شرایط جدید طلاق توافقی

بهترین وکیل طلاق توافقی در این نوشتار به بررسی شرایط جدید طلاق توافقی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شرایط جدید طلاق توافقی

شرایط جدید طلاق توافقی که در قانون جدید حمایت از خانواده مصوب 1391 مجلس شورای اسلامی، فصل جدیدی در درخواست و اجرای طلاق توافقی گشوده است. با توجه به گسترش درخواست های طلاق توافقی در کشور در سال های اخیر و شرایط آسان انجام طلاق توافقی، و همچنین سوء استفاده بعضی از جریان ها و موسسه های حقوقی از انجام طلاق توافقی بدون حضور زن و شوهر، قانونگذار را بر آن داشت تا محدودیت هایی در جهت درخواست طلاق توافقی به تصویب برساند. از طرف دیگر، خانواده هایی که فرزند پسر آن ها در سن سربازی و مشمول قانون نظام وظیفه قرار می گرفت با سوء استفاده از قانون نظام وظیفه و ادعای کفالت مادر، پس از طلاق توافقی، درخواست معافیت کفالت می نمودند که این موضوع نیز با هوشیاری قانونگذار، با بن بست مواجه شد. بر اساس قانون جدید نظام وظیفه، فرزندی که با ادعای کفالت مادر درخواست معافیت از سربازی می نماید، لازم است؛ 1- طلاق والدین ترافعی باشد و درخواست طلاق از طرف پدر یا مادر تقدیم دادگاه شده باشد. 2- از زمان اجرای صیغه طلاق سه سال گذشته باشد و رجوع یا ازدواج دیگری برای مادر ثبت نشده باشد. به بهانه ارسال نامه شماره 550/9843/9000 مورخ 02/08/1396 مدیرکل خدمات الکترونیک قوه قضاییه، خطاب به مدیران دفاتر الکترونیک خدمات قضایی تهران، مبنی بر منع ثبت دادخواست طلاق توافقی قبل از اخذ گزارش مراکز مشاوره خانواده، گروه وکلای مهر، به همراهی دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره خانواده، اقدام به تهیه مطالب مرتبط با شرایط جدید طلاق توافقی و اجرای قانون حمایت خانواده، نموده که در ادامه به نظر عزیزان خواهد رسید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط جدید طلاق توافقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دادخواست طلاق توافقی

زمانی که طرفین و زوجین عقد نکاح، پس از مذاکره با یکدیگر به نتیجه می رسند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، یکی از آن ها در نقش خواهان و دیگری در نقش خوانده اقدام به تقدیم دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده محل سکونت خود می نمایند. درخواست صدور حکم طلاق توافقی، در تهران و مراکز استان ها به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم می‌ شود و با توجه به آدرس اعلامی به یکی از دادگاه‌ های خانواده تهران ارجاع می‌ شود. دادگاه خانواده بر اساس نوبت دریافت دادخواست طلاق توافقی پرونده را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع می نماید تا پس از وصول نظریه مرکز مشاوره خانواده، نسبت به تصمیم‌ گیری قضایی و  صدور حکم بر اساس توافقات طرفین اقدام نماید. هر چند ارجاع به مراکز مشاوره خانواده با موضوعی که هدف قانونگذار بوده در عمل متفاوت است و حتی بدون حضور زوجین هم مراکز مشاوره خانواده تنها با واریز حق مشاوره توسط وکیل اقدام به صدور نظریه کارشناسی می نمایند ولی با توجه به تکلیف قانونی در قانون جدید حمایت خانواده، چاره ای جز ارجاع به این مراکز توسط قاضی وجود ندارد.

تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران

نقش داوری در دادخواست طلاق توافقی

در قاون حمایت خانواده قبلی، ارجاع به داوری در پرونده‌ های طلاق توافقی الزامی بود و در قانون حمایت خانواده سال 1391 این الزام قانونی مبنی بر ارجاع به داوری، برداشته شد و به جای آن ارجاع به مراکز مشاوره ای که توسط قوه قضاییه تعیین می‌ شود، الزامی شد. بنابراین ارجاع به مراکز مشاوره به نوعی جایگزین شرط ارجاع به داوری گردید. در عمل مراکز مشاور خانواده، پس از دریافت وجه و حتی گاهی بدون تشکیل جلسه در فرم های چاپی  و از قبل تایپ شده، اقدام به درج توافقات طرفین می نمایند که قبلا خود زوجین یا وکلای آن ها تنظیم نموده اند.

شرایط جدید طلاق توافقی

با توجه به بخش نامه ای که در ابتدا نوشتار به آن اشاره شد، و با توجه به نحوه پذیرش دادخواست طلاق توافقی در تهران و شهرستان ها که متفاوت بود، در اجرای قاعده آمره قانون حمایت خانواده جدید، من بعد در تهران شرایط جدید طلاق توافقی فقط در نحوه طرح دعوا، ایجاد شده است. به این شرح که پس از مراجعه زوجین یا وکیل آن ها جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ابتدا مشخصات طرفین درج شده و پس از صدور کد رهگیری، معرفینامه ای به طرفین جهت مراجعه به مراکز مشاوره خانواده داده می‌ شود. پس از مراجعه زوجین به مراکز مشاوره خانواده و ارائه گواهی مربوط به انجام مشاوره، دادخواست طلاق توافقی ثبت شده و به دادگاه خانواده ارسال می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط جدید طلاق توافقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه وصول مهریه پس از اجرای صیغه طلاق توافقی

گاهی اوقات ممکن است طرفین در هنگام انجام توافقات، در طلاق توافقی، درباره حقوق مالی زوجه و مهریه متعلقه، توافق نمایند که مهریه پس از اجرای صیغه طلاق توافقی در دفتر طلاق قابل پرداخت باشد. در این حالت و پس از انجام طلاق توافقی در دفتر طلاق، امکان مطالبه مهریه همچنین وجود دارد. این بدان معناست که وصول و مطالبه مهریه هیچ ملازمه ای با طلاق توافقی نداشته و ندارد.

طلاق به دلیل ناسازگاری زن

مدارک لازم جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی

  1. عقدنامه و شناسنامه طرفین.
  2. کارت ملی طرفین.
  3. توافقات فی مابین که توسط خود طرفین تنظیم نموده اند و یا توسط وکیل پایه یک دادگستری تنظیم شده است.
  4. گواهی صادر شده از سوی مراکز مشاوره خانواده.

وکیل متخصص دعاوی خانواده

دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره خانواده، با همکاری گروه وکلای مهر، و تشکیل دپارتمان تخصصی حقوق خانواده و برخورداری از توان وکلای با تجربه و با سابقه درخشان در زمینه حل و فصل دعاوی خانوادگی، آمادگی خود را  برای تبیین و تشریح شرایط جدید طلاق توافقی در تهران و شهرستان ها اعلام می نماید. جهت تعیین وقت مشاوره حضوری و سپردن پرونده‌ های حقوقی و خانوادگی خود به برترین وکلای خانواده در ایران، با موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط جدید طلاق توافقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.
امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *