قوانین طلاق در استرالیا


 

امروز با بررسی قوانین طلاق در استرالیا و وکیل ایرانی جهت ثبت طلاق در ایران با شما هستیم.

نحوه درخواست طلاق در استرالیا به چه شکل است؟

پس از اصلاحات قانونی در سال 1975میلادی، طلاق بدون ارائه دلیل محکمه‌پسند، به عنوان شیوه مرسوم طلاق در استرالیا پذیرفته شد؛

به این معنی که افراد برای ارائه درخواست طلاق نیاز به ارائه هیچ دلیل و بهانه‌ای برای انجام این کار ندارند و تنها دادگاه باید قانع شود که زندگی مشترک دو نفر به شکل برگشت‌ناپذیری، غیرممکن شده است.(بر خلاف رویه‌ای که در ایران نسبت خانم ها وجود دارد)

اما چنانچه درخواست طلاق در کمتر از دو سال پس از تاریخ ازدواج به دادگاه ارائه شود، زوجین موظف هستند که نزد مشاور خانواده بروند تا درباره راه‌های ممکن برای آشتی و حل مشکلات، مورد مشاوره قرار گیرند.

در صورتی‌که زن و مرد نخواهند از این مشاوره استفاده کنند، باید به دادگاه بروند و موافقت آن را با طلاق‌شان کسب کنند. برای این کار نیز درخواست‌کننده‌ها باید اظهارنامه همراه با سوگند، به دادگاه ارائه دهند.

قواعد صلاحیت محاکم در صدور احکام طلاق چه می گوید؟

منظور از صلاحیت محاکم این است که چه دادگاهی براساس قانون می‌تواند به این دعوا رسیدگی نماید.

خواننده گرامی در ابتدا می بایست  این را بداند که قوانین برون‌مرزی (بین‌المللی)  روابط اتباع کشور را در خارج کشور تنظیم می‌کنند و اشخاص در هر کشوری زندگی کنند مطیع قوانین کشور خود هستند.

بر این اساس اتباع ایرانی که در استرالیا به سر می‌برند به دلیل اینکه به محاکم داخلی دسترسی ندارند ممکن است در حل و فصل دعاوی خانوادگی احتمالی دچار مشکلاتی ‌شوند.

این در حالی است که براساس قوانین کشور ما این افراد تابع قوانین ایران هستند.

به عبارتی طبق ماده 6 قانون مدنی «قوانین مربوط به احوال شخصیه (اوصاف مربوط به شخصیت و هویت هرکس) مانند نکاح (ازدواج) و طلاق و اهلیت (توانایی انجام برخی امور) اشخاص و ارث» در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم خارج باشند، اجرا خواهد شد.

بر اساس قانون حمایت خانواده ایران، صلاحیت محاکم و نحوه رسیدگی به دعاوی خانوادگی ایرانیان مقیم خارج از کشور با توجه به شرایط و محل اقامت زوجین (زن و مرد)، متفاوت است.

در خصوص طلاق در استرالیا با حالات ذیل مواجه هستیم

وقتی یکی از زوجین مقیم خارج است

گاهی پیش می‌آید که یکی از زوجین خارج از کشور به سر می‌برد، سوال پیش می‌آید چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعوای این دو را دارد، دادگاه ایران یا دادگاه استرالیا.

باید بدانید که در مورد مرجع مورد مراجعه ایرانیان خارج از کشور برای طلاق مواد قانونی زیادی وجود دارد. مثلاً ماده 14 قانون حمایت از خانواده بیان کرده است که هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است.

حال در نظر بگیرید زوجین مقیم خارج از کشور هستند اما یکی از آنان به طور موقت در ایران سکونت دارد

در اینجا دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زن برای رسیدگی صالح است.

گاهی نیز پیش می‌آید که هیچ یک از زوجین در ایران سکونت ندارد

در این زمان نیز دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی به دعوای آنان را دارد، مگر آنکه زوجین برای اقامه دعوا در محل دیگر توافق کنند.

البته برابر قوانین کشور ما دادگاه‌های داخلی باید صلاحیت آن دادگاه را احراز کنند.

این مورد در ماده 15 قانون حمایت از خانواده پیش بینی شده است و برابر آن قانون اجازه داده است که ایرانیان مقیم خارج از کشور، امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند.

احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجرا نمی‌شود مگر آنکه دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی (تاییدی) صادر کند.

در مورد این نوع طلاق‌ها ماده 6 قانون مدنی نیز باید در نظر گرفته شود. بر اساس این ماده، قوانین مربوط به احوال شخصیه، از قبیل نکاح (ازدواج) و طلاق و اهلیت (توانایی انجام امور) اشخاص و ارث، در مورد تمامی‌اتباع ایران، حتی اگر مقیم خارج باشند، قابلیت اجرا دارند.

در استرالیا چند نوع طلاق وجود دارد و چه مدارک و دلایلی نیاز دارد؟

در این کشور دو نوع درخواست طلاق وجود دارد:

1- درخواست طلاق یک‌طرفه (تفاوتی ندارد از ناحیه مرد باشد یا زن)

2-  درخواست طلاق مشترک یا توافقی.

مدارک لازم جهت طلاق در استرالیا 

پیش از ارایه مطلب نگارنده به هموطنان گرامی توصیه می‌نماید طلاق را به عنوان آخرین راه قرار دهند و پیش از اقدام به آثار و تبعات معنوی و روحی طلاق آن هم در خارج از خاک میهن خوب فکر کنند، و اگر چنانچه راهی نیافتید همانند رویه‌ای که در ایران جاری است طلاق توافقی را به جهت سهولت هرچه بیشتر پیشنهاد می نماییم :

واقعه طلاق ایرانی هایی که ازدواجشان در شناسنامه آنها درج شده است، بنا به درخواست آنان و با ارائه مدارک ذیل ثبت می گردد:

  1. تکمیل فرم درخواست ثبت رسمی طلاق
  2. ارایه اصل شناسنامه زوجین
  3. یک نسخه فتوکپی از گذرنامه ایرانی و کارت شناسائی ملی ( در صورت نداشتن کارت شناسائی ملی به قسمت کارت ملی مراجعه شود.)
  4. ارائه اصل و دو نسخه کپی طلاق‌نامه شرعی صادره از مراکز و موسسات اسلامی مورد تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا (برای مشاهده اسامی به پایین این صفحه مراجعه شود.)
  5. ارائه اصل طلاقنامه محلی صادره از سوی دادگاه که به تأیید وزارت امور خارجه استرالیا رسیده باشد.
  6. تصویر مدرک اقامتی (VISA GRANT NOTICE) یا تصویر ویزای اقامت دائم استرالیا یا تصویر مدرک شهروندی استرالیا یا تصویر صفحه اول گذرنامه استرالیایی
  7. ارائه اصل و دو نسخه کپی سند ازدواج 
  8. مانی اوردر (Money Order) در وجه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا به مبلغ 69 دلار استرالیا+42 دلار جهت وکالتنامه
  9. دو  عدد پاکت پستی معتبر ( ترجیحاً پلاتینیوم اکسپرس باشد)  ذکر آدرس دقیق جهت برگشت مدارک لازم است یک پاکت به نام و آدرس مرد و پاکت دیگر به نام و آدرس زن تکمیل شود.

ثبت طلاق شرعی موکول به سپری شدن سه ماه و ده روز (عده شرعیه یا مدتی که پس از طلاق امکان بازگشت وجود دارد و نمی‌توان ازدواج مجدد داشت) از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع (بازگشت) می باشد.

درموارد زیر پس از گواهی محل طلاق، موضوع از طریق دادگاه‌های ایران (حضوری و یا با دادن وکالت) حل و فصل خواهد شد:

الف-  طرفین در مورد ثبت طلاق رسمی در نمایندگی به توافق نرسیده و یا فاقد مدارک ضروری جهت ثبت رسمی طلاق باشند.

ب – یکی از طرفین حاضر به ثبت رسمی طلاق نبوده، لذا بر اساس مقررات جاری در این خصوص نمایندگی جمهوری اسلامی ایران قادر به ثبت واقعه طلاق نمی باشد.

ج- حضور زن و مرد برای امضاء اسناد و دفاتر در محل سفارت الزامی است.

بنابراین ابتدا مدارک فوق را به سفارت پست کرده و پس از انجام مراحل اداری و ثبت طلاق ، ضمن تماس با زوجین نسبت به تعیین وقت جهت امضای اسناد و دفاتر ثبت طلاق اقدام خواهد شد.

درصورتی که امکان سفر به کانبرا را ندارید می توانید با  تکمیل وکالتنامه  طلاق ( فرم وکالتنامه زن برای طلاق – فرم وکالتنامه مرد برای طلاق)  و تایید امضاء توسط NOTARY PUBLIC انجام امور طلاق را به صورت وکالتی به سفارت واگذار نمایید.

( لطفا فرم وکالتنامه را خوانا و بدون خط خوردگی کامل نمایید ، مشخصات وکیل را خالی گذاشته و آنها را همراه سایر مدارک  ارسال نمایید)

آدرس پستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا:

EMBASSY OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

P.O. Box 705, Mawson ACT 2607

جهت دریافت پیامک در زمان دریافت مدارک توسط سفارت و در زمان خروج مدارک از سفارت، لطفاً روی پاکت شماره تلفن همراه خود را نوشته و عنوان (ثبت طلاق) را بنویسید.

با اطلاع از برنامه سفر ماهانه کنسولی به شهرهای استرالیا و مراجعه به محل اعلام شده در زمان مقرر می توانید نسبت به انجام امور کنسولی خود اقدام نمائید.

مراکز و موسسات اسلامی مورد تأیید سفارت ایران جهت اخذ طلاقنامه قانونی در استرالیا

1- Name of the Islamic Centre:  Al-Zahra Mosque

Postal Address:  1 Wollongong Rd, Arncliffe NSW 2205

Telephone: 0416 008 667

Authorized person: Zaid  Alsalami

Occupation: Religious Scholar

Website: https://www.sheikh-alsalami.org.au/2017/10/23/divorce-service-farsi/

Email Address: enquiries@sheikh-alsalami.org.au

2- Name of the Islamic Centre:   Al Javad Islamic Society INC in Melbourne

Opening hours: Every day 9:00 am to 8:00 pm

Postal Address: 51 Vantage Blvd Craigieburn Vic 3064

Telephone : 0404 04 804– 0434 279 109

Authorized person: Sayed Sharaf Alawi Mosawi

Occupation: Religious Scholar

Email:  beladey@gmail.com

وکیل خانواده ایرانی های خارج از کشور

برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری جهت ثبت طلاق ایرانی های مقیم استرالیا، اجرای حکم دادگاه خانواده استرالیا در ایران، وکیل طلاق در استرالیا، عضو گروه وکلای مهرپارسیان، با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان و دکتر محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

5/5 - (23 امتیاز)
ظاهر شدن با لباس نامناسب در مشاعات ساختمان چه عواقبی خواهد داشت؟

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *