فرد خاطی شکایت نمود.

قضیه زیر حکایتی است که دختر دانشجویی آن را برای مشاور حقوقی تعریف کرده است که پاسخ مناسبی توسط وکیل به این اتفاق داده شده است با ما همراه باشید.

ماجرایی که برای دانشجوی دختر اتفاق افتاد

رفته بودم پیش استادم برای کارهای پایان‌نامه. استاد هم تو اون شرایط که کلی کار داشتیم وقت گیر آورده بود برای سوال‌های عجیب. گیر داده بود که چرا ازدواج نمی‌کنی؟

منم حس خوبی نداشتم از این سوال‌ها. پیش خودم می‌گفتم درسته از روی خیرخواهی می‌گه ولی آخه این حرفا چه ربطی به پروژه من داره؟

یهو گفت ساعت سه شده من باید برم جلسه  فردا زنگ بزن تا دوباره وقت بدم بهت. فردا صبحش زنگ زدم گفت امروز کلا شرکتم و نمیام دانشگاه ساعت هفت بیا شرکتم.

راه شرکت خیلی دور بود از خوابگاه. سخت بود که برم تا اون سر شهر اون هم ساعت هفت. ترجیح می‌دادم مثل همیشه تو دانشگاه استاد رو ببینیم ولی کی جرئت داشت رو حرفش حرف بزنه؟

شرح ماجرای واقعی سوء استفاده جنسی از دانشجو

ساعت هفت رفتم شرکتش. خیلی تعجب کردم که هیچ‌کس اونجا نبود اما اصلا به ذهنم نمی‌رسید که از اون وضعیت باید احساس ناامنی کنم. چون بالاخره تو دفتر استادم بودم. شروع کردیم به صحبت. بعد از اینکه کارمون تموم شد استاد گفت «خب حالا چطور  برمی‌گردی راهت دوره من می‌رسونمت.» من که خجالت می‌کشیدم گفتم: « مزاحمتون نمی شم با آژانس می‌رم» همینجور که داشت اصرار می‌کرد اومد و نزدیکم وایساد. یهو در کمال بهت و حیرت من دستم رو گرفت تو دستش. نفسم بند اومده بود انگار فلج شده بودم و لال. نه چیزی می‌تونستم بگم و نه می‌تونستم از جام تکون بخورم از ترس و تعجب. بهم گفت: چرا می‌ترسی؟ من که کاری ندارم باهات. من تنهام و خانواده‌م ایران نیستن. امشب رو می‌تونی پیش من بمونی.

ساقط شدن مهریه با فوت زن

شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر

نمی‌دونم اون چند دقیقه رو چطور توصیف کنم. می‌خواستم دستم رو از دستش در بیارم اما دستم رو محکم گرفته بود. با گریه گفتم: استاد تو رو خدا بذارید برم اما دستم رو محکم گرفته بود و می‌گفت: « من کاریت ندارم فقط دارم می‌گم امشب بیا پیش من که بشینیم با هم حرف بزنیم.» نمی‌دونستم چیکار کنم.
شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

سوال از وکیل آیا در قضیه فوق عمل استاد جرم بوده و قابل پیگیری است؟

پاسخ وکیل تخصصی پرونده امنیت اخلاقی تهران

عمل استاد در این اتفاق مصادق بارز سوء استفاده جنسی از دانشجو بوده است.

گرفتن دست دختر یا پسر نامحرم، بوسیدن و در آغوش گرفتن او از از نظر قانون، رابطه نامشروع محسوب می‌شود. و بدون شک قابل شکایت پیگیری است.

با توجه به ماده 637 قانون مجازات اسلامی، هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها رابطه نکاح نباشد، مرتکب عمل نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا شوند (مانند بوسیدن و همبستر شدن) به مجازات تا 99 ضربه شلاق محکوم می‌شوند. اگر یکی از طرفین به اکراه مرتکب این عمل شده، فقط اکراه شونده تعزیر می‌شود. و در قضیه فوق صرفا استاد قابل مجازات است و دانشجو امکان طرح شکایت را دارد.

چرا دانشگاه می تواند بستر آزار جنسی باشد؟

دانشگاه به عنوان بخشی از حوزه عمومی می‌تواند بستر بروز انواع آزار جنسی باشد. بالاخص که باتوجه به مناسبات قدرت حاکم بر روابط استاد و دانشجو، اقتدار آکادمیک استاد می‌تواند زمینه‌ساز بروز آزار جنسی شود. برخی از استادان مرد با سواستفاده از جایگاه و قدرت خود، از راه‌های گوناگونی چون پیشنهاد برقراری رابطه دوستی، پیشنهاد برقراری رابطه جنسی در ازای نمره، تلاش برای ملاقات دانشجو در فضاهای خصوصی، نزدیکی فیزیکی به دانشجو، شوخی‌های نامتعارف و آزاردهنده، نگاه‌های خیره و… دانشجویان زن را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

دادخواست اثبات زوجیت

بررسی حقوقی آزار جنسی زنان

زنان دانشجو که برای تن‌دادن به رابطه‌ای خارج از مناسبات معمول و متعارف استاد و دانشجو تحت فشار قرار می‌گیرند، اغلب در واکنش به این آزارها به دلیل شرم، ترس از سرزنش و حفظ آبرو، ترس از ابزارهای استاد از جمله نمره، بی‌اعتمادی به نهادهای قانونی به جای اعتراض، سکوت را برمی‌گزینند. باورها و ارزش‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ما منجر به مجرم‌انگاری آزاردیده و مقصر دانستن او می‌شود. به همین دلیل نیز اغلب بازماندگان آزار جنسی سکوت را ترجیح می‌دهند.

این امر اشتباه است و بهتر این است که در نزدیکترین زمان ممکن با وکیل متخصص مشاوره دریافت نمایند.
شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

لزوم شناخت و آموزش نسبت به قوانین جرایم جنسی

در کنار لزوم ایجاد سازوکارهایی برای طرح و پیگیری شکایات دانشجویان و مداخله نهادهای حقوقی و انضباطی و برخورد قاطع با استادان خاطی، آموزش گامی مهم و ضروری برای مقابله با این معضل اجتماعی است. این آموزش‌ها باید از دوران تحصیل کودکان در مدرسه آغاز شود. در ایران حتی در سطح دانشگاه‌ها نیز آموزشی درباره مصادیق آزار جنسی و تبعیض‌های جنسیتی وجود ندارد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره مصادیق آزار جنسی و تبعیض‌های جنسیتی در دانشگاه و هم‌چنین نحوه برخورد و کمک به شخص آسیب‌دیده با افزایش آگاهی دانشجویان می‌تواند به حل این معضل کمک کند.

پیشنهاد رابطه به دانشجو برای دادن نمره

باتوجه به مناسبات قدرت حاکم بر روابط استاد و دانشجو در دانشگاه، به عنوان بخشی از حوزه عمومی، اقتدار آکادمیک استاد می‌تواند زمینه‌ساز بروز آزار جنسی شود.

برخی از استادان مرد با سواستفاده از جایگاه و قدرت خود، از راه‌های گوناگونی چون پیشنهاد برقراری رابطه دوستی، پیشنهاد برقراری رابطه جنسی در ازای نمره، تلاش برای ملاقات دانشجو در فضاهای خصوصی، نزدیکی فیزیکی به دانشجو، شوخی‌های نامتعارف و آزاردهنده، نگاه‌های خیره و آزاردهنده و… دانشجویان دختر را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

جرم رابطه نامشروع

دختران دانشجویی که برای تن‌دادن به رابطه‌ای خارج از مناسبات معمول و متعارف استاد و دانشجو تحت فشار قرار می‌گیرند، اغلب در واکنش به این آزارها به دلیل شرم، ترس از سرزنش و حفظ آبرو، ترس از ابزارهای استاد از جمله نمره، بی‌اعتمادی به نهادهای قانونی به جای اعتراض، سکوت را برمی‌گزینند.

وکیل دادگاه تجاوز به عنف

در مواردی که دختران دانشجو به تصمیم به شکایت و پیگیری می‌گیرند، به دلیل عدم آگاهی حقوقی به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.

با توجه به نبود قوانین حمایتی از دانشجویان و سازوکارهای شفاف برای  طرح و رسیدگی به شکایات آنان و تخلفات استادان، بسیاری از این پیگیری‌ها بدون اقدام از طریق مراجع قضایی راه به جایی نمی‌برد. در معدود مواردی نیز که شکایت و پیگیری دانشجو منجر به صدور حکم و برخورد با استاد خاطی می‌شود، عدم تناسب میان جرم و مجازات موجب می‌شود این احکام فاقد اثر بازدارندگی و پیشگیری از وقوع مجدد جرایم مشابه باشند
شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

عمده‌ترین راهکارهایی که برای کاهش شدت آزار جنسی در دانشگاه‌ها می‌توان اشاره کرد:

1- تشکیل هیئت‌های طرح و بررسی شکایات در بدنه‌ مدیریتی دانشکده‌ها در هر دانشگاه با عضویت فعال دانشجویان، اساتید و نماینده‌ مدیریت در آن، جهت طرح و بررسی موارد گزارش شده.

2-تشکیل صندوق‌های شکایات و اعتراضات به صورت ناشناس و نصب آن در فضای عمومی دانشکده و دانشگاه‌ها برای دادن فرصت اعتراض به کسانی که از ترس آبروریزی و محرومیت‌های ناشی از آن ناگزیر به سکوت می‌شوند.

3- آشکارسازی نتایج رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات و تعرضات جنسی و انعکاس آن در دانشکده به صورت علنی جهت ایجاد فضای امن برای دانشجویان و ناامن سازی محیط برای متعرضان احتمالی در آینده.

قوانین دانشگاه در برخورد با جرایم جنسی
افزایش قدرت کمیته انضباطی

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه

قانون برخورد با جرایم جنسی در دانشگاه

در سال‌های گذشته و اساسا چه در رویه قضایی و چه در رویه اداری، اثبات برخی جرایم و تخلفات نظیر آزار و اذیت جنسی و شکایت از آن عملا جز از طریق ضبط صدا و مستندسازی مکالمات ممکن نبوده و نیست. راهکاری که با شیوه‌نامه‌ جدید  در دانشگاه ها عملا غیر ممکن است. به هر حال مراجع قضایی آماده پذیرش شکایات دانشجویان از مسایل اخلاقی اساتید هستندو

قتل مهدورالدم

نحوه برخورد با استاد متخلف جرایم جنسی

با استادی که فساد اخلاقی دارد باید محکم برخورد شود و مسئولان مربوطه از تنزل علمی تا اخراج برای او در نظر بگیرند. مسئولان نظارتی دانشگاه باید مراقبت کرده و سعی کنند که آبروی افراد حفظ شود اما کسی که مشکل اخلاقی دارد، بدون اغماض باید با او برخورد محکم کنند.

اگر استادی تخلفی غیر از مسایل اخلاقی دارد ابتدا باید به او تذکر دهیم،اساتید و اعضای هیئت علمی سرمایه‌های دانشگاه هستند، خوب است در ابتدای امر به کسی که دفعه اول دچار تخلف انضباطی شده تذکر داده شود و او را نسبت به عواقب کارش آگاه کنیم و در صورت در صورت تکرار تخلف توسط استاد، باید با او برخورد جدی صورت بگیرد.
شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

 نقدی بر اختیارات کمیته انضباطی دانشگاه

رسیدگی به جرایم عمومی دانشجویان (از قبیل تهدید، تطمیع، توهین، ضرب و جرح، جعل، سرقت، رشوه، اختلاس و قتل) که این دسته از جرایم از بحث برانگیزترین بخش‌های کار این کمیته‌هاست. حقوقدانان معتقدند که جرایم عمومی همچون جعل و سرقت و… باید در محکمه صالحه‌ای ثابت و پس از اثبات به آنها استناد شود که در کمیته همزمان اثبات و به آن استناد می‌شود.

رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری (مانند تقلب در امتحان، فرستادن شخص دیگری به جای خود در امتحان یا شرکت به جای دیگری در امتحان). هر عملی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی که موجب اخلا ل یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌های دانشگاه یا خوابگاه شود، در نهایت ایراد خسارت به اموال دانشگاه یا بیت المال.

مجازات دستفروشی

تخلفات سیاسی مانند دادن اطلاعات خلاف یا کتمان واقعیات عمده نسبت به خود یا گروهک‌های محارب یا مفسد یا افراد وابسته به آنها، عضویت در گروهک‌های محارب یا مفسد یا ملحد یا هواداری و انجام دادن هر عملی به نفع آنها، فعالیت و تبلیغ به نفع گروهک‌ها و مکاتب الحادی، توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی ضد نظام جمهوری اسلامی (مانند شعارنویسی، پخش اعلامیه و…) ایجاد بلوا وآشوب در محیط دانشگاه.

تخلفات اخلاقی، استعمال مواد مخدر یا مداخله در خرید و فروش و توزیع اینگونه مواد، استفاده از نوارهای ویدیویی یا صوتی یا لوح‌های رایانه‌ای مستهجن یا مداخله در خرید و فروش، تکثیر و توزیع اینگونه وسایل، عدم رعایت پوشش اسلامی یا استفاده از پوشش یا آرایش مبتذل، استفاده یا توزیع یا تکثیر کتب، مجلات، عکس‌های مستهجن یا آلات لهو و لعب، عدم رعایت شئون دانشجویی، داشتن رابطه نامشروع، تشکیل یا شرکت در جلسات نامشروع و انجام عمل منافی عفت.

شکایت از خواننده پاپ

جدای از اینکه تک تک این بندها تفسیرپذیر هستند. (لباس کاملا مناسب، رنگ زننده یا کفش ساده، مصادیق‌شان اصلا مشخص نیست) مشخصا جزو آیین‌نامه نیستند و امکان دارد در دانشگاه دیگری اصلا اعمال نشود.

معرفی دفتر وکیل برای شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (16 امتیاز)

1 دیدگاه

  • شکایت کنه که چی بشه اخرشم استاده تو نمره دهی هم زهرشو میریزه هم اگر ثابت نشه که امکان اثباتشم نگیم محاله خیلی سخته ، استاد بر میگرده ادعای حیثیت میکنه خود قربانی محکوم میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *