شرایط طلاق از طرف شوهر


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع شرایط طلاق از طرف شوهر پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شرایط طلاق از طرف شوهر

بر اساس قانون مدنی، فقه شیعه و قانون حمایت خانواده، اختیار طلاق از طرف مرد به رسمیت شناخته شده است. اما بر خلاف ظاهر ماده قانونی درباره جواز طلاق از سوی شوهر، قیود و شرایط بسیاری جهت تحقق شرایط طلاق از طرف شوهر لازم است. تعیین تکلیف درباره حقوق مالی زوجه، تکلیف حضانت فرزندان، گرفتن رای طلاق از دادگاه خانواده به صورت قطعی، ثبت رسمی طلاق در دفاتر طلاق و بسیاری موارد در شمار شرایط طلاق از سوی شوهر قرار دارند.

در صحبت مختصری با محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و سرپرست گروه وکلای مهر، نظر ایشان را درباره شرایط طلاق از طرف شوهر در دادگاه خانواده و رویه عملی اجرای حکم طلاق از طرف شوهر را جویا شدیم که در ادامه به صورت مختصر در وب سایت رسمی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان؛ منتشر خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط طلاق از طرف شوهر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط مهم تقاضای طلاق توسط شوهر

دائمی بودن عقد ازدواج

انحلال عقد ازدواج و یا فروپاشی یک زندگی از لحاظ حقوقی، فقط در عقد ازدواجی قابل تصور است که به صورت دائمی منعقد شده باشد. بنابراین، اگر عقد ازدواج تشکیل شده میان زن و شوهر، صیغه موقت باشد، نمیتوان برای پایان دادن به آن اقدام به تقدیم دادخواست طلاق نمود. بلکه راه دیگری دارد که در مبحث انحلال ازدواج موقت توضیح داده شد. البته این شرط در تمامی مواردی که پای طلاق در میان باشد، باید وجود داشته باشد.

پرداخت نفقه طبق حقوق خانواده‌ آلمان

وجود صفات عقل، بلوغ، اختیار و اراده و قصد طلاق از سوی مرد

آگاهی کامل مرد به اینکه قصد و اراده طلاق دادن همسر را نموده به همراه عاقل و بالغ بودن از دیگر شرایط است که برای صحت تحقق طلاق از سوی مرد لازم است. اگر مرد به اجبار یا اکراه راضی به طلاق دادن همسرش شود این طلاق نافذ نیست. طلاق در حین مستی یا جنون نیز از مواردی است که با توجه به نبودن قصد و اختیار و نداشتن اهلیت قانونی از درجه اعتبار ساقط است.

دارا بودن شرایط طلاق از سوی زن

برای این‌که مرد بتواند همسر خود را طلاق دهد باید وضعیت زن را هنگام طلاق مورد توجه قرار دهد. به این معنا که زن در زمان طلاق، نباید در دوران عادت زنانگی و یا در حال نفاس باشد اما اگر زن باردار باشد یا طلاق قبل از نزدیکی واقع شود یا در برخی موارد دیگر، نیاز به رعایت این شرط نیست. عده طلاق زن باردار تا زمان به دنیا آمدن فرزند می‌ باشد.

مراجعه به دادگاه خانواده و تشکیل پرونده طلاق از طرف مرد

در دادخواست طلاق از طرف شوهر، ضروری است که تکلیف امور مالی زن مشخص شود و تعهدات شوهر در موضوعاتی چون استرداد جهیزیه، پرداخت اجرت المثل، نحوه پرداخت مهریه، حضانت فرزندان، نحوه ملاقات فرزندان، و همچنین در صورت پرداخت مهریه قبل از تقدیم دادخواست ارائه گواهی پرداخت مهریه و کلیه امور مالی تعیین تکلیف شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط طلاق از طرف شوهر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ارجاع طلاق و اختلاف به داوری جهت صلح و سازش

در مواردی که درخواست طلاق از سوی شوهر تقدیم دادگاه خانواده می‌ شود، پس از اینکه شوهر دادخواست طلاق را تنظیم نموده و از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، آن را به دادگاه تحویل می‌ دهد، قاضی موظف است قبل از اتخاذ تصمیم در ماهیت دعوای طلاق از طرف مرد، طرفین را به داوری ارجاع دهد تا از این طریق شرایط را برای برقراری صلح و سازش میان آن ها برقرار کند. البته در مواردی که طلاق به صورت توافقی واقع می‌ شود، ضرورتی برای ارجاع به داوری وجود ندارد و صرفا ارجاع به مرکز مشاوره الزامی می‌ باشد.

طلاق دادن به علت مشکل روانی همسر

دریافت گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق

در صورتی که مرد درخواست طلاق دهد و تشکیل جلسات داوری هم نتواند اختلاف مابین را حل نماید، گواهی خاصی به نام گواهی عدم امکان سازش صادر می‌ شود. بر مبنای این گواهی، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. پس از قطعی شدن حکم دادگاه، باید طرفین به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و با ارائه‌ این گواهی طلاق را ثبت کنند. گواهی عدم امکان سازش فقط تا ۳ ماه پس از قطعیت حکم دادگاه اعتبار اجرایی دارد.

اجرای شرط تنصیف دارایی مرد در صورت امضاء کردن این شرط

یکی از شروط مندرج در عقدنامه ازدواج آن است که اگر درخواست طلاق از جانب شوهر باشد و همچنین این درخواست به دلیل تخلف زن از انجام وظایف همسری یا بدرفتاری و بداخلاقی او نباشد، مرد باید تا نصف اموال خود که در زمان ازدواج به دست آورده است، را به تشخیص دادگاه و به صورت رایگان (بلاعوض) به نام همسر خود منتقل کند. در غیر این‌ صورت مرد نمیتواند همسر خود را طلاق دهد.

حضور دو شاهد عادل هنگام اجرای صیغه طلاق

دادگاه کسی را طلاق نمی‌ دهد. بلکه صرفا مجوز طلاق گرفتن یا طلاق دادن را صادر می‌ کند. پس در همه موارد، زن و شوهر باید پس از صدور حکم دادگاه، به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه نموده و سردفتر طلاق در حضور دو شاهد عادل، صیغه طلاق را بین آن ها جاری نماید. در واقع زمانی میتوان گفت زن و شوهر از هم طلاق گرفته‌ اند که طلاق آن‌ ها در دفترخانه با تشریفات خاصی که دارد، ثبت شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط طلاق از طرف شوهر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

پرداخت مهریه از سوی مرد

طلاق گرفتن از مردی که دست بزن دارد

مرد در صورت تقاضای طلاق باید مهریه همسر خود را بپردازد. پرداخت مهریه به این نحو است که اگر طلاق پیش از نزدیکی باشد، مرد مکلف به پرداخت نصف مهریه تعیین شده می‌ باشد. و اگر پس از نزدیکی باشد، باید کل مهریه را پرداخت نماید. در این خصوص مطابق قانون حمایت خانواده اگر مهریه‌ زن تا 110 سکه باشد ابتدا اموال مرد برای پرداخت آن توقیف می‌ شود و اگر از این طریق قابل پرداخت نباشد، مرد حبس می‌ شود. این حبس تا زمانی ادامه خواهد داشت که یا همسر او رضایت دهد و یا اعسار مرد از پرداخت یک جای مهریه و تقسیط مهریه در دادگاه به اثبات برسد. در خصوص مهریه‌ بیش از ۱۱۰ سکه نیز معیار برای پرداخت صرفا توانایی مالی مرد است و اگر او این توانایی را نداشت، نمیتوان اموال او را توقیف نموده یا او را حبس کرد.

ارائه آزمایش عدم بارداری هنگام اجرای صیغه طلاق

برای ثبت طلاق در دفترخانه، زوجین (زن و مرد) باید گواهی ارائه دهند که وجود یا عدم وجود جنین را تائید کند. این شرط اختصاص به حالتی که تقاضای طلاق از جانب شوهر است، ندارد. در هر صورت در صورت یائسه نبودن زن، ارائه نتیجه آزمایشگاه مبنی بر عدم بارداری زن لازم است.

بهترین وکیل خانواده در تهران

گروه وکلای مهر تهران، در شرایطی بسیار متعادل با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و با هدف دستیابی به خدمات ارزان حقوقی برای همه اقشار جامعه ایران، اقدام به معرفی بهترین وکیل خانواده در تهران می نماید.

دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز

در صورتی که قصد دارید تا با تقدیم دادخواست طلاق از طرف مرد، دادخواست طلاق از طرف زن، مطالبه مهریه و سایر حقوق مالی زن، دادخواست حضانت فرزند و مطالبه نفقه فرزندان و یا هرگونه دادخواست در موضوعات خانواده به دادگاه خانواده مراجعه فرمایید، جهت مشاوره آنلاین با بهترین وکیل خانواده در تهران با گروه وکلای مهر تهران تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط طلاق از طرف شوهر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *