وضعیت حقوقی ترنس ها در ایران


 

امروز با موضوع وضعیت حقوقی ترنس ها در ایران با شما هستیم.

تغییر جنسیت از جمله موضوعاتی ‌است که برای بسیاری از مردم ابهاماتی را بوجود آورده و تبدیل به یک معضل اجتماعی و حقوقی برای کشورمان شده‌است.

مشاورین حقوق خانواده دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، به سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

اختلال هویت جنسی یاترنس سکشوال نوعی اختلال روانی است که در افراد  چه زن چه مرد رخ می‌دهد و دلایل مختلف ژنتیکی، روانی و اجتماعی باعث آن می‌شود.

اختلال هویت جنسی، یکسان سازی مداوم با خصایص جنس مقابل و نارضایتی از جنسیت خود می‌باشد.

نکات مهم در موضوع وضعیت حقوقی ترنس ها در ایران

  • تراجنس ها چه کسانی هستند؟
  • آیا در ایران حقوقی برای ترنس ها در نظر گرفته شده است؟
  • آیا مسئولیت کیفری در صورت ارتکاب بزه توسط ترنس ها بر عهده آنها است؟

تراجنسی به اشخاصی اطلاق می‌شودکه تمایلات آن‌ها با نقش جنسیتی عادی آن‌ها به طور معمول متفاوت است.

تراجنسی یک اصطلاح جمعی است که شامل طیف گسترده‌ای از هویت‌ها و تجربه‌ها شامل زن به مرد ترانس سکشوال، مرد به زن ترانس سکشوال، زنانه پوش‌ها و.. را در برمی‌گیرد.

تراجنس ها در خانه و اجتماع با آزار و اذیت‌های شدیدی مواجه هستند، اما با این وجود، از حمایت قانونی برخوردار نیستند.

نحوه وصول مهریه عندالاستطاعه

متاسفانه در قوانین ما از مبتلایان به این اختلال و وضعیت حقوقی آنها قبل وپس از تغییر جنسیت سخنی به میان نیامده و مسائل حقوقی مانند وضعیت ازدواج سابق بر تغییر جنسیت، سهم‌الارث و… مربوط به این افراد نامشخص است.

و فقط در قانون حمایت از خانواده مصوب  سال 1391دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست صدور مجوز برای تغییر جنسیت، دادگاه خانواده می‌باشد.
در یک نظریه مشورتی انجام امور ذیل را برای تغییر جنسیت لازم دانسته:
* جواز تغییر جنسیت و غیر ترافعی بودن درخواست مربوط به آن
* لزوم اخذ مجوز لازم برای انجام این عمل از دادگاه خانواده
*اخذ نظریه پزشکی قانونی و بررسی اوضاع و احوال پس از تحقیق از شخص متقاضی توسط دادگاه
* غیر مالی و قابل تجدید نظر بودن رای صادره
* قابلیت تعقیب کیفری فرد بعد از تغییر جنسیت به خاطر انجام عملی که از مصادیق مجرمانه ماده 638 قانون مجازات اسلامی.

در فرض بزهکاری این اشخاص نیز وضعیت بسیار مبهم است. افراد ترنس سکشوال تا قبل از انجام عمل جراحی با ظاهر فعلی‌شان حاضر می‌شوند لذا در صورت ارتکاب جرم تا تعیین تکلیف پرونده اگر در بازداشت به سر برند، در بازداشت گاهی نگهداری می‌شوند که با جنسیت حقیقی آن‌ها منافات دارد.

دیدگاه‌های تبعیض آمیز ممکن است بر تصمیمات مرتبط با نگهداری پیش از محاکمه و مجازات‌های حبس تأثیر بگذارد.

.طبق اصل 37 قانون اساسی، اصل بر برایت است و هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

از حیث مسولیت کیفری در خصوص افراد ترانس سکشوال

موانع عدم مسولیت کیفری در ماده 146 قانون مجازات اسلامی‌ مصوب 1392 تصریح گردیده از جمله:

وکیل آنلاین خانواده خیابان فرشته

صغر، جنون، اکراه، اضطرار، عدم اراده ومستی می‌باشد.

با توجه به این که قانونگذار موانع مسولیت کیفری را در این ماده قانونی مشخص کرده و ذکری از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی نکرده است بنابراین ابتلا به اختلال هویت جنسی از عوامل مانع مسولیت کیفری محسوب نمی‌شود و این اشخاص در صورت جمیع شرایطی که برای تحقق جرم اعم از عناصر مادّی، معنوی و قانونی لازم است، دارای مسولیت کیفری می‌باشند.

نکته مهمی که در خصوص این افراد مطرح می‌باشد، انجام عمل تغییر جنسیت از منظر قانونی است که آیا این عمل اصولاً مجاز است یا این که جرم محسوب می‌شود؟

از آن جا که اصل بر برایت است و در قانون انجام عمل جراحی تغییر جنسیت جرم انگاری نشده، بنابراین عمل تغییر جنسیت افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی جرم نبوده و بالطبع، مجازاتی نخواهد داشت.

مشاور حقوقی تغییر جنسیت در ایران

 مشاورین حقوقی موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با توجه به اهمیت بالای موضوعات حقوق خانواده و لزوم برخورداری همه آحاد جامعه از وکیل خانواده، با تشکیل دپارتمان تخصصی حقوق خانواده و وکیل خانواده، سعی در تبیین و توضیح مسائل مرتبط با خانواده دارد.

موضوع تغییر جنسیت برای اولین بار، در قانون حمایت خانواده مصوب 1391 در قوانین خانواده ایران گنجانده شده است و از طریق فتاوی معتبر رسیدگی می‌شود.

دعوای اجازه تغییر جنسیت، در دادگاه خانواده مطرح می‌شود و امکان انتخاب وکیل پایه یک دادگستری، برای طرح موضوع اجازه تغییر جنسیت وجود دارد. با توجه به حقوقی بودن ماهیت تغییر جنسیت و آثار و عواقب حقوقی موضوع تغییر جنسیت، بهترین گزینه، اخذ مشاوره حقوقی از وکیل خانواده و متخصص در دعاوی خانواده می‌باشد. امکان تعیین وقت مشاوره به صورت آنلاین نیز از طریق وبسایت موسسه وجود دارد.

اجبار به ازدواج

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *