نفقه عقد نکاح چیست شامل چه چیزهایی می شود


 

امروز با پاسخ به این پرسش که نفقه عقد نکاح چیست شامل چه چیزهایی می شود با شما همراه هستیم.

وفق  ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دایم نفقه زن بر عهده شوهر است.

طبق ماده ۱۱۱۳ همان قانون در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد مگر این که در ضمن عقد شرط شده باشد یا بنای طرفین در هنگام عقد این بوده که شوهر حقوق زوجه را بپردازد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد.

موارد ذکر شده در این ماده مطلق  نیست و  برای مثال ذکر شده است. قاعده کلی این است که حقوق زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زن است.

از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

نکات مهم نفقه  عقد نکاح چیست و چه چیزهایی شامل آن می شود

ازدواج با چه زنانی معافيت سربازی در پی دارد؟

نفقه چیست؟

آیا می‌توان شرط ضمن عقد کرد که به زن نفقه تعلق نگیرد؟

آیا امکان دارد در عقد نکاح دایم شرط شود که به زن نفقه تعلق نگیرد؟

در این خصوص بین فقها و حقوقدانان اختلاف نظر است اما رویه قضایی تمایل بدین دارد که  نفقه مقتضای ذات عقد نکاح دایم نباشد که نتوان خلاف آن شرط کرد به اصطلاح حقوقی نفقه مقتضای اطلاق عقد نکاح دایم به شمار می‌رود و بدیهی است که زوجین می‌توانند در ضمن عقد در این خصوص با تراضی و توافق تصمیم گیری کنند.

آیا به زنی که کار می‌کند نفقه تعلق می‌گیرد؟

دراستحقاق حقوق زوجه تمکن مرد شرط نیست به عبارت دیگر چنین نیست که مرد در صورت توانایی مالی بایستی حق همسر خود را  پرداخت کند و مرد فقیر نیز ملزم به پرداخت حقوق زوجه است حتی اگر زن تمکن داشته و یا شاغل باشد باز هم پرداخت حقوق زوجه بر عهده زوج می باشد.

در این که آیا هزینه تحصیل زوجه جزء حقوق زوجه محسوب می شود یا خیر قانون در این زمینه ساکت است ولی نظر فقها و مراجع بر این است که هزینه تحصیل از شمول نفقه واجب مرد خارج است.

هزینه های درمان بیماری زوجه که جزء نفقه است تا چه میزان بر عهده مرد است؟

آنچه از رویه بنظر متبادر می‌شود این است که  هزینه‌های درمان زوجه که در قانون از موارد نفقه شمرده شده است شامل هزینه های درمان متعارف می باشد و اگر زوجه دچار بیماری صعب العلاج یا خاصی شده باشد که هزینه های گزاف داشته باشد وجوبی برای پرداخت آن ها برای شوهر نیست.

وکیل مطالبه نفقه از پدر

در این موارد قاضی رسیدگی کننده پرونده نفقه با توجه با قانون، شرع و اوضاع و احوال زوجین و وضعیت مالی آن ها تصمیم متقضی را اتخاذ خواهد کرد.

رابطه تمکین و نفقه چیست؟

بر طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع شروع از ادای وظایف امتناع کند در واقع تمکین نکند مستحق حق خود نخواهد بود.

نفقه  دوران عقد چیست و چگونه است؟

اگر زوجین بعد از عقد نکاح دیم بر سر موعد مراسم عروسی و زندگی مشترک توافق کرده باشند رویه قضایی بر این متمایل است که در این دوران تا زمان موعد شروع زندگی مشترک به زوجه نفقه تعلق نمی گیرد.

اما اگر زوج، زوجه را بلاتکلیف رها کند و اقدامی برای شروع زندگی پس از آن تاریخ نکند زوجه می تواند مطالبه نفقه کند.

حق حبس چیست؟

اگر بین زوجین نزدیکی و عمل زناشویی واقع نشده باشد زوجه دارای حق حبس است بدین معنی که بر طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زوجه تا تمام مهر به او داده نشده است. و لو این که مهریه توسط دادگاه تقسیط گردد – می تواند از تمکین و ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع اسقاط حق نفقه نمی کند.

 برای مطالبه نفقه باید از کجا شروع کنیم؟

برای دانستن کامل حقوق خود و درصد موفقیت در پرونده با ما تماس بگیرید اما حقوق زوجه یک وجه حقوقی دارد که می توان با توجه به مقدار نفقه ای که درخواست می شود دادخواست حقوق زوجه را تقدیم شورای حل اختلاف یا دادگاه کرد اگر میزان حقوق زوجه و یا تقدیم آن در اصطلاح حقوقی کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق دادگته خانواده قابل پیگیری است اما جهت دریافت اطلاعات دقیق تر با موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل نمایید.

سلب حضانت از پدر

وکیل تضمینی نفقه جنوب تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری در تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

6 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    من خودم کارمند بانک هستم و الان ۱ سال ازدواج کردم همسرم به من هیچ پولی نمیدن و میگن خودت کارمندی و میتونی خرجت بدی فقط خرج کرایه خونه رو میدن و حتی برای خورد خوراک گاهی خودم خرج میکنم و میگن تو بهت نفقه تعلق نمیگیره آیا این مورد درست ؟

    • باسلام وقت بخیر.
      نفقه اولاد بر عهده پدر می‌باشد، که بعد از فوت پدر یا عدم قدرت پدر به انفاق، بر عهده اجداد پدری او می‌باشد. مطابق ماده 1199قانون مدنی، در صورت فوت پدر و نبودن اجداد پدری ویا عدم قدرت آن‌ها، نفقه بر عهده مادر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *